Gå til innhold

Restskatt 99 kroner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye må jeg la stå igjen av restskatten når jeg betaler inn, for å komme nærmest mulig under 100 kroner? Restskatt under 100 kreves som kjent ikke inn, men det skal betales 1,08% rente. Renten beregnes iflg skatteetaten fra 1. juli 2012 til forfall første termin restskatt. Den terminen ser ut til å variere litt for ulike skatteytere, men den seneste er i november. 1,08% renter blir ca 1,44% på 16 måneder? Så la oss si man lar det stå igjen 98 kroner, det skulle da bli ca 99,41 kroner, som da ikke kreves inn?

Leifern, where are you?

:blomst:

Anonym poster: 3cb7a71422a305bf65f97fa819ee902d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sakone

Er du så smålig når det gjelder å betale skatt at du må få folk til å gjøre beregninger for deg så du slipper unna å betale 99 kroner?

Endret av Sakone
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så smålig når det gjelder å betale skatt at du må få folk til å gjøre beregninger for deg så du slipper unna å betale 99 kroner?

Kapitalistisk samfunn. Klarer man å spare penger så er det "fremskritt" i følge kapitalismens filosofi.

Anonym poster: 9eae58fe99f55d008e616c62e252521b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil finne ut hvor mye jeg må betale, ja. Som når man er i butikken og ser samme vare til 900 og 1000 kroner. Da tar man den til 900.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la oss si man lar det stå igjen 98 kroner, det skulle da bli ca 99,41 kroner, som da ikke kreves inn?

Leifern, where are you?

:blomst:

:laugh:

Jeg må innrømme at jeg har vært litt "feig" de siste årene, og lagt inn en margin på 5 kr eller noe sånt. Selv om jeg tipper 2 kr skulle holde, synes jeg kjenner igjen regnestykket ditt fra noe lignende jeg gjorde i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:laugh:

Jeg må innrømme at jeg har vært litt "feig" de siste årene, og lagt inn en margin på 5 kr eller noe sånt. Selv om jeg tipper 2 kr skulle holde, synes jeg kjenner igjen regnestykket ditt fra noe lignende jeg gjorde i fjor.

Kanskje greit å safe litt, tilfelle de runder opp til nærmeste krone ;)

Morsomt å se innleggene dine i diverse tråder om baksmellens fortreffeligheter, selv om jeg frykter at du (og vi andre som prøver oss) taler for døve ører. Var også forberedt på den med smålighet når en ikke velger å betale mer enn man må. Men da kan man jo like gjerne si det er smålig å spørre når fristen er for å betale tilbake rentefritt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje greit å safe litt, tilfelle de runder opp til nærmeste krone ;)

Morsomt å se innleggene dine i diverse tråder om baksmellens fortreffeligheter, selv om jeg frykter at du (og vi andre som prøver oss) taler for døve ører. Var også forberedt på den med smålighet når en ikke velger å betale mer enn man må. Men da kan man jo like gjerne si det er smålig å spørre når fristen er for å betale tilbake rentefritt.

;)

For øvrig kan jeg jo legge til at jeg i diskusjonene om restskatt/penger til gode nesten (nevnte det vel i hele ett innlegg) har glemt å bruke de 100 kr (eller 97-98 kr) man sparer dersom man får restskatt som et argument for hvorfor restskatt lønner seg, siden staten ikke bryr seg om å kreve inn restskatt om det er snakk om under 100 kr.

Om man virkelig ønsker å spare penger, så påstår man overfor skatteetaten at man ikke kommer til å tjene noe særlig kommende år, og ber om frikort, og bare setter av et fast beløp på egen høyrentekonto hver måned til den gigantiske "baksmellen" man vet kommer. Om skatteetaten og/eller arbeidsgiver går med på det, om det i det hele tatt er lov å trikse med skattekortet slik, er nok heller usikkert..

Om man f.eks. skal skatte 200 000 kr, så vil man da kunne tjene ca. 5000 kr i renter etter skatt (anslagsvis 3,5 % rente i ett år, fratrukket 28 %). Eller nei, blir litt mer, knapt 100 kr til, må jo ikke glemme det som var tema for denne tråden :danse:

Endret av Leifern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

For øvrig kan jeg jo legge til at jeg i diskusjonene om restskatt/penger til gode nesten (nevnte det vel i hele ett innlegg) har glemt å bruke de 100 kr (eller 97-98 kr) man sparer dersom man får restskatt som et argument for hvorfor restskatt lønner seg, siden staten ikke bryr seg om å kreve inn restskatt om det er snakk om under 100 kr.

Om man virkelig ønsker å spare penger, så påstår man overfor skatteetaten at man ikke kommer til å tjene noe særlig kommende år, og ber om frikort, og bare setter av et fast beløp på egen høyrentekonto hver måned til den gigantiske "baksmellen" man vet kommer. Om skatteetaten og/eller arbeidsgiver går med på det, om det i det hele tatt er lov å trikse med skattekortet slik, er nok heller usikkert..

Om man f.eks. skal skatte 200 000 kr, så vil man da kunne tjene ca. 5000 kr i renter etter skatt (anslagsvis 3,5 % rente i ett år, fratrukket 28 %). Eller nei, blir litt mer, knapt 100 kr til, må jo ikke glemme det som var tema for denne tråden :danse:

Det var ingen som etterlyste skattekort da jeg gikk på AAP.

Anonym poster: 9d73327208566b8c66fdc1cc5d6bbf5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Så snart man har tjent over frikortgrensa vil arbeidsgiver kreve skattekort, og blir ikke det levert trekker de 50% skatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart man har tjent over frikortgrensa vil arbeidsgiver kreve skattekort, og blir ikke det levert trekker de 50% skatt.

Jeg trodde alle visste at arbeidsgiver trekker 50% skatt dersom man ikke leverer skattekortet innen fristen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Jeg skrev jo at skatteetaten/arbeidsgiver neppe gikk med på noe sånt, men akkurat hvordan tenkte jeg ikke over. Frikort er altså ikke veien og gå. Har aldri hatt frikort selv så har ikke førstehåndserfaring, men som du skriver er det jo logisk at arbeidsgiver trekker 50 % etter at frikortgrensa er nådd, så tviler ikke på at du har rett.

Men hva med følgende:

Be om skattekort med prosenttrekk, men svært lav prosentsats, f.eks. 5 %. Vil arbeidsgiver reagere på dette, om det er åpenbart at man kommer til å tjene mye mer enn hva de fleste med et slikt skattekort gjør? Arbeidsgiver vet jo ingenting om hvilke fradrag man har. Så setter man av en del fra lønningen hver måned sett opp i mot hva man forventer å måtte betale i skatt, og så betaler man det som mangler innen 31. mai. Og vips, man har spart mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde alle visste at arbeidsgiver trekker 50% skatt dersom man ikke leverer skattekortet innen fristen.

Tja, om man ikke leverer skattekort innen "fristen" i januar, bruker arbeidsgiver som regel skattekortet fra året før.

Men mulig det du mente var at "alle vet vel at om man har frikort og går over frikortgrensa så trekker arbeidsgiver 50 % skatt om man ikke leverer inn skattekortet innen fristen arbeidsgiver har satt med tanke på neste lønnsutbetaling". Og det innrømmer jeg gjerne at jeg ikke har tenkt over, da jeg ikke har vært i noen slik situasjon selv, verken på arbeidsgiver- eller arbeidstakersiden.

Men prosentkort med lav prosentsats kan kanskje være løsningen.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen som etterlyste skattekort da jeg gikk på AAP.

Anonym poster: 9d73327208566b8c66fdc1cc5d6bbf5c

Okei, AAP vet jeg ingenting om. Hvilke konsekvenser fikk dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, om man ikke leverer skattekort innen "fristen" i januar, bruker arbeidsgiver som regel skattekortet fra året før.

Men mulig det du mente var at "alle vet vel at om man har frikort og går over frikortgrensa så trekker arbeidsgiver 50 % skatt om man ikke leverer inn skattekortet innen fristen arbeidsgiver har satt med tanke på neste lønnsutbetaling". Og det innrømmer jeg gjerne at jeg ikke har tenkt over, da jeg ikke har vært i noen slik situasjon selv, verken på arbeidsgiver- eller arbeidstakersiden.

Men prosentkort med lav prosentsats kan kanskje være løsningen.

Nei, jeg mente det jeg sa. Det er mulig for arbeidsgiver å benytte seg av skattekortet fra året før i januer - deretter blir det 50% dersom man ikke leverer.

Dersom man ikke leverer skattekortet i rett tid så skal arbeidsgiver trekke 50%.

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Kunngjoringer/Skattekort---skattetrekk-og-forskuddsskatt-for-2013/

Endret av Erja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente det jeg sa. Det er mulig for arbeidsgiver å benytte seg av skattekortet fra året før i januer - deretter blir det 50% dersom man ikke leverer.

Dersom man ikke leverer skattekortet i rett tid så skal arbeidsgiver trekke 50%.

http://www.skatteeta...skatt-for-2013/

For all del, men var det noen som gav inntrykk av at de ikke visste dette? Det så ikke ut til å ha mye med det du siterte å gjøre.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, AAP vet jeg ingenting om. Hvilke konsekvenser fikk dette?

Ikke noe, siden NAV henter de opplysningene direkte fra skatteetaten. Forskudsskatt ble nok innbetalt i henhold til skattekort uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tirkes

Til den som mener at TS snyter statet for noen kroner - hva mener dere om staten som ikke betaler ut kroner som folk har til gode når det er under 100kr (renter inkl)?

Med mindre jeg ikke har fulgt med på noenting, så er det vel rimelig toveis denne regelen. Og det er opp til alle og enhver å spille samme spillet. Det krever bare at man klarer å spare penger selv, uten at staten tvangssparer for deg.

...og at flere får med seg at skattesparing nå ikke lønner seg pga lav rente.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...