AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Hei! Jeg er gravid og terminen er i juni. Nå om dagen diskuterer vi dette med pappaperm, når/hvor lenge osv. Siden jeg er førstegangsfødende lurer jeg veldig på hvordan det blir med amming når pappaen er i permisjon. Jeg har lyst til å amme lengst mulig, men samtidig er det antageligvis lettere for oss dersom han tar perm i desember (og noe på nyåret). Hva gjør dere andre damer? Pumper dere for å være borte i 9timer? Anonym poster: 53aa508a0086aee0b7e73e004d23567b 1
kokkos Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Jeg pumpa i løpet av arbeidsdagen, samt hadde litt kortere dager (ammefri) i starten. Etter hvert som barnet spiste mer fast føde droppa jeg pumpepausa. Da var det tilstrekkelig å amme før og etter jobb. Takket være at arbeidssituasjonen min tillater ammefri uten at det går ut over kollegaer kunne jeg både jobbe deltid fra 6-måneders alder samt fortsette amminga. For oss fungerte det veldig fint.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Jeg pumpa i løpet av arbeidsdagen, samt hadde litt kortere dager (ammefri) i starten. Etter hvert som barnet spiste mer fast føde droppa jeg pumpepausa. Da var det tilstrekkelig å amme før og etter jobb. Takket være at arbeidssituasjonen min tillater ammefri uten at det går ut over kollegaer kunne jeg både jobbe deltid fra 6-måneders alder samt fortsette amminga. For oss fungerte det veldig fint. Når du jobber? Så slitsomt...hadde stresset ut meg..og da reduseres jo produksjonen ved stress. Jeg blir stresset av "pappapermisjon" og at jeg selv får så liten tid med babyen...og alt dette stresset fører faktisk til at morsmelkproduksjonen går ned! Lysten til å amme forsvinner også midt i slikt stress. Hadde jeg fått lengre tid med babyen alene så hadde det gått. Men med alt likestillingsdstyret til SV mister jeg all lyst. Da kan likesågjerne pappaen få gå hjemme hele veien. Anonym poster: 127d88f514ff9b937c345c2e2b426cae
La Luna Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Når du jobber? Så slitsomt...hadde stresset ut meg..og da reduseres jo produksjonen ved stress. Jeg blir stresset av "pappapermisjon" og at jeg selv får så liten tid med babyen...og alt dette stresset fører faktisk til at morsmelkproduksjonen går ned! Lysten til å amme forsvinner også midt i slikt stress. Hadde jeg fått lengre tid med babyen alene så hadde det gått. Men med alt likestillingsdstyret til SV mister jeg all lyst. Da kan likesågjerne pappaen få gå hjemme hele veien. Anonym poster: 127d88f514ff9b937c345c2e2b426cae For en idiotisk argumentasjon. "SV får meg til å stresse med ammingen så da kan babyen bare ha det så godt, jeg dropper å amme!" Sikker på at du er voksen nok til å bli mamma? Ingen som tvinger deg til å gå tilbake til jobb etter 47/37 uker (eller hvor lang permen er nå), du kan fint utsette med 2xferie og ulønna perm.] 10
Redbull Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 Når du jobber? Så slitsomt...hadde stresset ut meg..og da reduseres jo produksjonen ved stress. Jeg blir stresset av "pappapermisjon" og at jeg selv får så liten tid med babyen...og alt dette stresset fører faktisk til at morsmelkproduksjonen går ned! Lysten til å amme forsvinner også midt i slikt stress. Hadde jeg fått lengre tid med babyen alene så hadde det gått. Men med alt likestillingsdstyret til SV mister jeg all lyst. Da kan likesågjerne pappaen få gå hjemme hele veien. Anonym poster: 127d88f514ff9b937c345c2e2b426cae Vi hadde permisjon sammen. Men jeg amma ikke 1
Puserjenta Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Her i huset tok pappaen perm når jenta var ca 8 mnd, da ammer man ikke like ofte. Så jeg hadde 2 timer ammefri hver dag, kom en time senere på jobb og gikk en time tidligere. Funket veldig bra
Mohair Skrevet 20. mars 2013 #7 Skrevet 20. mars 2013 Om mamman tar hele fellesdelen og man har 80% dekning så rekker jo babyen å bli ganske gammel før mor skal tilbake på jobb. Ihvertfall om man har noe ferie å legge til. Ellers kan mor ta et par måneder ulønnet perm før pappan tar sin del. 1
kokkos Skrevet 20. mars 2013 #8 Skrevet 20. mars 2013 Når du jobber? Så slitsomt...hadde stresset ut meg..og da reduseres jo produksjonen ved stress. Jeg blir stresset av "pappapermisjon" og at jeg selv får så liten tid med babyen...og alt dette stresset fører faktisk til at morsmelkproduksjonen går ned! Lysten til å amme forsvinner også midt i slikt stress. Hadde jeg fått lengre tid med babyen alene så hadde det gått. Men med alt likestillingsdstyret til SV mister jeg all lyst. Da kan likesågjerne pappaen få gå hjemme hele veien. Anonym poster: 127d88f514ff9b937c345c2e2b426cae Hva snakker du om? Stress? Det fantes ikke stressende. Forutsetningene er som følger: jeg liker jobben min. Jeg har en fleksibel arbeidssituasjon, og dersom jeg har kortere arbeidsdager eller fravær i løpet av dagen rammer ikke det mine kollegaer på noen måte. Jeg er klar over at dette ikke er situasjonen for alle, men den var det for meg, og dermed var pumping på jobb problemfritt for meg. Fortell meg hva som er stressende med følgende: når det passet meg tok jeg med meg pumpa og satte meg på et privat sted hvor jeg kunne låse døra og hvor ingen andre ville forvente adgang. Jeg pumpa i en halvtimes tid mens jeg surfa på kvinneguiden på mobilen. Så gikk jeg tilbake til kontoret mitt og fortsatte arbeidet. Det jeg ikke rakk å gjøre på grunn av pumpinga fikk vente til neste dag. Det rammet som sagt ikke mine kollegaer, det rammet ikke meg, og det rammet på ingen måte min melkeproduksjon. Barnet fikk morsmelk (i tillegg til stadig mer fast føde) til det var over ett år gammel. Lang tid borte fra barnet? Takket være ammefri, sommertid og kort reisevei til jobb var jeg på det meste borte fra barnet i jobbsammenheng 6 timer 2-3 dager i uka de første par månedene. Når barnet har en far som har (fått lov å) delta(tt) allerede fra fødsel, og som ikke er redd for å ta seg av sitt eget barn, så er dette virkelig helt problemfritt for barnet og for voksne, oppegående foreldre. Takket være bl.a. SV er foreldrepermisjonen betydelig lenger nå enn for ikke mange årene siden, og dengang måtte barna ofte settes bort til dagmammaer langt tidligere enn det er snakk om her. Eller mener du at det er bedre å plassere en fire måneder gammel baby hos en dagmamma enn å la en 6 måneder gammel baby være alene med sin far? For ditt barns del vil jeg si det er en gigantisk fordel om pappaen "får gå hjemme hele veien". Da har det kanskje litt bedre forutsetninger for å vokse opp til å bli et noenlunde velfungerende menneske. 2
Jadamasa Skrevet 21. mars 2013 #9 Skrevet 21. mars 2013 Begynte i jobb når Mini ble 6 måneder. Han tar ikke flaske, men far gir grøt. Jeg ammer kl 8 og kl 15 (har ammefri). Fungerer utmerket. Viktig for meg at jeg opplever barnefar som en likeverdig forelder, og jeg er glad for å være på jobb - kommer hjem og nyter babytiden på en annen og bedre måte! 1
Gjest Lypcha Skrevet 21. mars 2013 #10 Skrevet 21. mars 2013 Pumpet og frøs ned melken. Også pumpet jeg på jobb i pausen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå