Gå til innhold

"Beklager at du føler det sånn"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan tålker dere den setningen?

Jeg fortalte sjefen min i går at jeg har følt meg litt utenfor i det siste da de andre tre kollegaene mine (inkl sjefen) har tullet og tøyset sammen, mens jeg har stått alene med arbeidsoppgaver. Kjenner at det stakk veldig når hun sa det ( "Jeg syntes ikke jeg har holdt deg utenfor, men beklager hvis du føler det sånn), for nå føler jeg at dette er min feil og at jeg overdriver.. Snakket med en annen kollega som skjønte hva jeg mente med en gang og sa at hun skulle skjerpe seg og bli mer inkluderende..

Veit ikke helt hvor jeg vil, trenger bare å lufte meg litt.. Kjenner jeg gruer meg til jobb for første gang...

Anonym poster: 3ecd37bfa4b2d63b0d688bd9e0b0b536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk for en person med dårlig lederstil å si noe sånt for å beholde autoriteten.

Jeg har master i arbeids- og organisasjonspsykologi, og hadde en del om konflikthåndtering i forhold til arbeidsmiljøet og arbeidsmiljøloven.

Når den ene parten (gjerne sjefen eller kollegaer som har trakassert andre) blir gjort oppmerksom på det, sier de "beklager at du følte det slik", "beklager at du tok det sånn" osv, så stod det klart og tydelig i bøkene at dette er et eksempel på en hersketeknikk.

Og sjefen din oppnår nøyaktig det hun vil, nemlig at du blir usikker, frustrert, og føler at du ikke blir hørt.

Dette fordi sjefen din vil fraskrive seg ansvaret, og vrir det heller over på deg.

Du burde heller vridd det tilbake igjen og sagt, "De fleste ville vel følt det sånn, så er vel heller oppførselen deres du burde beklage", eller noe lignende.

Det er i det hele tatt en ganske tåpelig frase, som de fleste kan bruke i alle slags situasjoner. Men poenget er at det er en dårlig måte å håndtere arbeidskonflikter på fordi det tilfredsstiller selvfølgelig ikke deg at hun ikke tar ansvar for adferden sin mot deg = hun er ikke verdens beste leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murica

Huff, får meg til å tenke på forrige jobben min. Jeg var ikke sjef, bare ansatt. Jeg hadde jobbet der en god stund og kommet godt overens med de andre ansatte. Vi fikk en til på laget og etter en måned kom hun bort til meg og sa hun følte seg utenfor, slik som du gjorde. Herregud, jeg holdt på å grine fordi jeg innså at jeg ikke hadde gjort noe for å inkludere henne og hvor vondt det måtte ha vært for henne å føle seg utenfor.

Jeg la meg langflat og etter det inkluderte vi alle henne med på alt.

Hun var veldig sjenert, så hun turte ikke å inkludere seg selv uten å vite at det var ok for oss. Jeg var jo vant med at alle bare tok seg til rette.

Syns sjefen din ikke håndterte dette noe bra. Hun kunne sagt noe for å forsikre deg at du kan alltids bare komme å snakke med de om du vil, at du kunne inkludere deg selv og at det var helt greit.

Huff, man skal jo ikke grue seg til å gå på jobb..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sikkert at sjefen din tenkte seg nøye om når hun sa det, det er ikke sikkert at hun brukte setningen som en hersketeknink. MEN jeg er enig i at det var veldig dumt sagt av henne, og jeg hadde blitt såret selv om noen sa noe sånt og jeg har opplevd det selv av en sjef. Det var en helt annen situasjon og en laaaaang historie, men jeg følte at sjefen ikke trudde på meg og ikke tok meg seriøst nettopp pga "beklager at du føler det sånn". Det burde vært obligatorisk for ALLE sjefer å ta kurs i hvordan behandle sine ansatte som medmennesker, jeg har hatt flere dårlige sjefer.

Anonym poster: 4574de046d584a3bc434886566950eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er bare mennesker. Det kan hende at sjefen din ble fullstendig overrumplet av hva du sa, og ikke visste hvordan hun skulle håndtere situasjonen. Synes helller du skal forkusere på å være stolt over at du sa ifra, og glede deg til at hverdagen blir bedre fremover. :)

Anonym poster: 5a9f70249081cef1e7330d390116905b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun skrev det på sms så er ikke slik at hun måtte svare umiddelbart..

Det er vannskelig å være stolt over at jeg har sagt i fra når jeg føler meg dum etterpå. Jeg sliter veldig med å si i fra om ting som gjør meg lei meg, og dette vet hun. Og kollegaen min tok det jo kjempepent og beklaget samt at hun hadde sett det selv at hun hadde vært litt "på" de andre i motsetning til meg..

Reaksjonen min går nok mye på at vi egentlig er gode venninner og har funnet på ting på fritiden før. Har null problemer med at hun er sjef i tillegg til venn, men når jeg føler meg utenfor både som kollega og venn (vi er greie venner alle sammen) så er det ekstra sårt.

Er på jobb og gruer meg til hun kommer om en time.. :( Har på følelsen at hun vil late som ingenting og det ønsker jeg ikke.. For vi har jo ikke akkuratt kommet frem til noe annet en at jeg føler det sånn og at hun tror at jeg ikke skal bekymre meg for at jeg blir holdt utenfor...

Anonym poster: 521043d322aabef9638a0d3e7b3c97a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det svaret er det absolutt frekkeste og mest nedlatende jeg vet om!! Det er ikke ditt ansvar at noen holder deg utenfor.

Hersketeknikk av verste sort.

Anonym poster: 38b2fcb781bfe92bef6e1a35facb9816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner dessverre om Gerd-Liv Valla:(

Den setningen sier kort og godt at problemet er din "følsomhet" og at hun selv ikke har noe med problemet å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skolebokeksempel på hersketeknikk og dårlig lederstil.

"Det er ikke oss det er noe galt med, men deg og dine følelser."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, jeg har også fått den tilbake, men jeg tenkte overhodet ikke på den på samme måte som resten her.

Jeg kunne helt fint ha sagt noe lignende selv, uten å mene det som en hersketeknikk. Og da hadde jeg sagt det fordi jeg oppriktig ikke ser det problemet det er henvist til, men at jeg synes det er oppriktig trist at den andre personen føler det slik. Regner med at tonefall også har noe å si her, men dette ble jo sendt på sms, så da er det vanskelig å vite hva personen egentlig tenkte.

Så, jeg ville ikke tatt dette i verste mening. Men om du føler det er brukt som hersketeknikk foreslår jeg at du tar det opp ansikt til ansikt med sjefen.

Anonym poster: 826808a743058f25678fed9cee16f754

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan tålker dere den setningen?

Jeg fortalte sjefen min i går at jeg har følt meg litt utenfor i det siste da de andre tre kollegaene mine (inkl sjefen) har tullet og tøyset sammen, mens jeg har stått alene med arbeidsoppgaver. Kjenner at det stakk veldig når hun sa det ( "Jeg syntes ikke jeg har holdt deg utenfor, men beklager hvis du føler det sånn), for nå føler jeg at dette er min feil og at jeg overdriver.. Snakket med en annen kollega som skjønte hva jeg mente med en gang og sa at hun skulle skjerpe seg og bli mer inkluderende..

Veit ikke helt hvor jeg vil, trenger bare å lufte meg litt.. Kjenner jeg gruer meg til jobb for første gang...

Anonym poster: 3ecd37bfa4b2d63b0d688bd9e0b0b536

Sjefen din sier at hun er overhode ikke interessert i hva du føler. Og hun syns du sutrer for ingenting.

Anonym poster: 55c0eb368eccacc6e3341a44dcefe2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja, nei vet ikke. ikke fått snakket med hun enda, hun har ferie. men takk for svar.

Anonym poster: 521043d322aabef9638a0d3e7b3c97a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt så folk skulle overreagere her da? Er det ingen som har tenkt på at at det kanskje ER TS som føler seg utenfor, uten at hun blir holdt utenfor?

Det er selvfølgelig ikke prima håndteringen fra sjefen i dette tilfellet, men det er faktisk fote slik at man opplever ting forskjellig. Det som er viktig er at det skjer endringer slik at TS ikke føler seg utenfor, ikke at noen tar på seg skyld som kanskje ikke engang eksisterer.

"Beklager at dere føler det slik, vi ønsker ikke X/gjør ikke dette for å Y/prøver å unngå Z" har jeg hørt mange ganger, enten det er snakk om lønn, arbeidstider, bonuser internkommunikasjon m.m. Så blir man enige om å gjøre endringer, eller å gjøre det samme på en annen, litt hyggeligere måte. Man trenger ikke å fordele skyld for å få til endringer og å plassere skyld er ofte lite konstruktivt.

Det er en fordel å unngå setninger som "beklager at du føler det sånn" fordi det lett kan misforståes. Men for å sette det på spissen: her har tross alt ikke sjefen gjort noe annet enn det TS har gjort: Sagt at TS føler det sånn.

Med mindre sjefen har sagt "TS, gå og gjør det der mens jeg har det gøy med Anne, Nina og Lene" synes jeg dette var en liten storm i et vannglass. TS har ihvertfall beskrevet noe som gjør at jeg tenker noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var da voldsomt så folk skulle overreagere her da? Er det ingen som har tenkt på at at det kanskje ER TS som føler seg utenfor, uten at hun blir holdt utenfor?

Det er selvfølgelig ikke prima håndteringen fra sjefen i dette tilfellet, men det er faktisk fote slik at man opplever ting forskjellig. Det som er viktig er at det skjer endringer slik at TS ikke føler seg utenfor, ikke at noen tar på seg skyld som kanskje ikke engang eksisterer.

"Beklager at dere føler det slik, vi ønsker ikke X/gjør ikke dette for å Y/prøver å unngå Z" har jeg hørt mange ganger, enten det er snakk om lønn, arbeidstider, bonuser internkommunikasjon m.m. Så blir man enige om å gjøre endringer, eller å gjøre det samme på en annen, litt hyggeligere måte. Man trenger ikke å fordele skyld for å få til endringer og å plassere skyld er ofte lite konstruktivt.

Det er en fordel å unngå setninger som "beklager at du føler det sånn" fordi det lett kan misforståes. Men for å sette det på spissen: her har tross alt ikke sjefen gjort noe annet enn det TS har gjort: Sagt at TS føler det sånn.

Med mindre sjefen har sagt "TS, gå og gjør det der mens jeg har det gøy med Anne, Nina og Lene" synes jeg dette var en liten storm i et vannglass. TS har ihvertfall beskrevet noe som gjør at jeg tenker noe annet.

Enig. Overreaksjon er det første som slår meg. Hvor følsom skal man være, liksom?

Anonym poster: c0c489b7fc9557e5e5c62149a1324c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg har sagt slikt til andre så har det ganske enkelt betydd at jeg ikke med overlegg har prøvd å holde noen utenfor, og jeg heller ikke ønsker at vedkomne skulle føle seg utenfor, selv om det ikke er noe jeg har gjort med vilje.

Ikke tenk så mye på det, hender jeg blir stående med arbeidsoppgaver mens kollegaer tuller og ler, men det betyr ikke at de mener å holde meg utenfor:)

Anonym poster: 8c97205e1af0f36911144362f5014bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også fått den. Det er ingen beklagelse i det hele tatt.

Anonym poster: 76056b60ba5afcd6ad9b5b786bac7aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...