Gå til innhold

Sytete hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår syter utrolig mye og vi begynner å bli gale her. Han er en Dansk svensk gårdshund, litt over ni måneder gammel og har grini siden vi fikk han som 10 uker gammel valp. :ler:

Han syter når det er rolig inne, syter når han får korreksjoner, syter når han tørst, syter når han vil ut, syter mens vi lager mat/er ute av stua, syter når det er kaldt, syter om vi står i ro noen sekunder mens vi er ute, syter når vi trener, syter om han ikke får godbiten med engang, syter når vi er på tur inn i bilen, syter så lenge han er i bilen, syter når han gjør ting han vet han ikke får lov til (eksempelvis bjeffer i vinduet), syter når vi kommer hjem, syter når noen går ut av huset, syter når vi får besøk, syter om vi tar buss/båt/er på fremmede steder... Ja.

Han er egentlig en grei unghund minus denne sytinga, så jeg føler dette ødelegger veldig. Vi har oversett sytinga i snart 7 måneder, med korte perioder hvor vi har forsøkt korreks, avledning, ro-trening og kjeft uten at noe har fungert. Han er greit ro-trent og jeg vil tro han får nok oppmerksomhet, kos, mentaltrening og aktivitet - far er hjemmeværende og vi går passende mengder turer (nettopp økt mengden litt). Han har bein og leker (ikke for mange), åpent bur, egen liggeplass og tilgang til sofa. Er flink til å sove/slappe av på eget initiativ. Har vært hos vet (der grein han selvsagt også) og han er helt frisk.

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med syting? Er det piping du mener? Jeg kan forøvrig skjønne at valpen muligens blir litt forvirret når dere blander alle mulige metoder (korreks, avleding, ro-trening og kjeft). Nummer en for å lykkes er å være konsekvent. Jeg vil naturligvis også fraråde å drive med korreks og kjeft da...

Hvis du kan forklare litt mer hva du mener med syting så hadde det hjulpet. Jeg vil også anbefale å lese litt om hunder og deres språk både verbalt og fysisk.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Du kan ha vært riktig uheldig og få en slik hund som jeg har :ler: Hun er 8 år nå, og man skulle tro hun hadde svelget en pipeleke som valp altså. Hun syter gjerne hele dagen om hun får lov

Endret av Funky Punk
AnonymBruker
Skrevet

Dere har prøvd 4 forskjellige metoder på under 7 måneder. Det er veldig mye!

Anonym poster: 40db7ecf0fd4d8005e8a4af475707d4e

Skrevet

Kan vel kalle det for piping, ja. Høye, lyse, sytete og klagete lyder.

Jeg burde ha forklart litt nærmere om hvilke metoder vi har prøvd, men lot det gå. Vi har oversett fram til de siste ukene, fordi sytinga har økt i intensitet og vi blir "gale" snart - vi har altså oversett og ikke gitt noen form for oppmerksomhet i minst 6 mnd. Kan forstå at dere mener vi har prøvd for mye på for kort tid, men samtidig kan jeg ikke forstå hvordan man kan holde ut lengre med konstant piping og syting i over et halvt år. Kjefting og avledning er noe vi har tydd til de siste ukene, selv om vi ikke har direkte kjeftet på han mer enn et par ganger. Kjefting og korreks er ikke noe vi vil bruke, det er derfor vi har oversett i et halvt år.

Har hatt flere hunder tidligere (også vært krisehjem for en haug omplasseringshunder), men har aldri møtt en mer pipete hund enn unghunden vår!

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å prøve en metode over ganske lang tid, før du evt. kan prøve en annen strategi, men da må den også være konsekvent over lenger tid. Det som kan skje nå er at hunden skjønner at den faktisk får oppmerksomhet for sytinga si, og det vil bare gjøre det værre.

Har dere forsøkt en metode jeg personlig kaller for å "gjøre det kjedelig" å fortsette med det dere vil trene vekk? Altså, avled alltid og be han gå å legge seg på plassen sin når han syter. Ingen lek, ingen oppmerkosmhet og han får bli der til han har sluttet. Så fort han er rolig kan dere rose og leke. Piper han når du tar frem maten hans setter du den tilbake og ber han gå å legge seg. Prøv igjen etter et par minutter, og aldri gi mat hvis han syter. Syter han når dere stopper opp på tur, går dere ikke videre før han slutter. Stopp all morro så fort han syter. Ikke gi godbiter når han syter, vent til har er stille og har vært sille 5-10 sekunder minst. Syter han når noen går ut døren - legge seg på plassen. Syter han fordi noen kommer som han vil hilse på - legge seg på plassen og får kun komme og hilse når han er rolig. Osv. Dette er slitsomt, og du må alltid ha det i bakhodet, for det blir mange avledninger hver dag. Men det har virket veldig bar på vår tispe. Hun syter ikke, men vi har brukt det fordi hun har knurret en del på lyder og slikt (legge seg på plassen), samt ble helt vill av begeistring hver gang vi fikk besøk (legge seg på plassen til hun er rolig og kan hilse pent). Vi gjorde det også hvis det kom et bjeff i forbindelse med lek eller lignende, kun for å vise at bjeffing ikke lønner seg.

Beklager at det ble langt og rotete forklart, men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Det er på ingen måte snakk om straff her, KUN å vise hunden at god oppførsel er lønnsomt og syting fører ingenting godt med seg.

Lykke til :)

Skrevet

Får hunden nok mental og fysisk trening? Slit han ut!

Samt siste psykiske kjønnsmodning er vel snart over,om jeg har forstått alderen rett.

Bruk ørepropper og ignorer piping. ALDRI belønn pipingen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du er heldig. Min hund brukte bjeffing, biting og ødelegging som pressmiddel.

"Nå bjeffer jeg til du finner på noe med meg." Fungerer ikke.

"Neivel, da går jeg og ødelegger noe." Fungerer ikke.

"Da BITER jeg deg i foten." Fungerer.

Vanskelig å fortsette å ignorere når det gjør skikkelig vondt. Lærte ham ikke annet enn tålmodighet og stå på vilje.

Å være streng hjalp heller ikke, all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. Men det ble da folk (eller hund, da) av ham også. Selv om han fortsatt maser en del.

Endret av amonyn
Skrevet

Han lærte forresten også fort at om man er slem først og englebarn etterpå, så vanker det gjerne oppmerksomhet, skryt eller godteri.

For eksempel å ta mammas sko og tygge litt på den (gjerne litt demonstrativt) forran henne. Så slipper man skoen når mamma blir sur, setter seg veldig pent og viser hvor lydig, søt og flink man er ;)

Skrevet

Han lærte forresten også fort at om man er slem først og englebarn etterpå, så vanker det gjerne oppmerksomhet, skryt eller godteri.

For eksempel å ta mammas sko og tygge litt på den (gjerne litt demonstrativt) forran henne. Så slipper man skoen når mamma blir sur, setter seg veldig pent og viser hvor lydig, søt og flink man er ;)

Smart hund. Men synes at mor skal være enda smartere og flytte skoene vekk slik at smarte hunden ikke har sjangs til å vise hvor flink han er.

• Liker 1
Skrevet

Smart hund. Men synes at mor skal være enda smartere og flytte skoene vekk slik at smarte hunden ikke har sjangs til å vise hvor flink han er.

Mange andre slemme ting man kan gjøre. Bjeffe, for eksempel ;)

Skrevet

Ørepropper! Sån verneutstyrsklokker om du må :P

uff slitsomt

Skrevet

Ørepropper! Sån verneutstyrsklokker om du må :P

uff slitsomt

Hehe. Spørs om naboene synes det hadde vært så kult.

Gir heller etter for masingen, mye lettere :fnise:

Skrevet

Hunder ER sytete.

Skrevet

Husk at bjeffing er selvforsterkende ;) Jo mer de bjeffer, jo mer vil de bjeffe. Det kan være god underholdning for dem selv. Dere bør virkelig prøve å avlede i stedet hvis de ikke gir seg når de skjønner at de ikke får oppmerksomhet for det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke var strengere med hunden min. Leste mye om hundeoppdragelse før jeg hentet hunden og mens den var valp, og fulgte de til punkt og prikke. Det hjelper ikke å "ignorere" dårlig oppførsel med denne hunden, nei. Jaja, sånn har det blitt. Hærlig, søt, flink og snill, inne. Er som en drage ute. :fnise:

Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke var strengere med hunden min. Leste mye om hundeoppdragelse før jeg hentet hunden og mens den var valp, og fulgte de til punkt og prikke. Det hjelper ikke å "ignorere" dårlig oppførsel med denne hunden, nei. Jaja, sånn har det blitt. Hærlig, søt, flink og snill, inne. Er som en drage ute. :fnise:

Haha :D Jeg har verdens snilleste hund ute. Har dere sett sånn dyr som går ved siden av rollefiguren i "World of warcraft"? Sånn er han.

Inne forvandler han seg til en drage (genial beskrivelse).

Vi burde treffes og hjelpe hverandre. Da kan de kanskje bli snille begge steder, begge to?

Skrevet

Hunder ER sytete.

Ifølge hvem? Deg ?

Mine har aldri vært sytete.

• Liker 2
Skrevet

Ifølge hvem? Deg ?

Mine har aldri vært sytete.

Ikke mine heller, bortsett fra denne karen..

Takk for svar, alle sammen. Vi har bestemt oss for å sende han bort til plassen sin når han syter (eller bjeffer uten grunn), og det har fungert veldig fint. Han blir "avbrutt" i sytinga for så å glemme det ved at han enten sovner, finner en leke eller et bein. Sørger selvsagt for at han får nok trim og aktivitet, både mentalt og fysisk.

Det er mye mindre syting her nå, men vi er ikke sikre på at det fortsetter slik, da han har hatt roligere perioder tidligere, for så å gå tilbake til å syte. Vi får jo formelig en ny hund hver uke i denne unghund-perioden. :P

• Liker 1
Skrevet

Dette lærte min hund også... gjorde noe han visste han ikke fikk lov til, for å så stoppe på sekundet han fikk kjeft og så bare vente på godteri og kos.

Da er forsto hva han drev med ble jeg mer imponert enn frustrert. Jeg har undervurdert hunden min veldig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...