Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest lisha
Skrevet

Offa, ikke lett å finne en rett som alle kan spise da nei!

ifjor laget jeg bursdagskake til jenta mi som hun skulle ha i barnehagen - uten egg, melk og gluten! det ble en banankake med sjokoladetrekk - men den var litt spesiell :P

å bare forholde seg til glutenfritt eller uten egg er en ting, men når det blir så mange restriksjoner er det ikke lett å få til noe nei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er vant til allergikere, allergi er ikke noe man kan noe for, man blir syk, det skal man slippe så klart. men man må klare å ta ansvar for å si ifra på forhånd.

at man ikke spiser karbo fordi det er mote for tiden er derimot IKKE noe vi tar hensyn til.

Det skjønner jeg godt. I innlegget jeg svarte på var det snakk om allergier, og jeg skjønner i grunn godt om folk synes det er et problem også, det er bare aldri gøy å være problemet :0)

Skrevet

Ikke sant!!

Jeg er med i en venninnegjeng, vi er fem stykker. Vi er hjemme hos hverandre på tur og lager mat til alle. Jeg hater det hver gang det er min tur for:

En spiser ikke noe som helst fra havet

En spiser ikke noe som helst melkeprodukter

En har glutenallergi

En tåler ikke egg

Seriøst ?? Prøv å være kreativ da ... *sukk*

Sånn er det i gjengen vår også nesten, taco er aldri feil :0)

Skrevet (endret)

Vi har ikke fastsatt detaljene enda, men det skal bli en spenstig veganmeny ettersom både jeg og min kommende mann er veganere. Er opptatt av det skal være spennende og mettende slik at folk forstår at veganmat er variert, spennende, mettende og godt.

Men jeg må jo bare innrømme at hadde vi invitert veganerne i vennekretsen vet jeg ikke hva vi skulle ha gjort. Reelle allergier er helt ok, men veganere, lavkarboer med flere er noe annet da blir jeg fort stresset over hva vi serverer. :fnise:

Det er jo en masse veganmat man kan putte på grillen. Det er jo bare å google "vegansk grillmat" også kommer det en haug med forslag. Nå er jo også de fleste veganere svært behjelpelige med slikt og gir gjerne tips til hva som kan lages, kan snakke direkte med cateringfolk selv eller tar med mat selv. Veganisme er forøvrig noe helt annet enn å gå på lavkarbo, førstnevnte handler om å ta et konsistent verdivalg tuftet på grunnleggende etiske verdier og overbevisninger og sistnevnte handler om å slanke seg. Man kan legge slankeopplegget sitt litt til side en dag, men man kan ikke bare legge til side verdier og overbevisninger på samme måte.

Jeg har kun vært i et bryllup som veganer, og da hadde de som arrangerte bryllupet snakket med cateringfolka som ordnet noe til oss. Det kunne godt vært litt mer mat (alle tror tilsynelatende at veganere er fornøyd med svært få kalorier), men det var absolutt god mat og jeg var fornøyd med deg jeg fikk. En fin ting med veganere er at de er vant til at folk ikke vet en dritt om veganmat eller er så innmari interessert i å ta hensyn, så vi blir veldig glade for ethvert forsøk på tilrettelegge litt :)

Endret av Aomame
  • Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Vi har ikke fastsatt detaljene enda, men det skal bli en spenstig veganmeny ettersom både jeg og min kommende mann er veganere. Er opptatt av det skal være spennende og mettende slik at folk forstår at veganmat er variert, spennende, mettende og godt.

Det er jo en masse veganmat man kan putte på grillen. Det er jo bare å google "vegansk grillmat" også kommer det en haug med forslag. Nå er jo også de fleste veganere svært behjelpelige med slikt og gir gjerne tips til hva som kan lages, kan snakke direkte med cateringfolk selv eller tar med mat selv. Veganisme er forøvrig noe helt annet enn å gå på lavkarbo, førstnevnte handler om å ta et konsistent verdivalg tuftet på grunnleggende etiske verdier og overbevisninger og sistnevnte handler om å slanke seg. Man kan legge slankeopplegget sitt litt til side en dag, men man kan ikke bare legge til side verdier og overbevisninger på samme måte.

Jeg har kun vært i et bryllup som veganer, og da hadde de som arrangerte bryllupet snakket med cateringfolka som ordnet noe til oss. Det kunne godt vært litt mer mat (alle tror tilsynelatende at veganere er fornøyd med svært få kalorier), men det var absolutt god mat og jeg var fornøyd med deg jeg fikk. En fin ting med veganere er at de er vant til at folk ikke vet en dritt om veganmat eller er så innmari interessert i å ta hensyn, så vi blir veldig glade for ethvert forsøk på tilrettelegge litt :)

Jeg blir stresset av slike ting! Beklager, men jeg synes det nesten er verre enn noe annet. De som er veganere i vår krets er det nesten bare for "morsomhetens"/særhetens del å da gidder jeg ikke å la det bli et uromoment i mitt hode med hva de kunne spist og ikke. De er uansett ikke invitert.

Menyen vår er satt med bakgrunn i at vi ikke skal føle på dette med allergier og livsyn i særlig grad siden det er rene råvarer og enkelt for den enkelte å tilpasse seg og sitt. VI er fornøyde, tror også våre gjester blir fornøyde.

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg hadde ikke kunnet og spise noe av hovedrettene, spiser kun fisk. . Er det vanlig og tenke på allergier osv?

Jeg pleier og spise før jeg drar og ha med meg noe selv , men bare lurer?

Anonym poster: abbde12e00cc698bc0ee689d6dbe66c5

I invitasjonen har vi oppfordret til å kontakte oss dersom noen har allergier, eller diabetes, eller andre ting vi bør tenke på. Så jeg håper de som evt har noen av disse utfordringene tar kontakt og gir beskjed.

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir stresset av slike ting! Beklager, men jeg synes det nesten er verre enn noe annet. De som er veganere i vår krets er det nesten bare for "morsomhetens"/særhetens del å da gidder jeg ikke å la det bli et uromoment i mitt hode med hva de kunne spist og ikke. De er uansett ikke invitert.

Menyen vår er satt med bakgrunn i at vi ikke skal føle på dette med allergier og livsyn i særlig grad siden det er rene råvarer og enkelt for den enkelte å tilpasse seg og sitt. VI er fornøyde, tror også våre gjester blir fornøyde.

Mitt svar var ment som et generelt svar til hva man gjør med veganere i bryllup egentlig, ikke som noen formaning til deg spesifikt.

Poenget mitt er at det trenger ikke være så vanskelig :) Veganmat er ikke så skummelt. Og man kan be veganeren bidra selv enten med å ta med noe eller sende en mail til cateringfolk uten at det er noe som er en big deal. Vi er vant til å tilpasse oss og krever ikke at alle skal tilrettelegge for oss hele tiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk må da være såpass voksne at de akkurat den ene dagen de er i bryllup kan spise grønnsaker, frukt, karbohydrater, fett o.l. så lenge de ikke er allergiske mot det, men bare "ikke liker" eller "er på diett". Eller la det ligge igjen på tallerken, men ikke si til brudparet: "ja, vi kommer, men vi er på slanker'n, så vi må ha fettfri/lavkarbo middag" eller "ja, vi kommer, men maten vår MÅ serveres uten saus og brokkoli, og desserten må være uten jordbær, for det liker vi ikke"

Anonym poster: 0ff2099ef3b719ef94c67e115a72a600

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Alle menyene høres kjempedeilige ut!

Et lite tips er å unngå smaksbeskrivelser, om menyen skal trykkes opp. "Nydelig, fløyelsmyk blomkålsuppe" høres så innmari påtatt og uprofesjonellt ut.

Er såååå enig!! :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB over he (14:57), og glemte å føye til at allergier og livssyn skal selvfølgelig telle. Man ville ikke servert svin til en muslim eller kalv til en vegetarianer/veganer/pescetarianer

Anonym poster: 0ff2099ef3b719ef94c67e115a72a600

• Liker 2
Gjest Kiara!
Skrevet

Mitt svar var ment som et generelt svar til hva man gjør med veganere i bryllup egentlig, ikke som noen formaning til deg spesifikt.

Poenget mitt er at det trenger ikke være så vanskelig :) Veganmat er ikke så skummelt. Og man kan be veganeren bidra selv enten med å ta med noe eller sende en mail til cateringfolk uten at det er noe som er en big deal. Vi er vant til å tilpasse oss og krever ikke at alle skal tilrettelegge for oss hele tiden.

Da misforsto jeg deg beklager. :)

Det jeg skulle ønske var at det de/dere som er veganere viser litt om mangfoldet som finnes, ikke bare erstatnings retter. Feks var vi på middag hos disse veganerne å de serverte Lasagne og en kjedelig sjokoladekake til dessert...

Var ikke spennende i det hele tatt! Da er det ikke rart man får et inntrykk av at dette stort sett dreier seg om å spise salatblader og tofu. Eller som lavkarbere som skal ha dessert med sukrin istedet for vanlig sukker. Jeg skal gjøre mitt aller beste som vert, men noen ganger blir det mer stress enn hygge.

Så absolutt ja til å opplyse folk flest hva det handler om. :)

• Liker 2
Skrevet

Hva skal dere spise i bryllupet deres?

Jeg er veldig usikker på dette enda, så alle tips mottas med takk :)

Hva med pølse i brød? Godt og enkelt.

Skrevet (endret)

jeg er vant til allergikere, allergi er ikke noe man kan noe for, man blir syk, det skal man slippe så klart. men man må klare å ta ansvar for å si ifra på forhånd.

at man ikke spiser karbo fordi det er mote for tiden er derimot IKKE noe vi tar hensyn til.

Nå skal det sies, ikke alle er lavkarbere fordi det er en motesak. Jeg er det fordi jeg blir innmari dårlig av sukker, poteter og karbohydrater generelt. Jeg får blodsukkersvininger fra helvete (som igjen gjør at jeg kan svime av), så for meg er det en helsesak og ikke en motesak. Mange diabetikere er jo også lavkarbere, uten at det gjør dem til noen som følger en motesak.

MEN, jeg er en av de lavkarbere som godt kan unne meg litt søtt og karbohydrater innimellom, rett og slett fordi jeg ikke er en fanatiker, og så lenge jeg passer på så pleier det å gå greit. Men det er litt synd å stemple alle lavkarbere på den måten du gjør her, for det er rett og slett ikke sant for alle. En del gjør det pga en motesak, men mange gjør det ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Det jeg skulle ønske var at det de/dere som er veganere viser litt om mangfoldet som finnes, ikke bare erstatnings retter. Feks var vi på middag hos disse veganerne å de serverte Lasagne og en kjedelig sjokoladekake til dessert...

Var ikke spennende i det hele tatt! Da er det ikke rart man får et inntrykk av at dette stort sett dreier seg om å spise salatblader og tofu. Eller som lavkarbere som skal ha dessert med sukrin istedet for vanlig sukker. Jeg skal gjøre mitt aller beste som vert, men noen ganger blir det mer stress enn hygge.

Vi er jo bare mennesker vi og, det er ikke lett å alltid skulle lage "spennende" retter fordi man må bruke enhver anledning man serverer mat til å slå folk i bakken med maten man lager. Ser ikke helt hva som er problemet med lasagne og sjokoladekake? Det er jo mat ikke-veganere pleier å spise og like godt, så tror man jo kanskje at det er det man vil ha? Lasagne og sjokoladekake er jo noe litt annet enn en tørr salat og en smakløs tofu. Men det kommer kanskje litt an på hvordan man lager det. Min lasagne og min sjokoladekake er digg ;) Man blir jo ikke nødvendigvis veganer fordi man ikke liker maten man spiste før, men fordi man har visse etiske hensyn som veier tyngre. Så da ser jeg ikke problemet med å lage noe som ligner. Selv bruker jeg lite såkalte "erstatningsprodukter", men det er jo litt smak og behag.

Men ja, jeg prøver så godt jeg kan å lage variert og spennede mat til folk for å vise frem hvor mye god veganmat som finnes, men det er jaggu ikke lett alltid når man kjenner på dette presset om å være representanter for all veganmat i et enkelt måltid.

Men nå havner jeg rimelig OT! Beklager. Jeg kan dele min spennende veganmeny her når jeg har den på plass ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva mener du jeg som lavkarber skal velge i stedet for da? Jeg spiser sukrin i stedet for fordi jeg nesten ikke tåler sukker. Det betyr jo ikke at jeg ikke lenger liker maten som jeg spiste på høykarbo. Men den maten er ikke bra for mitt vedkommende, og da må jeg lage de ting som ligner. Det vil si: jeg elsker fremdeles nystekte vafler med hvetemel og sukker, og for at jeg skal leve et godt liv prøver jeg å lage vafler mest mulig likt som de vaflene jeg dessverre ikke kan unne meg så ofte (jeg gjør unntak i blant fordi jeg vil være vanskelig i selskaper eller lignende - og fordi jeg faktisk elsker høykarbomat).

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Hva mener du jeg som lavkarber skal velge i stedet for da? Jeg spiser sukrin i stedet for fordi jeg nesten ikke tåler sukker. Det betyr jo ikke at jeg ikke lenger liker maten som jeg spiste på høykarbo. Men den maten er ikke bra for mitt vedkommende, og da må jeg lage de ting som ligner. Det vil si: jeg elsker fremdeles nystekte vafler med hvetemel og sukker, og for at jeg skal leve et godt liv prøver jeg å lage vafler mest mulig likt som de vaflene jeg dessverre ikke kan unne meg så ofte (jeg gjør unntak i blant fordi jeg vil være vanskelig i selskaper eller lignende - og fordi jeg faktisk elsker høykarbomat).

Du gjør akkurat det som passer deg best hjemme i ditt eget hjem. Jeg vil som vert strekke meg langt for alle skal være glade å fornøyde med mat og drikke selv om de spiser en annen diett enn det jeg foretrekker, men i en setting som bryllup går slike hensyn inn det ene og ut det andre øret. Alle kan ikke bli fornøyde med alt, men vi kan alle tilpasse litt det betyr ikke at man trenger å ta alle preferanser på dypeste alvor alltid.

Når det er sagt føler jeg at vi har tatt alle slike hensyn uten å nesten tenke på det. Bravo til oss som verter! ;)

• Liker 2
Skrevet

Du gjør akkurat det som passer deg best hjemme i ditt eget hjem. Jeg vil som vert strekke meg langt for alle skal være glade å fornøyde med mat og drikke selv om de spiser en annen diett enn det jeg foretrekker, men i en setting som bryllup går slike hensyn inn det ene og ut det andre øret. Alle kan ikke bli fornøyde med alt, men vi kan alle tilpasse litt det betyr ikke at man trenger å ta alle preferanser på dypeste alvor alltid.

Når det er sagt føler jeg at vi har tatt alle slike hensyn uten å nesten tenke på det. Bravo til oss som verter! ;)

Akkurat det er jeg enig i. Som man også ser så hadde vi ikke akkurat en "lavkarbomeny", med poteter og det hele, men den dagen tenkte jeg at jeg skulle spise akkurat det jeg ville. ;)

Gjest Kiara!
Skrevet

Akkurat det er jeg enig i. Som man også ser så hadde vi ikke akkurat en "lavkarbomeny", med poteter og det hele, men den dagen tenkte jeg at jeg skulle spise akkurat det jeg ville. ;)

Ja, jeg ønsker jo ikke at lavkarboere skal føle seg uønset, men fantatikere er litt mindre velkommen til å diskutere menyen. Men de er det veldig få av heldigvis. :)

Skrevet

Ja, jeg ønsker jo ikke at lavkarboere skal føle seg uønset, men fantatikere er litt mindre velkommen til å diskutere menyen. Men de er det veldig få av heldigvis. :)

Jau. Ingenting er verre en fantatikere, det er dessverre dem man kanskje ser mest av i media føler jeg til tider. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...