Gå til innhold

Hjelp meg, fort! Kan hvitløksbaguetter mugge i fryseren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Det ble sen middag i dag. Har laget lasagne, og hadde planer om å spise hvitløksbaguetter ved siden av. Baguettene har ligget i fryseren i ganse lang tid... kanskje et halvt år. Holdbarhetsdatoen er 070313 (men de har jo vært fryst siden jeg kjøpte de). Ser nå at de er dekket med noe hvitt på enkelte områder. Hmmm... Kan dette rett og slett være mugg? Lignet litt på det, men jeg vet ikke? Burde vi kaste de? Takker for raskt svar :-)

AnonymBruker
Skrevet

Tvilsomt at det er mugg. Mest trolig er det hvite du ser bare at de har tørket inn litt.

Anonym poster: 1a86a3366c5b33d431d24314a0522b3a

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er slik som skjer når de ligger for lenge i fryseren. Det er ikke mugg.

Anonym poster: a0862b30e71a250c0e7ffea4c6bbb7bf

AnonymBruker
Skrevet

Sånn hvitt har jeg sett på baguetter som ikke har gått ut på dato også ;) Så tror ikke det er mugg. Heller mel eller lignende:)

Anonym poster: 6756daf67514f40c07a597b9ed32f851

Skrevet

Tusen takk for svar. Håper det stemmer :-) Nå er de i ovnen, så får vi se hvordan de ser ut når de er ferdige. Hvis noen har mistanke om at dette kan være mugg, så skrik ut. Jeg tar ikke bit før jeg har sjekket oppdaterte svar her inne :-P *Pyse*

Skrevet

Det er neppe mugg. Sånt kommer iblant på frosne bakervarer :)

AnonymBruker
Skrevet

Men kan det oppstå mugg i en fryser?

Anonym poster: 711c045be1d7e7d89f299792f96a211f

Skrevet

Liker ikke mugg seg best i varme/fuktighet?

Skrevet

Det er såkalte freezer burns. Kommer av at det er ganske mye luft rundt baguettene, så de tørker litt i kantene. Helt ufarlig, og det skjer lenge før de går ut på dato. Det er garantert ikke mugg. :)

• Liker 1
Gjest Allergikeren
Skrevet

Mugg, bakterier og virus "sovner" i minusgrader. Ikke tror jeg de klarer å ta til seg frossen næring heller. Så hvis du husker at det hvite ikke var der når du la baguettene i fryseren, så er det ikke mugg. Men mugg lukter vel som oftest også? Så du burde jo kunne kjenne det på lukta?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...