AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Hei alle mine kjære KG-venner. Jeg har et problem, et problem som gjør fryktelig vondt. Min familie's hund vurderes avlivet. Men ingen kommer til å gjøre noe uten min tillatelse. Skal jeg liksom velge mellom liv eller død? Det er en helt morbid tanke for meg. Hunden begynner å bli gammel, men det merkes ikke så alt for mye på kroppen hennes. Hun er like frisk som hun alltid har vært. Hun er operert 5 ganger tidligere pga diverse forbigående problemer. Ikke noe som plager henne idag. Hun er 8-9-10 år, akkurat der er jeg litt usikker. Vi tror det er noe feil med henne, oppe i hodet altså. Hun gjør mye rart, tar ikke ting så lett som hun burde og ja, hun er rett og slett ikke som alle andre hunder. Jeg har selv to egne hunder, så det er ikke det at jeg ikke har kunnskap. Men hun er rett og slett litt rar i hode. Hun er nok ikke helt fornøyd med livet heller, da hun mye av tiden ligger inne. Gjerne alene. De hun bor hos har desverre ikke så mye tid til henne lengre. Jeg har ikke anledning til å ha henne hos meg da hun kan være agressiv. Jeg har ei datter på 5 år og jeg er redd for at hun skal bli bitt. Jeg vet ikke om det er riktig grunnlag for avliving. Mine foreldre sier de tror det er best at hun slipper, men hva skal hun slippe? Livet? Hun er jo frisk i kroppen, det er jo bare hode det er noe feil med. Hun har nok 3-4 år igjen, minst. Jeg gråter og jeg gråter. Må min beste venn dø? Anonym poster: 195cc9098056085b6c74cd6b02a72367
Gjest Gaea Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Kan du beskrive litt nærmere hva som er ''galt med hodet hennes''? Det er litt vanskelig å forstå hva du mener, og å vite om det er noe som kan bedre seg med trening, ny eier eller lignende. Jeg synes eierne burde seriøst vurdere å finne en ny eier om de ikke har nok tid til henne. Det er ikke rart hun virker misfornøyd med livet om hun tilbringer mye tid inne alene, uten nok oppmerksomhet. Dette er nok noe som kan forbedres med ny eier, tenker jeg i hvert fall. Ellers er jeg helt i mot avlivning av hunder (eller andre dyr) uten en meget god grunn. Om hun er frisk og rask, er jo ikke alderen grunn nok. Om hun virker utilfreds med livet, uten at dere har prøvd andre løsninger (flere turer/utetid, mer oppmerksomhet og evt ny eier), synes jeg ikke det er grunn nok heller. Og, nei - i mine øyne må ikke din beste venn dø. Det finnes nok andre løsninger.
Mons Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Prøv å trykk over alt på kroppen, beveg på ledd, sjekk tenner. Kanskje du merker noen reaksjoner. Prøv med smertestillende noen dager. Se om hunden endrer adferd og reaksjonsmønster. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Om hunden er psykisk syk uten håp om at livsendring vil gi tilbake gløden hos henne, så ja. Men om det er pga en kjip situasjon hun er i, så nei. Kan det hende hun har blitt dement? For demens kan være veldig slitsomt for en hund, og da igjen bør hun slippe. Men som sagt, det kommer jo helt ann på hva som er "feil med hodet" hennes.
Skywalker Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 (endret) Det eneste riktige dersom hunden virker syk eller "ikke er seg selv": Kontakt veterinær og be om en fullstendig helsesjekk. Fortell veterinæren det samme som det du forteller her. Ingen av oss her kan stille diagnose over internett. Endret 21. mars 2013 av Skywalker 2
Leo Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 Å velge mellom liv og død er vårt fordømte ansvar som kjæledyreiere og hva som er riktig er ikke alltid åpenbart. Vi har imidlertid en tendens til å vente for lenge. Ellers er jeg enig med Skywalker; Få en veterinær til å gjennomgå hundens helse og ta det derfra. 2
Anciol Skrevet 21. mars 2013 #7 Skrevet 21. mars 2013 Den gamle hunden min på snart 13 oppførte seg aggresivt og slemt,helt til vi tok den til dyrlegen, og fikk den undersøkt, det viste seg å være en meget smerteful infeksjon i munnen på den og dyrlegen måtte trekke noen tenner på den, etter noen dager var den den gode gamle kosebamsen igjen:) De forrige eierne var noen svin, han var 4 da han kom mishandlet og redd til oss,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå