Gå til innhold

Barn som løper på andres eiendom...

Tjorven

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om barn som helt uten forvarsel løper på andres eiendom?

Det er nå 1 1/2 år siden vi flyttet inn i huset vårt og innimellom når vi har kommet hjem fra jobb har vi sett bittesmå fotspor rundt i hagen vår. Vi har også sett at barn har krabbet over gjerdet til oss for å ta en snarvei... Desverre er de så raske at hver gang vi oppdager det, er de borte før vi rekker å komme oss ut på trappa...

I utgangspunktet plager det meg ikke noe stort om barn løper en snarvei tvers over en liten hageflekk om man har stor hage. Men vi har bare noen ytters få kvadratmeter, og den er rett utenfor hos oss.

På vinteren har de baset i snøen hos oss, og her om dagen hadde de løpt tvers over blomsterbedet vårt...

Hva går det av foreldre? Selv lærte jeg at å gå på andres eiendom var strengt forbudt, og i blomsterbedene skulle man iallfall ikke gå! Lærer ikke barn slike ting lenger?

Arg, bare en liten utblåsning som irriterer seg over at barn løper akkurat der de vil og at vi aldri oppdager dem tidsnok til å få sagt i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Det kan jo være at barna har lært dette, for det er vel litt naivt å tro at barn gjør alt det foreldrene har sagt.

Du kan jo prøve å stoppe de om du ser de, og da snakke med de om dette. For det er ikke alltid like enkelt for foreldrene å passe på barna sine 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ifra jeg! I allefall hvis det er barn som er store nok til å forstå det. I vinter har både jeg og mannen min jaget unger som ville ta en snarvei over tomta vår på snowboard. Jeg ville ikke ha en snarvei gjennom tomta, og vil heller ikke at noen skal ødlegge hekken vår. Jeg sier ogsså ifra ellers.

Når det gjelder små barn som sønnen min på 11/2 år så forventer jeg at foreldre passer på barna. Jeg lar i allefall ikke sønnen min løpe over nysådde gressplener og blomsterbedd. Er barna litt større har de som regel ikke noe problemer med å forstå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vio sier naturligvis i fra vi også, men som sagt er det ikke så lett når de bare løper raskt igjennom eller gjør dette på dagtid... Håper bare vi griper dem på fersken en gang, for jeg vil ikke ha ødelagt hele hagen vår av unger som tråkker der de vil. Sannsynligvis setter vi opp en litt mellomhøy hekk som det er vanskelig å komme seg over/rundt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg løp masse på andres eiendom selv om jeg ikke fikk lov av hverken de som eide tomten eller foreldre....

Det eneste som hjelper er å sette opp hekk, si ifra til barna, og si ifra til foreldre på en hyggelig måte. Ellers risikerer man på få tråkket en sti over plenen. Og blomsterbed skal IKKE tråkes i. Ingen foreldre bør bli sure av å få beskjed om barna ikke hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kan kanskje fortelle grunne til at jeg synes at gjerdene må bort. Vokste opp i borettslag uten noen form for inngjerding og eiendosmgrenser. Var herlig å gå hvor man ville :)

Bor nå i villastrøk hvor ungene ikke har noen plass å gå untaat på veien :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Riv alle gjerder sier nå jeg. La ungen egå hvor de vil. (Unntatt I bblomsterbedet.)

Ikke så gøy når noen opplever at plenen deres ikke lenger er en plen, men et gjørmehøl som må såes på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var herlig å gå hvor man ville :)

Bor nå i villastrøk hvor ungene ikke har noen plass å gå untaat på veien :(

Men dette er ikke noe problem hos oss. Skogen er rett ved siden av og det finnes masse plass å være. Egentlig rart de klarer ågå akkurat på vår lille hageflekk når det finnes såååå mange andre steder å gå... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg bor i et hus med fem leiligheter, og siden det gjennom vår hage er enkleste vei ned til vannet for å bade. Har vi tatt vekk en del av gjerdet nederst i hagen og sagt det er greit at dere går litt på vår plen.

Jeg syns det er kos med mase folk rundt meg. Og alle leilighetene har avskjermede altaner, så at det er en liten sti nederst i hagen er helt greit.

Og siden vi gjorde det har det blitt helt slutt med revakjos(slang) og ødelagte blomsterbed.

Jeg har og hatt en alvorsprat med flere av barna, og nå er de så høflige så. Snakk med barna på en skikkelig måte, de hører ofte etter hvis man ikke hisser seg opp og kjefter.

Jeg så rett ut at jeg ble skikkelig lei meg da de ranet jordbærlandet og grønnsakhagen. Har nå fått ha den i fred i to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysiske sperrer er det eneste som hjelper så lenge du ikke konkret vet hvilke unger det er snakk om slik at du kunne tatt det opp med foreldrene. Privat grunn er privat grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn er rare... For noen år siden hadde foreldrene mine problemer med at naboens barnebarn klatret opp på hustaket! :o Men det hjalp å si fra, både til barna OG til de foresatte. Hvis du vet hvilke barn det gjelder, så kan du jo si fra til foreldrene?

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Hva synes dere om barn som helt uten forvarsel løper på andres eiendom?

Hva går det av foreldre? Selv lærte jeg at å gå på andres eiendom var strengt forbudt, og i blomsterbedene skulle man iallfall ikke gå! Lærer ikke barn slike ting lenger?!

Eh, nei, dagens foreldre gidder ikke oppdra barna sine lenger :roll: Det kan vel hende foreldrene ikke vet at de løper over din hage, det kan hende foreldrene har sagt fra 1000 ganger.. Husker du ikke hvordan det var å være barn?

Syns du bør prøve å ta disse barna på fersken og fortelle dem at de ikke får lov til å gå i deres hage. Gjør du det i en passe streng tone, gjentar det seg sikkert ikke (på en stund..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, nei, dagens foreldre gidder ikke oppdra barna sine lenger  :roll: Det kan vel hende foreldrene ikke vet at de løper over din hage, det kan hende foreldrene har sagt fra 1000 ganger.. Husker du ikke hvordan det var å være barn?

Kanskje jeg som har streng oppdragelse? :ler:

Jeg gikk aldri på andres eiendom, og visste selv at dette var strengt forbudt. Men en ting er å gå på gresset hos andre, men en helt annen ting er å løpe tvers over blomsterbedene. :o

Syns du bør prøve å ta disse barna på fersken og fortelle dem at de ikke får lov til å gå i deres hage. Gjør du det i en passe streng tone, gjentar det seg sikkert ikke (på en stund..)

Ja, og det er vi veldig klare for å gjøre også...men desverre har de en tendens til å kun gjøre dette når vi ikke er hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Kanskje jeg som har streng oppdragelse?   :ler:  

Jeg gikk aldri på andres eiendom, og visste selv at dette var strengt forbudt.  

Hm, jeg fikk også streng (veldig streng, faktisk) oppdragelse, men jeg gikk i andres hager så mye jeg bare kunne :ler: (husker det var en naturhage vi elsket å leke i. Så ble vi jaget: "gå og lek på veien isteden". Da ble vi kjempeindignert, mente de at vi skulle bli overkjørt liksom :tunge1::ler: Huff vi var nok irriterende ja.. :roll: )

Ja, og det er vi veldig klare for å gjøre også...men desverre har de en tendens til å kun gjøre dette når vi ikke er hjemme...
Vel, da må du enten snakke med foreldrene, eller du må sette opp strømgjerde/piggtråd :ler:

(eller plante en fin hekk med noe stikkende på. Det burde være effektivt, og er fint å se på! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekk blir det løpet av våren/sommeren ja, og vi håper det hjelper. Blir nok ikke hekk med pigger på, men med litt høye trær foran det lave gjernet vårt, så bør de skjønne poenget. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Embla s
Hekk blir det løpet av våren/sommeren ja, og vi håper det hjelper.  Blir nok ikke hekk med pigger på, men med litt høye trær foran det lave gjernet vårt, så bør de skjønne poenget.   :wink:

Håper det! Lykke til! (det blir sikkert finr/dekorativt og!) :)

(du kan jo også vurdere kjøttetende planter i denne hekken din, kanskje litt drastisk, :ler::wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(du kan jo også vurdere kjøttetende planter i denne hekken din' date=' kanskje litt drastisk, :ler::wink: )[/quote']

:ler: Ingen dårlig ide. Kunne vært fristende gitt. Et par stukker som napper litt i dem i det de klatrer forbi. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: ja, det måtte jo vært småspiste planter, ellers ville det vært for drøyt :ler:

Ja, situasjonen hadde nok fort studd da gitt...sånn at vi hadde fått masse klager av deres foreldre. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...