Gå til innhold

Ballongen min sprakk ikke - pga. limet?

Anbefalte innlegg

Gjest Beano
Skrevet (endret)

I går forsøkte jeg meg på å lage en trådlampe. Jeg laget tapetklister (lim-aktig konsistens) og surret masse tråder rund et oppblåst ballong.

Sto opp i dag og jeg stakk et hull i ballongen, men luften kom sakte ut slik at formen til lampen har blitt ødelagt. Dermed har jeg sløst bort masse garn og tid. :trist:

Hvorfor sprakk ikke ballongen med en gang?

Kan det være fordi limet var veldig varm da jeg penslet det på ballongen? Eller at ballongen har vært oppblåst siden 16 mars?

Endret av Beano
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut for meg som om limet og garnet ikke har vært tørt nok før ballongen begynte å lekke luft siden fasongen ble ødelagt.

Gjest Olseen91
Skrevet

Jeg har gjort det samme, bare at jeg limte blonder utenpå. Jeg stakk også hull på ballongen, og hele lampa ble heeeeelt rar fasong på. MEN DET GIKK ANN Å REDDE DEN! :) Jeg fjernet hele ballongen, så holdt jeg en ny ballong inni, og blåste opp på nytt inni der. Limte på litt mer lim og lot det tørke. Det jeg da gjorde neste gang jeg skulle få ut ballongen, det var å løsne den litt fra dukene før jeg sprengte den. Sånn at den ikke var helt limt fast da den sprengtes. Da gikk det fint :)

• Liker 2
Skrevet

Bra tips det med å løsne først.

Hvor kjøper man selve lampen?

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere vaselin på ballongen før dere legger på tråd med lim på?

Anonym poster: 8ce0cb7f6c7d61f4012561d65ff301b7

• Liker 1
Gjest Beano
Skrevet

Jeg har gjort det samme, bare at jeg limte blonder utenpå. Jeg stakk også hull på ballongen, og hele lampa ble heeeeelt rar fasong på. MEN DET GIKK ANN Å REDDE DEN! :) Jeg fjernet hele ballongen, så holdt jeg en ny ballong inni, og blåste opp på nytt inni der. Limte på litt mer lim og lot det tørke. Det jeg da gjorde neste gang jeg skulle få ut ballongen, det var å løsne den litt fra dukene før jeg sprengte den. Sånn at den ikke var helt limt fast da den sprengtes. Da gikk det fint :)

Ah. Min var ikke til å redde så jeg bare kastet den. Jeg skal ihvertfall forsøke å lage et nytt en i dag. Denne gangen skal jeg la limet avkjøles. Tror at varmen fra limet gjorde noe med ballongen :)

Gjest Beano
Skrevet

Bruker dere vaselin på ballongen før dere legger på tråd med lim på?

Anonym poster: 8ce0cb7f6c7d61f4012561d65ff301b7

Jeg har lest at man skal bruke vaselin, men jeg har også lest at mange driter rett og slett i å bruke det. Hvorfor det? Anbefaler du det?

Gjest Beano
Skrevet

Det høres ut for meg som om limet og garnet ikke har vært tørt nok før ballongen begynte å lekke luft siden fasongen ble ødelagt.

Jo, den sto og tørket i et het døgn. Problemet er at limet var altfor varmt og at jeg smurte limet på ballongen. Jeg skulle egentlig dyppe tråden i limet for å så snurre den rundt ballongen. Skal lage en i dag og jeg skal fortelle dere hvordan det gikk så andre kan unngå de samme feilene som jeg begikk. :)

Skrevet

Kan vi få se bilde av resultat? Nå ble jeg nyskjerrig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...