Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lIZZI
Skrevet

Min samboer og jeg skal gifte oss til sommeren. Før vi gifter oss, så gikk vi til advokat (min ide) for å fastsette hva vi tok inn i ekteskapet. Vi har eid noen hus sammen, og betalt likt på alt lån. Det eneste problemet er at han sto som eier (selv om vi flyttet inn sammen) på det første huset. Vi betalte likt på lånet, og deltok likt. Jeg vet dette var idiotisk av meg, og hva skal jeg si? Jeg var dum. Men nettopp derfor ville jeg rette opp i dette, slik at det ble riktig.

Advokaten satte opp alternativer på utregninger på dette. 4 stykker. Vi fikk forslagene sendt på mail, og diskuterte dette i går. Min samboer argumenterte sterkt for det første alternativet, det som egentlig var svært ufordelaktig for meg, og som også advokaten mente var noe urimelig, siden vi begge betalte likt på gjeld, pusset opp sammen, osv.

Tallene skal vi nok finne ut av. Det er heller ikke poenget mitt. Men jeg føler meg så såret over at han prøver å tjene på noe som i utgangspunktet jeg mener er urimelig, og som slår lite heldig ut for meg. Jeg har jobbet ræva av meg, og sett på dette som et felles prosjekt, husene, forholdene vårt, og nå...skal jeg få smuler på noe vi var to om, og det fordi han sto som eier på papiret, mens vi faktisk betalte likt.

Jeg ble så sint i går at jeg bare ikke greide å snakke mer med han. Jeg gikk min vei, og gikk og la meg etter han. Da var han enda våken og sa liksom: "ok, vi kan sikkert dele dette som du vil". Jeg gadd ikke svare. Akkurat nå driter jeg i pengene. Det er holdningen hans, det er hans grådighet jeg føler som et skikkelig svik. I dag våknet jeg opp og kjente tårene renne.. Sto opp og der var han. Jeg har influensa så er hjemme i dag. Han spurte meg om jeg kunne pakke inn bryllupsinvitasjonene i konvoluttene. Jeg bare så på han og sa; " Nei, jeg tror ikke dette er dagen for det." Da ble han sint og sa at jeg kunne bare bruke dem til å tenne i peisen med. Jeg svarte ikke på det.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Uansett hva vi skriver under på, så vet jeg ikke om jeg kan tilgi han dette. Det skjærer for dypt.

Vi er det lykkelige paret. Vi har det veldig kjekt sammen, og ingenting er egentlig negativt. Men dette som har plaget meg så lenge, og som jeg nå skulle rette opp i, og få det riktig på papiret, det er det eneste som har plaget meg med forholdet. Nå har den frykten sett ut til å være reell. Det er på mange måter verre for meg at han prøver å "svindle"/ grabbe til seg, utnytte meg...for å sikre seg selv, enn om han hadde vært utro. Altså, for meg er det nesten verre hva han har gjort nå. Selvstendighet og trygghet er så viktig for meg. Jeg vet ikke hva jeg skal si..

Jeg er bare kvalm. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jg tenker at det er utrolig at han prøver røve fra deg dette, jeg er enig med deg at jeg ikke tenker på pengene, selv om de er mange, men holdningen hans....... Han vet med seg selv at det eneste som skiller retten på papiret er at navnet hans stod der, det er en selvfølge, en stor selvfølge at det kun er på papiret, så skal han grafse til seg mest mulig uten rett?????

Hadde blitt litt usikker på dette bryllupet.... Og så blir han sur tillegg,"vi kan sikkert dele dette om du vil", ja SELVSAGT skal det deles, hallooooo.......

Anonym poster: 7568ca5acb92323dbe6f039602e9bd50

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke godtatt at han prøvde seg på noe tull og det skal ikke du heller. For alt du vet kan han la lagt en plan for å svindle deg og nå som du er skeptisk bruker han sinne for å skremme deg og knuse "bryllupsdrømmen" din.

Selvsagt skal dere dele dette, dette er ikke noe å diskutere engang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm... jeg lurer på om han i det hele tatt er klar for ekteskap? Ser ikke ut til at han skjønner at det handler om dere SAMMEN og ikke lenger at man må sørge for seg selv osv. At det var dumt av deg i utgangspunktet burde ikke ha noe å si heller, han burde være glad for at dere nå kan få en fin avtale som gjør alt riktig igjen!

Fælt å si det, men jeg er enig med deg i at dette går på holdninger og at det faktisk er en big deal! Spørsmålet er om han forstår hva han egentlig sier, og hvordan det får deg til å føle deg. Du burde snakke med han om det, spørre om han virkelig mener at du ikke skal ha noe igjen for investeringen din ved et evt brudd.

Er forlovet selv, og jeg begynner å forstå hvorfor endel brudd skjer før bryllup. For det er i denne tiden vi må ta alle de viktige samtalene om de viktige temaene. En ting er at man ønsker å "bli gift", en annen ting er om man forstår hva det innebærer. Det oppdager man jo gjennom slike opplevelser som du har nå. Og man kan oppdage nye holdninger hos parten som man ikke visste om. Det er GOD grunn til å vurdere nøye om det er holdninger du er villig til å gifte deg med og leve med resten av livet. Å vite at han egentlig ikke ønsker deg alt vel kan bli tungt å leve med etterhvert kan jeg se for meg.

Men igjen, snakk med han, det er ikke sikkert han mener det sånn det fremstår. Tipper han ikke har tenkt på det på den måten. Det er viktig å avklare.

Anonym poster: f375b830c3b11e270ef64e758ee0e2cf

• Liker 1
Skrevet

Hva med å fortelle oss litt om forslagene som er mest aktuelle? Ser det er noen som har tatt din side allerede i tråden, men for alt vi vet kan det hende det er du som er urimelig.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Hmmm... jeg lurer på om han i det hele tatt er klar for ekteskap? Ser ikke ut til at han skjønner at det handler om dere SAMMEN og ikke lenger at man må sørge for seg selv osv. At det var dumt av deg i utgangspunktet burde ikke ha noe å si heller, han burde være glad for at dere nå kan få en fin avtale som gjør alt riktig igjen!

Fælt å si det, men jeg er enig med deg i at dette går på holdninger og at det faktisk er en big deal! Spørsmålet er om han forstår hva han egentlig sier, og hvordan det får deg til å føle deg. Du burde snakke med han om det, spørre om han virkelig mener at du ikke skal ha noe igjen for investeringen din ved et evt brudd.

Er forlovet selv, og jeg begynner å forstå hvorfor endel brudd skjer før bryllup. For det er i denne tiden vi må ta alle de viktige samtalene om de viktige temaene. En ting er at man ønsker å "bli gift", en annen ting er om man forstår hva det innebærer. Det oppdager man jo gjennom slike opplevelser som du har nå. Og man kan oppdage nye holdninger hos parten som man ikke visste om. Det er GOD grunn til å vurdere nøye om det er holdninger du er villig til å gifte deg med og leve med resten av livet. Å vite at han egentlig ikke ønsker deg alt vel kan bli tungt å leve med etterhvert kan jeg se for meg.

Men igjen, snakk med han, det er ikke sikkert han mener det sånn det fremstår. Tipper han ikke har tenkt på det på den måten. Det er viktig å avklare.

Anonym poster: f375b830c3b11e270ef64e758ee0e2cf

Ja, vi må jo nødvendigvis snakke mer sammen. Akkurat nå har jeg ikke lyst, men dette er jo svært viktig selvsagt. Egentlig vil jeg jo stille veldig svakt om det ble slutt nå...som det jo viser seg. Fy faan..

Det er en big deal ja. Uansett om vi kommer til enighet, noe jeg tror vi gjør, så har dette lagt en betydelig demper på mine følelser for han. Akkurat nå så føler jeg meg svært alene, og ikke som en forelsket forlovet som snart skal gifte seg.

Jeg tviler ikke på at han er glad i meg, men han er en buisnessmann, og det skinner gjennom nå. Ja..

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å fortelle oss litt om forslagene som er mest aktuelle? Ser det er noen som har tatt din side allerede i tråden, men for alt vi vet kan det hende det er du som er urimelig.

Nei, jeg har ikke tenkt å legge ut forslagene og økonomien vår her. Jeg legger frem min side av saken, selvsagt. Jeg vil bare si at det var 4 alternativer, og dette var det minst fordelaktige for meg, og vår felles advokat mente at dette forslaget ikke tok nok hensyn til at vi delte på utgifter og oppussing.

Gjest Gjest
Skrevet

Var jeg deg ville jeg tatt ordene hans om å tenne i peisen til etterretning. Med dette viser han enda et trekk på at han ikke takler tilbakemelding som ikke er i hans favør. Han virker ganske så egoistisk.

Er dette en mann du vil dele livet ditt med?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å gifte meg med han, rett og slett. Det verste jeg vet er grådige folk og det er som regel ikke et trekk som blir mildere med årene...

Skrevet

Ha fokus på å gjøre ting i rett rekkefølge her.

Ikke lag bråk, få ned en avtale som viser hva du eier av deres samlede saker.

Få bekreftet din rett til halve huset.

Hva hvis han blir sur og lemper deg ut nå? Og du liksom ikke har rett på noe.

Etter at du har fått papirene dine i orden (noe du skulle hatt fra dag 1 siden dere kjøpte hus sammen) kan du ta praten om forventninger til ekteskap og "hva hvis".

Jeg forstår at du er skuffet. Mulig han mener han har retten på sin side, men det får dere diskutere senere.

Og ikke gi han "hint" om hva du mener den dagen dere setter dere ned for å prate. De fleste menn foretrekker at man snakker rett ut og er tydelig.

• Liker 7
Skrevet

Jeg er helt enig med Themis. Få først papirene i orden, så kan dere "krangle" om dette.

Du kommer til å tape mye penger om det blir slutt nå og dere begge er sure.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg har ikke tenkt å legge ut forslagene og økonomien vår her. Jeg legger frem min side av saken, selvsagt. Jeg vil bare si at det var 4 alternativer, og dette var det minst fordelaktige for meg, og vår felles advokat mente at dette forslaget ikke tok nok hensyn til at vi delte på utgifter og oppussing.

Tenkte ikke nødvendigvis på alle de 4 forslagene, men du kunne ha skrevet litt mer om hva forslaget du reagerte på handler om uten at du legger ut konkret informasjon om din økonomi.

Du skriver at dere har betalt likt ned på lånene. Hva med egenkapitalen på det første huset? Betalte begge det samme der også?

Hvorfor står han som eier, og ikke du?

Gjest Gjest
Skrevet

Ha fokus på å gjøre ting i rett rekkefølge her.

Ikke lag bråk, få ned en avtale som viser hva du eier av deres samlede saker.

Få bekreftet din rett til halve huset.

Hva hvis han blir sur og lemper deg ut nå? Og du liksom ikke har rett på noe.

Etter at du har fått papirene dine i orden (noe du skulle hatt fra dag 1 siden dere kjøpte hus sammen) kan du ta praten om forventninger til ekteskap og "hva hvis".

Jeg forstår at du er skuffet. Mulig han mener han har retten på sin side, men det får dere diskutere senere.

Og ikke gi han "hint" om hva du mener den dagen dere setter dere ned for å prate. De fleste menn foretrekker at man snakker rett ut og er tydelig.

Ja, dette er jo veldig riktig. Det tjener meg ingenting å lage bråk før jeg får en avtale på plass, og heller ikke etterpå. ...egentlig. Men iallefall ikke før...

Nei, jeg får roe meg ned og sette opp et smil og et diplomatisk skinn. Egentlig skulle jeg gitt han en suss i dag før han dro og satt meg ned nå og pakket i konvolutter.

....men det får meg til å føle meg som en "overlever"..og litt tom. Men men...jeg rister nok av meg denne følelsen før han kommer hjem. Jeg vil bare være ærlig med han jeg skal gifte meg med, og jeg vil kunne søke trøst der og jeg vil ikke at det skal være sånn her.

Skrevet

Tenkte ikke nødvendigvis på alle de 4 forslagene, men du kunne ha skrevet litt mer om hva forslaget du reagerte på handler om uten at du legger ut konkret informasjon om din økonomi.

Du skriver at dere har betalt likt ned på lånene. Hva med egenkapitalen på det første huset? Betalte begge det samme der også?

Hvorfor står han som eier, og ikke du?

Ts ber ikke om økonomiråd, det får de jo av en advokat som også mener at forloveden er urimelig. Hun sier forøvrig at de har delt alle utgifter, problemet her er ikke fordelingen men det faktum at TS sliter med måten forloveden prøver å griske til seg mer enn det han har rett på og at det stikker dypt og oppfattes som et svik.

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å gifte meg med han, rett og slett. Det verste jeg vet er grådige folk og det er som regel ikke et trekk som blir mildere med årene...

Jeg elsker denne mannen, og jeg tror nok vil blir enige. Jeg tar selve forhandlingen personlig bare. Det ligger så mye frykt bak dette for meg.

Jeg skal sette meg ned å prate med han og se over forslagene igjen.

Jepp...det løser seg nok.

Gjest Gjest
Skrevet

omg...Nå har jeg fått mail. Den er til advokaten og meg fra samboeren min. Han har gått inn ett forslag som nå er veldig fordelaktig for meg, og vil at advokaten setter opp dette.

Jeg skulle ønske vi kunne pratet litt mer om dette. Jeg føler at han nå mener at jeg har trumfet gjennem dette med å ikke ville pakke inn de helvetes konvoluttene.

Himmel..kanskje jeg skulle tatt en telefon til han, heller enn å sitte her og snakke med en haug med fremmede. No offence altså. Dere har vært flotte.. :)

oioi...Jeg må ringe han.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil jo ikke at dette skal være urimelig i min favør heller. Jeg vil at det skal være rett. Dette forslaget går for langt for å tekkes meg. Pokker for en suppe...

Skrevet

omg...Nå har jeg fått mail. Den er til advokaten og meg fra samboeren min. Han har gått inn ett forslag som nå er veldig fordelaktig for meg, og vil at advokaten setter opp dette.

Jeg skulle ønske vi kunne pratet litt mer om dette. Jeg føler at han nå mener at jeg har trumfet gjennem dette med å ikke ville pakke inn de helvetes konvoluttene.

Himmel..kanskje jeg skulle tatt en telefon til han, heller enn å sitte her og snakke med en haug med fremmede. No offence altså. Dere har vært flotte.. :)

oioi...Jeg må ringe han.

Ikke fall for det trikset der. Nå vil han gi deg dårlig samvittighet og satser på at du går tilbake til avtalen som gavner han.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Han avslørte seg ganske greit med det første forslaget. Og nå sliter han med å glatte over. Jeg hadde aldri giftet meg i første omgang, om det innebar å måtte sikre alt man eier først... ekteskap handler først og fremst om tillit og omsorg for hverandre..

Den følelsen..

AnonymBruker
Skrevet

Ring han!

Snakk sammen!

:duskedame:

Anonym poster: 8ac086960f061276027ea344be0a92f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...