Soon Skrevet 19. mars 2013 #1 Skrevet 19. mars 2013 Snuppa på 6,5 måned ammes fortsatt 5-6 ganger i døgnet. Hun er ikke særlig begeistret for mme, heller ikke grøt, men hun har fått to tenner og spiser litt brød og hun liker også mye forskjellig middag(sglass) og grønnsaksmos og fruktmos. Om 2 uker skal jeg tilbake i jobb, og delvis på grunn av det og delvis fordi jeg er så lei amming, har jeg lyst å slutte. Jeg har (tror jeg) Raynauds fenomen/syndrom - brysknoppene blir hvite under og rett etter amming og ved berøring. Dette er smertefullt og det kommer også titt og ofte utenom ammingene - som nå, er det 2 1/2 time siden jeg ammet snuppa, og det svir enda. Jeg er ikke sår på brystvortene, så det er ikke det. Så alt i alt, med disse vondtene, jobben, at jeg er lei - jeg har lyst til å slutte. Men jeg syns også det er litt kos å amme, og hun er glad i puppen, selv om hun også er veldig intressert i vår mat/babymat. Og så er det det aspektet med flaske og mme da - vil hun drikke mme når hun ikke har noe annet valg? Må hun ha melk forresten? Hun drikker vann, og har den siste uka blirr veldig flink på å drikke fra flaske og tutekopp - noe som var et problem før, men som altså har løst seg nå. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget - kanksje noen tips, erfaringer eller bare ett spark bak for å faktisk gjennomføre det, hjelper ???
Soon Skrevet 19. mars 2013 Forfatter #2 Skrevet 19. mars 2013 ingen som vil gi noen råd eller tips, eller som kan gi meg noen støttende ord?
Orchideae Skrevet 19. mars 2013 #3 Skrevet 19. mars 2013 Du har vært flink, men det er lov å gi seg om du føler du ikke vil lenger. Det er bedre enn at du skal ha smerter ved hver amming og etterpå. Babyen skal vel ha mm/mme frem til ett år?
Gjest Magdalene Skrevet 19. mars 2013 #4 Skrevet 19. mars 2013 Hun skal ha minimum en halv liter melk i døgnet minnes jeg HS sa til meg...
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #5 Skrevet 19. mars 2013 I og med at hun ikke vil ha noe særlig grøt, bør hun vel få i seg litt mme om hun ikke lenger skal få mm. Hva med mme på tutekopp, godtas det? Anonym poster: 2eb4292dd987dc09b9aac89cbf77ef89
Papirfly Skrevet 19. mars 2013 #6 Skrevet 19. mars 2013 Barnet ditt må ha morsmelk eller morsmelkerstatning fram til ett år. Hvis du vil slutte å amme, bør du begynne tilvenning av mme med en gang, og håpe at hun tar flasken etterhvert. Jeg har dessverre ingen flasketips, men du bør ikke gå over til vann og fast føde som eneste kost allerede. Fra Helsedirektoratet: "Ammingen bør opprettholdes gjennom hele det første leveåret. Dersom amming ikke er mulig, eller det er behov for annen melk i tillegg til morsmelk, bør hovedsaklig morsmelkerstatning brukes frem til 12 måneders alder." Lykke til i hvert fall. 1
Soon Skrevet 19. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har ikke prøvd så mye mme, hverken på flaske eller tutekopp, men hvis jeg bestemmer meg for å slutte å amme, så må jeg jo prøve en av delene/begge deler. Tenker at å pumpe meg og gi på flaske/kopp er uaktuellt, det blir jeg nok enda mer lei av, enn å amme. Mulig jeg er dum, men hvorfor skal de ha melk når de får vann og diverse fast føde? Spør fordi jeg er uvitende altså...
Papirfly Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Vanlig mat kan ikke erstatte de næringsstoffene som finnes i mm og mme, som er helt nødvendige for barnets utvikling av bl annet tarmene og hjernen. 2
Stinelin Skrevet 19. mars 2013 #9 Skrevet 19. mars 2013 Jeg støtter deg i å slutte å amme om du synes det er slitsomt. Jeg fikk faktisk et annet liv og et annet forhold til babyen da jeg sluttet å amme, var helt herlig! Spesielt siden du har mye vondt, jeg synes ikke det er verdt det, siden det blir så mye negativt. Jenta di har uansett fått en super start, og vil klare seg helt fint på mme, mat og vann. Vi fikk beskjed på HS at de over 6mnd skulle ha maks 5-6dl mme pr. dag, så det høres jo ut som ca en halvliter vil fungere bra. De trenger vel mme for å sikre alle næringsstoffene mens de fortsatt er såpass små, det kan jo være vanskelig å gi et 100% riktig sammensatt kosthold bare med mat.
Soon Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #10 Skrevet 20. mars 2013 Takk for info ang hvorfor de må ha mm/mme. Ja, stinelin - jeg har den erfaringen fra før også. Førstemann fikk aldri til ammingen, hadde vondt i 4-5 måneder, gjentatte besøk på ammepol og diverse, men det ble ikke bra. Begynte med erstatning etter noen måneder, men ammet litt frem til 5 måneder. Men da jeg endelig tok valget om å gi meg, fikk jeg ett nytt liv Men det som holder meg igjen er at hun ikke tar flaske/tutkopp med melk så greit. Er det noen som har erfaring med at når de bare MÅ, og f.eks hvis pappan gir, så går det seg fort til eller?? Pumpet 60ml nå for å se, hun drakk litt, men var veldig motvillig.
Stinelin Skrevet 20. mars 2013 #11 Skrevet 20. mars 2013 Har ikke erfaring med det selv, siden vår tok flaske like greit som pupp fra første uke. Men det sies at det skal gå bedre om de ikke får pupp uansett, og spesielt om pappan er alene med henne. Tror jeg hadde ventet med ammeslutt til jeg var mer sikkert på at flaske/tutekopp fungerer fint, så slipper du å være bekymret for om hun får i seg nok. Har du prøvd å rett og slett gi henne fra vanlig kopp eller glass? Vår synes det er det morsomste i verden å få drikke "ordentlig"! Blir litt søl da men.
Soon Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #12 Skrevet 20. mars 2013 Har ikke forsøkt det. Men snakket med barnepleier på HS nå, og hun mente det skulle gå seg fint til når hun ikke fikk pupp. Skal kutte ett og ett ammemåltid i en periode nå - jeg orker bare ikke mer, det er VONDT!
O'hara Skrevet 20. mars 2013 #13 Skrevet 20. mars 2013 Det er ikke meningen at amming skal være smertefullt, så jeg vil anbefale deg å se etter andre løsninger. Jeg har dessverre ingen råd, da jeg ikke har vært i den situasjonen selv. Har du prøvd ulike flasketuter? Kanskje hun foretrekker en fremfor en annen. Jeg prøvde selv flaske til vår hun nektet plent, men kunne til dels prøve en sånn med flest hull. Aner ikke om det kan ha noe å si? Kanskje en sånn tutekopp kan være noe? Vet et vennepar brukte slike med stort hell.
Soon Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #14 Skrevet 20. mars 2013 Ja, har prøvd forskjellige tuter og tutekopp. Jeg tror (og håper) det kommer seg med litt øving og mindre tilgang til pupp jeg
Soon Skrevet 9. mai 2013 Forfatter #15 Skrevet 9. mai 2013 Oppdatering for di som måtte være intressert: Snuppa tok kjapt flaske, etter bare en liten uke drakk hun veldig bra med mme fra tåteflaska. Grøt ville hun fortsatt ikke ha, før for 2 uker siden - da hadde vi latt være å gi henne det i godt og vel 5 uker, og nå spiser hun alle typer grøt hun får smake Jeg ammer faktsik fortsatt, men bare en gang på kvelden, og merker at det minker veldig. Men jeg syns det er koselig, til tross for litt vondt, og så er det så enkelt å slippe å blande melk når hun er surven og vil ha mat fort. Nå har hun passert 8 måneder, og jeg er litt stolt over at jeg har klart å gi henne litt mm hver dag, så lenge, til tross for problemer hele veien 2
O'hara Skrevet 10. mai 2013 #16 Skrevet 10. mai 2013 Så fint at du fant en løsning som fungerte for dere begge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå