AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #1 Del Skrevet 21. mars 2013 Hvem tror dere har rett? Hvis dere må velge en? Kristendommen tror Jesus døde for våre synder, mens i islam er man fullt ansvarlig for sine synder selv. Hva tror dere? Anonym poster: fd389a4a01178b3f8cb33a5af57948db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #2 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg mener islam har et bedre menneskesyn enn kristendommen. Tror forøvrig ikke på noe. Anonym poster: 184e91ce2a5d56a04e017da391fcad0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #3 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg tror ingen av de har rett, men jeg velger kristendommen. Hvis valget står mellom Islam og en annen religion, så vil jeg alltid velge den andre religionen. Anonym poster: 60f5baf3e9a14268ced1ec4b7d8717a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menneske Skrevet 21. mars 2013 #4 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Hvorfor bry seg om religionene? Religiøse får meg og andre til å føle seg ukomfortabelt, med strid, og hat av homofile. og kriger. Og deres overtro. Jeg blir kvalm. Har hørt fra en pastor sa engang; "Jeg er ikke religiøs, fordi det er mye hat av religion. Men jeg tror på Jesus og Gud." Hater religion(ene), men jeg tror på Jesus, Gud og Den Hellige Ånd. Men hva som er rett? Kristendommen antar jeg som har mer rett.... Endret 21. mars 2013 av Menneske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 21. mars 2013 #5 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Hvis man tror på Gud og velger å sammenligne to religioner så blir det feil å spørre folk. Mennesker dømmer ulikt og har ulike oppfatninger og utgangspunkt. Den vanlige mann eller kvinnen på gaten påvirkes av mange faktorer, deriblant media og folks handlinger. Jeg som muslim ville derfor ha valgt islam. Flertallet i muslimske land ville mest sannsynlig ha valgt islam. Mens her i Norge så ville de fleste ha valgt kristendommen. Hvem har rett? Det er noe du må finne ut av selv! Hvis man ønsker å finne en religion der Gud er sentral mener jeg at man må lage krav og kriterier. Når en har gjort det kan en gjøre følgende: 1: Ha et åpent sinn 2: Sette til følelsesmessige tilknytninger med tanke på tilhørighet, kultur og religion til side 3: Lese deres bevis. Deres bevis vil tale sitt! Islam har koranen og kristendommen har bibelen. 4: Tenke med fornuft og stille spørsmål ved det man har lest 5: Analysere tekstene på nytt. Bibelen og koranen 6: Lese biografien til budbringerne, kristendommens Jesus og islamens Mohammad 7: Ta egen avgjørelse ut ifra de kravene og kritereien man hadde som utganspunkt -------------------------------------------- Som muslim så kan jeg ikke se for meg at vi ikke er ansvarlige for våre handlinger. Ja Gud tilgir, men denne tilgivelsen må være ekte. Menneske skal streve for å skape fred med seg selv og andre. Det jeg ikke skjønner med kristendommen er hvorfor mennesker skal tilgi andres syder når verken livet og døden ligger i vår hånd!. Hvem er vi på denne jord til å dømme og tilgi?! Menneske er svakt. Vi har et hjerte som endres og sinn som påvirkes. På en og samme dag kan vi både være sterke og svake. Vår visdom og kunnskap hva gjelder livet og framtiden rekker ikke lengere enn det øyet ser, en kan høre eller sinn kan forstå. Så hvem er vi for å tilgi eller dømme? Vi alle kan alle blir dømt på denne jord, sannheten vil komme fram framfor oss i Rettens dag og da vil alle få sin endelige rett! Det er kun Han som har skapt hjerte i menneske som kan dømme menneske rett. Det er kun han som kjenner våre hjerter og intensjoner i det vi sier og gjør. Han har skapt oss og Han kjenner oss bedre enn det vi kjenner oss selv. Derfor er det kun han som kan dømme og tilgi. Han er streng i Sin straff og nåderik i Sin barmhjertighet. Han er rettferdig og heter Rettferd. Det er ingenting som glipper Hans viten og Han vet alt som røres seg i vårt hjerte og alt som røres i hele universet. Han vet om hvert blad som skal spire før det spirer og han vet om hvert blad som faller før det faller. Han er allvitende og Vis. Den Guden som skapte Adam, sendte Abraham, Moses, Jesus og Mohammad. Hvert folk ga han sendebud og sett av lover og regler som skulle følges og dømmes i. Livet har en mening og det er en test. Han skapte menneske og skapte det som er godt og ondt i det som er godt. Ingenting er skapt forgjeves og tilfeldig. Og vi er alle ansvarlige for det vi sier og gjør! Så ut ifra dette kan en spørre seg. Hvem kan tilgi? Skaperen eller skapelsen?! I Islam har man rett og plikt som gjelder mennesker i mellom. Og man har rett og pllikt som gjelder mellom menneske og Deres Skaper og Forsørger. Gud kan tilgi det som er mellom Han og Hans skapelser. Det som er mennesker seg i mellom med tanke på rett og plikt vil forbli mellom mennesker i Regnskapets og Rettferdighetens dag. Endret 21. mars 2013 av omarel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #6 Del Skrevet 21. mars 2013 La meg se her: Kristendommen - følger Jesus ideologi og levemåte, gi til de fattige, elsk din neste som deg selv, vend det andre kinnet til, kort og godt: elsk. Islam: Allah sendte qu'ranen til Jesus men så ble den forfalsket så Allah sendte den på ny til Muhammed. Noe som betyr at enten ønsket Allah at koranen skulle bli forfalsket og kan gjøre det igjen eller så ønsket Allah det ikke men mennesket har større makt og kan derfor gå mot Allahs vilje. Den ene bygger på kjærlighet den andre på falske premisser. Anonym poster: 9ec373abb98d53f891cd8d93fc1c8657 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 21. mars 2013 #7 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) La meg se her: Kristendommen - følger Jesus ideologi og levemåte, gi til de fattige, elsk din neste som deg selv, vend det andre kinnet til, kort og godt: elsk. Islam: Allah sendte qu'ranen til Jesus men så ble den forfalsket så Allah sendte den på ny til Muhammed. Noe som betyr at enten ønsket Allah at koranen skulle bli forfalsket og kan gjøre det igjen eller så ønsket Allah det ikke men mennesket har større makt og kan derfor gå mot Allahs vilje. Den ene bygger på kjærlighet den andre på falske premisser. Anonym poster: 9ec373abb98d53f891cd8d93fc1c8657 For det første, det du skriver tyder på at du ikke kan noe som helst om islam. Både Gud og Hans profet maner til å gi til de fattige, elske din neste slik du vil din neste skal behandle deg, si det som er godt eller tie still. Den som vender det andre skinne til er bedre enn den som løfter sin hånd. Islam: Gud sendte aldri koranen til Jesus. Selv historien forteller at møte i Nikea hadde som hovedmål å ha et oppgjør i kristologiske emner: -Formen til Sønnen og hans relasjon til Gud. - Bygge den første delen av troen «creed» i Nikea. - Beregning av datoen for påsken. Forstår jeg det riktig var jo korset forbudt i ca 2-300 år etter Jesus. Du avslører at du ikke vet noe som helst om Islam! Men hva mener du at islam bygger på falske premisser? Kan du nevne noen? Jeg håper at du ikke bommer så grovt når du forklarer disse premissene. Ps! Gud sendte aldri noe koran til Jesus. Loven som Jesus fikk ifølge koranen het Evangeliet i tillegg til Toraen. Jesus ifølge islam var sendt til jødene og kristne. Mens koranen skal gjelde for hele menneskeheten, inkludert jøder, kristne. Endret 21. mars 2013 av omarel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #8 Del Skrevet 21. mars 2013 Du avslører at du ikke vet noe som helst om Islam! Du unnviker hele poenget ved å gå til personangrep, ved å angripe spilleren heller enn ballen. Islam stadfester at Allah (SWT) har sendt flere Profeter til menneskeheten. Allah (SWT) har gitt Skrifter til noen av disse Profetene. Følgende fire Hellige Skrifter er mest kjent: * Toraen (Loven) som ble åpenbart for Moses (as) * Zabur (Salmene) som ble åpenbart for David (as) * Indjil (Evangeliet) som ble åpenbart for Jesus (as) * Koranen som ble åpenbart for Muhammed (saw) De første tre Skriftene er samlet i Bibelen, men de er blitt forandret eller forvansket av mennesker. Et sitat fra Kari Vogt's bok `Islams Hus' beskriver hvordan Jesu ord ble tapt for alltid. http://foreninger.uio.no/mss/5pilarer/artikler/troen/troen.html This begs the question: ble de forandret med eller mot Allahs vilje? Anonym poster: 9ec373abb98d53f891cd8d93fc1c8657 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. mars 2013 #9 Del Skrevet 21. mars 2013 La meg nå se..... Pest eller kolera..... Pest eller kolera... Kan jeg velge en vaksine, i stedet? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 21. mars 2013 #10 Del Skrevet 21. mars 2013 Du unnviker hele poenget ved å gå til personangrep, ved å angripe spilleren heller enn ballen. Islam stadfester at Allah (SWT) har sendt flere Profeter til menneskeheten. Allah (SWT) har gitt Skrifter til noen av disse Profetene. Følgende fire Hellige Skrifter er mest kjent: * Toraen (Loven) som ble åpenbart for Moses (as) * Zabur (Salmene) som ble åpenbart for David (as) * Indjil (Evangeliet) som ble åpenbart for Jesus (as) * Koranen som ble åpenbart for Muhammed (saw) De første tre Skriftene er samlet i Bibelen, men de er blitt forandret eller forvansket av mennesker. Et sitat fra Kari Vogt's bok `Islams Hus' beskriver hvordan Jesu ord ble tapt for alltid. http://foreninger.ui...roen/troen.html This begs the question: ble de forandret med eller mot Allahs vilje? Anonym poster: 9ec373abb98d53f891cd8d93fc1c8657 De ble forandret av menneskets vilje! Jesus hadde mange tilhengere som levde etter han og som fulgte hans lov og budskap. Det er omstendighetene hans tilhengere levde under som gjorde at kristendommen ikke vokste på de premissene Jesus forkynte. Slik jeg forstår det så bygger bibelen på ulike brev skrevet av ulike folk som Paulus osv. Er disse skriftene Guds ord i sin opprinnelige form? Jeg mener at bibelen ble formet av mennesker og deres fortellinger. Hvis evangeliet hadde blitt skrevet ned under Jesus levetid og pugget i sin opprinnelige form så hadde ting vært enkelt. Muslimene pugget koranen under profetens levetid. I de daglige rituelle bønner muslimene ber så resiterer man direkte fra koranen. Profeten og hans følgesvenner ba 29 rituelle bønner daglig. Før profeten døde var det mange som kunne koranen utenat. Hver dag resiterer man fra koranen i moskeene når man ber. Hver Ramadan resiterer man fra koranen utenat. Til den dag i dag lærer muslimene koranen utenat. Så det er her forskjellen ligger. Koranen leses mere enn bibelen og pugges mer en bibelen. Når man kan arabisk så kan man lett kjenne forskjell på menneske skrevet ord og koranen som er Guds ord! Med all respekt for kristne og kristendommen. Men det er her den store forskjellen ligger! Jeg tror at bibelen i dag har passasjer som er i sin opprinnelige form fra Gud, men den har også passasjer som er menneske fortellinger. Dermed kan det ikke kalles guds ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #11 Del Skrevet 21. mars 2013 La meg nå se..... Pest eller kolera..... Pest eller kolera... Kan jeg velge en vaksine, i stedet? Hvilken av de skal den virke mot? Anonym poster: 9ec373abb98d53f891cd8d93fc1c8657 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #12 Del Skrevet 21. mars 2013 De ble forandret av menneskets vilje! Mot Allahs vilje? Altså har mennesket større makt enn Allah. Altså kan også koranen forandres mot Allahs vilje. Anonym poster: 9ec373abb98d53f891cd8d93fc1c8657 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 21. mars 2013 #13 Del Skrevet 21. mars 2013 La meg nå se..... Pest eller kolera..... Pest eller kolera... Kan jeg velge en vaksine, i stedet? Der har vi deg igjen:-))), Nå fikk du meg til å le. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 22. mars 2013 #14 Del Skrevet 22. mars 2013 Hvilken av de skal den virke mot? Anonym poster: 9ec373abb98d53f891cd8d93fc1c8657 Begge deler, fortrinnsvis. Det er jo den samme grunnleggende svakheten man trenger beskyttelse mot. Du vet, troen på at det trengs en gud for å gi livet mening og retning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trimsi Skrevet 22. mars 2013 #15 Del Skrevet 22. mars 2013 Begge deler, fortrinnsvis. Det er jo den samme grunnleggende svakheten man trenger beskyttelse mot. Du vet, troen på at det trengs en gud for å gi livet mening og retning. Så enig så enig! Overtro har sjeldent brakt noe særlig godt med seg... For meg er det (dessverre) en stor likhet mellom troen på tannfeen, krystallhealing, den hellige ånd og Allah. Man trenger ikke en religion eller en annen overtro for å bli et bedre menneske. Det man trenger er empati, respekt for mennesker og naturen rundt oss og en porsjon fornuft. Da skulle det vel gå sånn noenlunde bra med oss alle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 22. mars 2013 #16 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Mot Allahs vilje? Altså har mennesket større makt enn Allah. Altså kan også koranen forandres mot Allahs vilje. Anonym poster: 9ec373abb98d53f891cd8d93fc1c8657 Ja det er med Guds aksept! Han Skapte livet og døden. Livet på jorden har sine lover og livet i graven har sine lover og livet etter døden har sine lover. Gud har alltid send sendebud og profeter. Guds budskap har alltid blitt motarbeidet. Og menneske har alltid fått mat fra jorden og regn fra oven. Det er nåderik barmhjertighet fra Gud. Du spør om Han er maktesløs i forhold til menneske. Jeg svarer: Nei! Døden vil inntreffe, der har vi ingen makt. Hva slags makt har vi over våre liv egentlig? Hvilken makt har du egentlig? Hvilke makt har du over naturen? Ingen makt! Det er så vidt du har makt over mennesker rundt deg og det du skaper med dine to hender. Over en hver makt er en overmakt. Jesus ble sendt til jødene og kristne bare. Koranen ble sendt til hele menneskeheten fram til verden går under, det er det Han har sagt i sin skrift. Allah sier i skriften at Han beskytter Koranen og ingenting vil skje den. Det er ca 1 500 år siden koranen ble sendt og den lever fremdeles i sitt beste velgående. Hvorfor? Fordi den lever i hjerter og sinn. Dette er Guds vilje, makt, beskyttelse og velsignelse! Har du den samme makt? Kan du komme med en skrift som kan overleve i 1500 år, kan du komme med et verk som kan pugges, bli elsket og resitert timesvis hver dag uten at man blir lei? Hvis dette ikke er fra Gud så hvem er det fra? Han sier selv i koranen at Han skapte menneske for å tilbe Gud alene. Han sier vidre at Han skapte livet og døden for å sette menneske på prøve hvem som er beste i handlinger. Belønningen kommer evig i neste liv ikke i dette! Det som skjer av godt og vondt er Hans aksept, ikke urett eller svakhet. Vi mennesker former våre liv selv og vi er selv ansvarlig for alt godt og ondt som vi tillater av oss selv og for våre omgivelser. Dette gjør ikke Allah svak, men det gjør oss ansvarlige! At Allah ikke ga samme beskyttelse til Evangelige og Toraen er sikkert Hans plan. Det vil ikke si at Han ikke har makt. Ja muslimer gjør mye urett og fleste parten av muslimer er fattige og lever områder som ikke har utviklet seg i positiv retning. Man må huske en ting. Det er Koranen og dets budskap som er definisjonen av hengivenhet til skaperen og ikke menneskenes handlinger. Hengivenhet på koranspråket heter islam og den største hengivenhet i ord er å frede skapelser og den største hengivenhet i handling er å bøye hode ned for skaperen slik Jesus, Moses og Abraham gjorde før Mohammad fred være med dem alle. Derfor bøyer muslimer hode ned i fem bønner daglig og totalt 34 ganger daglig til vår Herre og skaper. Denne Guden kalte Jesus for Aalaah på jesusspråket, på koranspråket arabisk heter han også Allah. Endret 22. mars 2013 av omarel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 22. mars 2013 #17 Del Skrevet 22. mars 2013 Hvis man ønsker å finne en religion der Gud er sentral mener jeg at man må lage krav og kriterier. Når en har gjort det kan en gjøre følgende: 1: Ha et åpent sinn 2: Sette til følelsesmessige tilknytninger med tanke på tilhørighet, kultur og religion til side 3: Lese deres bevis. Deres bevis vil tale sitt! Islam har koranen og kristendommen har bibelen. Lykke til med å finne noen bevis som er basert på virkeligheten. Islam: Gud sendte aldri koranen til Jesus. Selv historien forteller at møte i Nikea hadde som hovedmål å ha et oppgjør i kristologiske emner: -Formen til Sønnen og hans relasjon til Gud. - Bygge den første delen av troen «creed» i Nikea. - Beregning av datoen for påsken. Forstår jeg det riktig var jo korset forbudt i ca 2-300 år etter Jesus. Jøss! Noe vi faktisk kan være enig om. Jeg stiller meg dog uforstående til at man med et minimum av historiekunnskaper, fortsatt ikke legger sammen to og to. Jaja. Islam stadfester at Allah (SWT) har sendt flere Profeter til menneskeheten. Allah (SWT) har gitt Skrifter til noen av disse Profetene. Følgende fire Hellige Skrifter er mest kjent: * Toraen (Loven) som ble åpenbart for Moses (as) * Zabur (Salmene) som ble åpenbart for David (as) * Indjil (Evangeliet) som ble åpenbart for Jesus (as) * Koranen som ble åpenbart for Muhammed (saw) De første tre Skriftene er samlet i Bibelen, men de er blitt forandret eller forvansket av mennesker. Et sitat fra Kari Vogt's bok `Islams Hus' beskriver hvordan Jesu ord ble tapt for alltid. http://foreninger.ui...roen/troen.html This begs the question: ble de forandret med eller mot Allahs vilje? Så de første tre skriftene har blitt forfalsket av mennesker, mens Koranen har reddet seg gjennom over tusen år uten å lide samme sjebne? Fantastisk. Hva med det tredje alternativet? Skriftene er gamle sagn og historier fortalt av mennesker(vi har dem her også: Tor og Odin etc.) til mennesker, deretter skrevet ned av mennesker, mennesker fant ut at disse historiene egnet seg til å kontrollere store mengder av andre mennesker, historiene ble derfor samlet sammen og organisert(ref. kirkemøtet i Nikea) av mennesker. 500 år senere ble noen pissed på kristendommen, og satte seg ned og skrev Koranen, med utgangspunkt i Bibelen, men tilpasset egne behov. Konklusjon: Det finnes ingen Gud, og Muhammad/Jesus er ikke hans sendebud. Legg fra deg Koranen, og les noen historiebøker, så vil du se at historien ikke lyver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #18 Del Skrevet 22. mars 2013 Så de første tre skriftene har blitt forfalsket av mennesker, mens Koranen har reddet seg gjennom over tusen år uten å lide samme sjebne? Fantastisk. Koranen kom jo bare 700 år etter Kristus, merkelig ikke sant? Anonym poster: 7edfc7e9ee6d534e4ca2f6d4105b1c20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 22. mars 2013 #19 Del Skrevet 22. mars 2013 Koranen kom jo bare 700 år etter Kristus, merkelig ikke sant? Anonym poster: 7edfc7e9ee6d534e4ca2f6d4105b1c20 Nei, det er ikke merkelig. Det er ikke engang overraskende. Det vil alltid være noen som gjør opprør mot autoriteten. Det som er merkelig, er at du tror at ikke et eneste ord i Koranen er forandret i løpet av over tusen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 22. mars 2013 #20 Del Skrevet 22. mars 2013 Det er ikke mulig å diskutere hvilken religion man skal, eller ikke skal velge på et logisk grunnlag. Det finnes dessuten en drøss tolkninger av både kristendommen og islam, noe som gjør at en svart/hvitt tenkning med "egenskapene" til religionene satt opp mot hverandre har lite for seg. De som er kritiske til islam vil heller trekke fram Muhammeds ekteskap til enn 9-åring, heller enn at man skal gi til de fattige. De som er kritiske til kristendommen vil heller trekke fram det gamle testamentet (og husk, Jesus sa at lovene derfra ikke skulle opphøre), enn å se på Jesus liv og lære. Så, håpløs diskusjon. Jeg er glad jeg slipper! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå