Gå til innhold

Personlig problem ved gynekologisk undersøkelse under IVF-behandling.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Dette kan virke som et teit problem for noen, men for meg er det svært viktig.

Vi skal til IVF forsamtale i Porsgrunn om noen måneder. I dag ringte jeg dem for å be om en kvinnelig gynekolog under hele behandlingen. Sekretæren sa at ettersom de kun hadde to gynekologer, en mann og en dame, kunne de ikke tilby eller garantere noen pasienter å få behandling av ett av kjønnene fast gjennom hele prosessen. Jeg kunne da regne med å bli møtt av den kvinnelige legen i forsamtalen, den mannlige ved egguttaket, og igjen den kvinnelige ved innsettingen (alt etter hvilken dag de forskjellige prosedyrene skjer på).

Hun sa at jeg likevel kunne spørre etter den kvinnelige legen, i tilfelle hun på det tidspunktet var tilgjengelig og kunne gjennomføre behandlingen.

Mine spørsmål til dere som har vært igjennom IVF-behandlinger, er:

- Hvordan opplevde dere behandlingen i Porsgrunn? Blir man godt tildekket med noe?

- Hvor "blottet" er man under de forskjellige gynekologiske undersøkelsene (forsamtalen, egguttaket, innsettingen osv)?

- Er det garanti for å møte på en kvinnelig lege i noen av de offentlige klinikkene i Oslo (Ullevål, Riksen)?

Jeg setter pris på deres tilbakemeldinger.

Anonym poster: d1ff5935ed27d217cb83ab71b3ad5982

Videoannonse
Annonse
Gjest Twelve12
Skrevet

Jeg er under behandling i Porgrunn.. og har vært det nå et år.

En ting du innfinne deg i som prøver er at hvem som helst skal ned i underlivet å rote. Har ikke telling på hvor mange forskjellige mennesker som har vært ned å kikka det siste året (og da regner jeg ikke med mannen min)

Du blir dekket til under selve inngrepet når det skal hente ut egg.. men ikke når de skal ta UL for å se om eggposene er store nok. Du kan jo be om det selvfølgelig.

Men han mannelige overlegen der er kjempe flink. Han er veldig god og får deg til å føle deg trygg. Det gjelder for så vidt hun kvinnelige også, men nå virker det som du er mest skeptisk til mannen.

Hva er egentlig årsaken til at du er så skeptisk til mannlig gynekolog?

Jeg må si at min erfaring er at menner som regel er flinkere enn damer. Har sikkert noe med at de ikke vet hvordan det kjennes ut så de er mer forsiktige. De kvinnene jeg har vært til (da snakker jeg bare gynekologer og ikke fertilitetsspesialister) så har kvinnene vært mest hardhendte osv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Twelve12, det kan være mange årsaker. Og jeg tviler sterkt på at årsaken er at ts mener kvinnelige gynekologer er flinkere.

Jeg selv går aldri til mannlige gynekologer. Aldri. Jeg ble utsatt for overgrep som liten, og får angst hvis fremmede menn skal plukke og se. Jeg sier ikke at dette gjelder ts også, men bare for å utdype minst en årsak til at noen jenter/kvinner vil unngå mannlige gynekologer og/eller ikke være blottet mer enn høyst nødvendig.

Anonym poster: 4358f12783e5d04dc533e6e553402039

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

Jeg har aldri sagt at det var årsaken, men delte bare min erfaring.

Ts har ikke delt hvorfor ting er som det er, men jeg kan ihvertfall berolige ts med at begge overlegene er flinke i porsgrunn!

Problemet er å få det til å klaffe med den kvinnelige legen både f.eks en fredag til ul, tirsdag for uttak og torsdag for evnt innsett! Vi har møtt de vekselsvis hele veien. Da må man nesten høre med klinikken om de kan kun få den kvinnelige legen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og forståelse Twelve12 og AB!

Jeg ønsker meg kvinnelig lege pga religiøse årsaker. Det er derimot ikke slik at jeg skal legge IVF-behandling på hylla hvis det er umulig å få behandling av en kvinne, men jeg er villig til å drøye det litt lenger hvis jeg kan få det andre steder.

Er det noen som vet om offentlige klinikker hvor det er mulig? Prøver å komme i kontakt med Riksen/Ullevål uten hell.

Gjest Twelve12
Skrevet

Takk for svar og forståelse Twelve12 og AB!

Jeg ønsker meg kvinnelig lege pga religiøse årsaker. Det er derimot ikke slik at jeg skal legge IVF-behandling på hylla hvis det er umulig å få behandling av en kvinne, men jeg er villig til å drøye det litt lenger hvis jeg kan få det andre steder.

Er det noen som vet om offentlige klinikker hvor det er mulig? Prøver å komme i kontakt med Riksen/Ullevål uten hell.

Jeg tror nok ikke det er umulig å få fast kvinnelig lege i Porsgrunn, men det kan fort bli vanskelig. Ettersom man må inn til faste dager og tidspunkt når selve forsøket skjer.

Det er vanlig å ha UL på fredager for da å få klarsignal om man kan gå i gang med forsøket, og får da beskjed når man skal ta Eggeløsningssprøyta. Da skjer som regel uttak tirsdag morgen, og innsett torsdag. Alle disse tre dagene skal da passe for den kvinnelige legen. Da ville jeg nok kanskje som du sier sett meg etter en klinikk som har flere leger å tilby. (men de har da også som oftest flere pasienter å behandle da)

Men av de offentlige klinikkene i landet, så er Porgrunn den med høyest statistikk på lykkede forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på både Porsgrunn og Ullevål, og når jeg var på Ullevål så var det bare en kvinnelig lege der også. Så i det offentlige så er det nok sånn uansett, du kan ikke kreve en spesiell lege og du må regne med å møte forskjellige leger.

Da må du gå privat og høre om du kan få en fast lege der.

Anonym poster: d4920e29827ef60d2c720ba20375e4f1

AnonymBruker
Skrevet

På rikshospitalet, der jeg har vært til ivf behandling, får man også en miks av kvinnelige og mannlige leger. Alt avhenger av hvem som er på vakt og jeg var iallefall innom flere forskjellige leger, både kvinner og menn...

Jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med private institusjoner - de er sikkert mer imøtekommende på personlige krav enn det offentlige...

Anonym poster: bca92ff950e4b061e0b4ab2df7128d2b

Skrevet

Jeg har vært på to ulike steder. Begge steder må du ta den legen som har vakt. I ett tilfelle har jeg klart å styre det litt, det var en bekjent som jobbet der. Men dersom egguttaket traff akkurat den dagen den personen hadde vakt måtte vi ha gjennomført.

Dersom du har spesielle preferanser hadde jeg nok gått privat, der strekker de seg langt for å ta hensyn til ulike ønsker.

Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i det Twelve kjenner. Som IVFer venner man seg raskt til at "alle" ser/kjenner på underlivet ditt. Gynekologtimer blir like vanlig som frokost, nesten. Ved uttak er det 3-4 personer på feil side av pleddet. Og jeg trur jeg har vært borte i 20-30 ulike gynekologer de siste årene. I tillegg er man enda mer eksponert i en gynekologisk seng enn i en stol, selv om man er mer dekket til på hodesiden.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt begge mine forsøk på Ullevål, jobber ingen mannlige leger der. (ingen andre menn heller som jeg har sett noen gang ihvertfall)

Skrevet

Telefontider på Ullevål er litt håpløst om man ikke vet om de. men de er mandag mellom 11.00-12.00 samt kl 15.00-17.00. Tirs og ons mellom 10.00 og 12.00 Tors og fre 11.00-12.00.

Alltid blitt tildekket der ved både ul og uttak. Tydeligvis rutine, jeg har aldri bedt om det.

AnonymBruker
Skrevet

Takk Athene, Emmicke og alle dere andre for fine svar!

Jeg har bestemt meg for å akseptere timen i Porsgrunn. Dette er medisin og profesjonelle mennesker, og religionen forbyr ikke dette hvis alternativet ikke er der. Jeg kan jo risikere å bli møtt av en mannlig gynekolog hvor som helst. Det er nok mye kulturelle og personlige faktorer som gjør at jeg foretrekker en kvinnelig lege å se nede der.

Jeg håper at vi får et barn ut av dette. Prøveperioden har forandret meg mye, og jeg føler at livet står på vent og alt ser mørkt ut.

Jeg ønsker alle som sliter med det samme masse lykke til!

Gjest Twelve12
Skrevet

Lykke til.

Porsgrunn er ihvertfall den beste offentlige klinikken her til lands =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...