Gå til innhold

Noen her med splittet personlighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som er klar over det selv? Og hvordan gir det seg utslag i din hverdag?

Anonym poster: e61f7a2e45b4704ad283792a18f4a43b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakker du om Dissosiativ identitetsforstyrrelse (DID)? Du finner nok forumer rettet mot dette om du googler.

Anonym poster: 0e7acc429a013d1b8fde4d76c5702964

AnonymBruker
Skrevet

Snakker du om Dissosiativ identitetsforstyrrelse (DID)? Du finner nok forumer rettet mot dette om du googler.

Kan man bli innelåst om man har det?

AnonymBruker
Skrevet

Innelåst hvordan da? Mennesker legges inn om de er en faktisk fare for eget eller andres liv, altså voldelig eller akutt suicidal, og de kan velge seg å legge seg inn. Ingen tvangsinnlegges for å lide av psykisk sykdom i seg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en venn med det (eller teknisk sett har jeg to venner med det. Jeg omgås de begge), og enkelte som kjenner meg mistenker at jeg enten har utviklet det, eller er i grenseland. Ingen av oss har vært innlagt, men holder oss langt borte fra psykiatrien så lenge det går.

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer med flere spørsmål, som jeg håper å kunne svare på her.

Som DIDer (en med DID tidligere MPD) kan man bli innelåst på samme linje som andre (hvis du er en fare), men man blir ikke automatisk «innelåst». Om ikke annet er man sjeldnere på psykiatrisk sykehus over lang tid (men mindre man tenker planlagte rehabiliterings innleggelser som ved Modum bad) fordi det er vist at mennesker med DID ikke gjør seg godt i en sånn setting.

Det vanligste er å gå igjennom en «did krise» som er når Host (den delpersonligheten som er mest fremme og ikke vet om systemet) får vite om resten eller deler av systemet sitt. Da kan man ofte oppleve å bli svært emosjonelt berørt og oppleve nye symtomer som PTSD eller lignende. Man kan også bli mer klar over å «miste tid».

Et krav for å ha DID er å miste tid. Hvis du ikke mister tid men fortsatt opplever identiteten som splittet og ikke kan styre dine egne handlinger når disse andre personlighetsdelene er fremme, kan man vudere diagnosen DDNOS-1 (dette er som en «mildere form» av DID).

Det er ingen måte å utvikle DID etter alder 5-7 år (det er ikke helt klart når men i den alderen). Dette er fordi det er i denne perioden av livet vi alle opplever å integrere de forskjellige sidene av oss selv (dette er normalen og det vi neurotypisk skal gjøre). I DID kan vi ikke integrere de forskjellige sidene og opplevelsene vi har pga traumer, og får det vi kaller DID. Dette betyr at du kan oppdage systemet ditt senere (noe som er vanlig), men du kan ikke få det senere.

En annen mulighet er at din venn med DID trigger dine ego states (vanlig og normalt å ha, f.eks vi er «en type person» når vi er på jobb og en annen når vi er med en kjæreste) og at du og de rundt deg registerer det bedre. Ofte kan også mennesker med tidligere traumer og/eller disossiative lidelser (inkludert PTSD) reagere sterkere på DIDere enn andre.

Hvis du eller din venn er redd for psyktiatrisk hjelp pga redsel for hva de skal si kan du prøve å kontakte Modum Bad eller andre som er kjent som dissosiative spesialister. Det er mange der ute som ikke tror på DID men det er også mange som virkelig vil hjelpe de som lider (eller lever) under dette.

Jeg ønsker deg alt det beste. Lykke til.

Anonym poster: 909e1d31a2494aa8da18876996b47c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer med flere spørsmål, som jeg håper å kunne svare på her.

Som DIDer (en med DID tidligere MPD) kan man bli innelåst på samme linje som andre (hvis du er en fare), men man blir ikke automatisk «innelåst». Om ikke annet er man sjeldnere på psykiatrisk sykehus over lang tid (men mindre man tenker planlagte rehabiliterings innleggelser som ved Modum bad) fordi det er vist at mennesker med DID ikke gjør seg godt i en sånn setting.

Det vanligste er å gå igjennom en «did krise» som er når Host (den delpersonligheten som er mest fremme og ikke vet om systemet) får vite om resten eller deler av systemet sitt. Da kan man ofte oppleve å bli svært emosjonelt berørt og oppleve nye symtomer som PTSD eller lignende. Man kan også bli mer klar over å «miste tid».

Et krav for å ha DID er å miste tid. Hvis du ikke mister tid men fortsatt opplever identiteten som splittet og ikke kan styre dine egne handlinger når disse andre personlighetsdelene er fremme, kan man vudere diagnosen DDNOS-1 (dette er som en «mildere form» av DID).

Det er ingen måte å utvikle DID etter alder 5-7 år (det er ikke helt klart når men i den alderen). Dette er fordi det er i denne perioden av livet vi alle opplever å integrere de forskjellige sidene av oss selv (dette er normalen og det vi neurotypisk skal gjøre). I DID kan vi ikke integrere de forskjellige sidene og opplevelsene vi har pga traumer, og får det vi kaller DID. Dette betyr at du kan oppdage systemet ditt senere (noe som er vanlig), men du kan ikke få det senere.

En annen mulighet er at din venn med DID trigger dine ego states (vanlig og normalt å ha, f.eks vi er «en type person» når vi er på jobb og en annen når vi er med en kjæreste) og at du og de rundt deg registerer det bedre. Ofte kan også mennesker med tidligere traumer og/eller disossiative lidelser (inkludert PTSD) reagere sterkere på DIDere enn andre.

Hvis du eller din venn er redd for psyktiatrisk hjelp pga redsel for hva de skal si kan du prøve å kontakte Modum Bad eller andre som er kjent som dissosiative spesialister. Det er mange der ute som ikke tror på DID men det er også mange som virkelig vil hjelpe de som lider (eller lever) under dette.

Jeg ønsker deg alt det beste. Lykke til.

Anonym poster: 909e1d31a2494aa8da18876996b47c4f

Skriver under på dette, et meget godt svar. I tillegg vil jeg tilføye at dersom denne lidelsen ikke forstyrrer den daglige fungeringen i stor grad så klarer man seg uten hjelp fra psykisk helsetjeneste. Dersom det faktisk er slik at dette dominerer hele livet så er det hjelp å få, man kan bli tatt på alvor, og blir ikke innesperret med mindre man er til fare for seg selv eller andre.

Anonym poster: 1de64cf5f27e3a330a32bc4e083c1ba9

Gjest Gjest
Skrevet

det kalles DIF. DID er disossiativ lidelse. to forskjellige ting. du kan godt være disossiativ uten personlighetsforstyrrelse.

DIF ble tidligere kalt multitrippel personlighet

Gjest Gjest
Skrevet

Innelåst hvordan da? Mennesker legges inn om de er en faktisk fare for eget eller andres liv, altså voldelig eller akutt suicidal, og de kan velge seg å legge seg inn. Ingen tvangsinnlegges for å lide av psykisk sykdom i seg selv.

feil! om det er fare for liv kan man risikere å bli lagt inn under tvangsparagraf

Gjest anonym
Skrevet

Dif = Dissosiativ Identitetets forstyrrelse, tidligere kalt MPD = multippel personlighets forstyrrelse. Dette er ordene som er brukt i ICD. I DSM (Amerikanske versjonen) kalles the DID = dissosiativ identiftets forstyrrelse.

Alle disse er betegnelse på det samme: en dissosiativ lidelse som inneholder blandt annet identitiets forandring, dissosiative personlighetsdeler med eget Selv (alder, selvopplevelse osv).

Gjest Anonym
Skrevet

Mente opplagt DID = Dissociative Identity Disoder. Beklager det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man feks har flere facebokkprofiler i fiktive navn og jeg selv er venn med dem for hvis ingen liker eller kommenterer på feeden min kan den gjøre det for jeg får slik angst hvis ingen kommenterer eller redd ingen skal gjøre det.

Ja det er situasjonen og brukes ikke til noe annet enn det. Men legger til venner og snakker med andre i flere navn og later som jeg er den iblant. Da får jeg litt fri inni meg en stund, slippe være meg.

Ts

Gjest Pinkiee
Skrevet

Hvis man feks har flere facebokkprofiler i fiktive navn og jeg selv er venn med dem for hvis ingen liker eller kommenterer på feeden min kan den gjøre det for jeg får slik angst hvis ingen kommenterer eller redd ingen skal gjøre det.

Ja det er situasjonen og brukes ikke til noe annet enn det. Men legger til venner og snakker med andre i flere navn og later som jeg er den iblant. Da får jeg litt fri inni meg en stund, slippe være meg.

Ts

Da har du ikke splittet personlighet, google begrepet. Du lever nok livet på en løgn, men det er en annen sak, den eneste du lurer er deg selv. Vurdert å slette deg fra FB hvis sida får deg til å føle at du er så mislykka?:)

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Ts

nei dette er ikke DID eller DIF

AnonymBruker
Skrevet

Da har du ikke splittet personlighet, google begrepet. Du lever nok livet på en løgn, men det er en annen sak, den eneste du lurer er deg selv. Vurdert å slette deg fra FB hvis sida får deg til å føle at du er så mislykka? :)

Nei jeg lever ikke livet på en løgn. Bare opplevd litt for mye vondt som er slitsomt å ta innover seg . så dette pusterommet..

Gjest Gjest
Skrevet

Nei jeg lever ikke livet på en løgn. Bare opplevd litt for mye vondt som er slitsomt å ta innover seg . så dette pusterommet..

ok men splittet personlighet har du ikke. du er fullstendig klar over hva du driver med. mennesker med DIF er vanligvis ikke klar over hva de gjør. Disossiative mennesker mister tid og sted og husker ikke hva de har gjort. jeg har selv DID men jeg har ikke personlighetsspalting heldigvis

AnonymBruker
Skrevet

ok men splittet personlighet har du ikke. du er fullstendig klar over hva du driver med. mennesker med DIF er vanligvis ikke klar over hva de gjør. Disossiative mennesker mister tid og sted og husker ikke hva de har gjort. jeg har selv DID men jeg har ikke personlighetsspalting heldigvis

Ok, det var informativt. Kanskje jeg ikke er så sprø allikevel, men kan vel ikke kalle det normalt heller.

Kan sikkert ikke behandles heller for psykologen min gjennom tre år hadde ingenting å bemerke om det selv om jeg gang på gang sa hva jeg drev med. Kanskje ikke det verste man kan drive med da men en nødvendig flukt på et vis.

Dropper jeg å gjøre det får jeg stressreaksjoner/blir sliten

Ts

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, det var informativt. Kanskje jeg ikke er så sprø allikevel, men kan vel ikke kalle det normalt heller.

Kan sikkert ikke behandles heller for psykologen min gjennom tre år hadde ingenting å bemerke om det selv om jeg gang på gang sa hva jeg drev med. Kanskje ikke det verste man kan drive med da men en nødvendig flukt på et vis.

Ts

det er vel strangt tatt ikke så mye for en psykolog å ta tak i. det er ganske normalt at folk har falske profiler på nett uten at de har noen diagnose. problemet ditt er at du flykter fra noe( ikke at du har falske profiler). så at psykologen ikke henger seg opp i disse profilene er vel ganske logisk.

du burde heller fokusere på hvorfor du har behov for å disse profilene.

Gjest Anonym
Skrevet

Dette er som sagt, ja, ikke DID. DIF/DID er det samme, og betyr dissosiativ identitetsforstyrrelse. Dette i vanlig ord er "splittet personlighet". Man kan imidlertid være dissosiativ uten identitetsspalting og det er da enten konversjonslidelser, dissosiativ amnesi, dissosiativ fugue, dissosiativ stupor, transe og besettelsestilstander, dissosiative motoriske forstyrrelser, dissosiative krampetilstander, dissosiativ følelsesløshet og sanseutfall, blandet dissosiativ lidelse eller andre spesifiserte dissosiative lidelser (derunder kommer også DID) eller også uspesifisert dissosiativ lidelse.

Det du opplever er noe annet og kan være bygt opp pga alt fra angst, depresjon eller lignende. Håper psykologen din kan hjelpe deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Ts

Så du har funnet noe som fungerer mot stress, og det skader ingen. Flott! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...