Mann 42 Skrevet 22. mars 2013 #21 Skrevet 22. mars 2013 Nei, det er ikke merkelig. Det er ikke engang overraskende. Det vil alltid være noen som gjør opprør mot autoriteten. Det som er merkelig, er at du tror at ikke et eneste ord i Koranen er forandret i løpet av over tusen år. Eller at den er i den samme formen som den hadde da "muhammed fikk sine åpenbaringer ved erkeengelen Gabriel". Muhammed berettet om sine åpenbaringer til diverse følgesvenner, som bevarte dem i minnet, gjenfortalte dem, og så videre. Men akkurat som både det gamle og det nye testamentet, så eksisterte koranen lenge kun som en muntlig overlevering, før den ble samlet og skrevet ned til det som i dag er koranen. MEN: alerede da var den gjenstand for redigering. Og koranens åpenbaringer forekommer over et tdsrom på 23 år. Og da versene BLE skrevet ned, så var det først ikke i bokform, men på bein, palmeblader, leirtavler og hva man ellers hadde tilgjengelig. Og ikke alt på en gang. Det har sannsynligvis eksistert mange versjoner av de forskjellige versene pga denne praksisen. Koranen ble ikke satt sammen til en bok før etter Muhammeds død, og det var, så vidt jeg har kunnet lese meg til, flere versjoner i omløp, selv om de neppe var SVÆRT forskjellige. Ikke desto mindre, på et tidspkt ble det gjort et valg og en standardisering av koranen, som skulle være DEN endelige versjonen. Men dette ble ikke gjort av engelen Gabriel, og ikke av Muhammed. Det ble gjort av menn som levde 30 år etter hans død.
omarel Skrevet 22. mars 2013 #22 Skrevet 22. mars 2013 Eller at den er i den samme formen som den hadde da "muhammed fikk sine åpenbaringer ved erkeengelen Gabriel". Muhammed berettet om sine åpenbaringer til diverse følgesvenner, som bevarte dem i minnet, gjenfortalte dem, og så videre. Men akkurat som både det gamle og det nye testamentet, så eksisterte koranen lenge kun som en muntlig overlevering, før den ble samlet og skrevet ned til det som i dag er koranen. MEN: alerede da var den gjenstand for redigering. Og koranens åpenbaringer forekommer over et tdsrom på 23 år. Og da versene BLE skrevet ned, så var det først ikke i bokform, men på bein, palmeblader, leirtavler og hva man ellers hadde tilgjengelig. Og ikke alt på en gang. Det har sannsynligvis eksistert mange versjoner av de forskjellige versene pga denne praksisen. Koranen ble ikke satt sammen til en bok før etter Muhammeds død, og det var, så vidt jeg har kunnet lese meg til, flere versjoner i omløp, selv om de neppe var SVÆRT forskjellige. Ikke desto mindre, på et tidspkt ble det gjort et valg og en standardisering av koranen, som skulle være DEN endelige versjonen. Men dette ble ikke gjort av engelen Gabriel, og ikke av Muhammed. Det ble gjort av menn som levde 30 år etter hans død. Ikke helt enig. Under profeten tid så pugget man koranen i sin helhet. Hver kapittel opp og ned. Jeg selv kan en del av koranen utenat. Hvis noen leser den feil så hører jeg det med eneste gang. Den ble også skrevet under profetens tid. Det er ikke grunn til at ingen fikk skrive det han selv sa i hans levetid. De som fikk det var et par stykker. Det er vanskelig å forstå koran kultur og vitenskap hva gjelder resitasjon og pugging når man ikke har tilsvarende kultur i Norge eller i kristendommen. Så regner ikke med at dere skal forstå det. Men jeg forstår deres tvil meget godt.
Wolfmoon Skrevet 22. mars 2013 #23 Skrevet 22. mars 2013 Såvidt jeg husker, etter å ha vært på et foredrag ang. oversettelse av koranen, så regnes ikke oversettelser som oversettelser (hvis det gir noen mening), nettopp fordi man mener at språket er så sterkt knyttet til meningen. Man kan f.eks. ikke gjengi rim- og rytmekvalitetene på et annet språk enn arabisk, og disse regnes ikke bare som språklige kvaliteter, men som meningsbærende. Jeg kan overhodet ikke nok om det, men det var veldig interessant ut fra et oversetterperspektiv! Sånn helt uten å ha noen mening om når, hvor og hvordan koranen ble nedskrevet, av hvem, og under hvilken innflytelse
Rosewood Skrevet 22. mars 2013 #24 Skrevet 22. mars 2013 Synes ingen av religionene har rett, alt er bare sprøyt og bortkastet tid. Hvorfor basere alt man gjør i livet på en eventyrbok skrevet av meget fantasifulle gamle folk? Hvorfor ikke bare leve livet.
Mann 42 Skrevet 22. mars 2013 #25 Skrevet 22. mars 2013 Ikke helt enig. Under profeten tid så pugget man koranen i sin helhet. Hver kapittel opp og ned. Jeg selv kan en del av koranen utenat. Hvis noen leser den feil så hører jeg det med eneste gang. Den ble også skrevet under profetens tid. Det er ikke grunn til at ingen fikk skrive det han selv sa i hans levetid. De som fikk det var et par stykker. Det er vanskelig å forstå koran kultur og vitenskap hva gjelder resitasjon og pugging når man ikke har tilsvarende kultur i Norge eller i kristendommen. Så regner ikke med at dere skal forstå det. Men jeg forstår deres tvil meget godt. Det er hevet over tvil at det forekommer variasjoner i muntlige overleveringer. Det er ikke til å unngå. All muntlig kunnskap forandres gjennom minneforskyvinger og lignende. Og bare et fåtall av muslimene på den tiden var lesekyndige. Det er også så vidt jeg forstår, et etablert faktum at det VAR litt forskjellige versjoner i omløp på den tiden da koranen ble standardisert første gang. Så gjennom en periode på minst 50 år, så var koranen i "utvikling".
omarel Skrevet 22. mars 2013 #26 Skrevet 22. mars 2013 (endret) Du tar feil! Det blir feil å diskutere noe som ikke har kjennskap til arabisk historie, språk og litteratur. Det blir som å snakke med noen som antar og sammenligner med egen historie og litteratur. Fakta er den at Koranen er Gudsord i sin opprinnelige forn. Den som vil tro kan tro og den som ikke vil tro er fri. Jeg sier ikke dette bare for å si det. Det er budskapet og den språklige oppbygningen på arabisk som ingen menneske eller menneskenes klarer å skrive eller diktere. Har du tenkt på hvorfor i 1500 det aldri har blitt skrevet noe som kan sammenlignes med koranen. Alle ideologier og filosofier som finnes kan aldri bli skrevet som Koranen. Det er noe å tenke på! Endret 22. mars 2013 av omarel
Mann 42 Skrevet 22. mars 2013 #27 Skrevet 22. mars 2013 Du tar feil! Det blir feil å diskutere noe som ikke har kjennskap til arabisk historie, språk og litteratur. Det blir som å snakke med noen som antar og sammenligner med egen historie og litteratur. Fakta er den at Koranen er Gudsord i sin opprinnelige forn. Den som vil tro kan tro og den som ikke vil tro er fri. Ooooops! Ømme tær?
Manolo Skrevet 22. mars 2013 #28 Skrevet 22. mars 2013 Du tar feil! Det blir feil å diskutere noe som ikke har kjennskap til arabisk historie, språk og litteratur. Det blir som å snakke med noen som antar og sammenligner med egen historie og litteratur. Fakta er den at Koranen er Gudsord i sin opprinnelige forn. Den som vil tro kan tro og den som ikke vil tro er fri. Jeg sier ikke dette bare for å si det. Det er budskapet og den språklige oppbygningen på arabisk som ingen menneske eller menneskenes klarer å skrive eller diktere. Har du tenkt på hvorfor i 1500 det aldri har blitt skrevet noe som kan sammenlignes med koranen. Alle ideologier og filosofier som finnes kan aldri bli skrevet som Koranen. Det er noe å tenke på! Hmm, det er vanskelig å argumentere mot deg ettersom jeg ikke snakker arabisk selv. Noe jeg angrer på, da jeg vokste opp med det arabiske språket rundt meg. For å være helt ærlig(og litt hyggelig), så synes jeg det arabiske språket er vakkert og suggerende. Arabisk musikk er fantastisk. Jeg har problemer med å forstå at noe kan være så annerledes fra "vanlig" historieoppbygging og fortelling at det regnes som guddommelig. Kan du sammenligne det med noe? Feks gode poeter eller flinke forfattere?.
omarel Skrevet 22. mars 2013 #29 Skrevet 22. mars 2013 (endret) Hmm, det er vanskelig å argumentere mot deg ettersom jeg ikke snakker arabisk selv. Noe jeg angrer på, da jeg vokste opp med det arabiske språket rundt meg. For å være helt ærlig(og litt hyggelig), så synes jeg det arabiske språket er vakkert og suggerende. Arabisk musikk er fantastisk. Jeg har problemer med å forstå at noe kan være så annerledes fra "vanlig" historieoppbygging og fortelling at det regnes som guddommelig. Kan du sammenligne det med noe? Feks gode poeter eller flinke forfattere?. Når koranen ble åpenbart var arabisk på sitt høyeste og arabere behersket poesikunsten på et høyt nivå. De lekte med ordene og sa det skjønneste som kunne bli sagt. De snakket med hverandre i poesi og pugget poes som var sagt av deres forfedre. Det var deres litteratur. Hvert vers som ble sendt av Gud var unik og vakker. Det var også mange i den tiden som gjorde opprør mot Islam, men en ting kunne ikke forklares, det var var versene fra koranen. De beste poetene ble muslimer og sa at dette ikke kunne komme fra et menneske. Koranen var et mirakel og budskapet kunne ikke komme fra et menneske. Det er umulig å sammenligne det med noen annen skrift ol. av en enkel grunn. Det har aldri blitt skrevet noe likt eller tilsvarende i ca 1500 år. Selv Gud sier Koranene at hvis menneskene og djinnene (demonene) samler seg for å komme med noe som er likt koran så vil de aldri klare det. Og det stemmer. Det vil aldri bli noe lik den. Den er fra Gud enten man vil eller ej. Koranen er vaker å høre på. Den er fredfyl å resitere og setningene er unike i sin rim og perfekt sammensatt med mening og Gudommelighet. I hele skjønnheten framkommer Guds budskap uten en grammatisk feil, noe motstridende eller noe som strider med hverandre, Det strider heller ikke med moderne vietnkap. En del ting som står i koranen har nylig blitt oppdaget i det 20 århundre. Tall messing er for eksempel enkelte ord nevnt like mange ganger. Å ha denne tellingen kan umulig være uten gjenstand for moderne redigeringsverktøy, men Mohammad var analfabet. Allikevel kom versene fra Gud i en periode som varte i 23 år som var og er perfekte. Jeg klarer ikke å sammenligne det med noe annet. Og tro meg, jeg skulle ønske jeg kunne ha gjort det hvis det var noe å sammenligne det med. Man kan heller ikke si at det er skrevet av Mohammad, for hvis man sammenligner det med hadith som er profetens utsagn så finner man stor forskjell. Du kan laste ned koran resitasjon på youtube og høre det. men igjen det er på arabisk. Det er ubeskrivelig på det språke, det er det nærmeste jeg kan si uten overdrivelse. Endret 23. mars 2013 av omarel
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #30 Skrevet 27. mars 2013 Jeg sier nei takk til begge deler, men om jeg måtte velge hadde jeg glatt valgt kristendommen. Mye fordi islam ikke appellerer til meg. Anonym poster: 8b581a888b6e68781c1fd788a66222ac
Mann 42 Skrevet 28. mars 2013 #31 Skrevet 28. mars 2013 Når koranen ble åpenbart var arabisk på sitt høyeste og arabere behersket poesikunsten på et høyt nivå. De lekte med ordene og sa det skjønneste som kunne bli sagt. De snakket med hverandre i poesi og pugget poes som var sagt av deres forfedre. Det var deres litteratur. Hvert vers som ble sendt av Gud var unik og vakker. Det var også mange i den tiden som gjorde opprør mot Islam, men en ting kunne ikke forklares, det var var versene fra koranen. De beste poetene ble muslimer og sa at dette ikke kunne komme fra et menneske. Koranen var et mirakel og budskapet kunne ikke komme fra et menneske. Det er umulig å sammenligne det med noen annen skrift ol. av en enkel grunn. Det har aldri blitt skrevet noe likt eller tilsvarende i ca 1500 år. Selv Gud sier Koranene at hvis menneskene og djinnene (demonene) samler seg for å komme med noe som er likt koran så vil de aldri klare det. Og det stemmer. Det vil aldri bli noe lik den. Den er fra Gud enten man vil eller ej. Koranen er vaker å høre på. Den er fredfyl å resitere og setningene er unike i sin rim og perfekt sammensatt med mening og Gudommelighet. I hele skjønnheten framkommer Guds budskap uten en grammatisk feil, noe motstridende eller noe som strider med hverandre, Det strider heller ikke med moderne vietnkap. En del ting som står i koranen har nylig blitt oppdaget i det 20 århundre. Tall messing er for eksempel enkelte ord nevnt like mange ganger. Å ha denne tellingen kan umulig være uten gjenstand for moderne redigeringsverktøy, men Mohammad var analfabet. Allikevel kom versene fra Gud i en periode som varte i 23 år som var og er perfekte. Jeg klarer ikke å sammenligne det med noe annet. Og tro meg, jeg skulle ønske jeg kunne ha gjort det hvis det var noe å sammenligne det med. Man kan heller ikke si at det er skrevet av Mohammad, for hvis man sammenligner det med hadith som er profetens utsagn så finner man stor forskjell. Du kan laste ned koran resitasjon på youtube og høre det. men igjen det er på arabisk. Det er ubeskrivelig på det språke, det er det nærmeste jeg kan si uten overdrivelse. Og etter en 23 års periode med åpenbaringer, kom en periode med muntlige overleveringer, og så kom en redigeringsprosess, der koranen ble til. Det er et åpenbart hull i argumentasjonen din, og jeg kjørte nettopp en buss gjennom det.
jabx Skrevet 29. mars 2013 #32 Skrevet 29. mars 2013 Jeg mener islam har et bedre menneskesyn enn kristendommen. På hvilken måte?
omarel Skrevet 30. mars 2013 #33 Skrevet 30. mars 2013 Og etter en 23 års periode med åpenbaringer, kom en periode med muntlige overleveringer, og så kom en redigeringsprosess, der koranen ble til. Det er et åpenbart hull i argumentasjonen din, og jeg kjørte nettopp en buss gjennom det. Argumentasjon uten historisk hold!
Mann 42 Skrevet 30. mars 2013 #34 Skrevet 30. mars 2013 Argumentasjon uten historisk hold! Du mener at det ikke er historisk korrekt at koranen ble satt sammen til en bok og redigert, for at det bare skulle være èn versjon (det var flere på et tidspkt) lenge etter at åpenbaringene ble kommunisert til de troende? For de eldste versene dreier det seg om nærmere 50 år.
omarel Skrevet 30. mars 2013 #35 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Du mener at det ikke er historisk korrekt at koranen ble satt sammen til en bok og redigert, for at det bare skulle være èn versjon (det var flere på et tidspkt) lenge etter at åpenbaringene ble kommunisert til de troende? For de eldste versene dreier det seg om nærmere 50 år. Det var Gud som lærte Hans profet koranen via engelen Gabriel og Guds Mirakel ovenfor Hans sendebud var at Koranen festet seg på Mohammads hjerte. Mohammad sa og manet folket til å ta koranen fra hans følgesvenner. De var de som kunne koranen beste og kjente til vitenskapen og alt som dreide seg om alle versene. Da profeten døde så var disse lærere av koranene. Under profetens tid manet Profeten folk til pugge koranen. Ektemenn lærte sine hustruer og barna koranen. Profeten pleide å gå rundt å høre folk resitere den. Da han fikk vite at den ble resitert i sin helhet på en dag oppfordret han folket til heller å resitere den i sin helhet på en måned. Alle som konvertere til islam under profetens tid ble oppfordret av profeten til å pugge koranen. Profeten valgte hvem som kunne kapitelene beste og disse ble lærere. Så at du sier at den ble redigert stemmer ikke. Folket pugget ferdige kapitler og når det ble skrevet ned så var det ferdig produkt som ble samlet i bind. Det har aldri blitt redigert. Kilde: The knowledg of quran av forfatter Manna al khatan (arabisk). Hvis du har noen andre kilder vet jeg ikke. Mine kilder på dette er arbiske histore bøker. Endret 30. mars 2013 av omarel
Mann 42 Skrevet 30. mars 2013 #36 Skrevet 30. mars 2013 Det var Gud som lærte Hans profet koranen via engelen Gabriel og Guds Mirakel ovenfor Hans sendebud var at Koranen festet seg på Mohammads hjerte. Mohammad sa og manet folket til å ta koranen fra hans følgesvenner. De var de som kunne koranen beste og kjente til vitenskapen og alt som dreide seg om alle versene. Da profeten døde så var disse lærere av koranene. Under profetens tid manet Profeten folk til pugge koranen. Ektemenn lærte sine hustruer og barna koranen. Profeten pleide å gå rundt å høre folk resitere den. Da han fikk vite at den ble resitert i sin helhet på en dag oppfordret han folket til heller å resitere den i sin helhet på en måned. Alle som konvertere til islam under profetens tid ble oppfordret av profeten til å pugge koranen. Profeten valgte hvem som kunne kapitelene beste og disse ble lærere. Så at du sier at den ble redigert stemmer ikke. Folket pugget ferdige kapitler og når det ble skrevet ned så var det ferdig produkt som ble samlet i bind. Det har aldri blitt redigert. Kilde: The knowledg of quran av forfatter Manna al khatan (arabisk). Hvis du har noen andre kilder vet jeg ikke. Mine kilder på dette er arbiske histore bøker. Da man skulle sette sammen koranen til en bok, så viste det seg at det var forskjellige versjoner av en del vers. Så man laget en autorisert versjon. Det kaller jeg redigering.
omarel Skrevet 30. mars 2013 #37 Skrevet 30. mars 2013 Du kan tydeligvis ingenting om islam enn det du leser hjemom nettet. Det er ikke faglig holdt i noe av det du sier eller referer til. Faktum er at Koranen har blitt bevart av Gud. Den er i sin opprinnelige form uansett hva du skulle ha sagt eller påstått. Dine begrunnelser er kun antagelser eller påstander uten faglige hold verken historisk eller teologisk!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #38 Skrevet 30. mars 2013 På hvilken måte? Islams lære er at alle kan følge Allahs vilje dersom de vil, mens kristendommen har arvesynd. Synes det vitner om et veldig negativt menneskesyn at man er doomed uansett hva man gjør. Anonym poster: 184e91ce2a5d56a04e017da391fcad0c
Mann 42 Skrevet 30. mars 2013 #40 Skrevet 30. mars 2013 Du kan tydeligvis ingenting om islam enn det du leser hjemom nettet. Det er ikke faglig holdt i noe av det du sier eller referer til. Faktum er at Koranen har blitt bevart av Gud. Den er i sin opprinnelige form uansett hva du skulle ha sagt eller påstått. Dine begrunnelser er kun antagelser eller påstander uten faglige hold verken historisk eller teologisk! Det er da et historisk faktum at gjennom de 23 årene Muhammed meddelte sine troende hvilke åpenbaringer han hadde fått, og i mange år etterpå, så eksisterte de kun som atskilte enkeltnedtegnelser på forskjellige medier, og som muntlige overleveringer, og slik fortsatte det gjennom flere år etter hans død, til det hele ble samlet i koranen, og det er også et faktum at da det skjedde, så kom det for en dag at det var noen variasjoner i nedtegnelsene og i folks hukommelse. Det er ikke noe merkelig ved det. Menneskers hukommelse er ikke videre perfekt. Det er ganske velkjent. Hva folk husker, endrer seg etter som tiden går, og hva den neste mottakeren hører er alltid litt forskjellig fra hva den som meddeler budskapet, husket. Med mindre man starter med en faktisk nedtegnelse som kopieres perfekt i sin helhet, slik man gjorde i klostrenes skrivestuer, så er små og store feil ikke til å unngå. Og Koranen startet stykkevis og delt, surret rundt i 50 år i folks hoder og inngravert på kamelers skulderblad, leirtavler, pergament og hva man ellers hadde tilgjengelig, før den ble kompilert. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå