AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #1 Del Skrevet 19. mars 2013 Jeg planlegger å oppgradere en hytte med "furuhelvete" på både vegger og tak. Gammel og gulnet furu. Hadde tenkt å beise lyst, men etter å ha sette dette http://www.ifi.no/ny-hytte-med-beis lurer jeg på om det kanskje ville være finere å beise med farge? Noen som har erfaring? Og hva gjør man med taket? Samme farge eller lysere? Anonym poster: 964e84712b803c2b129f64df984be51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Del Skrevet 20. mars 2013 Oi, var kjempefin, den fargen i linken! Personlig synes jeg ikke det har noe å si at det er furuvegger i en hytte (er så vant til at det er slik overalt), men det så absolutt mye finere ut slik det var på bildene. Ville holdt taket i samme farge som veggene. I allefall hvis det er skråtak, som det ofte er på hytter. Ser for meg at det kan virke litt trangere hvis man deler opp taksonen i en annen farge..? Anonym poster: 2459ea8a8b98c57e4908d2fa7a3b2534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 20. mars 2013 #3 Del Skrevet 20. mars 2013 Det finnes mye fin beis og lakk med lyse farger, og det er litt enklere enn å male hele hytten. Du kan jo prøve å beise først, for man kan alltids male i etterkant I artikkelen har de jo brukt samme farge på vegger og tak, og det synes jeg kan gi et fint helhetsinntrykk. Men det er jo og mulig å male taket hvitt for å få mer lys, samtidig så tenker jeg at på hytten vil man kanskje ha en mer koselig stemning? Dessuten, har du stort spenn i taket vil du alltids få sprekker. Ofte er hytter i områder med store temperatursvigninger og trevirket vil alltid gå, men spesielt mye i slike områder. Men velger du å male vil jeg anbefale deg å male i "tørre" perioder, januar-februar, da du vil få mindre sprekker. Bruk og skikkelig akryl til de største sprekkene. Du må uansett vaske alt før du setter igang. Er det behandlet fra før? Har du lakket så må du slipe ned alt før du eventuelt beiser, men om du velger å male trenger du strengt talt ingen grunning (selv om jeg vil anbefale deg det), men må pusse litt i overflaten for å få litt heft. Velger du å beise er det ett strøk som må til (og eventuell overflatebehandling), maling, to strøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #4 Del Skrevet 20. mars 2013 Oi, var kjempefin, den fargen i linken! Personlig synes jeg ikke det har noe å si at det er furuvegger i en hytte (er så vant til at det er slik overalt), men det så absolutt mye finere ut slik det var på bildene. Ville holdt taket i samme farge som veggene. I allefall hvis det er skråtak, som det ofte er på hytter. Ser for meg at det kan virke litt trangere hvis man deler opp taksonen i en annen farge..? Anonym poster: 2459ea8a8b98c57e4908d2fa7a3b2534 Det er skråtak, ja. Fant en blogg i går kveld hvor det var brukt omtrent samme farge som linken på veggene, men hvor tak + dør- og vinduskarmer var hvite. Veldig fint. ts Anonym poster: 964e84712b803c2b129f64df984be51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #5 Del Skrevet 20. mars 2013 Det finnes mye fin beis og lakk med lyse farger, og det er litt enklere enn å male hele hytten. Du kan jo prøve å beise først, for man kan alltids male i etterkant I artikkelen har de jo brukt samme farge på vegger og tak, og det synes jeg kan gi et fint helhetsinntrykk. Men det er jo og mulig å male taket hvitt for å få mer lys, samtidig så tenker jeg at på hytten vil man kanskje ha en mer koselig stemning? Dessuten, har du stort spenn i taket vil du alltids få sprekker. Ofte er hytter i områder med store temperatursvigninger og trevirket vil alltid gå, men spesielt mye i slike områder. Men velger du å male vil jeg anbefale deg å male i "tørre" perioder, januar-februar, da du vil få mindre sprekker. Bruk og skikkelig akryl til de største sprekkene. Du må uansett vaske alt før du setter igang. Er det behandlet fra før? Har du lakket så må du slipe ned alt før du eventuelt beiser, men om du velger å male trenger du strengt talt ingen grunning (selv om jeg vil anbefale deg det), men må pusse litt i overflaten for å få litt heft. Velger du å beise er det ett strøk som må til (og eventuell overflatebehandling), maling, to strøk. Anonym poster: 964e84712b803c2b129f64df984be51b Sprekker vil jeg alltids få og det er greit. Skal bruke beis, ikke maling og av praktiske årsaker må det gjøres på sen vår/sommer (fordi jeg må gå ganske langt på ski på vinteren for å komme til hytta og malin/beis er tungt å bære på). Panelet er ikke behandlet fra før og jeg ser for meg at jeg ikke klarer å rengjøre skikkelig. Må blant annet varme alt vann på vedovn. Tror jeg skal ta et rom først, beise taket lyst og veggene i en naturfarge. Så får jeg se hvordan det blir før jeg setter i gang med resten av hytta. Anonym poster: 964e84712b803c2b129f64df984be51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 20. mars 2013 #6 Del Skrevet 20. mars 2013 Veldig fint med interiørbeis. Synes det er trist å male veggene på hytta hvite slik mange gjør/har gjort nå. Hos oss flerret vi av trepanelet så tømmerveggene synes. På hytta skal det være litt rustikt, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #7 Del Skrevet 20. mars 2013 Vi skal også pusse opp hytta, så jeg slenger meg på denne tråden jeg også. Jeg vil ikke male innvendig, da jeg synes en hytte på fjellet skal ha "naturell" vegger, og med beis beholder man den naturlige looken synes jeg. Jeg for min del tror jeg vil gå for lys beis, for hytta vår har små vinduer, og da er jeg redd det blir for mørkt med mørkere beis. Vinduskarmene og lister, skal males. Hvilken farge skal man gå for der? Jeg prøver å google; hytte inspirasjon, men det er ikke så mye som kommer opp. Er det noen som har noen bra linker med litt inspirasjon? Anonym poster: 9102c7dbe020da6da49a1f0e13deaa75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 20. mars 2013 #8 Del Skrevet 20. mars 2013 Om du bruker en eller annen hvit-variant i vinduene så slipper du mer lys inn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #9 Del Skrevet 20. mars 2013 For inspirasjon: http://www.finn.no/finn/realestate/leisure/sale/object?finnkode=37557480&sort=0&keyword=strandafjellet og http://www.slettvoll.no/#/inspirasjon . Den mørke fargen som er brukt innvendig her er interiørbeis fra Jotun i fargen "Sjøsand". Selv valgte vi "Skumring" og "Varde" fra Tyrilin. Dvs. hovedrommene er i lyse farger, mens soverommene er mørke. De ligner på "Drivved" og Sjøsand" fra Jotun. Vi er veldig fornøyd med disse fargene på tømmerveggene på hytta. Vi vurderte samme farge på tak, men kom frem til at det ble for mørkt. Valgte derfor lyst tak, dvs. panellakk i HT100. Gulvene ble oljet med Trestjerner i fargen "Dempet" (hvitgrå). I utgangspunktet var jeg veldig misfornøyd med furugulvene, men etter de ble oljet i denne fargen er jeg kjempefornøyd. Vi har forresten ikke fått gjort noe med badene enda, men har bestemt oss for at de skal være ca. samme farge som tak, dvs. hvit panellakk. Et tips helt til slutt er å få "prøvebeise" enten noen løse planker som ligner i farge eller et mindre rom (f.eks. bod el.l.) før dere kjøper inn beis til hele hytta, for beisfarge er vanskelig - forandrer seg alt etter underlaget (type treverk, samt hvor gulnet treet er). Lykke til! Anonym poster: 7773fb82634c229d78f924b44e599502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #10 Del Skrevet 20. mars 2013 Litt mer inspirasjon: http://www.finn.no/finn/realestate/leisure/sale/object?finnkode=38907948&sort=0&keyword=strandafjellet . Fargen som er brukt her kan se ut som enten Jotun "Drivved" eller Tyrilin "Skumring". Ligner i alle fall. Anonym poster: 7773fb82634c229d78f924b44e599502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #11 Del Skrevet 20. mars 2013 Vi skal også pusse opp hytta, så jeg slenger meg på denne tråden jeg også. Jeg vil ikke male innvendig, da jeg synes en hytte på fjellet skal ha "naturell" vegger, og med beis beholder man den naturlige looken synes jeg. Jeg for min del tror jeg vil gå for lys beis, for hytta vår har små vinduer, og da er jeg redd det blir for mørkt med mørkere beis. Vinduskarmene og lister, skal males. Hvilken farge skal man gå for der? Jeg prøver å google; hytte inspirasjon, men det er ikke så mye som kommer opp. Er det noen som har noen bra linker med litt inspirasjon? Anonym poster: 9102c7dbe020da6da49a1f0e13deaa75 Kritthvitt. Anonym poster: 80840f1df85ecadd09477d3c063f739b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #12 Del Skrevet 21. mars 2013 For inspirasjon: http://www.finn.no/f...=strandafjellet og http://www.slettvoll.no/#/inspirasjon . Den mørke fargen som er brukt innvendig her er interiørbeis fra Jotun i fargen "Sjøsand". Selv valgte vi "Skumring" og "Varde" fra Tyrilin. Dvs. hovedrommene er i lyse farger, mens soverommene er mørke. De ligner på "Drivved" og Sjøsand" fra Jotun. Vi er veldig fornøyd med disse fargene på tømmerveggene på hytta. Vi vurderte samme farge på tak, men kom frem til at det ble for mørkt. Valgte derfor lyst tak, dvs. panellakk i HT100. Gulvene ble oljet med Trestjerner i fargen "Dempet" (hvitgrå). I utgangspunktet var jeg veldig misfornøyd med furugulvene, men etter de ble oljet i denne fargen er jeg kjempefornøyd. Vi har forresten ikke fått gjort noe med badene enda, men har bestemt oss for at de skal være ca. samme farge som tak, dvs. hvit panellakk. Et tips helt til slutt er å få "prøvebeise" enten noen løse planker som ligner i farge eller et mindre rom (f.eks. bod el.l.) før dere kjøper inn beis til hele hytta, for beisfarge er vanskelig - forandrer seg alt etter underlaget (type treverk, samt hvor gulnet treet er). Lykke til! Anonym poster: 7773fb82634c229d78f924b44e599502 Tusen takk for nyttig tips! Tror det kan bli veldig fint med litt farge på veggene og lyst tak. Hytta er ei typisk fjellhytte med små vindu slik at lite lys slipper inn. Begynner virkelig å glede meg til å sette igang. ts Anonym poster: 964e84712b803c2b129f64df984be51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #13 Del Skrevet 21. mars 2013 Tusen takk for nyttig tips! Tror det kan bli veldig fint med litt farge på veggene og lyst tak. Hytta er ei typisk fjellhytte med små vindu slik at lite lys slipper inn. Begynner virkelig å glede meg til å sette igang. ts Anonym poster: 964e84712b803c2b129f64df984be51b Det tror jeg også. Vi påførte forresten beisen med pensel (kan også gå med svamp, vi kunne ikke det pga kom ikke til på alle plasser hos oss). Vi beiset 1-3 hele rader, for å tørke av med klut (vi brukte oppklippet laken, kan også bruke gamle t-skjorter e.l.). Da ble det jevnt og fint. Kom over denne bloggen som viser forskjellen: http://byggehytte.wordpress.com/2012/07/01/t-skjorte-trikset/ Anonym poster: 7773fb82634c229d78f924b44e599502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #14 Del Skrevet 21. mars 2013 Det tror jeg også. Vi påførte forresten beisen med pensel (kan også gå med svamp, vi kunne ikke det pga kom ikke til på alle plasser hos oss). Vi beiset 1-3 hele rader, for å tørke av med klut (vi brukte oppklippet laken, kan også bruke gamle t-skjorter e.l.). Da ble det jevnt og fint. Kom over denne bloggen som viser forskjellen: http://byggehytte.wo...kjorte-trikset/ Anonym poster: 7773fb82634c229d78f924b44e599502 Bra tips. Men jeg lurer litt hvordan jeg skal gjøre det i taket? Har panel der også og jeg tror jeg beiser helt lyst der. Men det er skråtak og ganske høyt under taket og lengden er ca 6 meter. Blir nok litt vanskelig å ta hele rader? Noen tips for at det ikke skal bli skjoldete og stygt? ts Anonym poster: 964e84712b803c2b129f64df984be51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #15 Del Skrevet 22. mars 2013 Bra tips. Men jeg lurer litt hvordan jeg skal gjøre det i taket? Har panel der også og jeg tror jeg beiser helt lyst der. Men det er skråtak og ganske høyt under taket og lengden er ca 6 meter. Blir nok litt vanskelig å ta hele rader? Noen tips for at det ikke skal bli skjoldete og stygt? ts Anonym poster: 964e84712b803c2b129f64df984be51b Interiørbeis tørker ikke så fort, så da kan det være du rekker å ta en lengde før det tørker. Det kommer imidlertid an på underlaget, dvs hvor fort beisen trekker inn i panelet. Husk å holde innetemperaturen så lav som mulig, for varmen stiger. Dvs. ved normal innetemperatur kan det bli for varmt, slik at det tørker for fort. Før du eventuelt starter, kan det være lurt å få råd med en flink fargeforhandler. Anonym poster: 7773fb82634c229d78f924b44e599502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå