Gå til innhold

Hva tenker dere om muslimer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i Oslo og er derfor stadig vekk i Oslo sentrum, og de muslimene som går rundt i Oslo er stort sett noen ufordragelige krek. Hvis du og en muslim går mot hverandre, hvem er det som må ut til siden og hvem er det som tror han eier gata? Jentene er ikke like ille der, men jeg har en del muslimske kolleger og jentene er rimelig frekke i arbeidssammenheng, i kontakt med mennesker utenifra.

Anonym poster: 7434eab7735455dc5db30820f7ea23b3

Det problemet har jeg kun med folk som går i puljer med barnevogner, muslimer eller ei.

Og jeg har heller opplevd at muslimske damer i jobbene jeg har vært i har vært mer ærlige og snillere enn de norske som var der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om noen er troende eller ikke er det store forskjeller på :fnise:

Utøver de religionen eller er det andre faktorer?

Kjenner mange som gjør begge deler og trives med det. Kjenner kristene, muslimer, katolikker, budister,,, you name it...

Vokste opp ved en internasjonal folkehøyskole så jeg fikk inn dette med kulturdfroståelse med tsje.

Religion er jeg skeptisk til...samme med politikk...

og min samboer er ikke troende muslim. Du kan jo selv se i min signatur åssen det går.

Endret av Wonders
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er troende muslim, og jeg vil ikke påstå at det gjør han til en fæl mann, snarere tvert imot. For HAM er ikke islam slik det er for ekstremister, noe man skulle tro sier seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Jobber på et sted med mange muslimer, og de er like forskjellige som oss nordmenn. De er hyggelige og greie mennesker, vi ler og har det hyggelig sammen. Hadde med meg bikkja på jobb en gang, noen av muslimene var litt skeptiske, andre spurte meg om henne og var genuint nysgjerrige, men klappet henne ikke, og noen la seg på gulvet og koste med henne. Bare for å vise forskjellen. Er en person en drittsekk så tenker jeg ikke automatisk at det er fordi han er muslim.

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva menes egentlig med "ikke-troende muslim" eller "troende muslim"? Islam er vel strengt tatt ikke noe man er, men noe man tror på.

Anonym poster: 4d4a3d6f47832b96fe2bc6736e44a74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først tenker på muslimer så tenker jeg at de er strenge, konservative og muligens med mangel på likestilling for kvinner. Har hørt noen historier om muslimske menn som har vært borti mange damer, men de forventer seg at kvinnen de skal gifte seg med skal være jomfru. Må si jeg blir litt skremt når jeg hører slikt.

Selv er jeg katolsk og har vokst opp med en konservativ katolsk far, som feks er veldig imot homofili. Jeg antar det er litt av samme greia med religion som styrer en del av livet. Jeg deler ikke det samme katolske synet som min far gjør og det har vært tøft å vokse opp med en som har helt ulikt syn fra deg selv og det kan lett bli et anstrengt forhold og tenker med at det er slikt generelt med religionsforskjeller og kulturforskjeller. Jeg tror det finnes representable muslimer, kristne og ateister. Men som i alle livsyn så finnes det de som ikke er noe særlige, også etniske norske. Det er hva jeg tror.

Men kjæresten min som er fra Nederland hvor det visstnok er mange muslimer mener at de fleste muslimske han har vært borti har dårlige holdninger, lav arbeidsmoral (ser ikke verdien i å jobbe og går på trygd), dårlig kvinnesyn osv. Jeg tror muslimene har vært der noe lengre, eller de har mer erfaring med denne folkegruppen der enn de har vært i Norge fordi Nederland hadde tidligere arbeidsinnvandring og politikere trodde at neste generasjon (2. generasjonsinnvandrere, 3. generasjon osv) skulle bli integrert og ha lignende verdier som i Nederland, men det stikk motsatte skjedde og det var ikke noen endringer i arbeidsmoral eller kriminalitet og slikt. Dette er hans syn og han har mer peiling på politikk enn det jeg noen gang kommer til å få. Jeg er vel mer optimistisk og prøver å gi folk en sjanse i det minste. Men synd at det skal være slik at noen ødelegger ryktet til resten av gruppa som kanskje ikke er like dårlige..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg har hatt overaskende positive erfaringer med muslimer. En gang jeg var helt lost på en ukjent togstasjon i Nederland spurte jeg noen nederlandske jenter om hvor man kan kjøpe togbillett og de bare lo av meg fordi jeg spurte om man kunne kjøpe det på toget, liksom gjorde narr av meg eller noe. Så kom det en hyggelig muslimsk jente og spurte hva som var problemet også fulgte hun meg ned den lange gangen til kontoret hvor man kunne kjøpe billetter og spurte til og med om hun skulle hjelpe meg borte ved skranken. Syns det var kjempesnilt av henne da jeg var helt fortvilet og stressa med å rekke et tog. Jeg fortalte kjæresten min, men følte han bare syns det var teit det jeg sa om at hun var muslimsk. Tydeligvis har han noen problemer med muslimer og sier at han har hatt mye dårlig erfaring, så kan jo ha noe med det å gjøre.

Det finnes såklart gode og ikke så gode mennesker i alle land og religioner. Men vi mennesker er så flinke til å sette ting i grupper og assosiere det med feks negative ting og da blir man jo litt blind for hva som kan være på underflaten.

Endret av Catgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er muslim. Giftet meg av kjærlighet med min mann som også er muslim. Han var og er min aller bestevenn. Så de som tror at muslimer ikke kan være venner med det motsatte kjønn- FEIL!

Jeg har en mastergrad fra Universitet og jobber i en av Norges største firmaer. Så de som tror at muslimske kvinner ikke er likestilt med menn- FEIL!

Spiser halal mat, ikke svin og drikker heller ikke alkohol. Ikke fordi jeg ikke får lov av mannen min, men fordi det er mitt eget valg. Så de som tror at alle muslimske menn undertrykker kvinner- FEIL!

Går ikke med hijab, og aldri har jeg fått beskjed fra mine foreldre/min mann om å bruke det heller. Men jeg har SELV tenkt på tanken. Og hvis jeg en dag begynner med det, blir det av eget vilje. Ikke fordi noen tvinger meg til det.

Jeg bomber ikke, truer ikke, dreper ikke, skader ingen og JA JEG ER MUSLIM!!!

Anonym poster: bdf0533e0bd9daaf4321043ac93ee356

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser på muslimer som overtroiske.

Anonym poster: f0dad5a2cb695f902d4aa7fff5a525c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva menes egentlig med "ikke-troende muslim" eller "troende muslim"? Islam er vel strengt tatt ikke noe man er, men noe man tror på.

Anonym poster: 4d4a3d6f47832b96fe2bc6736e44a74f

Tja...Det å være muslim er jo i hovedsak å tro på Allah og følge Muhammed som profet, men det finnes jo de som bare tilhører en muslimsk kultur. Født og oppvokst i et muslimsk land, eller født i Norge av muslimske foreldre men ikke troende. Disse begrepene bruker jo mange kristne også. Noen kaller seg troende krisne, mens andre kaller seg "kulturelle kristne". Et annent morsomt begrep er jo "personlig kristne", har alltid lurt på hvordan det er å være upersonlig kristen ;)

Jeg er skeptisk til all overtro, og spesielt når en overtro står over menneskerettigheter, nestekjærlighet og likeverd.

Til tross for dette har jeg gode erfaringer med flerkulturelle nordmenn. I min datters barnehage har det til tider vært 10% barn av norsk etniske foreldre. En del av barna og foreldrene er muslimske. De muslimer jeg har blitt kjent med er hyggelige, høflige, morsomme, og like forskjellige som kristne jeg kjenner. Noen er sterkt troende, men allikevel veldig "norske" og svært godt integrert. Andre er mer sekulære, og har nesten bare matkultur og språkkunskap igjen fra sine opprinnelsesland.

Det er synd mange er så skeptiske mot muslimer, dette går også ut over mange mørke personer, og skaper mistro og skepsis. Håper det etterhvert blir flere muslimer som deltar i politikk, underholning og andre arenaer i samfunnet. Vi trenger større åpenhet mere humor og mere toleranse.

Anonym poster: 0a62a69359952fe77732847bc60be049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har veldig sansen for de som tar sterk avstand fra terror, jødehat, Israelshat og som er glad i hunder som kjæledyr, og som kan akseptere og respektere medmennesker som homofile, og at kvinner skal få lov til å gå med hva de vil og gifte seg med hvem de vil.

Det er det eneste kriteriet mitt, så det er vel ikke noe problem da? :vetikke:

Anonym poster: b22e311b6f48f4c3dda3a48f0c875bb7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo greie muslimer, og det finnes litt mindre snille muslimer...

Det samme gjelder vel kristne og jøder osv.

Når sant skal sies kan jeg veldig lite om religion, så JEG har i alle fall ikke rett til å "dømme" noen pga hva de tror på og mener, når jeg strengt tatt ikke vet hva de mener og tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Desverre har muslimer fått ett stempel fordi tilfeldigvis terroristene som bombet t-banen i London og world trade center var muslimer.

Tilfeldigvis??

Hva med bombingen av de 4 togene i Spania midt i rushtiden, der 191 mennesker ble drept?

Det var ikke noe tilfeldig over at IRA var katolikker heller.

Disse terrorangrepene har mye med religion å gjøre. Religionen er en del av pakken der man fremmedgjør fienden, noe man gjør i all form for krig. Og ja, terrorhandlinger er i høyeste grad er form for krigføring.

Jeg foreslår at du tar historietimene om igjen, gjennomføringen din står til stryk!

Ja, jeg vet dette blir avsporing, men det går rett og slett ikke an å dra inn ordet tilfeldigheter i så alvorlige saker. Det er en helt vanvittig (mangel på) tankegang.

Anonym poster: 6293c78feedfde6981d3fc8c66c6bcce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i Oslo og er derfor stadig vekk i Oslo sentrum, og de muslimene som går rundt i Oslo er stort sett noen ufordragelige krek. Hvis du og en muslim går mot hverandre, hvem er det som må ut til siden og hvem er det som tror han eier gata? Jentene er ikke like ille der, men jeg har en del muslimske kolleger og jentene er rimelig frekke i arbeidssammenheng, i kontakt med mennesker utenifra.

Anonym poster: 7434eab7735455dc5db30820f7ea23b3

Hvordan vet du hvem som er muslimer på gaten? fordi han er araber er det ikke sikkert at han er muslim, just saying

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigvis??

Hva med bombingen av de 4 togene i Spania midt i rushtiden, der 191 mennesker ble drept?

Det var ikke noe tilfeldig over at IRA var katolikker heller.

Disse terrorangrepene har mye med religion å gjøre. Religionen er en del av pakken der man fremmedgjør fienden, noe man gjør i all form for krig. Og ja, terrorhandlinger er i høyeste grad er form for krigføring.

Jeg foreslår at du tar historietimene om igjen, gjennomføringen din står til stryk!

Ja, jeg vet dette blir avsporing, men det går rett og slett ikke an å dra inn ordet tilfeldigheter i så alvorlige saker. Det er en helt vanvittig (mangel på) tankegang.

Det jeg mente som du tydeligvis ikke forstod og måtte svare så jævlig skarpt til meg viser din lille forståelse for debatter.

Jeg er ganske tydelig på at terrorisme ikke støttes av noen religioner, og at det TILFELDIGVIS var muslimer som begikk den handlinger peker på at det setter ett dårlig stempel på alle de andre gode menneskene som tilhører islam.

Det var tilfeldigvis en nordmann som drepte en haug med tenåringer på utøya og derav er alle nordmenn søppel? neppe.

Det kunne likegodt vært kristne som bombet world trade center eller tbanen fordi usa er full av muslimer og det er muslim hat. derav kommer ordet tilfeldigvis.

Når vi snakker om islam og muslimer så snakker vi ikke om ekstremister.

Når vi snakker om kristne og nordmenn så snakker vi ikke om ekstremister merk: Breivik

Disse er helt klart en egen kategori som ikke har noenting med religion å gjøre. Det er onde, kriminelle mennesker som ikke har noe i ett samfunn å gjøre. Likegyldig hvilken religion de har.

Noen liker muslimer andre ikke, noen liker kristne andre ikke.

Så så lenge man er gode samfunnsborgere og oppfører seg pent så skal man ikke snakke nedlatende om noen.

Love & Peace!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg mente som du tydeligvis ikke forstod og måtte svare så jævlig skarpt til meg viser din lille forståelse for debatter.

Jeg er ganske tydelig på at terrorisme ikke støttes av noen religioner, og at det TILFELDIGVIS var muslimer som begikk den handlinger peker på at det setter ett dårlig stempel på alle de andre gode menneskene som tilhører islam.

Det var tilfeldigvis en nordmann som drepte en haug med tenåringer på utøya og derav er alle nordmenn søppel? neppe.

Det kunne likegodt vært kristne som bombet world trade center eller tbanen fordi usa er full av muslimer og det er muslim hat. derav kommer ordet tilfeldigvis.

Når vi snakker om islam og muslimer så snakker vi ikke om ekstremister.

Når vi snakker om kristne og nordmenn så snakker vi ikke om ekstremister merk: Breivik

Disse er helt klart en egen kategori som ikke har noenting med religion å gjøre. Det er onde, kriminelle mennesker som ikke har noe i ett samfunn å gjøre. Likegyldig hvilken religion de har.

Noen liker muslimer andre ikke, noen liker kristne andre ikke.

Så så lenge man er gode samfunnsborgere og oppfører seg pent så skal man ikke snakke nedlatende om noen.

Love & Peace!

Det eneste jeg snakker nedlatende om, er bruken av ordet tilfeldig i en slik sammenheng. Du fikk kanskje med deg at jeg også nevnte katolikker oppi der? Fint.

Du har enda ikke fått med deg essensen i det jeg sa, og det er at det er en oss og dem holdning, i krig og terrorhandlinger, som forsterkes når man drar med religion. Det ikke bare vi som tenker oss og dem, det er vanlig også fra andre kulturer. Det er helt feil at det like godt kunne være kristne som sprengte wtc, i den sammenhengen ville lik religion gjort fienden mer lik gjerningsmennene. Da er det med en gang høyere terskel for å gjøre stor skade. Religiøse og kulturelle likheter var også det som fikk IRA til å varsle bombeaksjonene rett før det smalt, så folk fikk tid til å løpe i sikkerhet. Det var ingen slik varsling når Al Qaida aksjonerte. Der var fienden fremmed nok, til at massiv skade var greit.

Breivik hadde også klart å fremmedgjøre seg fra ofrene sine, men på andre måter enn med religion. Men det må likevel en fremmedgjøring til, før man kan gjøre fryktelige ting mot andre mennesker. Noe som er mitt poeng.

Fatter du nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Liker ikke muslimer og holder meg langt unna. De sier en ting,mens de mener noe annet .Uærlige ekle folk

Anonym poster: b9ce758bbfe6e51a505f84b324265198

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker ikke muslimer og holder meg langt unna. De sier en ting,mens de mener noe annet .Uærlige ekle folk

Anonym poster: b9ce758bbfe6e51a505f84b324265198

Og det er bare muslimer som er uærlige? Og mener du at ALLE muslimer er uærlige?

Jeg er selv muslim, og har vært i kontakt med jøder, hinduister, buddhister og ikke-troende som lyver og lurer. Så her har du nok gått glipp av noe.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og det er bare muslimer som er uærlige? Og mener du at ALLE muslimer er uærlige?

Jeg er selv muslim, og har vært i kontakt med jøder, hinduister, buddhister og ikke-troende som lyver og lurer. Så her har du nok gått glipp av noe.

Ja. Bare muslimer.

Anonym poster: 3842d5af9d03623fafed218b9e7fc2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...