Gå til innhold

Lånekasse gjeld og andre lån

Gjest Beano

Anbefalte innlegg

Gjest Beano

Når jeg er ferdig utdannet vil jeg ha et gjeld på ca. 500 000 kr. I løpet av studiene har jeg tenkt til å spare mye av pengene jeg får fra lånekassen og jeg regner med å spare ca. 100 000 kr.

Med mindre jeg vinner i lotto, kommer det til å ta mange år for den er nedbetalt. Jeg lurer på om et lån på 500 000 kr kommer til å gjøre det vanskeligere for meg å skaffe boliglån i fremtiden?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å spare i studietiden er lettere sagt enn gjort. Jeg hadde store visjoner om det samme selv, men det gikk rett og slett ikke i min situasjon.

Om du skulle klare det, behold for all del pengene på høyrentekonto istedet for å betale på lånekassegjelden. Pluss på sparekonto betyr mer enn minus i studielån! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beano

Å spare i studietiden er lettere sagt enn gjort. Jeg hadde store visjoner om det samme selv, men det gikk rett og slett ikke i min situasjon.

Om du skulle klare det, behold for all del pengene på høyrentekonto istedet for å betale på lånekassegjelden. Pluss på sparekonto betyr mer enn minus i studielån! :)

Takk for rådet! Jeg planlegger å studere i utlandet og i et ganske billig land. Jeg bruker heller ikke så mye penger, så jeg tror jeg kommer til å greie det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beano

Takk for rådet! Jeg planlegger å studere i utlandet og i et ganske billig land. Jeg bruker heller ikke så mye penger, så jeg tror jeg kommer til å greie det :)

dobbel post

Endret av Beano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielånet vil påvirke hvor mye du får låne til f.eks bolig, da banken ser på total gjeldsgrad. Det gjør det ikke vanskeligere å få lån, men det kan bli vanskeligere å få så mye som du ønsker deg, da du må ta den halve millionen i betraktning. Det fikk vi merke da vi skulle kjøpe første bolig. Grei inntekt ja, betalingsevne, absolutt, men de 400.000 i studielån måtte regnes inn. Ble mindre å kjøpe bolig for dessverre. Eller heldigvis. Det ER jo faktisk et lån, så man kan ikke se helt bort i fra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på forholdet til banken også. Jeg ender med mer enn 600.000 kr i studiegjeld, regner med å ha rundt 300.000 kr spart opp innen januar 2013. Banken sa det at gjeld fra Lånekassen var "mindre farlig" en annen gjeld, og siden er kun den gjelden jeg har, OG jeg har vist at jeg er god sparer ved å ha BSU-sparing og annen sparing, mente de at jeg godt kunne få et lån alene. Jeg ble faktisk overrasket hvor mye det kan se ut som jeg kan få, det er ihvertfall nok til å etablere seg alene, ihvertfall så lenge jeg får meg en 100%-stilling og fast ansettelse. Banken var svært positive til tross for nettopp høyt studielån.

De ser jo ikke bare på evne, de ser også på vilje. For meg er det ikke et problem å vise til at jeg kan håndtere både boliglån og studiegjeld alene. Dessuten lever jeg på budsjett, og de ble også svært positive når jeg kunne dokmuentere alle utgifter osv. På den måten får man et litt mer realistisk bilde av situasjonen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studielånet er et av de gunstigste lånene en kan ha, men det vil gjøre at du får mindre i boliglån enn om du ikke hadde hatt noe gjeld. Enkelt sagt vil et studielån på kr 500.000,- gjøre at du får 500.000,- mindre i boliglån enn om du var gjeldfri. Samtidig vil et stort studielån ofte bety en god utdannelse med inntektspotensiale, noe som teller positivt slik at lånerammen gjerne kan strekkes litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielånet er et av de gunstigste lånene en kan ha, men det vil gjøre at du får mindre i boliglån enn om du ikke hadde hatt noe gjeld. Enkelt sagt vil et studielån på kr 500.000,- gjøre at du får 500.000,- mindre i boliglån enn om du var gjeldfri. Samtidig vil et stort studielån ofte bety en god utdannelse med inntektspotensiale, noe som teller positivt slik at lånerammen gjerne kan strekkes litt ekstra.

Nesten rett. Men min opplevelse er at banken ikkje bare ser på total lånegrad. Dei ser mest på kor mykje ein betaler per mnd, og med bedre rente på studielån enn andre lån vil 500.000 i studielån ha mindre betydning enn tilsvarande for andre lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten rett. Men min opplevelse er at banken ikkje bare ser på total lånegrad. Dei ser mest på kor mykje ein betaler per mnd, og med bedre rente på studielån enn andre lån vil 500.000 i studielån ha mindre betydning enn tilsvarande for andre lån.

Vel, jeg jobber med lån og vet hva jeg snakker om. Som nevnt tidligere vil enkelt sagt et studielån på 500.000,- gi 500.000,- mindre i boliglån. Et billån, eller enda verre, et forbrukslån, vil trekke lånesummen (en god del)mer ned enn et studielån på tilsvarende beløp. Banken tar en totalvurdering av hver enkelts økonomiske situasjon når en lånesøknad skal vurderes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobber med lån og vet hva jeg snakker om. Som nevnt tidligere vil enkelt sagt et studielån på 500.000,- gi 500.000,- mindre i boliglån. Et billån, eller enda verre, et forbrukslån, vil trekke lånesummen (en god del)mer ned enn et studielån på tilsvarende beløp. Banken tar en totalvurdering av hver enkelts økonomiske situasjon når en lånesøknad skal vurderes.

Joda, forenkler ein det så er me enige. Men holder fast på at det ikkje nødvendigvis reknes krone for krone. Kommer ann på kva som begrenser kor mykje lån ein kan få det, total lånesum eller betalingsevne (eller egenkapital - såfall treng ikkje studielånet ha betydning i det heile). Men dette veit du vel... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, forenkler ein det så er me enige. Men holder fast på at det ikkje nødvendigvis reknes krone for krone. Kommer ann på kva som begrenser kor mykje lån ein kan få det, total lånesum eller betalingsevne (eller egenkapital - såfall treng ikkje studielånet ha betydning i det heile). Men dette veit du vel... ;-)

Det går under den totalvurderingen som blir tatt i hver enkelt sak ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beano

Bra å vite! Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...