Gå til innhold

Spise selv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt m felles middager for fullt nå og endelig kuttet ut Nestle glassene. Jenta mi er snart 16 mnd.

Men der er et matkaos uten like. Hun prøver å smake på alt, men det meste ender til slutt på gulvet, over og under stolen/bordet og alle andre steder enn i magen. Ender opp m å tømme opp maten i en bolle etter måltidet for så å kaste det. Så må jeg vaske både stol/ bord og vegger og gulv. Hun spiser litt av maten , men blir fort lei og maten blir til en leke hvor en og en bit havner på gulvet. Hadde fiskekaker i dag. Tror ikke hun fikk i seg en bit.

Er det flere som har det litt sånn og kan komme med noen støttnde ord om at det blir bedre ?

Jeg tar gjerne i mot tips.

Ps: det er tydelig at hun kan spise for da vi hadde pannekaker ble det ikke så mye søl, men vi kan jo ikke ha det hver dag.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis blir det bedre etterhvert. Det er vel få barn på 3-4-5 år som søler så mye at de ikke får i seg noe som helst. Det jeg stusser på er hvorfor hun ikke har fått spise selv tidligere. Jenten vår spiste selv omtrent fra hun begynte å spise ordentlig mat. Nå er hun 20 måneder og kan fint spise en yoghurt e.l. uten å søle.

Du får nok bare være tålmodig og vente,så går det nok bedre og bedre dag for dag. Enn så lenge må du nok bare vaske gulv og vegger hver gang hun har spist. Det er jo slik (ved å spise selv) de lærer :Nikke:

Anonym poster: ed5cd6090801434f4d9b038edfe0c106

• Liker 1
Skrevet

Hun har spist selv av og til , men vi skulle begynt med dette son varig løsning før. Årsaken til denne trege starten skyldes manglende etablering av rutiner og det er vi som foreldre som har skylda for dette. Det er flere årsaker til det uten at jeg skal gå nærmere inn på det her. Til høsten begynner hun i barnehage og da blir det lettere å samkjøre hverdagen. Nå jobber jeg og faren på skift så det bir veldig hektisk.

Men takk for beroligende ord. Jeg føler meg som en dårlig mor som har valgt å utsette dette. Så etter å ha gitt meg selv en dose selvmedlidende kritikk har vi nå kjørt middag (og vasking) ei ukes tid.

Det får bare gå seg til. Hun synes ihvertfall d er svært underholdende å spise selv, selvom gaffelen er uvant enda

Gjest chiki
Skrevet

Det blir bedre snart! Jenta mi spiste selv fra hun var rundt året gammelt. En god stund hadde jeg en skei/gaffel ekstra, slik at jeg lurte i henne en bit selv nå og da under måltidet så hun iallefall fikk i seg litt selv. Griser hun med vilje får du heller at ifra henne maten og si at slikt gjør man ikke!:)

Jenta mi blir 2,5 år i slutten av april, og nå er det omtrent ikke gris under middagen, og slikt har det vært noen måneder. Kun gris om det er suppe, lapskaus og lignende:)

Gjest Magdalene
Skrevet

La henne få spise noe selv, samtidig som du mater henne med noe, slik at hvertfall noe kommer ned i magen.

Og leking med maten har blitt slått hardt ned på fra starten av her. Helt uakseptabelt.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har spist selv av og til , men vi skulle begynt med dette son varig løsning før. Årsaken til denne trege starten skyldes manglende etablering av rutiner og det er vi som foreldre som har skylda for dette. Det er flere årsaker til det uten at jeg skal gå nærmere inn på det her. Til høsten begynner hun i barnehage og da blir det lettere å samkjøre hverdagen. Nå jobber jeg og faren på skift så det bir veldig hektisk.

Men takk for beroligende ord. Jeg føler meg som en dårlig mor som har valgt å utsette dette. Så etter å ha gitt meg selv en dose selvmedlidende kritikk har vi nå kjørt middag (og vasking) ei ukes tid.

Det får bare gå seg til. Hun synes ihvertfall d er svært underholdende å spise selv, selvom gaffelen er uvant enda

Har dere ikke hatt fellesmåltider før nå? UTrolig at dere har fått henne til å spise mdidagsglass så lenge. Datteren vår er litt over 2 år, og hun ville ha samme maten som oss fra hun var 10-12 måneder gammel. Å sitte sammen som en familie å spise er jo en viktig del av hverdagen!

Anonym poster: b760772730a8a8050c479c6ce7946694

Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Ja, det blir innmari grisete i starten, det er bare sånn det er. Det blir bedre veldig fort. Jeg synes du skal droppe all mating, hun får i seg hvis hun vil. Og tilby henne skje i tillegg til gaffel. Sønnen min er over 2 år, har spist selv fra han begynte med fast føde (rundt 6 mnd), men foretrekker fremdeles skje. La henne spise med fingrene en stund også.

Endret av Marmot
  • Liker 3
Skrevet

Det blir mat overalt for en periode når de skal lære å spise selv, sånn tror jeg det er hos alle, enten ungen er 6 mnd eller 2 år! Mitt beste tips - legg voksduk eller noe sånt (vi hadde et dusjforheng som vi klippet i to) under stolen hennes, så slipper du ihvertfall å vaske så mye etterpå. Jeg pillet større biter av dusjforhenget før jeg stappet det i vaskemaskinen og kjørte kald skylling. Også signerer jeg på at skje var favoritten her også, lenge. Ihvertfall til 2-årsalderen.

Og du - prøv å legge av deg den dårlige samvittigheten. Den hjelper ikke på noenting, og den er ikke nødvendig, heller. :) Tror nok de fleste foreldre har et eller annet område der de ikke gjør det optimale til rett tid. ;)

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Dette minner meg om då min fjortenåring var rundt 19 månader, og vi dro på ferie til Italia med ei vennefamilie, dei hadde også ein gut på same alder. Desse to småttisane sjarmerte dei italienske damene i senk, dei hadde lært seg å seie "chiao, bella" og slenge slengkyss, og med blonde krøllar og blå auge hadde dei italienarane i si hule hand.

Det varte heilt til vi kom på restaurant, og dei skulle spise. Då var det pasta con pomodoro overalt, og dei vart brått ikkje så sjarmerande lenger. Dei italienske barna vart mata til dei var minst tre, og såg dermed ut deretter. No et han pent. :)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ikke ha dårlig samvittighet du! Du er ikke en dårlig mor! Jenta har fått mat og det er det viktigste. At noen har lyst, tid, tålmodighet til å la barna spise selv fra de bittesmå er kjempefint, men du har ikke ødelagt noe som helst! Dette vil overhode ikke prege framtiden hennes!

Tror kanskje hun kan lære mye i barnehagen også. I mens får du bare rydde og vaske, og legge til rette etter beste evne. Det blir bedre!

Jeg synes det må være forskjell på å leke med maten og å utforske den! Hun har til nå bare fått stort sett most mat og må få tid til lære å kjenne på form og konsistens. Men blir det bare kasting av mat bare for morro skyld kan du begynne å ta vekk maten.

Enig at lek ikke skal tolereres, men hun må få bli kjent med maten!

Endret av Miss I.W.
Skrevet

Kanskje begrense mengden mat barnet får på asjetten, så blir det mindre å grise med. Det går an å forsyne henne flere ganger.

Har forøvrig og sett at eksperter mener at barn opp til ca toårsalder bør få lov til å grise litt med maten. Dette for å bli kjent med maten på et vis, det skal visst være bra læring.

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Fast-fode/10-kjappe-om-a-spise-selv/

Skrevet

Søppelsekk under barnestolen!

Jeg tror det er viktig for barnet at h*n får lov å prøve,får lov å grise.

Som Fru beist sier så fint, legg mindre på tallerken.Og hjelp til litt innimellom så ikke alt havner på gulv og tapet.

Jeg vasket ned kjøkkenet etter hvert måltid i en periode. Det blir bedre asså!

Skrevet

Jeg er uenig i at det skal være lov å grise med maten. Miste en bit, kjenne på maten, bomme på munnen, spytte ut en bit som ble for stor - ja. Kaste mat på vegger og gulv - nei. Ta bort maten om hun bare leker. Støtter ellers forslaget om å gi mindre mat om gangen.

Det går seg helt sikkert til :)

Skrevet

Mine har fått lov til å spise selv fra begynnelsen av, likevel var det mye søl og gris frem til toårsalderen. Spesielt når de begynte med å bare skulle spise selv (ingen snikmating ble akseptert) ble det veldig ille i en periode. Det rare var at hos andre og ute var de veldig flinke, men hjemme var terskelen for å grise lavere tydligvis. Det går over, nå er det ikke nødvendig å vaske rundt spisebordet etter hvert måltid. :)

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Her begynte barnet å spise selv når han var seks måneder og vi har aldri hatt noe gris. Det gjelder å lære dem det fortest mulig, tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet, akkurat likedan hos oss, barnet vårt er 19 mnd nå. Mye søl, mye som havner på gulvet og lite i magen. Vi har måttet mate h*n lenge av forskjellige grunner, sånn er det bare av og til, alle barn er forskjellige. La hun får utforske og leke med maten så blir det lystbetont å spise (om enn en prøvelse for foreldrene...!) barn forstår uansett ikke at det er galt å kaste mat på gulvet før de er 2-3 år, for henne er det en lek, og jo mer du reagerer jo morsommere blir det for henne... Men selvfølgelig- litt rolig korrigering kan du jo prøve med av og til, og små porsjoner er et godt tips, funker (av og til...) hos oss. Vi mater h*n ved siden av at h*n prøver selv, ellers hadde det blitt fint lite mat i magen. Men det er i ferd med å gå seg til og vi håper på bedre tider snart... Er også rimelig lei av å vaske ned kjøkkenet etter hvert måltid...!

Skrevet

barn forstår uansett ikke at det er galt å kaste mat på gulvet før de er 2-3 år,

Det er vel ikke helt sant. Altså, de forstår ikke at det er galt som i at "nå blir mamma og pappa irriterte og må rydde opp", men de skjønner jo fort at maten forsvinner hvis de leker med den i stedet for å spise.

AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg ikke så begeistret for matgris over hele kjøkkenet. Barna her i huset blir matet med skje til de er store nok til å spise relativt ordentlig. Dvs ca 1 1/2 år... Brødskiver etc får babyen som nå er 1 år aller nådigst spise selv i små biter, men ikke når det er makrell i tomat på. :)

Middagsglass sluttet vi forresten med da de var ca halvåret. Mye enklere å bare gi dem samme mat som resten av fam.

Anonym poster: 3f96d4ad8812276e37fa678d97d4a413

AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg ikke så begeistret for matgris over hele kjøkkenet. Barna her i huset blir matet med skje til de er store nok til å spise relativt ordentlig. Dvs ca 1 1/2 år... Brødskiver etc får babyen som nå er 1 år aller nådigst spise selv i små biter, men ikke når det er makrell i tomat på. :)

Middagsglass sluttet vi forresten med da de var ca halvåret. Mye enklere å bare gi dem samme mat som resten av fam.

Anonym poster: 3f96d4ad8812276e37fa678d97d4a413

Dere sluttet med middagsglass da barna var rundt halvåret? :ler: Nå er det strengt tatt først rundt halvåret at det faktisk er anbefalt å begynne med noe annet enn mm/mme, da..!

Anonym poster: df63939d5133ca9d62df03e3b34cbdb8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...