Gå til innhold

Når din partner var hjemme i pappapermisjon... Hvor mye bidro han ift. husarbeid?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma85
Skrevet

Pappaen har vært hjemme med vårt barn på ca. 9 måneder i litt i underkant av en måned nå. Jeg jobber hundre prosent, og har lange dager på jobb. Barnet vårt kan sove opptil fire-fem timer på dagen på det meste.. Barnet er heller ikke særlig krevende, og leker fint på gulvet alene.

Jeg må si at skuffelsen er stor hver dag jeg kommer hjem litt over klokka fire. Middagen er ikke blitt påbegynt en eneste dag mens han har vært hjemme. Må legge til at barnet sover en lang dupp rett før klokka fire, så det er liksom ikke noen unnskyldning at barnet er tilstede heller. Det er skittent hjemme, og han har seriøst ikke løftet en finger ift. husarbeid.

Da han var i jobb, og jeg hjemme i permisjon var han som et slakt på sofaen resten av ettermiddagen og kvelden, mens jeg bidro med husarbeid også på kveldstid dersom noe måtte gjøres. Prøvde å virke empatisk, og tenke at det er slitsomt å være i full jobb. Men nå ser jeg samme tendensen. Han er fortsatt sofagris, og jeg er den som må yte ift. husarbeid.

Han har tidligere uttalt at han mener det er jeg som må stå for hoveddelen av husarbeidet mens jeg er hjemme i permisjon. Derfor ekstra irriterende at han fremfor å gjøre det, sitter med hjemmekontor han ikke får betalt for mens han har PERMISJON!!!

Sukk og stønn og akk.. Godt å få ut litt frustrasjon.

Dette synes jeg er langt fra greit. Er jeg urimelig, eller bør jeg si ifra?

Hva med andre fedre i pappaperm? Er de likedan?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye han gjorde?

Ingenting.

Han var "så sliten av å passe ungen hele dagen"

Stakkars djevel....

Vi erikke sammen idag om du lurer.

Anonym poster: b4e0bb9c508ff905d5ce5e58b1229f98

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Har du snakket med ham om det?

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Sett krav. Det hjelper.

og hvis det ikke hjelper...vel da hadde ikke jeg giddet å være ekstramor for han.

Skrevet

Si i fra kvinne!

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Har du snakket med ham om det?

For et intelligent spørsmål!

Skrevet

Tja... Han lager middag, vasker og bretter klær, vasker opp og rydder. Han gjør mer i permisjonen sin på dagtid enn det jeg gjorde i min for å si det sånn... :)

• Liker 6
Gjest mamma85
Skrevet

Som sagt.. Jeg har ikke pratet med ham om det, fordi jeg er usikker på om det er jeg som er urimelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye han gjorde?

Ingenting.

Han var "så sliten av å passe ungen hele dagen"

Stakkars djevel....

Vi erikke sammen idag om du lurer.

Anonym poster: b4e0bb9c508ff905d5ce5e58b1229f98

Sjarmerende......

Skrevet

No kan eg ikkje uttale meg så mykje om det med å vere i permisjon for det har eg aldri vore i. Men eg meiner at han kan i det minste løfte ein finger og i det minste ha middagen klar til du kjem heim..

Nei, du er ikkje urimeleg! :biggrin:

Men eg trur du bør snakke med han/sette krav om han tydelegvis skal bli obs på at noko må han gjere når ungen søv/leikar for seg sjølv :)

Skrevet

Min bidro veldig lite. Men pga at jeg fryktet at han var deprimert sa jeg aldri noe om det, og gjorde isteden alt selv.

Skrevet

Min bidro på lik linje som før. Vi var hjemme i permisjon sammen da, men.

Du er ikke urimelig!

Skrevet

Han tok alt. Jeg tok alt da jeg var i permisjon også.

Skrevet

Mannen min gjorde noe husarbeid, men ikke veldig mye. Dette var vi helt enige om da, siden han brukte all ledig tid til å følge opp div prosjekter i huset, inkl. garasjebygging. Jeg oppfordret ham i grunnen til å gjøre flere avslappende ting, som å treffe kamerater på dagtid og gå tur i skogen, siden jeg syns man godt kan få slappe av litt i permisjonen også.

Jeg gjorde for øvrig ikke veldig mye husarbeid selv heller, men det hadde sine naturlige forklaringer, da vi etter en krevende barselperiode (hvor jeg måtte tilbringe størstedelen av dagene på trilletur) kjøpte hus, og all ledig tid gikk til å pakke ned eller pakke ut.

I en mer normalsituasjon ville jeg tenke at den som er hjemme tar mye husarbeid, kanskje særlig hvis man har barn fra før og vil bruke ettermiddagene og helgene sammen som familie. Samtidig syns jeg ikke det bør være er hinder for at den som er hjemme kan dra på turer som gjør at man ikke rekker å lage middag f.eks, så syns det er litt urimelig å kreve ferdig middag hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Han gjorde stort sett alt jeg gjorde, minus klesvask.

Skrevet

Han gjør masse!! Må si jeg er imponert faktisk! Alt innkjøp av mat, vask av klær, støvsuger hver dag, vasker annenhver dag. Han har ikke klaget over å ha vært sliten en eneste gang... Jeg har nok noe å lære av han til neste gang:)

Skrevet

Min eks krevda at maten skulle stå på bordet og at huset skulle være shinet når han kom hjem fra jobb. Han ble sint hvis han kom hjem og jeg ikke hadde rukket å ta det. Datteren vår hadde KISS, så hun skrek hele døgnet...

Når det var hans tur, kom jeg hjem til et bombet horehus, og null middag....kjempe festlig! Er så glad for at jeg er kvitt den fyren i dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da min mann var hjemme i permisjon hadde han de samme oppgavene som jeg hadde da jeg var hjemme i permisjon (om man ser bort fra første måneden som er litt unntakstilstand): Følge eldstemann til og fra barnehage, klesvask, generell rydding og støvsuging når nødvendig, samt lage middag. Den som er utearbeidende i perioden har hos oss tatt seg av kjøkkenrydding etter middag og kveldsstunden med barna (der har jo begge bidratt, men naturlig at den som har vært mest ute av huset får mest tid med ungene på kvelden). Resten har vi tatt i fellesskap.

Anonym poster: 1bb32fa4a51af95cd7e3f9add078b6eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Babyen vår sover ikke mye på dagtid (to dupper på ca tre kvarter), den første i bilen når vi kjører rundt for å levere eldstemann i barnehagen. Han krever full oppmerksomhet mye av tiden når han er våken. Så verken jeg eller mannen har fått gjort noe særlig husarbeid i permisjonen. Nå er det mannen min som er hjemme, jeg er i jobb. Men den som er hjemme, leverer eldstemann i bhg, og handler inn til middag, og henter i bhg på slutten av dagen.

Anonym poster: 66e5b4ec38a717c79c67e5f9f93d3d25

AnonymBruker
Skrevet

Han gjorde det han pleide, tømme oppvaskmaskinen og satte på en klesvask når det rant over...

Alt annet overså han. Så jeg kom hjem til ett rotehus av en annen verden, og måtte sette i gang å lage middag.

Når jeg var i permisjon, var huset alltid rent og ryddig og middagen klar når han kom hjem. Jeg handlet også alltid når jeg var hjemme, men når jeg begynnte å jobbe måtte jeg hadle på veien hjem, for han synes det var så tungvindt å ha med ungen i butikken.....

Anonym poster: 90cbfc220e6ec36151dc0fcd70a40347

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...