Kittykat Skrevet 20. mars 2013 #1 Del Skrevet 20. mars 2013 Datteren min skal skrive om dette jordskjelvet og hun må skrive grunnen til at jordskjelvene oppstod. På wikipedia så står det dette: " Et utløsende jordskjelv tre dager før? Jordskjelvet fant sted bare tre dager etter et kraftig skjelv av magnitude 8,2 i et øde havområde nede mot Antarktis, vest for de nyzealandske Aucklandøyene og nord for den australske Macquarieøya. Dette er uvanlig; jordskjelv av styrke 8 eller kraftigere inntreffer gjennomsnittlig én gang i året, og godt atskilt i tid. Noen seismologer kan tenke seg en sammenheng mellom jordskjelvene, slik at det første kan ha utløst det i Indiahavet. De to jordskjelvene fant sted i hver sin ende av den indo-australske tektoniske plate." Det forklarer jo ikke så mye, for igjen så må vi da vite grunnen til jordskjelvet som skjedde 3 dager før... Er det noen som har noen tips til oss? Datteren min søkte på internett lenge uten å finne ut noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Del Skrevet 20. mars 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Tsunami Anonym poster: 39c773514c5a7d4c369e5f4589c28b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #3 Del Skrevet 20. mars 2013 Hva mener du med "grunnen til jordskjelv"? Jordskjelv skjer fordi jordskorpeplatene flytter på seg, enkelt og greit. Les litt om platedriften for å få bedre forståelse. Anonym poster: 3b37953687a0762a19cd1a2e7dd6dfbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 20. mars 2013 #4 Del Skrevet 20. mars 2013 Siden det jordskjelvet som utløste tsunamien kom etter et stort skjelv bare tre dager tidligere og at de kom i hver sin ende av en plateskjøt, ville jeg sagt at tsunamiskjelvet var et etterskjelv. Etterskjelv kan være både kraftigere og svakere enn det "opprinnelige" skjelvet og utløses av spenninger som oppstår i andre områder etter et annet skjelv. Om dette skjelvet var utløst av plater som skumpet sammen eller plater som skled fra hverandre, har jeg ikke satt meg inn i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 21. mars 2013 #5 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jordskorpen er delt opp i flere kontinentalplater som beveger seg konstant i sakte tempo siden jordas indre er flytende. Rystelsene ble forårsaket av at såkalte konvergerende kontinentalplater krasjet i hverandre (dette som skaper flodbølger med få unntak) som igjen fikk vannet i sjøen til å løfte seg og skapte flodbølgen. Bildet under viser hvor kontinentalplatene grenser med hverandre, og som du ser så ligger Indonesia rett ved siden av konvergerende kontinentalplater, som gjør området utsatt for jordskjelv og medfølgende tsunamier. Endret 21. mars 2013 av meh 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirali Skrevet 21. mars 2013 #6 Del Skrevet 21. mars 2013 Dette kunne jeg skrevet side opp og side ned om, men jeg skal heller sende deg videre til denne artikkelen som jeg syns forklarer det hele Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #7 Del Skrevet 21. mars 2013 Les her: http://www.forskning.no/artikler/2005/januar/1104956582.08 Se spesielt animasjonen, den er veldig bra Anonym poster: d8078475b9726427bf0a36231f2e7422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå