Gå til innhold

Farlig å spise sukker en gang i uka?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går på såkalt lavkarbo, men skeier ut hver lørdag med store mengder sukker. Er det skadelig når det skjer en gang i uka? Er det bedre å fordele litt sukker gjennom hverdagen , enn å kun spise store mengder på lørdag?

Ellers i uken er jeg sunnheten selv med bare grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og sunne matvarer.

Anonym poster: 07964ded973885ef278ba4de580c73ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Store mengder ja, små mengder, kanskje. Hvor grensen går er ulikt fra person til person.

Men ville IKKE fordelt det utover uka, da er jo poenget helt borte med lavkarbo.

Kanskje spise litt, en gang i uka?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jo veldig dumt da, for da starter du på ny hver uke. Kroppen må kvitte seg med glykogenlagrene og balansere seg på ny igjen. Det kan umulig føles særlig ok?

Det kan være flere grunner til at du får sug når du spiser lavkarbo, så se på dette:

-spiser du nok mat? Er du mett etter måltidene?

-spiser du nok fett?

-trener du veldig mye?

-spiser du måltidserstattere som f.eks Atkins eller Fedon?

-drikker du mye melk?

-spiser du kornprodukter?

Får du det ikke til å funke overhodet så må du kanskje vurdere om lavkarbo er noe for deg i det hele tatt. Synes ikke særlig ok å gå på en type diett bare for å ødelegge den fullstendig hver helg. Ikke særlig bra for mestringsfølelsen din.

Om du mener at du ellers gjør alt "riktig" så må du trene viljestyrken din, for den som tilsist avgjør hva som skal inn i munnen din er du :)

Lykke til!

Endret av Løvetanten
  • Liker 5
Skrevet

Fornuftige råd over. Går ofte i samme fellen selv. Blir litt godis i helgen.

Dersom du ikke skal ned i vekt eller ikke har noen hormonforstyrrelser så er jo det egentlig ingen krise.

Det kan føre til at det blir vanskeligere å holde seg unna, men direkte helseskadelig tviler jeg det er.

Du kan jo prøve å lage deg en kontrakt der du holder deg unna godteri er periode. Feks 2 uker. Selv om det er lite er det ganske kjekt når du mestrer det.

AnonymBruker
Skrevet

Fornuftige råd over. Går ofte i samme fellen selv. Blir litt godis i helgen.

Dersom du ikke skal ned i vekt eller ikke har noen hormonforstyrrelser så er jo det egentlig ingen krise.

Det kan føre til at det blir vanskeligere å holde seg unna, men direkte helseskadelig tviler jeg det er.

Du kan jo prøve å lage deg en kontrakt der du holder deg unna godteri er periode. Feks 2 uker. Selv om det er lite er det ganske kjekt når du mestrer det.

Jeg skal ikke ned i vekt, bare lurte på om det var helseskadelig å spise så mye sukker på en dag i uken :fnise: For jeg vil jo leve sunt, men har lyst å skeie ut litt iblandt en gang i uken. Men vil jo helst ikke det om det ødelegger kroppen min?

Skrevet

Det er hverdagene som teller. Føler du at livet er godt med en sukkerdag i uka så kjør på! :vin:

Skrevet

Man har gjort studier på at bare man spiser sunt de fleste dager vil ikke en "utskeielsedag" innimellom gjøre stor forskjell.

Men jeg vil jo tro at store mengder sukker på kort tid ikke er spesielt sunt ? Tenker at kroppen ikke er vant til sånne mengder og at det vil kunne bli en slags overbelastning? Men det vet jeg ikke...

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips :)

Skrevet

Jeg skal ikke ned i vekt, bare lurte på om det var helseskadelig å spise så mye sukker på en dag i uken :fnise: For jeg vil jo leve sunt, men har lyst å skeie ut litt iblandt en gang i uken. Men vil jo helst ikke det om det ødelegger kroppen min?

Her sier du at du skeier ut litt, i hovedinnlegget sier du at du spiser store mengder sukker?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her sier du at du skeier ut litt, i hovedinnlegget sier du at du spiser store mengder sukker?

Ja blir jo litt mye smågodt og fastfood :P

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke akkurat si at du spiser lavkarbo når du pøser på med sukker.

Anonym poster: 7ba632f656f8afc430cfeb62f465db80

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

hærregud, det er snakk om EN eneste dag av SYV dager i uka. vi er da bare mennesker, vi lever en gang, og dermed vi jeg konkludere med at det absolutt ikke gjør noen ting å skeie ut en gang i uka. kos deg :)

Anonym poster: a0cff4154cb2c479c827c4289b673c6f

Skrevet

hærregud, det er snakk om EN eneste dag av SYV dager i uka. vi er da bare mennesker, vi lever en gang, og dermed vi jeg konkludere med at det absolutt ikke gjør noen ting å skeie ut en gang i uka. kos deg :)

Anonym poster: a0cff4154cb2c479c827c4289b673c6f

Vet du hva lavkarbo går ut på?

• Liker 6
Skrevet

Kroppen klarer å ta opp og lagre en begrenset mengde energi i løpet av et døgn. DVS å spise litt sukker hver dag gjør at du klarer å ta opp og lagre det du får i deg hver dag. Mens har du en "spisedag" i stedet så vil den ta opp og lagre litt, men begrenset hvor mye den klarer å ta opp og holde på av det du trykker i deg. DVS skei skikkelig ut en dag i stedet for å fordele det utover uka, så har du et godt utgangspunkt. Er småspising og hverdags kos som er farlig. For optimale resultater er alltid "null" det mest effektive, men hvis man skal ha en livsstil og spisevaner som holder over tid kan man glemme null tolleranse og det å nekte seg alt. Skal vel helst ha/få et kosthold som kan holdes over tid og vedlikeholdes. Ingen som klarer å leve på diet, og mye mindre trives på en evig diet. Er det et forsøk på ketose diet uten karbohydrater, så vil man falle ut av dette så fort karbohydrater introduseres, men man kommer "relativt" fort tilbake så lenge man har kontroll resten av tiden.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke gå på lavkarbo og spise karbohydrater i hytt og pine, da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen klarer å ta opp og lagre en begrenset mengde energi i løpet av et døgn. DVS å spise litt sukker hver dag gjør at du klarer å ta opp og lagre det du får i deg hver dag. Mens har du en "spisedag" i stedet så vil den ta opp og lagre litt, men begrenset hvor mye den klarer å ta opp og holde på av det du trykker i deg. DVS skei skikkelig ut en dag i stedet for å fordele det utover uka, så har du et godt utgangspunkt. Er småspising og hverdags kos som er farlig. For optimale resultater er alltid "null" det mest effektive, men hvis man skal ha en livsstil og spisevaner som holder over tid kan man glemme null tolleranse og det å nekte seg alt. Skal vel helst ha/få et kosthold som kan holdes over tid og vedlikeholdes. Ingen som klarer å leve på diet, og mye mindre trives på en evig diet. Er det et forsøk på ketose diet uten karbohydrater, så vil man falle ut av dette så fort karbohydrater introduseres, men man kommer "relativt" fort tilbake så lenge man har kontroll resten av tiden.

Takk for svar, da kan jeg skeie ut en dag i uka da og leve resten av uka sunt :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gå på lavkarbo og spise karbohydrater i hytt og pine, da?

Spiser ikke i hytt og pine, men hver lørdag spiser jeg karbs. Var derfor jeg spurte`om det er uheldig

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke i hytt og pine, men hver lørdag spiser jeg karbs. Var derfor jeg spurte`om det er uheldig

Du har fått flere svar fra lavkarbofolk som har litt peiling at det er uheldig og likevel velger du det svaret du vil ha? Mye av poenget med lavkarbo er jo at kroppen skal gå over til å bruke fett som energi og ikke sukker. Den trenger en lang omstillingstid etter mange år med sukker. Du bør ikke skeie ut i det hele tatt første måneden. Senere kan du skeie ut en gang i blant, men det er uheldig å skeie ut så ofte som en gang i uka. Det tar nesten en uke å bli kvitt sukkerabstinensene. Så du vil gå med nesten konstantsukkerabstinenser og kroppen vil slite med å bruke fett som energi og derfor vil du bli trøtt og sliten.

Anonym poster: 2fdd46e271ee297fa97d82ab95c4b0b2

• Liker 5
Skrevet

Du har fått flere svar fra lavkarbofolk som har litt peiling at det er uheldig og likevel velger du det svaret du vil ha? Mye av poenget med lavkarbo er jo at kroppen skal gå over til å bruke fett som energi og ikke sukker. Den trenger en lang omstillingstid etter mange år med sukker. Du bør ikke skeie ut i det hele tatt første måneden. Senere kan du skeie ut en gang i blant, men det er uheldig å skeie ut så ofte som en gang i uka. Det tar nesten en uke å bli kvitt sukkerabstinensene. Såfodu vil gå med nesten konstantsukkerabstinenser og kroppen vil slite med å bruke fett som energi og derfor vil du bli trøtt og sliten.

Anonym poster: 2fdd46e271ee297fa97d82ab95c4b0b2

Hvis du sikter til ketose for å bruke fett som energi i stedet for karbohydrater så tar det en plass mellom 1-3 dager å komme inn i denne tilstanden. Når du er i denne tilstanden og har holdt deg der så vil det ta enda mindre tid å komme tilbake til den tilstanden ved utskeielse. Typisk mindre enn et døgn å komme inn igjen, da du allerede har tømt glykogen lagrene når du gikk inn i ketose opprinnelig. Det er begrenset hvor fort glykogen lagrene fylles, så ikke så mye som skjer på en dag med karbing. I forhold til at det er uheldig så er det ikke anbefalt med 1 spisedag hvis det er ketose og drastiske resultat man er ute etter. Da dt vil ta lengre tid å nå målet, samt ubehaget som følger i periode hvor man er på vei inn i ketose igjen, selv om dette ikke er så galt som første gangen man gikk inn i ketose. Forstår ikke hva den "lange omstillingsprosessen" du sikter til etter å ha levd med sukker over tid. 3-4 dager vil jeg ikke påstå er en lang tid.

Tilbake til TS, er ikke alt vi vet her i forhold til deg og ditt regime. Hvis det er ketose du kjører så er dette ikke noe man lever i over lengre tid, typisk ikke noe mer enn noen måneder hvis så lenge i det hele tatt. Jeg regner egentlig med at du spiser sundt og prøver å begrense kalori inntaket samt karbohydratene du får i deg. Hvis det er det det er snakk om, så er 1 spisedag helt normalt og noe de fleste har for å klare å vedlikeholde et sunt kosthold over tid. Er som regel det som er målet til de fleste og det som er den beste måten å gå. Ketose brukes til "ekstrem" vektnedgang typisk i starten av en livsstil og kostholds endring. Jobber faktisk med å holde kurs for grupper med mennesker som har nettopp det som mål. Da kjører vi folk i ketose den første tiden, og holder de der til de er 50% av målet sitt for vektnedgang for å gi de litt ekstra motivasjon. På kursene jeg holder er det alt fra 8kg til 25kg på 2 måneder i vektnedgang, og har vært tilfeller med enda større vekt tap men da over litt lengre tid. Og da sier det seg selv at det ikke er et kosthold man holder over tid, ikke uten at det blir usunt og fører med seg en rekke komplikasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...