Gå til innhold

Utslett under armene som klør... blir gal!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg svetter en del under armene, og vanlige deodoranter fungerer desverre ikke på meg. Dro til apoteket og kjøpte en deo som visstnok skulle motvirke svette, jeg fortalte at jeg hadde veldig sensitiv hud og måtte ha en mild en.

Testet deodoranten og jammen fikk jeg et voldsomt utslett under armene. Har hatt det i over 1 uke, og jeg holder på å bli gal! Det klør så mye at jeg til og med våkner på natten fordi det klør!

Jeg smører med aurax, men det tar ikke lange tiden før kløen kommer igjen. Har også prøvd kortisonsalve som kan kjøpes reseptfritt på apoteket, dette hjelper heller ikke!

Jeg har ikke bruk deodorant denne uken, noe som er et helvete for meg da jeg svetter ubehagelig under armene.....

Har dere noen tips? Jeg blir helt utslitt av denne kløen, vasker kun med intimsåpe under armene og har prøvd å smøre med tykke kremer, men det gir seg ikke :sukk:

Anonym poster: d431f840d2a59808f611338f87825a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til hudlegen og få resept på noe sterkere kortison! Og smør med fuktighetskrem ofte. Aderma er veldig bra og skal virke kløenedsettende :)

Uff, god bedring..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke utslett av "vanlige" deodoranter, men klør veldig under armene. Prøvde en (ny?) fra apoteket som heter Aco eller noe. Fungerer kjempebra for meg, og finnes i mange varianter. Jeg bruker den rosa og mamma bruker den lilla. Begge er superfornøyd!

Jeg ville dratt til lege med utslettet og fått noe sterkere salve. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har noe allergi, høres ut som du har kjøpt noe med en høy konsentrasjon av aluminiumklorid i alkohol. Disse må tas på om kvelden i moderasjon og vaskes bort om morgenen for å minske ubehaget, men selv da vil de fleste kjenne det. Påfører du det på våt, skadet eller følsom hud er du garantert et smertehelvete uten like, gjerne som du beskriver i en uke. Det går rett og slett ikke. Det er synd at det er sånn, for det er ekstremt effektivt. Selv de som bruker det jevnlig har gjerne en del ubehag, men velger å leve med det.

Siden ingenting du har prøvd lindrer smertene og du har problemer med å fungere skikkelig eller få sove er lokalbedøvelse en mulighet. Du får kjøpt f.eks. Xylocain salve (lidokain) reseptfritt på apoteket. Les pakningsvedlegget, overdreven bruk kan være farlig.

Hvis det er såpass gale noe særlig lenger bør du kanskje høre med fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mest sannsynlig allergisk mot aluminiumklorid. Behandle med kortison og bruk stick-deo fra nå av. Den fra Nivea er mild. Fåes på H&M eller Vita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] bruk stick-deo fra nå av. Den fra Nivea er mild. Fåes på H&M eller Vita.

Problemstillingen er vel at for en del fungerer ikke vanlig deodorant i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med mindre du har noe allergi, høres ut som du har kjøpt noe med en høy konsentrasjon av aluminiumklorid i alkohol. Disse må tas på om kvelden i moderasjon og vaskes bort om morgenen for å minske ubehaget, men selv da vil de fleste kjenne det. Påfører du det på våt, skadet eller følsom hud er du garantert et smertehelvete uten like, gjerne som du beskriver i en uke. Det går rett og slett ikke. Det er synd at det er sånn, for det er ekstremt effektivt. Selv de som bruker det jevnlig har gjerne en del ubehag, men velger å leve med det.

Siden ingenting du har prøvd lindrer smertene og du har problemer med å fungere skikkelig eller få sove er lokalbedøvelse en mulighet. Du får kjøpt f.eks. Xylocain salve (lidokain) reseptfritt på apoteket. Les pakningsvedlegget, overdreven bruk kan være farlig.

Hvis det er såpass gale noe særlig lenger bør du kanskje høre med fastlegen din.

Takk for tips! Jeg forhørte meg med de som jobbet på apoteket og forklarte at jeg har ekstremt sensitiv hud og at jeg ikke kunne ha noe med alkohol i. Ser på deodoranten at den har noe av det, og er derfor jeg har fått denne reaksjonen. Jeg syns det er rart at det skal ta så lang tid før det går bort, og det klør hele tiden. Går konstant rundt med aurax i lommen, for uten at jeg er klar over det selv, sitter jeg og klør meg under armene...

Det ed xylocain kan jeg teste ut, men tror at jeg bør komme meg til hudlegen og få noe sterkere som jeg kan smøre på under der, for jeg vil veldig gjerne bli kvitt det.. Må gå rundt med papir under armene for jeg svetter sånn, kun der... Og det er slitsomt i lengden, spesielt når jeg får "svetteringer"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd bortsett fra det de sier over, men ville bare si at dette hørtes utrolig ubehagelig ut! å helt angst følelse nå :P *klø**klø*klø*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til de av dere som er nysgjerrige, så var jeg hos hudlegen i dag. Fikk høre at jeg hadde fått atopisk eksem under armene, så jeg fikk en sterk kortisonsalve med meg hjem.

Har atopisk eksem ellers på kroppen som jeg skal få lysbehandling for, men er ikke helt sikker på om det er atopisk eksem jeg har altså, ettersom at jeg fikk dette utslettet etter at jeg hadde testet ut den nye deodoranten min. Tiden vil vise og jeg håper at hudlegen har rett...

ts :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...