Gå til innhold

Leieboeren min tok selvmord, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Dette er selvsagt helt forferdelig grusomt! Og jeg føler veldig med de pårørende, men jeg havner i en dårlig økonomisk situasjon pga dette. Leieboeren min tok livet av seg for ca 2 uker siden. Det var i hvertfall da jeg fikk telefon fra politet med infoen. Jeg fikk da beskjed om at skifteretten skulle ta seg av hvem som ville bli arvtager før jeg kunne få tilbake leiligheten min og leie den ut på nytt. Jeg ringte rundt og undersøkte og det virket som om dette ville gå unna relativt fort. Jeg ba uansett politet om å gi pårørende mine opplysninger i og med at etter hva jeg har funnet ut så har hans pårørende ansvar for å betale leie inntil videre. Jeg ønsket ikke å ringe midt i en begravelse eller noe så derfor tenkte jeg at de kunne ringe meg.

Vel nå har det gått 2 uker og om under 2 uker så skulle det kommet inn ny leie og jeg har utgifter på leiligheten som jeg ikke får stoppet. Jeg har leid den ut sånn at den går ca i 0 og jeg er avhengig av å få inn leie på den for å ikke gå i minus selv. Planen min var å ringe politet og få nummer til pårørende og høre litt hvordan saken ligger ann i slutten av denne uken, men foreldrene mine er pain innimellom og de ringte meg begge to for å mase på meg om hva som skjedde med leiligheten. Siden det er påske neste uke så var det ikke bra nok å ringe på torsdag.

Så da ringte jeg skifteretten i dag og der står saken stille fordi de som er oppført som pårørende er barna hans som er VELDIG unge. Han var ikke sammen med barnas mor. Skifteretten mente at siden han mest sannsynlig ikke eide noen ting ville det bli et "flytende bo". Skifteretten ville ikke svare på hva jeg skal gjøre eller hvem jeg kunne ringe eller noe.

Vil det si at jeg nå bare på avvente? La det komme purringer på leiligheten min? Eller er det noe jeg kan gjøre? Jeg føler meg så grusom som tenker på min økonomi oppi dette når det er noen barn som har mistet pappaen sin på den måten. Og kanskje noen som har mistet sønnen sin. Men jeg har nok om dagen egentlig om jeg ikke skal få problemer pga denne leiligheten. Jeg får ikke lov av politet å gjøre noe med den før tingretten har gjort jobben sin og det har de vist 60dager på leste jeg! Og har jeg skjønt riktig? Etter 60dager er det kanskje ingen avgjørelse og da bare henger dette i løse lufta?

Dette ble rotete! Men jeg har så mange ting jeg lurer på og jeg aner ingenting om hvilke rettigheter jeg har eller hva jeg skal forholde meg til eller noe! Så hvis noen vet noe når det kommer til at leieboer tar selvmord så gjerne fortell meg det!

Anonym poster: 5d402bc45361a18e476e279f89479271

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med banken din sånn at de blir informert om eventuell forsinkelse av innbetaling. Fortsett å kontakt skifteretten/politiet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken din sånn at de blir informert om eventuell forsinkelse av innbetaling. Fortsett å kontakt skifteretten/politiet.

Banken kunne gi meg avdragsfrihet som tilsier ca en 1000lapp i mnd.. Har fellesgjeld osv også som ligger på ca 6000kr og den regningen har forfall den første hver mnd. Jeg får vel ringe bortettslaget og høre. De vet vel hva som har skjedd så kanskje noe kan gjøres?

AnonymBruker
Skrevet

Det er slikt man som utleier må ha buffer for. Man kan risikere å måtte vente opptil 6 måneder på husleie før Namsmannen plomberer og kaster ut.

Anonym poster: abe56e002907c41ec12ec2e4f38fea2a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke trekke fra depositumet?

Anonym poster: 9b1cd75037ef6c5ef0caf8173fa78e74

Gjest Funky Punk
Skrevet

Du burde jo ha en bufferkonto med penger øremerket til leiligheten, nettopp pga slike ting.

Om du ikke klarer å betale av regningene pga 1 mnd, så har du gjort noe riktig galt et sted på veien. Kanskje du burde selge leiligheten?

Om du så hadde fått leid den ut igjen om 1 uke, så er du likevel ikke garantert å få inn husleie. Mange leietakere som ikke betaler når de skal eller betaler i det hele tatt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skifte tar(kan) ca 6 uker. Siden det er mindreårige barn,så skal de ha verge for slikt osv.

Regner vel med at du har depositum fra han som leide?

Det passer seg dårlig å ringe familien nå ja. De kan uansett ikke gjøre noe for deg. Du har heller ikke lov å gå inn i leiligheten.

Desverre er det slike ting som kan skje.

Mulig han hadde jobb eller trygd? Husleie går foran arvingene. Kansje han haddde noen kroner på konto også,forsikringer,fond, trygd blir vel også utbet. mnd etter død.

Du får ringe bank og de som styrer fellesutgiftene og be om utsettelse. Eller be om en lønnkontolån til å dekke husleie.Uansett så har du ingen ett ennå til å kreve noe, for som du skriver: det er om to uker ny husleie skal inn. Da kan du ringe rundt.

Anonym poster: 46c92246623fa7a9fc08cd171deefc77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som foreslår å trekke fra depositumet: Dersom utleier har fulgt lover og regler, trengs signatur fra både utleier og leietaker for å få ut disse pengene. Det er dessuten leietakers penger, som står i leietakers navn. Depositumet er derfor en del av dødsboet, og ikke noe utleier kan røre.

Anonym poster: 61a01d90a077920d554ead952cd84617

Skrevet

Dere som foreslår å trekke fra depositumet: Dersom utleier har fulgt lover og regler, trengs signatur fra både utleier og leietaker for å få ut disse pengene. Det er dessuten leietakers penger, som står i leietakers navn. Depositumet er derfor en del av dødsboet, og ikke noe utleier kan røre.

Anonym poster: 61a01d90a077920d554ead952cd84617

Med samtykke fra dødsboet eller en dom kan utleier få det utbetalt, men det vil jo ta litt tid og løser ikke det akutte pengeproblemet til TS.

AnonymBruker
Skrevet

Altså det er ikke megakris om ikke pengene er inne om 2 uker for jeg får låne av foreldrene mine. Det har vært en haug med uforutsette utgifter som har kommet på en gang så vi har vel hatt maks uflaks på en og samme gang. Derfor er det ingen buffer å hente fra nå dessverre. En ulykke kommer jo sjeldent alene er det jo noe som heter. Alt er gjort fullstendig lovlig så depositumskontoen kommer jeg ikke til.

Tanken går på å selge leiligheten, men så har det gått veldig greit å leie den ut til nå og jeg ønsker å beholde den frem til vi skal kjøpe oss hus etterhvert. Uansett så er ikke det en løsning nå for jeg kommer jo ikke til leiligheten, den står helt stille inntil videre. Jeg får forsåvidt lov til å gå inn i leiligheten, men har ingen ønsker om det før ting er i orden.

Problemet mitt i disse ukene har vært at det har vært vanskelig å finne svar og få svar på tingene jeg lurer på. Altså politet kan ikke en gang svare meg på om jeg vil få info før arvingene går inn for å hente hans ting. Først fikk jeg vite at tingretten skulle bestemme hva i leiligheten arvtakerene skulle få. Da ble jeg veldig stressa av det fordi jeg har leid ut møblert. Det viste seg å ikke stemme når jeg ringte til tingretten. Jeg vet også at det er et nøkkelsett som ingen kan svare på hvor er. Jeg syns hele greia er utrolig rotete. Banken slet også med å svare meg når jeg ringte. Det er jo heldigvis ikke noe som skjer så ofte, men det er jo grusomt når det skjer!

Må bare påpeke at jeg føler meg grusom som tenker på penger og mine ting oppi alt dette. Jeg syns det er forjævlig å ringe politet og tingretten for å mase. Derfor jeg håpte noen kanskje viste hva slags løsninger jeg har. Jeg får ta meg litt tid i morgen og ringe rundt for å prøve å få utsatt regninger eller noe.

Takk til alle dere som har svart meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...