Manolo Skrevet 21. mars 2013 #41 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg tenker at ekstremistene er klin sprø, men at muslimer flest er normale mennesker som vil leve i fred med seg og sitt. Så langt jeg kan huske så er det bare en muslim jeg kjenner litt (via jobb). Han er litt "blandet" tror jeg. Han passer jobben sin og er hyggelig og omgjengelig og presser normalt ikke religionen sin på noen, men hører fra andre kolleger at i en del diskusjoner så forfekter han en del halvekstreme synspunkter, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro eller mene. Anonym poster: fcff9a58ff4492f50d66514b57d897a3 Nemlig. Det er det ikke folk skjønner. De treffer muslimer som er hyggelige folk som prater og smiler og ler. Men prøv å stille noen ledende spørsmål, så får man se hva de står for. Spør hva de mener om homofili, overfallsvoldtekt, sex før ekteskapet, utroskap, abort, og graviditet utenfor ekteskapet. Spør hvilke av disse syndene som bør ha dødsstraff, hvilke som "bare" bør lede til utfrysing fra familien. Spør om de ville sendt datteren sin tilbake til hjemlandet for å lære folkeskikk hvis hun hadde blitt sammen med en norsk mann. Spør om de mener det er riktig at en kvinne skal arve mindre enn en mann. Spør om det var på sin plass at 9/11 skjedde. Spør hva de tenker om Israel/Palestina konflikten og hva som bør hende med jødene. Forhåpentlig(men ikke trolig) ville du fått ærlige svar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binta Ba Skrevet 21. mars 2013 #42 Del Skrevet 21. mars 2013 Nemlig. Det er det ikke folk skjønner. De treffer muslimer som er hyggelige folk som prater og smiler og ler. Men prøv å stille noen ledende spørsmål, så får man se hva de står for. Spør hva de mener om homofili, overfallsvoldtekt, sex før ekteskapet, utroskap, abort, og graviditet utenfor ekteskapet. Spør hvilke av disse syndene som bør ha dødsstraff, hvilke som "bare" bør lede til utfrysing fra familien. Spør om de ville sendt datteren sin tilbake til hjemlandet for å lære folkeskikk hvis hun hadde blitt sammen med en norsk mann. Spør om de mener det er riktig at en kvinne skal arve mindre enn en mann. Spør om det var på sin plass at 9/11 skjedde. Spør hva de tenker om Israel/Palestina konflikten og hva som bør hende med jødene. Forhåpentlig(men ikke trolig) ville du fått ærlige svar. Jeg har spurt om alt dette, og fått blandede svar. De fleste muslimer jeg kjenner er såpass integrerte og har bodd såpass lenge i Europa, at de mener det går helt fint at søsteren/dattera skulle få seg en norsk mann, mens andre igjen mener både døtre og sønner burde finne seg en som er muslim, fordi de er redd for at barnet/bror/søster skal konvertere. Ikke fordi det er dødsstraff, men fordi de da føler sterkt på at vedkommende kommer til helvete, rett og slett. Og for de som virkelig tror på det, kan man jo forestille seg hvor frustrerende det er. Homofii- kjenner ett fåtall som har venner som er homofile, mange som gir F så lenge homofile tar ett nei for ett nei om de blir sjekket opp, og ganske mange som mener det er en synd, men har kun hørt èn som mener de fortjener juling og bli banket opp. Overfallsvoldtekt - kun hørt èn si høyt at "kvinner fortjener det når de går i parken i minimalt med klær, de vet om farene", men hey..det er det virkelig flust av norske som også mener. Sex før ekteskapet - Både og. Noen mener det er en synd, og har selv dårlig samvittighet for dette, andre mener at de må kunne ta valget selv. Abort - overraskende mange muslimer jeg kjenner mener dette er en bra lov, og at mye kunne vært unngått i deres hjemland om det var lov der. Graviditet utenfor ekteskap - Aldri en bra ting, men det synes jeg også. All ære til de som klarer seg alene, for all del, men at folk burde tenke litt før de hiver seg i senga uten prevansjon...? Absolutt. At kvinner skal arve mindre enn menn - Nå spørs jo dette på mer på kultur enn islam i seg selv. I vest-afrika arver kona alt om mannen dør, det er ikke snakk om noe annet. Hun velger selv om hun vil selge og flytte til sine foreldres område, eller om hun f.eks vil, som tradisjonen tilsier, gifte seg med en av hans brødre slik at hun er økonomisk sikret. Om han flytter inn eller ikke, spiller faktisk en mindre rolle, det er mer for å vite at både hun og barna skal klare seg. Ingen muslimer JEG kjenner har problemer med hverken jøder eller kristne eller andre trosretninger. Ingen muslimer JEG kjenner mener Israel/Palestina konflikten er på sin plass. Ingen mulimer JEG kjenner mener 9/11 burde skjedd, men en taxisjåfør satt en gang og sa til mannen min at han elsket Al Qaida, og da stoppet vi bilen og gikk ut. Veldig ubehagelig.. Jeg kan selvfølgelig kun snakke for de muslimer jeg kjenner og har nært meg i livet og hverdagen, og det finnes absolutt de som mener mer ekstreme ting her. Men det finnes det også av kristne, ateister, humanister osv.. Min mann mener dødsstraff er på sin plass for pedofili og mord gjort "med vilje". Han mener menn som voldtar, uansett "grunn", burde få minst 15år i fengsel. Han mener arveoppgjør bør ordnes av den som dør i ett testamente, og at det skal respekteres. Han mener kvinner skal ha likestilling og lik rett til alt som mannen har. Han mener mannen skal hjelpe til hjemme med både mat og renhold. Han mener mannen skal være like delaktig i oppdragelse som mor, men at så lenge mor full-ammer, skal så og si alt være på henne, og der er vi enige. Det er ikke sånn at jeg og han er enig i alt, og det vi ikke er enig i, skyldes gjerne kulturforskjeller, ikke religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 21. mars 2013 #43 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Vanskelig å svare på spørsmålet ditt TS. Hva tenker jeg om muslimer og folk som kommer fra muslimske land/midtøsten? Mine tanker om muslimer er omtrent som med andre religiøse fraksjoner; jeg synes de sløser bort det ene beviselige livet vi har i påvente av noe ingen av oss kan være sikre på. Jeg tenker at av de tre Abrahamske religionene, så er Islam den med de dystreste undertonene, ideen om martyrdøden og belønningene for dette er så førende at det skaper store problemer for samfunnet. Jeg tenker at mange av landene i midtøsten i praksis er teokratier der: ytringsfrihet, religionsfrihet, seksuellfrihet osv. i praksis ikke eksisterer og at det visker ut folks vilje til å tenke selv. Det er ingen tvil om at Islam er på kollisjonskurs med et stadig mer sekulært Europa, på et eller annet tidspunkt så er vi nødt til å ta debatten og skille mellom person, etnisitet og religion. Samtidig så er det jo klart at mange land ikke hadde klart seg uten arbeidsinnvandringen og at ny kultur også bringer med seg spennende elementer. Endret 21. mars 2013 av Kim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #44 Del Skrevet 21. mars 2013 Jo flere muslimer (med bakgrunn fra forskjellige land) jeg blir kjent med, jo mindre problem har jeg med de. De fleste er hyggelig, skikkelige og oppegående mennesker, og de jeg kjenner er godt integrert i det norske samfunnet. Men jeg sliter litt med mennesker som slavisk følger en religion, eller annen overtro. Det finnes gode og dårlige verdier i Islam, muslimer må kunne vurdere selv og skjønne at det ikke finnes bare en måte å tolke koranen på. Et viktig poeng til slutt... Fordommer fordummer! Anonym poster: 0a62a69359952fe77732847bc60be049 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abcdefgh Skrevet 21. mars 2013 #45 Del Skrevet 21. mars 2013 De jeg har møtt og har hatt kontakt med har vært kjempehyggelige ihvertfall! Mer gjestfri og varme enn jeg er vant med at nordmenn er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlene87 Skrevet 21. mars 2013 #46 Del Skrevet 21. mars 2013 Jepp , tror mange muslimer her i norge er veldig hyggelige , jeg regner med at de fleste husker tea time reklamen. Hvor Norske muslimer inviterer nordmenn til en kopp te. Statistikk har vist at nordmenn som har mer kontakt med minoriteter, har færre fordommer. Og dette syns jeg er ent kjempebra tiltak fra norske muslimer sin side ! Jeg syns vi burde i det minste prøve å bli kjent med dem før man dømmer! http://minotenk.no/inviterer-til-100-teselskap/ Facebook.com/teatime 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #47 Del Skrevet 21. mars 2013 At det skrives mye om de i media i forhold til hvor mange av de det er her! Anonym poster: 7d77bac51e56f43ae7bd895a0e7e0b2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 21. mars 2013 #48 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Hei! Jeg er ei jente fra Midtøsten og etter å ha lest mange innlegg som omhandler muslimer leser jeg ofte kommentarer som vekker avsky mot de som tilhører denne religionen. Jeg er ikke muslim selv, men er jo selvfølgelig oppdratt i en kultur som har elementer fra islam (håper dere ikke forstår dette som bombing og kvinneundertrykking) Nå føler jeg meg ganske "fremmed" i et land jeg pleide å elske. Tenker hele tiden at jeg ikke kommer til å få meg jobb på grunn av navnet mitt.. Lurer på hva foreldre av venninner eller bekjente tenker om meg.. Så jeg lurer rett og slett på hva hvilke oppfatninger du har om muslimer eller folk som kommer fra muslimske land? Anonym poster: d511a7ea5e9f0c52190928d3c355037d Jeg tenker at det hjelper ikke hvor hyggelig, smilende, liberal og oppegående en muslim er. Før eller siden så vil de ekte fargene skinne gjennom. Som feks på et foredrag på Universitetet som handler om "Kunst og ytringsfrihet". Jeg vil tro at de som går på et sånt foredrag er velutdannede og velfungerende mennesker: http://www.youtube.com/watch?v=V3Xtjq3Ep4s&lc=aUOMOPGv9MxnMTVO5CguV99GX2IcgJRerQr05a5GMI0 Endret 21. mars 2013 av Manolo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binta Ba Skrevet 21. mars 2013 #49 Del Skrevet 21. mars 2013 Manolo... Synes du virkelig at det er en del av ytringsfriheten å narrgjøre en hel religion på den måten Lars Vilks gjør? Really?? Hadde man gjort noe sånt med Jesus foran en gjeng med Jehovas Vitner ville de neppe reagert særlig annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alina X Skrevet 21. mars 2013 #50 Del Skrevet 21. mars 2013 Hei! Jeg er ei jente fra Midtøsten og etter å ha lest mange innlegg som omhandler muslimer leser jeg ofte kommentarer som vekker avsky mot de som tilhører denne religionen. Jeg er ikke muslim selv, men er jo selvfølgelig oppdratt i en kultur som har elementer fra islam (håper dere ikke forstår dette som bombing og kvinneundertrykking) Nå føler jeg meg ganske "fremmed" i et land jeg pleide å elske. Tenker hele tiden at jeg ikke kommer til å få meg jobb på grunn av navnet mitt.. Lurer på hva foreldre av venninner eller bekjente tenker om meg.. Så jeg lurer rett og slett på hva hvilke oppfatninger du har om muslimer eller folk som kommer fra muslimske land? Anonym poster: d511a7ea5e9f0c52190928d3c355037d Det du må forstå ang det du leser i kommentarfelt og hører i media, er at dette representerer ikke alle nordmenn, ikke mange engang. På div forum så kommer alle trollene frem hvor de kan gjemme seg bak en bruker id og slenge dritt. Dette er de samme folkene som ALDRI ville ha sagt noe slikt offentlig. Sannsynligheten for at din "snille"helnorske nabo som du hilser på hver dag og slår av en prat med, sitter og spyr ut dritt på nettet, den sannsynligheten er stor... Jeg trodde før at menn ikke hatet kvinner, men da jeg logget meg inn her så fant jeg ut "virkeligheten". Jeg hadde hørt prat om kvinnehat og kvinneforakt men trodde det ikke før jeg kom inn hit, MEN da var det trollene igjen da som feks skriver "kvinner er horer, jeg skal aldri legge meg borti en kjerring!" osv, men hvis de in real life møter på en kvinne som er pen, legger de seg flate og blir gjerne tråkket på... Poenget er at det er mye skjult hat ja, men det kommer som regel fra folk som IKKE vet hva de prater om, som har sin oppfatning om islam fra nyhetene og sine "fakta" fra wikipedia og koranvers tatt ut av sammenheng. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 21. mars 2013 #51 Del Skrevet 21. mars 2013 De som skriker høyest mot muslimer kjenner nesten ingen, eller ingen i det hele tatt, vi som kjenner noen eller flere, har langt mer nøyansert forhold til dette. Men nå er jeg vel bare en kulturmarxist som har blitt lurt av det store muslimske komplottet til å inføre sharia i europa. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 21. mars 2013 #52 Del Skrevet 21. mars 2013 Manolo... Synes du virkelig at det er en del av ytringsfriheten å narrgjøre en hel religion på den måten Lars Vilks gjør? Really?? Hadde man gjort noe sånt med Jesus foran en gjeng med Jehovas Vitner ville de neppe reagert særlig annerledes. Jeg synes ikke man skal særbehandle og skåne enkelte religioner, grupper og profeter, nei. Det gjøres narr av Jesus i alle mulige sammenhenger til stadighet, uten at folk oppfører seg som villmenn av den grunn. Jeg er klar over at kunsten til Vilks er kontroversiell. Det er ikke poenget. Dette var et foredrag i artistisk frihet og ytringsfrihet innen kunsten. Det var altså ikke en utstilling av Vilks. Filmen var produsert av en iransk kvinne ved navn Sooreh Hera. Jeg tenker sånn at hvis du ikke er interessert i kunnskap om kunst og ytringsfrihet, eller i kun ytringsfrihet for den delen, så bør du kanskje ikke gå på en slik forelesning. Eller skal ytringsfriheten gjelde kun når den ikke påvirker Muhammad? Tipper alle svenskene som var der ble temmelig irritert av å måtte avbryte et interessant foredrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #53 Del Skrevet 22. mars 2013 Ja. Bare muslimer. Anonym poster: 3842d5af9d03623fafed218b9e7fc2d4 Ok. Men si ifra den dagen du våkner og skjønner at dette ikke er tilfellet. Anonym poster: bdf0533e0bd9daaf4321043ac93ee356 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomaten Skrevet 22. mars 2013 #54 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg har ikke noe imot islam i seg selv, men har noe i mot ALL organisert religion. Jeg ser ned på folk som vier livet sitt til en oppdiktet historie. Når vi er små tror vi på gud, og jesus, og tannfeen, julenisse, påskeharen. Etterhvert som vi blir større så skjønner vi at julenissen er pappa, tannfeen er mamma osv.. Men GUD, han Finnes! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #55 Del Skrevet 22. mars 2013 Manolo... Synes du virkelig at det er en del av ytringsfriheten å narrgjøre en hel religion på den måten Lars Vilks gjør? Really?? Hadde man gjort noe sånt med Jesus foran en gjeng med Jehovas Vitner ville de neppe reagert særlig annerledes. Muslimene er de eneste som reagerer på den måten. Kristne og andre sender i verste fall et sint leserbrev. Du husker vel da Otto Jespersen brente deler av bibelen på tv? Noen sinte reaksjoner, men null vold. Muslimene går fullstendig apenuts for ingenting og det er grunnen til at folk misliker dem mer enn andre. Anonym poster: 1f5bf8c51370152b675a033d37769359 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogmann Skrevet 22. mars 2013 #56 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg jobber i Oslo og er derfor stadig vekk i Oslo sentrum, og de muslimene som går rundt i Oslo er stort sett noen ufordragelige krek. Hvis du og en muslim går mot hverandre, hvem er det som må ut til siden og hvem er det som tror han eier gata? Jentene er ikke like ille der, men jeg har en del muslimske kolleger og jentene er rimelig frekke i arbeidssammenheng, i kontakt med mennesker utenifra. Anonym poster: 7434eab7735455dc5db30820f7ea23b3 Norske menn er kjerringer for de fleste muslimer. Om du ikke er mann nok til å få respekt når du går ute, så har du ikke tilpasset deg den nye hverdagen. Husk at du blir mentalt knullet i rompa hver gang du viker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 22. mars 2013 #57 Del Skrevet 22. mars 2013 De som skriker høyest mot muslimer kjenner nesten ingen, eller ingen i det hele tatt, vi som kjenner noen eller flere, har langt mer nøyansert forhold til dette. Men nå er jeg vel bare en kulturmarxist som har blitt lurt av det store muslimske komplottet til å inføre sharia i europa. Jeg har og har hatt plenty av muslimer i livet mitt, thank you very much. Jeg kjenner antagelig flere muslimer enn det du gjør. Tviler på at det er mange som har noen grunn til mislike en gruppe mennesker som de ikke har noe kjennskap til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
B18 Skrevet 22. mars 2013 #58 Del Skrevet 22. mars 2013 Enig med Gunfreak. Men en ting TS, kvinneguiden er feil sted å spørre om slike ting, du kommer til å møte mye motstand og islamfobi slikt tidligere kommentarer har vist. Jaja, muslimene er dagens "boogymen", resten er snille og gode Verdensbildet er på plass merker jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 22. mars 2013 #59 Del Skrevet 22. mars 2013 Enig med Gunfreak. Men en ting TS, kvinneguiden er feil sted å spørre om slike ting, du kommer til å møte mye motstand og islamfobi slikt tidligere kommentarer har vist. Jaja, muslimene er dagens "boogymen", resten er snille og gode Verdensbildet er på plass merker jeg... Tror du misforstår litt. Det er ingen som har sagt at resten av verdens befolkning er snille og gode. Det trenger ikke vært enten svart eller hvitt skjønner du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 28. mars 2013 #60 Del Skrevet 28. mars 2013 Det kommer jo ann på hvor sterkt religiøs man er. Hvis man er på det punktet der religionen kommer i veien for vanlig oppførsel (må be 5 ganger om dagen, kan ikke håndhilse på det motsatte kjønn, hater jøder etc), så er det et problem mener jeg. Kvinnesynet til mange muslimer er også et stort problem. Religionsutøvelse er fritt i Norge. De som oppfører seg rart har altså valgt å ta konsikvensene av sin religionsutøvelse av egen fri vilje. Hvis de opplever at de blir mislikt, har de altså ingenting å klage over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå