Gå til innhold

Finnes det brødmat som ikke gjør oppblåste mager oppblåste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så plaget med oppblåst mage, den ser gravid ut.

Har lest at brødmat kan være en årsak, så jeg tenkte å teste det ut litt.

Men så er problemet at jeg er veldig glad i brødmat. Spiser sjelden loff, som regel bare brød som er merket som svært grovt brød på pakingen. Liker ikke så godt å bake og syns det er lettvindt å kjøpe i butikk.

Hvis jeg nå skal teste ut om det er brødmat som gjør meg oppblåst, finnes det da likevel brødtyper jeg kan spise/ kjøpe?

Blir man feks oppblåst av Rugsprø knekkebrød eller Fedonlindberg brød?

Noen som vet?

Anonym poster: 10c3c9f10cb2043f3d1cdec485150991

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir lett oppblåst i magen. Tåler knekkebrød bedre enn vanlig brød, og unngår brød i deg daglige. Var litt rart til å begynne med, men alt blir en vane.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir lett oppblåst i magen. Tåler knekkebrød bedre enn vanlig brød, og unngår brød i deg daglige. Var litt rart til å begynne med, men alt blir en vane.

Spiser du alt slags knekkebrød da?

Inneholder knekkebrødet gjær? Hvis det ikke gjør det, er det kanskje derfor du tåler knekkebrød bedre?

(jeg barer lurer og spør, aner ikke svaret.)

ts

Skrevet

For tiden går det i Ryvita rød ( tror jeg den heter). Synes den er kjempegod på smak.

Må legge til at jeg også holder meg langt unna melk og melkeprodukter. Hadde tidligere mye luft i magen, endel magevondt ( ikke sånn kjempevondt, men litt knip) og måtte ofte på toalettet. Har merket stor bedring etter at jeg kunnet brød og melk. Tåler også sukker dårlig; litt smågodt eller søtt, og magen er helt på styr.

Jeg var for endel år tilbake gjennom en runde med blodprøver og diverse undersøkelser uten at det ble funnet noe. Men ingen tvil om at magen min og meg har det mye bede når jeg er litt nøye med hva jeg spiser. Er på ingen måte fanatisk ( av typen må ha med egen mat om jeg skal ut, hysterisk anfall om det er litt revet ost på salaten el), jeg blir ikke kjempedårlig om jeg får i meg litt brød eller melk. Det er heller hva jeg stort sett spiser til vanlig som gjør en forskjell, ikke en utskeielse i ny og ne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svaret! :)

Har surfet litt på nett og så i et annet forum at noen som var plaget med oppblåsthet holdt seg til Ryvita knekkebrød og Esekielsbrød (kjøpes på helsekost). Disse kn.brødene/brødene var uten gjær.

En annen plass leste jeg at noen holdt seg unna bakevarer med hvete. Disse kjøpte feks Pumpernikkelbrød og speltbrød.

Flere tips om typer brødmat?

Skrevet

Jeg holder meg unna bakevarer og hvete siden jeg blir ballong av det, men speltrundstykker har jeg god erfaring med :) har aldri testet andre speltprodukter, og holder meg til knekkebrød i hverdagen og speltrundstykker i helgene

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder meg unna bakevarer og hvete siden jeg blir ballong av det, men speltrundstykker har jeg god erfaring med :) har aldri testet andre speltprodukter, og holder meg til knekkebrød i hverdagen og speltrundstykker i helgene

Har aldri spist speltprodukter. Tror jeg må prøve det.

Hva slags knekkebrød spiser du da?

Skrevet

Spelt er det mye gluten i (faktisk mer enn i vanlig mel), så er det det du reagerer på hjelper det ikke å bytte til spelt.

Tror du bare må prøve deg litt fram. Det beste er om du kjører litt "strenge" dietter der du f.eks kutter helt ut gjær i to uker og hvis du klarer det, kutter helt ut glutenprodukter i to-tre uker. Du vil da se hva du/om du reagerer på noe.

Har du prøvd å unngå melk i en periode? Mange med oppblåst mage kan reagere på enten melkeproteinet eller laktosen i melka.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser ingen kornprodukter overhodet. Det har vært løsningen for meg.

Det vil si ikke noe brød i det hele tatt.

• Liker 3
Gjest Daenerys
Skrevet

Kan være mel eller korn-produkter også, ville holdt meg helt unna brød og knekkebrød om du virkelig skal teste :)

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på lavkarbo en lang periode og kuttet ut alt som hadde med korn og gjøre. Gikk mye i brødmat /knekkebrød med sesamfrø, linfrø, gresskarfrø etc. Merket godt at magen ikke lengre ble oppblåst og jeg gikk ned mange kilo.

Men jeg syns det ble veldig slitsomt å holde meg unna brødmat og knekkebrød i lengden. Ikke er jeg så glad i å bake heller.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Spelt er det mye gluten i (faktisk mer enn i vanlig mel), så er det det du reagerer på hjelper det ikke å bytte til spelt.

Tror du bare må prøve deg litt fram. Det beste er om du kjører litt "strenge" dietter der du f.eks kutter helt ut gjær i to uker og hvis du klarer det, kutter helt ut glutenprodukter i to-tre uker. Du vil da se hva du/om du reagerer på noe.

Har du prøvd å unngå melk i en periode? Mange med oppblåst mage kan reagere på enten melkeproteinet eller laktosen i melka.

Tror ikke jeg reagerer på melk. Under lavkarboperioden spiste jeg mye melkeprodukter (feks cottage cheese, rømme, gresk yoghurt, hvitost, og ble ikke oppblåst av det. Melk drikker jeg veldig sjelden, nesten aldri.

Gjest Daenerys
Skrevet

Gikk på lavkarbo en lang periode og kuttet ut alt som hadde med korn og gjøre. Gikk mye i brødmat /knekkebrød med sesamfrø, linfrø, gresskarfrø etc. Merket godt at magen ikke lengre ble oppblåst og jeg gikk ned mange kilo.

Men jeg syns det ble veldig slitsomt å holde meg unna brødmat og knekkebrød i lengden. Ikke er jeg så glad i å bake heller.

ts

Jaja, der har du jo til en viss grad svaret ditt, så får det være opp til deg om du gidder eller ikke :)

Skrevet

Spiser wasa sesam eller hva de heter, tynne, bleike knekkebrød med sesamfrø :)

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, der har du jo til en viss grad svaret ditt, så får det være opp til deg om du gidder eller ikke :)

Jo, da forsåvidt enig med deg. Men lavkarbo handler jo mye om å spise mat med lite karbohydrat.

Det jeg lurer på er om det finnes "vanlig" brødmat som gjør at man ikke blir oppblåst. Brødmaten jeg tenker på kan godt ha "normal" mengde karbohydrat. Ryvita knekkebrød er feks ikke typisk lavkarbomat, men jeg ser at andre brukere her i tråden har tipset om at de ikke blir oppblåst av det.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Spiser selv knekkebrød uten gjær (ryvita). De er kjempegode og gjør meg ikke oppblåst i det hele tatt :) Billige er de også.

Gjest Daenerys
Skrevet

Glutenfritt brød, finnes vanligvis i frysedisk, og glutenfritt knekkebrød. Det er i alle fall trygt. Smaker dog ikke like godt, så om det viser seg at du kan bruke Ryvita, er du heldig :)

AnonymBruker
Skrevet

Noterer ned mulige varianter. Tusen takk for alle tips. :)

ts

Gjest BabyBlue
Skrevet

Lavkarberne pleier i hvert fall å spise fiberrik og rugsprø, i hvert fall etter internett å dømme.

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarberne pleier i hvert fall å spise fiberrik og rugsprø, i hvert fall etter internett å dømme.

Ok. Jeg må vel ha gått på på ekstrem lavkarbo, for i min tolkning av lavkarbo unngikk jeg både Firberrik og Rugsprø. Var vel ikke rart jeg syntes det var slitsomt i lengden. :forvirret:

Hva med Wasa Sport? Havreknekkebrød? Gir disse oppblåst mage?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...