Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å skaffen meg en kaffemaskin slik at det blir enklere å lage en enkelt kopp raskt i stedet for å bruke trakteren. Men hvilken velger jeg?

Jeg trenger tips på type (Nespresso, Senseo, Tassimo osv) og ikke modell. Når jeg har avgjort type så skal jeg nok klare å finne riktig modell.

Hvilken gir skikkelig og best kaffe (te og kakao lager jeg på annet vis)? Og hva er egentlig forskjellen på de ulike typene? Prøver å lese men finner ikke noe om hva som er den vesentlige forskjellen. Har du tips til sider å lese eller meningner om hva som er best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første valget du må ta: kapsler eller vanlig.

Vi har ikke kapselmaskin, fordi vi synes det er spennende å prøve forskjellige kaffetyper. Og fordi yndlingskaffen vår ikke finnes som kapsler.

• Liker 1
Skrevet

Det første valget du må ta: kapsler eller vanlig.

Vi har ikke kapselmaskin, fordi vi synes det er spennende å prøve forskjellige kaffetyper. Og fordi yndlingskaffen vår ikke finnes som kapsler.

Det har jeg tatt. Jeg vil ikke styre med kaffebønner så da blir det kapsler av et eller annet slag. Vil gjerne ha mulighet for ulike typer svart kaffe.

AnonymBruker
Skrevet

Nespresso har gjenbrukbare kapsler man kan fylle opp selv.

Anonym poster: 1b7cfec7d383e47e58a56ce10e45d8e1

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg tatt. Jeg vil ikke styre med kaffebønner så da blir det kapsler av et eller annet slag. Vil gjerne ha mulighet for ulike typer svart kaffe.

Mye mindre styr med bønner enn kapsler vel...

Jeg har en helautomatisk, kan ikke få det enklere.

Anonym poster: c7161d54960fe7e932096a6601fb4dee

Skrevet

Jeg hadde Dolce Gusto i et par år. Helt ærlig så er ikke kaffen noe god, og dessuten er den ikke helt varm. Jeg måtte alltid forhåndsvarme koppen før jeg lagde kaffe. Mamma syntes den var så grusom på smak at jeg måtte på boden og hente den gamle kaffetrakteren hver gang hun kom på besøk.

Nå er den heldigvis ute av verden, og jeg koser meg med god kaffe istedet :)

Skrevet (endret)

Nespresso.

Fordi: kaffen blir varm, som den ikke alltid gjør i de andre maskinene, det er flere gode typer å velge mellom. Men kapslene er dyre, og jeg syns det funker dårlig hvis man får besøk.

Endret av Agathe
Skrevet

Syns ikke dolce gusto er noe særlig hvert fall... De andre har jeg ikke prøvd, men har hørt mye bra om nespresso :)

Skrevet

Nespresso.

Fordi: kaffen blir varm, som den ikke alltid gjør i de andre maskinene, det er flere gode typer å velge mellom. Men kapslene er dyre, og jeg syns det funker dårlig hvis man får besøk.

Er i grunnen enig i alt det du sier her.

Jeg har Nespresso og bruker den i uka når jeg stort sett bare skal ha en kjapp kopp kaffe om morgenen, og kanskje en etter jobb.

I helger, på fridager og når jeg har besøk er det trakteren som gjelder.

:heks:

Skrevet

Det er det jeg tenker også. Kapsler når jeg er alene eller vi er to, maks tre. Og trakteren ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Nespresso har bare sort kaffe. Senseo, Tassimo og Dolce gusto har kapsler for å lage cappucino osv. Vi har Dolce Gusto og er fornøyd :)

Anonym poster: bc212bccb3cc60f08d4565762098a042

Skrevet

Nespresso har bare sort kaffe. Senseo, Tassimo og Dolce gusto har kapsler for å lage cappucino osv. Vi har Dolce Gusto og er fornøyd :)

Men om du har Nespresso med melkeskummer, så kan du lage alle "melkekaffer" på skikkelig vis!

• Liker 1
Gjest gjest17
Skrevet

Men om du har Nespresso med melkeskummer, så kan du lage alle "melkekaffer" på skikkelig vis!

Enig! Man bruker da skikkelig melk istedet for melkepulver som er i kapselene :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nespresso. Kjøpte Senseo for å ha på hytta, kommer til å selge den igjen, kaffen smaker som dårlig traktekaffe.

Anonym poster: 76ebea48ad25f455603c172e479c7235

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner heller ikke hva som er så mye styr med bønner. Vi har en kaffekvern og i tillegg italiensk espressokanner i to størrelser og presskanner i to størrelser. Strengt tatt hadde det holdt med den lille espressokannen til morgenkaffen min og den store presskannen til gjester og lange frokoster. Enkelt og greit å gjøre rene er de også, og så blir kaffen alltid supergod.

Anonym poster: aaaf73068372df6da1ef904e4129ddb8

AnonymBruker
Skrevet

Kapsler for å lage cappuccino? :klo: Det må være like trist som cappuccino fra pose. :eeeh:

Ellers velger man ikke kapsel-kaffe ut fra smak, altså. Muligens ut fra at det er praktisk, men ikke smak. For det smaker greit, men ikke godt.

Anonym poster: 83cc3687cc57e71fc7f519f10ecfd399

Skrevet (endret)

Nespresso.

Jeg har Nespresso og bruker den i uka når jeg stort sett bare skal ha en kjapp kopp kaffe om morgenen, og kanskje en etter jobb.

I helger, på fridager og når jeg har besøk er det trakteren som gjelder.

Må bare si at meg helt enig i disse! Kan også tilføye at foreldrene mine har Dolce Gusto, og jeg synes ikke kaffen blir varm.

Endret av finkel
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har Dolce Gusto, Nespresso og Illy. Dolce Gusto er helt klart mest i bruk, av ymse årsaker. Nespresso har helt klart den kaffen som er best på smak, men det blir litt i dyreste laget. Dessuten må man lage dobbel porsjon for å få en kopp kaffe innholdsmessig (en lungo blir litt lite klokka 5 om morgenen :fnise: )

Dolce Gusto har kapsler lett tilgjengelig, de er ok i pris og har stor variasjon i type drikke. Espressoen er ikke god men Zoega er strålende. Når det gjelder melkekapsler vs steamer til nespresso så er det for vår del mest praktisk og økonomisk med kapsler da vi meget sjelden har melk i hus. Det kjøpes kun inn om det er planlagt vafler eller lignende, kanskje en gang i måneden. Det går ikke så mye melkebasert at det er vits i å kjøpe melk annenhver uke.

Dere som sier at Dolce Gusto ikke blir skikkelig varm, for meg er det egentlig bare en fordel da jeg fort brenner meg på tunga om kaffen er for varm :sjenert:

Illymaskina kan jeg egentlig ikke si så mye om da den bare så vidt ble prøvd for noen måneder siden. Den er relativt stor og vi har lite kjøkken. Men den har steamer og kan visst programmeres. Den skal nok til pers når vi får litt større plass etterhvert.

Endret av fruBeist
Skrevet

Skjønner heller ikke hva som er så mye styr med bønner. Vi har en kaffekvern og i tillegg italiensk espressokanner i to størrelser og presskanner i to størrelser. Strengt tatt hadde det holdt med den lille espressokannen til morgenkaffen min og den store presskannen til gjester og lange frokoster. Enkelt og greit å gjøre rene er de også, og så blir kaffen alltid supergod.

Anonym poster: aaaf73068372df6da1ef904e4129ddb8

Litt OT, men det er ikke "espressokanner" du har. I hvert fall har jeg aldri vært borti noe sånt. Derimot er det mokkakanner. Espresso krever høyere trykk og kortere ekstraksjonstid enn de mokkakannene klarer.

Men ålreit kaffe kan det absolutt bli :) Har selv både en klassisk mokkakanne og en med melkesteamfunksjon blant mine ørti kaffelagedingser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt fornøyd med min Tassimo. Kaffen blir varm, og gode kapsler. Er ikke fan av kaffedrikker, men syns creme brulee kapslene til den er gode. Eneste aberet er at mine favorittkapsler kun kan kjøpes på nett.

Anonym poster: 9f488af4289f707dea1cb9275a42f3a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...