AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Siden de beskrives i bibelen som at de har vinger med fjær. Og at de er blant oss og at vi kan se dem hvis vi vil. De er jo overalt og følger med. Og kan fly opp i himmelen. Og det blir bare flere og flere av dem virker det som. Er fuglene egentlig engler? Hva TROR du? Anonym poster: 1642f0101755849c42ab23b5210900d9
Testosteron Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Siden de beskrives i bibelen som at de har vinger med fjær. Og at de er blant oss og at vi kan se dem hvis vi vil. Hvor står dette i Bibelen?
Testosteron Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Og kan fly opp i himmelen. Den fysiske himmelen er ikke den samme som den bibelske himmelen. 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 Det har jeg ikke tenkt på før. I så tilfelle har jeg ingenting imot å dø Anonym poster: e4b2ad63cf6e6eed45fe4f0794ff62bb
A'dab Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 Nei, fugler er ikke engler. Engler er skapt av lys.
Manolo Skrevet 22. mars 2013 #7 Skrevet 22. mars 2013 Siden de beskrives i bibelen som at de har vinger med fjær. Og at de er blant oss og at vi kan se dem hvis vi vil. De er jo overalt og følger med. Og kan fly opp i himmelen. Og det blir bare flere og flere av dem virker det som. Er fuglene egentlig engler? Hva TROR du? Anonym poster: 1642f0101755849c42ab23b5210900d9 Jeg tipper historiene om engler ble inspirert av fugler. Kanskje kom det en flokk fugler flyvende forbi akkurat når vedkommende satt og skrev det kapittelet.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #8 Skrevet 22. mars 2013 Hei Märtha Louise! Anonym poster: b2d76c21c4162c85637cfc87e498dcaa 3
Hjertefisk Skrevet 22. mars 2013 #9 Skrevet 22. mars 2013 Står det egentlig noen steder i Bibelen at engler har vinger?
Hoppetaujenta Skrevet 22. mars 2013 #10 Skrevet 22. mars 2013 Har alltid tenkt at fugler kunne være Aliens jeg... "Små grønne menn" ville ha blitt for tydelig, så de omskapte seg til fugler som er over alt og som vi stortsett også syns er trivelige å ha rundt oss, ja til og med håndmater for å få dem til å bli her lengre.
Menneske Skrevet 22. mars 2013 #11 Skrevet 22. mars 2013 Nei, fugler er ikke engler. Fugler er flygende dyr som tilhører i naturen. 2
yes2yes Skrevet 24. mars 2013 #12 Skrevet 24. mars 2013 Står det egentlig noen steder i Bibelen at engler har vinger? Det står at de kan fly, noe som mange tolker til at de må ha vinger. Noe som andre tolker til at de kan ha, men må ikke nødvendigvis, da de kan gjøre alt bare Gud vil det. Dog skal det sies at alle engler man blir direkte fortalt om i skriftene har hatt vinger, så det virker sannsynelig. Noe jeg forundres over er heller at noen ser på engler nærmest som små unger med bleier, eller vakre jenter eller menn med bølget hår. De gangene det er fortalt om mennesker som har sett englene i sin ekte form, har de nesten mistet vettet av skrekk. Ikke lent seg fram for å klemme dem. I følge min tro kan engler også ta form som menneske, og da skal de visst være helt vanlige å forholde seg til. Til TS: nei, jeg tror ikke at dyrene vi ser er engler. Aldri har jeg hørt om engler som tar form etter dyr, og det hadde ikke vært til nytte med tanke på årsaken til at engler endrer form. Dessuten er det ikke mulig å drepe en engel, noe man lett gjør med en fugl.
A'dab Skrevet 24. mars 2013 #13 Skrevet 24. mars 2013 Ifølge islam har engler vinger. Her er et eksempel på en hadith: Englene sprer vingene sine over dem som søker kunnskap (vitenskap) av glede over det de gjør (At-tarmadhi) I koranen står det at englene har forskjellige antall vinger. Noen har to andre har flere.
Hulderen Skrevet 30. mars 2013 #14 Skrevet 30. mars 2013 Det står ikke noe sted i Bibelen at engler har vinger. Men står det noe sted at de kan fly? Det ble jeg usikker på. Jeg ser at noen i tråden her mener at det står i Bibelen at engler kan fly. Hviket bibelvers?
Snakkis Skrevet 30. mars 2013 #15 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Nei, eg tror ikke måkene som driter på bil vinduet mitt er engler. Endret 30. mars 2013 av melonen 2
Gjest Gunfreak Skrevet 30. mars 2013 #16 Skrevet 30. mars 2013 Fugler (aves) som er en under gruppe av Theropoder som igjen er en under gruppe av dinosaruer, som er en under gruppe av diapsid, som er en gruppe av reptilia, som er en undergruppe av animoter, som er en undergruppe av tetrapoder, som er en undergruppe av kjøttfinnefikser, som er en under gruppe av chordata, som en en undergruppe av Metazoa/animalia som er en under gruppe av Eukaryoter som er en under gruppe av livet.
SubHuman Skrevet 30. mars 2013 #17 Skrevet 30. mars 2013 Nei, fugler er ikke engler. Engler er skapt av lys. Alt vi ser er et produkt av lys
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #18 Skrevet 30. mars 2013 isåfall er det vel heller motsatt; at englene egentlig er fugler Anonym poster: 6ec38c9a8d3d0abba888fb38a50b8540
Étaín Skrevet 31. mars 2013 #19 Skrevet 31. mars 2013 (endret) Det står ikke noe sted i Bibelen at engler har vinger. Men står det noe sted at de kan fly? Det ble jeg usikker på. Jeg ser at noen i tråden her mener at det står i Bibelen at engler kan fly. Hviket bibelvers? Nei, åndevesener som betegnes som engler i Bibelen, har ikke vinger. Det nærmeste vi kommer forestillingen om engler med vinger finner vi i Jes. 6,2-7, der profeten i tempelet ser åndevesener som har tre par vinger. Des kalles ikke engler, men serafer. Herren selv åpenbarte seg for Jesaia. Serafene dekket ansiktet med to vinger, for heller ikke de kan se Gud ansikt til ansikt. Med to dekket de føttene som symbol på ærbødighet og med to fløy de for å utføre Guds oppdrag. Her har altså vinger symbolsk betydning i et syn profeten hadde. Engler er åndevesener som er Guds sendebud inn i spesielle situasjoner i frelseshistorien. De kan da fremtre synlig i menneskelig skikkelse, som ved Jesu tomme grav. Se Luk 24,4! Ingen steder omtales engler med vinger i Bibelen. Forestillingen om engler med vinger, kan trolig komme fra gresk mytologi, der kjærlighetsgudinnen har vinger. Hun flyr rundt og skyter Amors piler inn i hjertene, noe du sikkert har sett fremstillinger av! Siden har folkereligiøsiteten utstyrt englene med vinger, slik vi i dag ser det i uttallige utgaver. Det får så være, men noen bibelsk belegg er det altså ikke for det. Åndevesener trenger ikke vinger, som om de skulle fly som fugler med fjær! De er ikke bundet av tid, rom og luft som oss. Fant dette på en jesusnett http://jesusnett.com/?p=2261 Endret 31. mars 2013 av Étaín
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå