Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde ikke kunnet og spise noe av hovedrettene, spiser kun fisk. . Er det vanlig og tenke på allergier osv?

Jeg pleier og spise før jeg drar og ha med meg noe selv , men bare lurer?

Anonym poster: abbde12e00cc698bc0ee689d6dbe66c5

Selvfølgelig. Men i våre invitasjoner så sto det også spesifisert at de med allergier eller lignende måtte ta kontakt med oss. Det var dog ikke et problem for noen av gjestene. Vi lager ikke en meny utifra at noen kan være allergiske, men vi hadde alternativer hvis noen var det for denne type gjester.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest lisha
Skrevet (endret)

har egentlig bare bestemt hovedretten hittil! og det blir oksesteik, med poteter, saus og grønnsaker :)

Til forrett så lurer vi på å ha melon og skinke, og dessert vet jeg ikke enda.. Men tror det hadde vært godt med noe frukt, slik som himmelsk lapskaus - det er nydelig godt ;)

(til forrett kan man velge mellom ulike supper, f.eks

*blomkålssuppe/aspargessuppe ++,

*melon og skinke,

*rekecotail

*røykalakskanape

*advokado med reker

*storfjordsalat

*skalldyrscoctail

- hva ville dere likt å fått servert i bryllup til forrett?)

Kjøttsuppe til nattmat :)

Vet om noen allergier, og har tenkt å undersøke litt på de andre gjestene! Da kan vi enkelt bestille noe annet til de, for vi bestiller maten stykkevis.

Endret av lisha
Skrevet

VI lager IKKE meny utifra at noen kan være allergikere, Vi har skrevet menyen i invitasjonen så om noen har problemer med maten må de enten si ifra på forhånd eller sitte der sultne, sorry.

Vi har en niese som har hyperallergi mot melk og egg, hun er tre år og får egen meny- men det hadde hun fått uansett.

Skrevet

Alle menyene høres kjempedeilige ut!

Et lite tips er å unngå smaksbeskrivelser, om menyen skal trykkes opp. "Nydelig, fløyelsmyk blomkålsuppe" høres så innmari påtatt og uprofesjonellt ut.

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

I våre invitasjoner står det IKKE noe om at allergikere må ta kontakt for jeg er da stygt redd for at alle slankere, kresne og andre hadde tatt kontakt over en lav sko.

Jeg har allerede gått i en felle mht den eldste av brudepikene som vi skal lage ovnsbakte poteter til, en enkel sak som alle får, men det blir håpløst om vi skal fortsette sånn.

Skrevet (endret)

Vel, allergi er allergi. Er det ikke allergi så er det jo bare å si at "beklager, dette gjelder kun allergikere". Det var overhodet ikke et problem, folk bør skjønne såpass. Ellers får man bare være ærlig og si nei.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

dersom lavkarbere prøver å fjase under min bryllupsmiddag kommer de til å få beskjed om å holde faen så tett. en ting er hvis man blir syk av å spise noe, men vi setter ikke opp meny utifra at noen har en greie med å ikke spise hvetemel og poteter for tiden.

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Når jeg hører menyen deres Lisha tenker jeg på hva bestefaren min var opptatt av når det kommer til menyen i bryllup; det er viktig at det er nok poteter til den siste på rekken og at sausen er varm hele veien. :fnise:

Han hadde vært i mange brylluper i sin tid og var en meget bestemt herre om hvordan ting skal fungere.

Jeg tror jeg hadde satset på noe så enkelt som melon og spekeskinke jeg. Spesielt hvis dere er opptatt av å være litt budsjettbeviste, det kan jo lages på forhånd. Ikke spennende, men jeg med mange synes det er godt. Trenger ikke finne opp kruttet hver gang.

Gjest lisha
Skrevet

Når jeg hører menyen deres Lisha tenker jeg på hva bestefaren min var opptatt av når det kommer til menyen i bryllup; det er viktig at det er nok poteter til den siste på rekken og at sausen er varm hele veien. :fnise:

Han hadde vært i mange brylluper i sin tid og var en meget bestemt herre om hvordan ting skal fungere.

Jeg tror jeg hadde satset på noe så enkelt som melon og spekeskinke jeg. Spesielt hvis dere er opptatt av å være litt budsjettbeviste, det kan jo lages på forhånd. Ikke spennende, men jeg med mange synes det er godt. Trenger ikke finne opp kruttet hver gang.

Hehe, en klok herremann bestefaren din ;)

maten bestiller vi fra et cateringsselskap i distriket, og de bruker å ha store porsjoner og mye mat, så det vil ikke bli noe problem :) har alltid vært mye til overs når de har vært brukt tidligere :)

melon og skinke er vel noe de fleste liker igrunn :) men hvis vi tar fruktsalat til dessert, så tenker jeg at det kanskje burde være noe annet til forrett? slik at det ikke blir frukt - kjøtt - frukt ?

Gjest Kiara!
Skrevet

Ja, det er jo sant. Dere hadde hvertfall mange gode alternativer som mange liker. For meg er det kjempe viktig. :)

Noe sjømat er jo godt.

Skrevet

har egentlig bare bestemt hovedretten hittil! og det blir oksesteik, med poteter, saus og grønnsaker :)

Til forrett så lurer vi på å ha melon og skinke, og dessert vet jeg ikke enda.. Men tror det hadde vært godt med noe frukt, slik som himmelsk lapskaus - det er nydelig godt ;)

(til forrett kan man velge mellom ulike supper, f.eks

*blomkålssuppe/aspargessuppe ++,

*melon og skinke,

*rekecotail

*røykalakskanape

*advokado med reker

*storfjordsalat

*skalldyrscoctail

- hva ville dere likt å fått servert i bryllup til forrett?)

Kjøttsuppe til nattmat :)

Vet om noen allergier, og har tenkt å undersøke litt på de andre gjestene! Da kan vi enkelt bestille noe annet til de, for vi bestiller maten stykkevis.

Suppe, skalldyrscoctail eller avocado og reker, litt lei av melon og skinke i bryllup selv om det er godt.

Skrevet

VI lager IKKE meny utifra at noen kan være allergikere, Vi har skrevet menyen i invitasjonen så om noen har problemer med maten må de enten si ifra på forhånd eller sitte der sultne, sorry.

Vi har en niese som har hyperallergi mot melk og egg, hun er tre år og får egen meny- men det hadde hun fått uansett.

Jeg er selv allergisk mot hvete og melk, og selv om det ikke er livstruende så er det ikke morsomt å tilbringe selskap på wc med i beste fall veldig vondt i magen og i verste fall med oppkast i tillegg. Dette har gjort at jeg er særlig oppmerksom på andres allergier.

Det er ikke morsomt å være til bry heller, derfor pleier jeg å ha med en sushimeny e.l. i vesken for sikkerhetsskyld for det er ikke gøy å si i fra uoppfordret og sånn sett "kreve tilrettelegging"men det er heller ikke morsomt å gå en hel dag uten mat. Men i de fleste tilfeller er det noe jeg kan spise.

Det er litt sånn "damned if you do, damned if you don't"situasjon. Noen synes det er frekt å si i fra, noen synes det et dumt å ikke si i fra og ha med mat.

Skrevet

I våre invitasjoner står det IKKE noe om at allergikere må ta kontakt for jeg er da stygt redd for at alle slankere, kresne og andre hadde tatt kontakt over en lav sko.

Jeg har allerede gått i en felle mht den eldste av brudepikene som vi skal lage ovnsbakte poteter til, en enkel sak som alle får, men det blir håpløst om vi skal fortsette sånn.

Dere har valgmuligheter og rene retter, da er det som regel noe for alle. Det er annerledes når maten kommer ferdig på tallerken med saus, nøtter som pynt osv.

Gjest lisha
Skrevet

Suppe, skalldyrscoctail eller avocado og reker, litt lei av melon og skinke i bryllup selv om det er godt.

selv er jeg veldig glad i reker ;) setter opp avocado og reker og blomkålssuppe som alternativer til forrett, så får vi se om sambo har noen mening om hva han vil ha :)

har du smakt skalldyrscoctail? vet ikke hvordan den er jeg..

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Det er det samme som rekecocktail bare med blåskjell, kreps, reker mm. Litt mer spennende enn bare med reker. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv allergisk mot hvete og melk, og selv om det ikke er livstruende så er det ikke morsomt å tilbringe selskap på wc med i beste fall veldig vondt i magen og i verste fall med oppkast i tillegg. Dette har gjort at jeg er særlig oppmerksom på andres allergier.

Det er ikke morsomt å være til bry heller, derfor pleier jeg å ha med en sushimeny e.l. i vesken for sikkerhetsskyld for det er ikke gøy å si i fra uoppfordret og sånn sett "kreve tilrettelegging"men det er heller ikke morsomt å gå en hel dag uten mat. Men i de fleste tilfeller er det noe jeg kan spise.

Det er litt sånn "damned if you do, damned if you don't"situasjon. Noen synes det er frekt å si i fra, noen synes det et dumt å ikke si i fra og ha med mat.

jeg er vant til allergikere, allergi er ikke noe man kan noe for, man blir syk, det skal man slippe så klart. men man må klare å ta ansvar for å si ifra på forhånd.

at man ikke spiser karbo fordi det er mote for tiden er derimot IKKE noe vi tar hensyn til.

Gjest lisha
Skrevet

hmm, nei blåskjell liker jeg ikke! :P

frister egentlig mye med blomkålssuppe med sprøstekte baconterninger drysset over, og med en god baguett og smør! Det er kjempegodt :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på eliminasjonsdiett i noen måneder, og skulle i bryllup, hadde med meg min egen kylling, null problem for noen. Jeg ser ikke problemet, egentlig ...

Gjest lisha
Skrevet

Jeg var på eliminasjonsdiett i noen måneder, og skulle i bryllup, hadde med meg min egen kylling, null problem for noen. Jeg ser ikke problemet, egentlig ...

Har folk allergier, så regner jeg med de sier ifra på forhånd, enn å spise med et smil og sitte på do resten av kvelden.. Da er det greit å kunne tilrettelegge litt, slik at de også kan få noe de tåler :) Eller om de ikke tør å si ifra, og tar med noe de selv kan spise er ingen problem!

men å lage en meny utifra hvem som går på lavkarbo og slikt, det blir bare tull! så der er jeg veldig enig med deg!

• Liker 1
Skrevet

men å lage en meny utifra hvem som går på lavkarbo og slikt, det blir bare tull! så der er jeg veldig enig med deg!

Ikke sant!!

Jeg er med i en venninnegjeng, vi er fem stykker. Vi er hjemme hos hverandre på tur og lager mat til alle. Jeg hater det hver gang det er min tur for:

En spiser ikke noe som helst fra havet

En spiser ikke noe som helst melkeprodukter

En har glutenallergi

En tåler ikke egg

Seriøst ?? Prøv å være kreativ da ... *sukk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...