Quinden Skrevet 26. mars 2004 #1 Skrevet 26. mars 2004 Heisann! Skal lage en herlig kake med gele på toppen, har en god oppskrift, men jeg er ingen baker og regner ikke egentlig med at jeg skal fikse dette, for alt blir som regel mislykka. Men hvordan lager jeg geleen til toppen? Hvordan får jeg den oppå kaken, sikkert et dumt spørsmål, men sånn er det når en hater å bake :oops: Håper noen der ute kan fortelle meg dette
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 26. mars 2004 #2 Skrevet 26. mars 2004 Har en oppskrift på gelekake hjemme, lenge siden jeg har laget den men skal se hva jeg husker fra mitt eget hode Er det en sånn kake med nøttebunn, fromasj og gele på toppen du mener? I så tilfelle har jeg pleid å steke bunnen, lar denne avkjøle i formen (kan evt fjerne bunnen i formen og sette 'ringen' tilbake). Så lager jeg fromasj, har denne over bunnen mens formen fremdeles er på. La fromasjen stivne/sette seg i kjøleskap. Så mener jeg å huske at jeg lager gele med halv vannmengde, lar den avkjøle seg litt så den ikke er kokvarm lissom (lurt å røre litt samtidig så den ikke stivner, bare tykner litt) - så heller jeg geleen over kaken, setter den tilbake i kjøleskapet og venter til den er stiv. Da er det bare å skjære rundt kanten med kniv og fjerne ringen.... Vips! Ferdig gelekake!
BlaBla Skrevet 26. mars 2004 #3 Skrevet 26. mars 2004 Du lager gelen, kjølner den. Den skal liksom begynne så vidt å bli litt stiv, litt seig liksom. Bruker du en spring form er det bare å helle gelene over og sette kaken i kjøleskapet til den har stivnet. Hvis jeg ikke bruker en springform, tar jeg et flattfatt med kanter og heller gelen på fatet som settes i kjøleskapet til det er helt stivt. Når du da vender fatet 90 grader kommer gelen sakte men sikkert glidende nedover som du sørger kommer på kaken.
Quinden Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2004 Heisann Ja, det var sånn kake jeg mente, takk for svar, får prøve den framgangsmåten da. Ble litt enklere å forstå nå,
Crispo Skrevet 28. mars 2004 #5 Skrevet 28. mars 2004 GELEKAKE: Sukkerbrød: (kan også kjøpes ferdig) 6 egg 2 dl sukker 3 1/2 dl hvetemel 1 ts bakepulver Fremgangsmåte: Pisk stiv eggedosis. Sikt i mel og bakepulver og rør det forsiktig inn. ha i rundform 24cm som smøres og stek bunnen ved 160 grader i 45 minutter. Eggekrem: (Kan også kjøpes ferdig) 4 dl melk 1 vaniljestang eller 1/2-1ts vaniljesukker 6 eggeplommer 1/2 dl sukker 1 ss maisenna Fremgangsmåte: Skrap ut vaniljefrøene og ha dem i en kjele sammen med de andre ingrediensene. Varm opp under omrøring til kremen begynner å tykne. Ta av platen om den tykner fortere enn du klarer å røre jevnt, dette for at den ikke skal "sprekke". Settes tilbake på platen for å tykne visere. Avkjøles i kaldt vann. Gele og frukt på toppen: 2 pk Gele i samme farge 8 dl vann Diverse frukter (mandarin båter, banan i skiver, druer, NB!!! ikke bruk kiwi.... har dårlig erfaring med det.....) Kok gele på samme måte som anvist på pakken, men sløyf litt av vannet (bruk 8 dl på to pakker gele). Geleen skal settes til avkjøling/stivning, pass på, den stivner fort når den først begynner å stivne. Slik setter jeg sammen kaken: Du tar en springform på størrelse med sukkerbrødet. Ha i en del av geleen (som har begynt å stivne) slik at det ligger et tynt lag i bunnen av springformen. legg så på frukt i ønsket mønster før du heller på resten av geleen (obs å ha den på forsiktig, lett for at frukten flytter på seg). Så deler jeg kakebunnen i to, legger den ene delen på geleen har på eggekrem og legger på den siste delen av kakebunnen. Setter så kaken til avkjøling i gjen i kjøleskapet så geleen får stivne helt (gjerne over natten. Når kaken skal snues på ønsket fat tar jeg å varner et kjøkkenhåndkle som jeg holder rundt springformen en stund slik at geleen slipper lettere. Legg ønsket fat oppå kaken og snu slik at du kan lette av springformen. Kaken pyntes gjerne med fløtekrem. Dette ble en lang oppskrift, men...... kaken er hvertfall kjempegod!!
Quinden Skrevet 28. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2004 Tusen hjertelig takk Crispo, den skal prøves
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå