Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det?

Har sett litt rundt å flere mener at 12 kmt er jogging, men så ser jeg på meg selv da i det tempoet, at jeg virkelig ikke kan jogge i det tempoet, nei, jeg må virkelig springe.

Og passer jeg ikke godt nok på, da skal du ikke se bort i fra at jeg snart fyker inn i veggen.

Når jeg trener er det viktig for meg å trives, og jeg trives ikke om jeg er konstant sliten. Men på en annen side mister jeg litt motivasjon når alle er så mye flinkere enn meg, haha.

Kan jeg unnskylde meg selv med at jeg er 155 og derfor har veldig små bein? Burde kanskje ikke ha så mye å si men.

Når jeg skal gå fort går jeg på 6kmt ,da klarer beina å følge med. Små-jogging (altså et tempo til og med jeg klarer å holde en stund) tar jeg på 7,5 kmt. 9 kmt går også greit, men må innrømme at jeg blir passe sliten etter en ikke så alt for lang stund. 12kmt tar jeg når jeg skal løpe (og da tar jeg 1 min for å så ta lavere fart og 1 min igjen osv)

Hvordan gjør dere det?

Og hvordan bli flinkere? (trening gjør mester, høhø. men sånn bortsett fra det?)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

å løpe/jogge trenger trening som alt annet. Jeg har løpt mye på mølle det siste året. Da jeg startet var behagelig jogging for meg 9kmt, løping var 12kmt og jeg gikk skjelden over det i starten. Dette har økt nå, vanlig jogging for meg er nå rundt 13kmt og fort er 15+.

Anonym poster: 22babecc90cef8c86554859b41467db8

Gjest Hikken
Skrevet

Jeg jobbet meg oppover. Begynte å jogge i april ifjor og da klarte jeg ikke løpe på noe fortere enn 8 km/t. Nå nesten ett år senere løper jeg en mil på 12 km/t. Er 160 cm høy så er ikke noe særlig langbeint :fnise: Trening gjør mester rett og slett :jepp:

Skrevet (endret)

Det kommer med tida og formen. Jeg jogger ikke i 12 km, men holder meg på 9-10 med litt helning for å unngå smerter. Det er grei fart for meg. Jeg kan løpe langt, men jeg er ingen sprinter (korte bein her også. 160 cm)

Hvis du vil ha opp farta så kan du kjøre en periode med intervalltrening. Det gjør ofte susen.

Endret av Løvetanten
Skrevet

Hvordan gjør dere det?

Og hvordan bli flinkere? (trening gjør mester, høhø. men sånn bortsett fra det?)

Bli sliten. Det er ikke trening hvis du ikke blir sliten og du oppnår veldig lite utover å få tiden til å gå. Kjør på med tung intervall i stedet for å bare gå på tredemøllen i en time. Prøv gjerne høyintensitet der du veksler mellom jogging og sprinting alt du fysisk er i stand til, men det går ikke på tredemølle da de bruker lang tid på å endre hastighet og er en smule farlige. Det finnes egentlig ingen effektiv trening der man bare kan kose seg en time. Tren heller tungt i 15 minutter og mediter eller noe de siste tre kvarterene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir flinkere etterhvert. Jeg jogger i 7-7,5 km/t og løper i 8,5-9 km/t. Og jeg er 170 høy så jeg vet ikke hvorfor jeg er så treg. Men jeg har blitt raskere enn jeg var. Da jeg begynte å jogge for 4 år siden jogget jeg i 6 km/t og løp i 7,5 km/t. I dag kan jeg gå raskt 6 km/t og det var helt umulig for 4 år siden.

Anonym poster: 86a7dfccd4e4a67898b1d593c020e052

Skrevet

På møllene på trening står det som veiledning at 6 km/t er jogg og 9 km/t er løping. Pleier å jogge på 7-7,5 km/t, men då med ein del helning.

Skrevet (endret)

Bli sliten. Det er ikke trening hvis du ikke blir sliten og du oppnår veldig lite utover å få tiden til å gå. Kjør på med tung intervall i stedet for å bare gå på tredemøllen i en time. Prøv gjerne høyintensitet der du veksler mellom jogging og sprinting alt du fysisk er i stand til, men det går ikke på tredemølle da de bruker lang tid på å endre hastighet og er en smule farlige. Det finnes egentlig ingen effektiv trening der man bare kan kose seg en time. Tren heller tungt i 15 minutter og mediter eller noe de siste tre kvarterene.

Slik jeg trener nå blir jeg sliten av altså. Eller det vil si at jeg blir sliten når jeg jogger og løper (trener intervaller ja hvis det er det jeg tror det er) men i pausene hvor jeg tar det en del roligere så rekker jeg alltid å hente meg selv inn igjen før jeg begynner å jogge igjen osv.

Målet er å kunne jogge en time, og overse at jeg blir litt sliten. Jeg har lett for å gi meg litt for fort.

Men når sant skal sies så er det viktigste for meg at jeg får forbrent noen kalorier når jeg trener.

Blir jo ikke veldig mange akkurat nå, men bedre enn ingenting og den timen jeg bruker til å trene kunne fort blitt brukt til å spise i steden, heh.

Men vil jo ned 5 kilo eller noe innen sommeren. Har ikke veldig god tid egentlig, men skal nok gå greit. :P

Endret av Ghost Hunter
Skrevet

Jeg fikk gode resultater da jeg fulgte løpeprogram fra aktivtrening.com. Det var et program med litt mer variasjon enn bare intervaller, og jeg så gode resultater på et par måneder :)

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Er omtrent like lav som deg TS, jeg begynte å jogge med en "default" fart på 8 km/t på mølla. Etter noen måneder har jeg sakte men sikkert økt til å ligge på 9-9,5 på det minste og 11 på det meste.

Prøvde meg på 13 km/t i 10 sek, men da løp jeg så raskt at jeg nesten mistet kontroll på bena. Venninnen min (med mye lengre ben) løper på 11 km/t som det var tur i parken, så det er helt klart forskjell mtp høyde.

Nå har jeg lange ben i forhold til høyden min, men det endret seg uansett for meg da jeg fant ut at det å løpe med lengre steg på 9km/t ikke var mer slitsomt enn de kortere stegene på 8 km/t.

Ligger fremdeles på 8,5 på langkjøring, men liker best å løpe oppstykket.

Vet ikke om dette hjalp, ble litt rotete, men men!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...