AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Føler jeg blir kjempefort sulten igjen etter jeg har spist. Prøver å gå ned i vekt så det er vanskelig å føle seg sulten støtt. Her er en vanlig dag med mat for meg: Frokost: Havregrøt kokt på vann med frukt og bær Mellommåltid: Frukt/grønnsaker/nøtter Lunch: Wok/salat med kyllingfilet/tunfisk/egg Mellommåltid: Frukt/grønnsaker/nøtter Middag: Grønnsaker og kjøtt/fisk Kvelds: Kesam med bær Hva er det jeg gjør galt?! Går heller ikke ned i vekt føles det som selv om jeg er relativt aktiv.. Anonym poster: 9e91b67db5daac72451236cdbd7b7c90 1
Løvetanten Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Det du gjør "galt" er at du ikke spiser ordentlig. Du spiser karbohydrater og proteiner, men i hvilke mengder? Og hvor er fettet i maten din? Et par nøtter er jo ingenting! Er man sulten er det fordi man spiser for lite. Vil du ligge i kaloriunderskudd så er det vel naturlig å ikke føle seg særlig fornøyd med matmengdene, men ligger du for lavt vil du tilslutt sprekke og du vil miste energi og pågangsmot. Enda lavere og kroppen stenger av pga matmangel. Til frokost kan du gjerne spise en grønnsaksomelett med to egg stekt i smør eller olje. Lunch: Grønn salat med kjøtt/fisk eller gode brødskiver med pålegg. Gjerne melk til. Dropp juice og frukt. Du trenger ikke så mye sukker. Spis heller grønnsaker om du vil knaske på noe. Middag med fett og protein. Masse grønnsaker. Mellommål kan være f.eks gresk yoghurt med bær, noe nøtter, mer grønnsaker med f.eks rømmedip? Spis til du blir mett og stopp da. Ikke sult deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Det kan hende at du sulter fordi magesekken din er utvidet, og da vil ikke et "vanlig" måltid bli mettende før magesekken har begynt å trekke seg sammen igjen. Anonym poster: e1e5ce853679772b36184baa967072ba
Gjest Nanne70 Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Du sier ikke noe om størrelsen på porsjonene du spiser, eller hvor lenge du har hatt dette kostholdet. Hvis du spiser mye mindre enn tidligere, kan det hende at du rett og slett trenger litt mer tid før kroppen blir vant til mindre porsjoner, eller at du rett og slett spiser for lite. Fruktsukker påvirker jo blodsukkeret i likhet med annet sukker, og kan påvirke sultfølelsen. Nøtter er sunt, men kaloririkt, så pass på mengden her. Jeg tenker også at du kanskje kan bytte ut et mellommåltid med noe litt mer proteinrikt, f.eks. Cottage Cheese eller Skyr? Min erfaring med Skyr er i alle fall at den metter godt. Prøv å kok havregrøt av havrekli i stedet for gryn, det kan hende at du opplever det som mer mettende. Du kan også bytte ut litt av vannet med litt ekstra lett melk. Passer du på å få i deg nok vann/væske? I forhold til aktivitet og vektnedgang så heter det jo gjerne at det å gå ned i vekt er 70% kosthold og 30% fysisk aktivitet, så du må trene ganske målrettet og regelmessig hvis du skal trene for å gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 Den maten du spiser virker for meg ganske lettfordøyelig ut. Og det forde det du spiser er veldig sundt. Bra det! Men jeg vet med meg selv at jeg måtte ha tydd til noe ekstra, da forbrenningen min er høy.. Hva med å bytte ut vannet du koker havregrøten på med melk? Kanskje grøten blir mer fyldigere da Prøv å drikk mellom måltidene, samt lage deg en fyldig smoothie eller presse deg ulike juicer på kjøkkenet? Unngår du brød helt? Finnes utrolig mange ulike brødtyper på butikken, alt etter hvor sundt du vil ha det Jeg pleier også å bli mett på en liten yoghurt med en banan vedsiden av, så skal ikke mye til. Anonym poster: 1b61d54529108d7de1312b6031299b52
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Takk for svar Spiser vel kanskje for lite fett, ja. Hender ofte at jeg sprekker i helgene og at det blir for mye usunt da. Drikker også alkohol kanskje 2-3 ganger i mnd.. Anonym poster: 9e91b67db5daac72451236cdbd7b7c90
Løvetanten Skrevet 20. mars 2013 #7 Skrevet 20. mars 2013 (endret) Takk for svar Spiser vel kanskje for lite fett, ja. Hender ofte at jeg sprekker i helgene og at det blir for mye usunt da. Drikker også alkohol kanskje 2-3 ganger i mnd.. Anonym poster: 9e91b67db5daac72451236cdbd7b7c90 Om man spiser mat som gjør kroppen "fornøyd" så sprekker man ikke. Man har ikke behov for å stappe i seg alt fett og søtt man kommer over, for man sørger for at behovene oppfylles i hverdagskosten. Det vil si at man spiser både fett og proteiner (og karbo om man vil), ikke sulteforer seg selv og ikke trener som en gal men ikke spiser deretter. Fettfri mat og bare protein og karbo er helt feil for kroppen. Det eneste du egentlig kan kutte ut uten å gjøre skade på deg selv er karbohydrater (men da spiser du kun kjøtt og fisk, og det er vel lite aktuelt). Det er ikke riktig at du skaper et sunt kosthold ved å kutte ut fett og bare spise magre produkter, du skaper et fettfritt kosthold. Fettfritt er ikke det samme som sunt, for det er ikke fettet du blir feit av. Fett må ikke bare komme fra planteriket heller, for kroppen må ha en viss ratio mellom omega 3 og omega 6 fettsyrer. Førstnevnte finner du til en viss grad i planteriket også, men i en annen form enn animalske oljer. Sistnevte er det kroppen er mest glad i. I går spiste jeg (trente ikke): -gresk yoghurt med fløte, sukrin og bær. Stooor skål. -grønn salat med laks (150 g), gulrot, paprika, vårløk, sitron og olje -proteinshake med kirsebær og kokosolje -oksekjøtt (200 g) stekt i kokosolje, brekkbønner, stekt squash, sopp og saus på kraft og fløte -en neve nøtter og mandler Det er mye mat ser du, men jeg er ikke store damen. Jeg har ikke mer fett enn jeg behøver, men er ikke pipestilktynn. Jeg trener endel og bygger muskler, men de dagene spiser jeg litt ekstra. Jeg har aldri behov for å skeie ut, for jeg er alltid mett etter maten og har ikke blodsukkerfall eller -svingninger. Jeg teller ikke kalorier, jeg teller ikke karbohydrater. Jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Endret 20. mars 2013 av Løvetanten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå