Gå til innhold

Foreldre som påberoper barna sine full godteSTOPP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vennegjengen til dattera mi, har flere og flere såkalt "godtestopp". Hva er greia med å oppmuntre barna sine til godtestopp? Her i bygda ser det ut som det er smittsomt og! Den ene venninna til dattera mi etter den andre spiser ikke godteri eller søtsaker. Og da mener jeg INGENTING! De står over kaker på bursdag og på avslutningsfester, ingenting på lørdager, de blir heller stående å misunne de andre. Hvorfor de gjør det? Jo da, etter en måned får de 500 kroner av foreldrene sine!!! Noen får 1000 kr. etter godtestopp i tre måneder, beløpet varierer, men prinsippet er det samme. For meg virker disse foreldrene oppgående på andre områder, flere av disse jentene spiller håndball, og lever et sunt liv, ingen av disse er på noen måter overvektige.

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Er det en lignende "Fedon- mote", en teori bak dette? For meg klinger alle varsel- lamper, man gjør da ikke dette på 12- åringene sine? Er ikke dette "den beste veien å gå" for å bidra til spiseforstyrrelser på datteren sin?

Slik jeg tenker, er det beste å lære barnet et sunt kosthold i hverdagen, og lære dem at det er lov å spise litt usunt på lørdagskvelden eller ved andre spesielle anledninger. Men det er tydeligvis noe jeg ikke har fått meg meg her/ forstått?

Anonym poster: 0e787561ffeecbb23b68a8e0ec398133

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er da vanlig å ha godtestopp? F.eks null brus på 3 mnd, og etter 3 mnd er det lov å ta seg et glass brus. Godterier er vel ikke en del av et "kosthold" uansett. Det er bare noe ekstra.

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker mange av de jeg gikk på ungdomsskolen faktisk hadde noe sånt. Ikke spise godteri på så så lang tid, for så å få penger for det.

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Samaysa
  • Liker 6
Skrevet

Det er forsåvidt over 10 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen da.

Så med andre ord er ikke dette godteristopp opplegget noe nytt.

• Liker 8
Gjest Solsmil
Skrevet

Det var vanlig når jeg var mindre og. Og så lenge barna velger det selv, så ser jeg ikke problemet. Ja, man kan godt spise sukker en gang i uka, kose seg av og til og så videre. Men det gjør faktisk ingenting om man kutter det ut heller. Det er ikke skadelig å ikke spise sukker. Det er jo blitt slik at folk mener det er hysteri om man ikke spiser sukker. Hvorfor det egentlig? Jeg kan ikke se noen fordeler overhodet med å spise det. Det går liksom ikke ann å kose seg uten sukker. Egentlig så er det den holdningen jeg synes er mest usunn.

Skrevet (endret)

.

Endret av Samaysa
  • Liker 6
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg syns ikke bestikkelser hører hjemme noe sted i barneoppdragelse jeg..

• Liker 12
Skrevet

Vi hadde godtestopp mange ganger på barneskolen. Men da endte det alltid i et supergodterikalas med alt det oppsparte snopet etter endt periode, så det gikk vel nesten opp i opp! :fnise: Hos oss smittet det fra barn til barn, ikke fra forelder til forelder - sikker på at det ikke er tilfellet i bygda di også?

Så lenge barna velger det selv ser jeg ikke noe problem med det.

• Liker 3
Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Jeg tror det handler mer om å utfordre sin egen viljestyrke enn snopet. Det er litt status i å ha gjennomført godtestopp i vennegjengen. Ser ikke noe galt i det så lenge det varer i en avgrenset periode, og bare når det gjelder snop. Dersom de hadde sluttet helt å spise andre typer mat hadde jeg reagert mer.

Endret av Violetta
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Dette her gjorde vi for 20 år siden også. Det er ikke et nytt fenomen.

Edit: vi fant på det selv da, så ingen foreldre eller pengepremier var involvert.

Endret av Zzyzx
  • Liker 3
Skrevet

Vi kalte det "godteløfte" da jeg gikk på ungdomsskolen.

Jeg klarte meg halvannen dag.

• Liker 3
Skrevet

"Godteår" fantes da jeg var ung også, men direkte vanlig var det jo ikke. Eller, det var sikkert mange som prøvde seg, og de fleste falt av lasset etter en uke eller to. Når man er stort barn/ungdom blir det fort lite praktisk å ALDRI kunne ta en sjokoladebit eller en brus.

Jeg vil selv ikke gå inn for noe lignende med mine barn (hvis de på død og liv vil det selv blir det noe annet, men jeg kommer ikke til å foreslå det). Faktisk vil jeg gå så langt som å si at godteri i moderate mengder er en normal del av kostholdet, og så lenge de ikke stapper seg med pottis og sjokolade til hverdags, ser jeg ingenting å vinne på å kutte lørdagsgodtet.

Hvem er det forresten som liker å utfordre viljestyrken og knipe inn på kalorier samtidig?

Det var reportasje på Dagsrevyen i går om at 15% av jenter på 17 i Oslo er undervektige- og det er dobbelt så mange som de som er overvektige. Som helsesøsteren de intervjuet var inne på, så er det mange slike "helsefremmende" tiltak som blir overhørt av de som trenger det, og slavisk gjennomført av de som er tynne og opptatt av vekt fra før. I den sammenhengen er jeg også skeptisk.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns ikke bestikkelser hører hjemme noe sted i barneoppdragelse jeg..

Nei, men akkurat den har jeg oppdaget at i praksis ikke er så viktig. Bestikkelse og belønning henger nært sammen. Gjør A, så får du B, er godt å ha når tålmodigheten er tynnslitt. Har kjøpt mange ispinner opp igjennom jeg, for å berge oss gjennom prøving av sko på skobutikk osv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjorde de når jeg var lita og, altså på 80 og 90 tallet.

Huffa meg så forferdelige foreldre som lærer ungene at det er godt å spise andre ting enn snop. Håper du blander deg inn Ts og sier ifra. ;) (ironi)

Anonym poster: cc4251b900d2b9f3bdeae32bee14818f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjorde de når jeg var lita og, altså på 80 og 90 tallet.

Huffa meg så forferdelige foreldre som lærer ungene at det er godt å spise andre ting enn snop. Håper du blander deg inn Ts og sier ifra. ;) (ironi)

Anonym poster: cc4251b900d2b9f3bdeae32bee14818f

Ehh neei, selvfølgelig skal jeg ikke blande meg inn, det er deres barn, og så galt mener heller ikke jeg det er. Det er ikke snakk om at jeg mener det er galt å lære barna sine "å spise andre ting enn snop", da har du nok misforstått tråen. Her var det snakk om måten man vil gjøre det på. ;)

Til dere andre: Forstår at dette ikke er noe nytt fenomen da, har bare ikke hørt om det før. Interessant å lese hva andre mener! :)

Anonym poster: 0e787561ffeecbb23b68a8e0ec398133

Skrevet

Jeg hadde godtestopp:) og fikk ny swatch, + mye annet gøy jeg ønsket meg:) men jeg var en slikkmunn som goflet for mye godis da jeg var yngre, fordi broren min gjemte sitt godt i en skuff!

Gjest Gjest
Skrevet

Stor forskjell på om foreldrene arrangerer dette for ungene eller om ungene finner på det selv. Det første synes jeg overhodet ikke noe om. Alle kan vi fint spise godteri eller kake innimellom og fortsatt leve sunt. Ikke bra å ha barna på "avvenningskur", forutsatt at de har et normalt forbruk av søtsaker til vanlig. At ungene finner på det selv og konkurrerer seg imellom om å holde ut er vel mer uskyldig.

Skrevet

Akkurat det bør vel ungene ha lært lenge før det er aktuelt med godteår/godtestopp ;)

Og det tror jeg også de fleste foreldre sørger for.

Spørsmålet er om man lærer så mye mer ved å slavisk nekte seg selv godteri i et år? :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Det lurer jeg også på. Hva lærer man av dette?

I et ellers balansert og sunt kosthold har litt godteri på lørdager og spesielle anledninger ingen betydning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...