Gå til innhold

Betale tilbake hele studielånet i ett eller fordele det utover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert og fått studielån hos lånekassen. Jeg har hele lånet på konto ettersom jeg har jobbet litt ved siden av studiene og har levd ganske sparsomt mens jeg har studert.

Det jeg lurer på er om jeg bør betale tilbake hele lånet med en gang eller følge nedbetalingsplanen hos lånekassen? Evt betale større beløp enn det nedbetalingsplanen sier?

Lånet mitt er på 200 000,-.

Jeg skal på en lengre reise fra høsten av så da kommer det ikke inn så mye på kontoen min, jeg trenger også kanskje noen av pengene fra lånet men langt ifra hele. Har spart opp penger til reisen etter jeg ble ferdig med studiene også.

Har jo hørt folk si at "lån er lønnsomt" og "studielånet er det beste lånet man kan ha", men er det lønnsomt å ha studielån?

Anonym poster: 3c1b60aad8fefff2ef28b856395fb4e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett inn egenkapitalen på en høyrentekonto.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alt på en høyrentekonto, så har jo fått litt renter til min favør på studielånet. Desverre er ikke høyrentekontoen sin rente høyere enn lånekassen sin, det hadde vært fint :P

AnonymBruker
Skrevet

Lånet fra lånekassen er sannsynligvis det billigste lånet du kan få uten sikkerhet. I tillegg har det gunstige betingelser hvis du blir syk eller dør. Jeg hadde uten tvil latt det stå, du kan f.eks. bruke det som egenkapital til leilighet.

Renten hos lånekassen er for tiden 2,5%, det er ikke noe problem å finne sparekonto med høyere rente enn dette.

Anonym poster: f969787542f82192232ac27282051f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lånet fra lånekassen er sannsynligvis det billigste lånet du kan få uten sikkerhet. I tillegg har det gunstige betingelser hvis du blir syk eller dør. Jeg hadde uten tvil latt det stå, du kan f.eks. bruke det som egenkapital til leilighet.

Renten hos lånekassen er for tiden 2,5%, det er ikke noe problem å finne sparekonto med høyere rente enn dette.

Sjekket bankens rente på høyrentekontoen og den er nå på 2,9. Vil det da si at det kan lønne seg å ha lånet? Får jeg skattelette også, eller gjelder det kun hus/bil-lån?

Ja, jeg er ganske blank når det kommer til lån og slikt.. :rodme:

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket bankens rente på høyrentekontoen og den er nå på 2,9. Vil det da si at det kan lønne seg å ha lånet? Får jeg skattelette også, eller gjelder det kun hus/bil-lån?

Ja, det lønner seg så lenge du lar det stå eller bruker det på noe fornuftig.

Du får fradrag for rentene du betaler til lånekassen, men må betale skatt av rentene du får fra banken.

AnonymBruker
Skrevet

Eller du kan helt enkelt gå inn på banknorwegian.no (og andre, men det er den jeg bruker), opprette en sparekonto og få 3,5 som rente ;)

Skal du noen gang ha boliglån, f.eks., så ville jeg ha spart pengene og brukt de til egenkapital der. Gunstigere lån enn lånekassen får du ikke, og du må ha egenkapital for å få boliglån.

Anonym poster: c6f69b30f716aae29b21c5b3c200c96c

• Liker 2
Skrevet

Eller du kan helt enkelt gå inn på banknorwegian.no (og andre, men det er den jeg bruker), opprette en sparekonto og få 3,5 som rente ;)

Skal du noen gang ha boliglån, f.eks., så ville jeg ha spart pengene og brukt de til egenkapital der. Gunstigere lån enn lånekassen får du ikke, og du må ha egenkapital for å få boliglån.

Anonym poster: c6f69b30f716aae29b21c5b3c200c96c

Enig!

Og om du blir syk, uføretrygdet eller slike ting så er lånet fra Lånekassen mer gunstig, da du kan få ettergitt renter. Det er ikke nødvendigvis like enkelt å få fra en privat aktør.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...