Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Islams lære er at alle kan følge Allahs vilje dersom de vil, mens kristendommen har arvesynd. Synes det vitner om et veldig negativt menneskesyn at man er doomed uansett hva man gjør.

Hva er det du snakker om? Poenget med Jesus er jo at man ikke er fordømt likevel.

Både kristendommen og islam har forøvrig forkastelige menneskesyn. Men islam er nok i en særklasse, siden de som ikke tilhører troen anses for å være undermennesker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg knuste nettopp eksemplet ditt og fulgte opp med direkte henvisninger og referanser til koranen der den tar særdeles grundig feil. Og dette er det du har å komme med? Hahaha.

Jeg kjønner ikke hva du referer til her, kan du forklare det nærmere?

Jeg klarer ikke å finne noe av det du referer til, har du tatt den en drink for mye kanskje? :hug::blomst:

Endret av omarel
Skrevet (endret)
Det er fordi hva gjelder saudi er en pekepinn som sikkert kan inneholde feil.

Ok, så det er ikke så farlig om du selv tar feil, men du stiller beinharde krav til andre. Her har vi islam i et nøtteskall ja...

Det som er pedofilie for deg er ikke pedofili for pavene i Roma eller i USA. Men det jeg vet er at i rundt år 670 og til nyere tid så var det vanlig for unge jenter å gifte seg i ung alder. Dette forekommer sjeldent i disse tider, men det gjør det.

Så da er det greit å pule småbarn da? Jeg mener, Muhammeds liv er jo selve forbildet for alle muslimer?

I islam så er ekteskap hellig og seksuell samvær utenom ekteskap er forkastelig. At det skjer mellom to personer med stor aldersforskjell forekommer i alle tider og kulturer.

Nei, det gjør det ikke. I Norge er det etter landets lover strengt forbudt å pule småbarn, og det er heller ikke tillatt å gifte seg med dem.

Dette ansvaret vil man bli spurte om i dommensdag og det vil man bli dømt for.

Spurt om? Så Allah er ikke allmektig og allvitende?

At Aica elsket han høyest av alle de han var gift med og at hun var den som var mest sjalu og den som var proklamerte i fryd over hans kjærlighet til henne.

Ja, akkurat som alle andre barn. Her ser vi altså at Muhammed var en grusom overgriper som misbrukte et uskyldig og naivt barn.

Shia islam er langt inna sunni islam. De forkaster mye av det som står i koranen og forbanner profetens og pofetens følgesvenner.

Shiamuslimer forbanner Muhammed? Kilde, takk.

Endret av jabx
Skrevet

Jeg kjønner ikke hva du referer til her, kan du forklare det nærmere?

Jeg klarer ikke å finne noe av det du referer til, har du tatt den en drink for mye kanskje? :hug::blomst:

Så du kjenner ikke innholdet i koranen engang? Haha.

Skrevet

Ok, så det er ikke så farlig om du selv tar feil, men du stiller beinharde krav til andre. Her har vi islam i et nøtteskall ja...

Ja jeg stiller beinharde krav til religion, det stemmer. Enten det er islam, kristendommen eller jødendom.Det har med Gud å gjøre! Gjør jeg feil beklager jeg og trekker det tilbake. Det gjør jeg av respekt og ydmykhet. Sier jeg noe om kristendommen som ikke stemmer da beklager jeg.

Skrevet

Så du kjenner ikke innholdet i koranen engang? Haha.

Les hva du skriver nå! Er du trøtt?

Skrevet (endret)

Så da er det greit å pule småbarn da? Jeg mener, Muhammeds liv er jo selve forbildet for alle muslimer?

Nei, det gjør det ikke. I Norge er det etter landets lover strengt forbudt å pule småbarn, og det er heller ikke tillatt å gifte seg med dem.

Spurt om? Så Allah er ikke allmektig og allvitende?

Ja, akkurat som alle andre barn. Her ser vi altså at Muhammed var en grusom overgriper som misbrukte et uskyldig og naivt barn.

Shiamuslimer forbanner Muhammed? Kilde, takk.

Jeg skrev følgesvenner!

Hva har allmektig med det jeg skriver?

Vis høfliighet! Da han døde var hun en voksen kvinne og hun elsket han svært høyt!

Endret av omarel
Skrevet

Du kan tydeligvis ingenting om islam enn det du leser hjemom nettet. Det er ikke faglig holdt i noe av det du sier eller referer til. Faktum er at Koranen har blitt bevart av Gud. Den er i sin opprinnelige form uansett hva du skulle ha sagt eller påstått. Dine begrunnelser er kun antagelser eller påstander uten faglige hold verken historisk eller teologisk!

Det er heller ikke noe faglig hold i å si at Koranen er blitt bevart av Gud. Det må være noen historiebøker for helt spesielt interesserte som påstår det.

Ekteskapet i Islam er slett ikke hellig. Av alle religionene, så er ekteskapet i Islam det minst hellige av dem alle. Grunnen min til å si det: Express-giftemål for å kunne ha sex utenfor ekteskapet er et hån mot ekteskapet generelt. Arrangerte ekteskap og tvangsekteskap. Æresdrap.

snapback.pngGjest skrev 31 mars 2013 - 23:30:

Hvis Islam er Guds endelige budskap til mennesket, hvorfor får da menn ha fire koner, men kvinnene får ikke lov til å ha fire menn? Hvorfor får menn være pedofile så lenge de er gifte med offeret?

Flerkoneri er og var faktisk vanlig i mange kulturer. Jeg ville aldri ha valgt den livsstilen. Men dette er Gudslov og jeg er glad at den er med vilkår om økonomisk rettferd og rettferdi med tanke på samvær.

Det som er pedofilie for deg er ikke pedofili for pavene i Roma eller i USA. Men det jeg vet er at i rundt år 670 og til nyere tid så var det vanlig for unge jenter å gifte seg i ung alder. Dette forekommer sjeldent i disse tider, men det gjør det.

Men dette burde da Allah ha tatt høyde for når han skapte Koranen? Han må jo ha visst at tidene kom til å forandre seg, så han skulle kanskje skapt en Koran som var litt mer tilpasset også den moderne verden? Eller er det på tide med en ny nå?

Standardteksten er dialekt formen som ble valgt for den regionen. Koranen til den dag i dag har ulike dialekter, grunnen til det er at profeten selv leste koranen i ulike dialekter og disse er bevart til den dag i dag. Eksempel. Koran dialekten i Mauritania, Marokko, Algerie Tunisia er ikke samme koran dialekt som man finner i saudi arabia, og selv i saudi arabia finner man koran i ulike dialekter. Det er det som man mener standard. Innholdet er likt, men dialekter er ulik.

Sett i lys av diskusjonen ang. om Koranen er direkte ord fra gud eller om den er endret i menneskets hukommelse, så må jeg jo si at her tapte du den diskusjonen så det sang. Og det ut i fra ditt eget argument til og med. Ser du virkelig ikke sammenhengen selv?

Hvis du har rett i noe så skal jg ikke forsvare bare for å forsvare min religion. Men da må du komme med håndfast fakta og kilde ikke bare båstand og referere til wikipedia. Jeg håper du forstår meg.

Det som hadde vært interessant for meg, hadde vært hvis du hadde fortalt litt om dine egne refleksjoner rundt religioner generelt og din spesielt. Synes du alt i Islam og alle religioner er logisk? Hender det at du tviler? I så fall på hva? Klarer du å se objektivt på din egen religion, eller er alt basert på innlært føleri og tradisjon?

Skrevet (endret)

Det er heller ikke noe faglig hold i å si at Koranen er blitt bevart av Gud. Det må være noen historiebøker for helt spesielt interesserte som påstår det.

Ekteskapet i Islam er slett ikke hellig. Av alle religionene, så er ekteskapet i Islam det minst hellige av dem alle. Grunnen min til å si det: Express-giftemål for å kunne ha sex utenfor ekteskapet er et hån mot ekteskapet generelt. Arrangerte ekteskap og tvangsekteskap. Æresdrap.

Men dette burde da Allah ha tatt høyde for når han skapte Koranen? Han må jo ha visst at tidene kom til å forandre seg, så han skulle kanskje skapt en Koran som var litt mer tilpasset også den moderne verden? Eller er det på tide med en ny nå?

Sett i lys av diskusjonen ang. om Koranen er direkte ord fra gud eller om den er endret i menneskets hukommelse, så må jeg jo si at her tapte du den diskusjonen så det sang. Og det ut i fra ditt eget argument til og med. Ser du virkelig ikke sammenhengen selv?

Det som hadde vært interessant for meg, hadde vært hvis du hadde fortalt litt om dine egne refleksjoner rundt religioner generelt og din spesielt. Synes du alt i Islam og alle religioner er logisk? Hender det at du tviler? I så fall på hva? Klarer du å se objektivt på din egen religion, eller er alt basert på innlært føleri og tradisjon?

Jeg har forklart det med express ekteskap som jeg er i mot og som finnes i shia rettningen. Grunnen til at sunni islam tar avstand fra denne praksisen er fordi det ikke ivaretar kvinnens rettigheter. Hva slags kilder shia bruker vet jeg ikke og jeg kan derfor ikke uttale meg om det. Det jeg vet er at det ikke er lov i sunni islam å binde ekteskapet fram til en viss periode. i vår sunna så sies det at det mest lovlige som er minst likt er skilsmisse, og skilsmisse kan også være barmhjertighet for en av partene. Det er derfor skilsmisse er lovlig i islam og at begge kan kreve det.

Æresdrap er noe som strider helt i mot islams sharia, så det er sagt. Drap er drap og det staffes med dødsstraff slik drap straffes i enkelte vestlige land.

Ingen ekteskap kan inngås uten kvinnens aksept. Dette er den juridiske loven. Men mange muslimske kulturer bryter denne praksisen og gjør det motsatte.

Du spør om jeg har gjort meg refleksjoner ang islam. Ja det har jeg. Jeg skiller mellom to ting her. Jeg skiller mellom koranene som Gud skrift og jeg skiller mellom profetens liv. Det er to forskjellige ting.

Vil du sikkert spørre hva slags refleksjoner jeg gjør meg og det kan ikke forklares her. Men jeg kan si det meget kort og det har kun med koranen og gjøre.

Alt som står i koranen dreier seg om det neste evigvarende liv. Det dreier seg om paradiset og helvetet. Når alt ses ut ifra det så blir alt logisk for meg. Men igjen, jeg skiller mellom det som står i koranen og det som står i hadith. Det jeg har forklart her er kun koranen som er Guds ord i mitt hode. Men jeg har full forståelse og respekt for andre som ikke mener det samme som meg.

Men jeg ser ikke sammenhengen som du referer til:-). Men jeg må si at min intensjon er ikke å vinne diskusjoner, min intensjon er å prøve å forklare. Jeg har ingen interesse av å vinne over noen. Men jeg setter pris hvis du kan forklare meg hvordan jeg har tapt:-)). Jeg klarer virkelig ikke å se det.

Endret av omarel
Skrevet

Islams lære er at alle kan følge Allahs vilje dersom de vil, mens kristendommen har arvesynd. Synes det vitner om et veldig negativt menneskesyn at man er doomed uansett hva man gjør.

Anonym poster: 184e91ce2a5d56a04e017da391fcad0c

Kristendommen prediker tilgivelse for alle synder, gjennom troen på Jesus. Så det du sier, stemmer ikke. Faktisk så sier jo kristendommen at man kan frelses, uansett hva man har gjort. For katolikkene kreves det at man bekjenner og gjør bot, gjennom skriftemålet. For protestantene er det en sak mellom en selv og Gud, men man frelses så lenge man tror. Det er ikke avhengig av gjerninger, slik det er hos jødene og muslimene (som har mer til felles enn de liker å tenke på).

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg stiller beinharde krav til religion, det stemmer. Enten det er islam, kristendommen eller jødendom.Det har med Gud å gjøre! Gjør jeg feil beklager jeg og trekker det tilbake. Det gjør jeg av respekt og ydmykhet. Sier jeg noe om kristendommen som ikke stemmer da beklager jeg.

Da syns jeg det er merkelig at du er tilhenger av Islam. Dersom du stiller så beinharde krav, vil en forutsette at du da har studert Kristendommen? Det virker ikke slik, for ifølge bibelen, står det at alt som skrives etter bibelen, er falskt....

"engelen Gabriel" viste seg for Muhammed står det i koranen, men det står også i hvilken form han viste seg i. Det var ikke en engel som viste seg, det var en demon. Det vil en enkelt skjønne, iform av hvilken skikkelse det var.

Anonym poster: 8b581a888b6e68781c1fd788a66222ac

Skrevet (endret)

Da syns jeg det er merkelig at du er tilhenger av Islam. Dersom du stiller så beinharde krav, vil en forutsette at du da har studert Kristendommen? Det virker ikke slik, for ifølge bibelen, står det at alt som skrives etter bibelen, er falskt....

"engelen Gabriel" viste seg for Muhammed står det i koranen, men det står også i hvilken form han viste seg i. Det var ikke en engel som viste seg, det var en demon. Det vil en enkelt skjønne, iform av hvilken skikkelse det var.

Det står ikke i koranen at engelen viste seg for Mohammad. Det framkommer i hadith.

Jeg studerte islam. Det var en gang jeg bestemte meg for å begynne å lese bibelen. Så jeg gikk til anskaffelse av en og begynte å lese. Før jeg begynte å lese bibelen hadde jeg tanker om at bibelen skulle være som koranen. Jeg hadde følgende forventinger som jeg husker jeg satte til bibelen:

Det skulle være Gud ord

Guds ord skulle gi behag slik koranen

Det skulle ikke ha noe motsigelser

Det skulle ikke være skrevet av mennesker og menneskefortellinger

Guds profeter skulle være de beste ambassadører for Gud osv

Jeg husker at jeg forventet at jeg skulle føle en form for spirituell følelse når jeg skulle lese Guds ord i bibelen. I koranen sto det at jeg Jesus sa at det skulle komme en profet etter han, enten i metafor eller direkte viste jeg ikke.

Men da jeg begynte å lese bibelen fant jeg ut den inneholdte brev og fortellinger. Sanger og groteske fortellinger som var vemmelige. Så jeg la den fra meg. Jeg klarte ikke å finne samme roen som jeg fant i koranen. Siden da har jeg forholdt meg til koranen som jeg fant fullkommen og perfekt i forhold til bibelen. Ja koranen er hard i beskrivelse av helvetet, ja krigsloven i koranen er harde ord. Men jeg fant også fred i fredstid. Koranen forteller godt om Adam, Noah, Lot, Job, Abraham, Moses og Jesus. Dette kan ikke komme fra Satanen. Dette kan bare være Guds ord. Når jeg målte det opp som en lov i et samfunn da så jeg logikken i det. Derfor tror på at koranen er Guds ord.

Den lærer om godhet, den lærer om Gud, den lærer om profetene, den lærer om livet etter døden, den forteller om paradiset og den forteller om helvetet. Den gir retningslinjer i fredstid og krigstid. Den forteller hva man skal gjøre for å bøte for sine synder og den lærer ikke minst hva man skal gjøre for at sjelen kan oppnå fred og harmoni. Dette kan neppe være fra Satanen.

Den lærer også at man skal senke barmhjertighetens vinge overfor foreldre. Den lærer også belønningen hos Gud ved å si et godt ord eller gi en liten almisse til de fattige og de i nød. Den lærer om kjærlighet på en guddomlig måte. Dette kan neppe være fra Satanen.

Når jeg leser koranen får jeg fred i ro og sjel. Det kan ikke sammenlignes med noen andre bøker, men så leser jeg koranen på arabisk slik Gud har åpenbart det. Dette kan ikke være fra Satanen. Satanen maner til ondskap. Koranen er ikke ond!

Som muslim så tror vi på engler. Vi tror at de kan ta former og de kan vise seg i sine former. De viser seg for de beste mennesker Gud har utvalgt på denne jord. De viste seg for Abraham, Jesus og Mohammad og mange fler (blant annet Maria, jesus Mor). Dette er hva min religion har lært meg som jeg ikke fant i bibelen.

Det vil ikke si at samme budskap ikke finnes i biblen. Men jeg har vanskeligheter med å tro at hvert ord som står i bibelen er Gud egne ord! Og derfor velger jeg å være hengiven til min Gud som muslim, fordi hvert ord som står i koranen er Guds ord.

Endret av omarel
Skrevet
Les hva du skriver nå! Er du trøtt?

Du innrømmer jo at du ikke skjønner hva jeg snakker om. Det må jo bety at du ikke kjenner koranen. Dette er kjent stoff, gutten min.

Hva har allmektig med det jeg skriver?

Du sier at man vil bli spurt om noe på dommedag for å dømmes, men hvorfor må Allah spørre? Vet han ikke uten å spørre? Er han ikke allvitende og allmektig?

Han er tydeligvis ikke det, siden koranen og hadithene er så ekstremt udaterte nå. Hadde han faktisk eksistert og vært allmektig og allvitende hadde alle disse vært gyldige til alle tider.

Vis høfliighet! Da han døde var hun en voksen kvinne og hun elsket han svært høyt!

Stockholmsyndromet er velkjent.

Skrevet

Du sier at man vil bli spurt om noe på dommedag for å dømmes, men hvorfor må Allah spørre? Vet han ikke uten å spørre? Er han ikke allvitende og allmektig?

Han er tydeligvis ikke det, siden koranen og hadithene er så ekstremt udaterte nå. Hadde han faktisk eksistert og vært allmektig og allvitende hadde alle disse vært gyldige til alle tider.

Tydelig her at du ikke har forstått Guds atributter ihht koranen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte islam. Det var en gang jeg bestemte meg for å begynne å lese bibelen. Så jeg gikk til anskaffelse av en og begynte å lese. Før jeg begynte å lese bibelen hadde jeg tanker om at bibelen skulle være som koranen. Jeg hadde følgende forventinger som jeg husker jeg satte til bibelen:

Det skulle være Gud ord

Guds ord skulle gi behag slik koranen

Det skulle ikke ha noe motsigelser

Det skulle ikke være skrevet av mennesker og menneskefortellinger

Guds profeter skulle være de beste ambassadører for Gud osv

Jeg husker at jeg forventet at jeg skulle føle en form for spirituell følelse når jeg skulle lese Guds ord i bibelen. I koranen sto det at jeg Jesus sa at det skulle komme en profet etter han, enten i metafor eller direkte viste jeg ikke.

Men da jeg begynte å lese bibelen fant jeg ut den inneholdte brev og fortellinger. Sanger og groteske fortellinger som var vemmelige. Så jeg la den fra meg. Jeg klarte ikke å finne samme roen som jeg fant i koranen. Siden da har jeg forholdt meg til koranen som jeg fant fullkommen og perfekt i forhold til bibelen. Ja koranen er hard i beskrivelse av helvetet, ja krigsloven i koranen er harde ord. Men jeg fant også fred i fredstid. Koranen forteller godt om Adam, Noah, Lot, Job, Abraham, Moses og Jesus. Dette kan ikke komme fra Satanen. Dette kan bare være Guds ord. Når jeg målte det opp som en lov i et samfunn da så jeg logikken i det. Derfor tror på at koranen er Guds ord.

Den lærer om godhet, den lærer om Gud, den lærer om profetene, den lærer om livet etter døden, den forteller om paradiset og den forteller om helvetet. Den gir retningslinjer i fredstid og krigstid. Den forteller hva man skal gjøre for å bøte for sine synder og den lærer ikke minst hva man skal gjøre for at sjelen kan oppnå fred og harmoni. Dette kan neppe være fra Satanen.

Den lærer også at man skal senke barmhjertighetens vinge overfor foreldre. Den lærer også belønningen hos Gud ved å si et godt ord eller gi en liten almisse til de fattige og de i nød. Den lærer om kjærlighet på en guddomlig måte. Dette kan neppe være fra Satanen.

Når jeg leser koranen får jeg fred i ro og sjel. Det kan ikke sammenlignes med noen andre bøker, men så leser jeg koranen på arabisk slik Gud har åpenbart det. Dette kan ikke være fra Satanen. Satanen maner til ondskap. Koranen er ikke ond!

Som muslim så tror vi på engler. Vi tror at de kan ta former og de kan vise seg i sine former. De viser seg for de meste mennekser Gud har utvalgt på denne jord. De viste seg for Abraham, Jesus og Mohammad. Dette er hva min religion har lært meg som jeg ikke fant i bibelen.

Det vil ikke si at samme budskap ikke finnes i biblen. Men jeg har vanskeligheter med å tro at hvert ord som står i bibelen er Gud egne ord! Og derfor velger jeg å være muslim, fordi hvert ord som står i koranen er Guds ord.

Vet du "Omarel"? Du skal ha creds for at du bevarer roen din i denne diskusjonen, det syns jeg er godt gjort av deg. Men jeg kan alikevel ikke se at Islam er en religion som ville passe for meg, da jeg har studert bibelen og guds ord, Jhave, og ikke Allah. Jeg har også fått være med og studere Koranen, men for meg virker det som at Koranen er en såkalt "kopi" av bibelen. Den inneholder mye av det bibelen har, mye mulig da Muhammed talte mye med Fariseerne. Men vi har våre meninger, og alle er forskjellige.

Jeg forholder meg til Bibelen, som er guds ord, og du Koranen. Sånn er det bare...

Skrevet

Vet du "Omarel"? Du skal ha creds for at du bevarer roen din i denne diskusjonen, det syns jeg er godt gjort av deg. Men jeg kan alikevel ikke se at Islam er en religion som ville passe for meg, da jeg har studert bibelen og guds ord, Jhave, og ikke Allah. Jeg har også fått være med og studere Koranen, men for meg virker det som at Koranen er en såkalt "kopi" av bibelen. Den inneholder mye av det bibelen har, mye mulig da Muhammed talte mye med Fariseerne. Men vi har våre meninger, og alle er forskjellige.

Jeg forholder meg til Bibelen, som er guds ord, og du Koranen. Sånn er det bare...

Tusen takk. Jeg blir glad når jeg hører at folk tar standpunkt og respekterer den andre. Det du sier er musikk i mine ører. Jeg liker at folk er uenige med meg og min tro. Men at man gjør det som du gjør det. Det er jeg som burde takke deg og ikke du som burde takke meg.

Skrevet (endret)

"...da jeg har studert bibelen og guds ord, Jhave, og ikke Allah.

Tenkte å dele med deg noe jeg tidligere har jobbet med. Det er det som er til felles i Gudsnavnen (Lah) på Jesusspråket arameisk og koranspråket arabisk. Legger ved linken, dette er noe veldig få vet faktisk og interessant. Påstanden her er at Allah/ Elah var brukt av Jesus i biblen (Jesu morsmål) før koranen og islam. Beviset jeg har brukt er selvet språksystemet i begge religionene.

http://forum.kvinneg...

Dette er det vi har til felles. Vi har en felles Gud med ulike atributter og egenskaper som er basert på våre religiøse skrifter.

Endret av omarel
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å dele med deg noe jeg tidligere har jobbet med. Det er det som er til felles i Gudsnavnen (Lah) på Jesusspråket arameisk og koranspråket arabisk. Legger ved linken, dette er noe veldig få vet faktisk og interessant. Påstanden her er at Allah/ Elah var brukt av Jesus i biblen (Jesu morsmål) før koranen og islam. Beviset jeg har brukt er selvet språksystemet i begge religionene.

http://forum.kvinneg...

Dette er det vi har til felles. Vi har en felles Gud med ulike atributter og egenskaper som er basert på våre religiøse skrifter.

Interessant, religion er noe som alltid har fascinert meg:) takk for innlegget!

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg kan for lite om islam til å si at det er en dustete religion, men jeg kan nok om kristendommen til å si at den er helt grei.

Jeg tror jeg ikke ville valgt noen av delene... Hvilket godt fører noen av religionene med seg? Det er ofte en dum unnskylding for å drepe og for å føle seg bedre og viktigere enn andre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan for lite om islam til å si at det er en dustete religion, men jeg kan nok om kristendommen til å si at den er helt grei.

Jeg tror jeg ikke ville valgt noen av delene... Hvilket godt fører noen av religionene med seg? Det er ofte en dum unnskylding for å drepe og for å føle seg bedre og viktigere enn andre. :)

Tja. Det kan, i tillegg til å gi trygghet og velvære for den troende, være et incentiv for troende til å oppføre seg pent fordi de tror de da belønnes for det etter sin død. De tror de ikke er helt alene når ingen andre mennesker er rundt dem, slik f.eks. jeg som ikke-troende tror, og vil kunne ha verre for å gå bak folks rygg og generelt utnytte andre.

Rett nok er motivasjonen gjerne at de frykter konsekvensene, men resultatet vil i hvert fall for en del være at de viser mer nestekjærlighet enn de ville gjort uten å ha i bakhodet at dårlig oppførsel straffes etter døden.

Men: Jeg mener også at religion alt i alt fører til mer negativt enn positivt, og du har helt rett i at det ofte brukes som et påskudd for all verdens jævlig oppførsel. Vil bare si at det finnes positive virkninger av religion også, motivert av det faktum at man tror en eller annen (eller flere) hellig skikkelse våker over deg og følger med.

Anonym poster: 9241b886155f3f7762880f32e4e36e78

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...