Gå til innhold

Foreldre flytter flere hundre mil fra hverandre, hvilke regler gjelder her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg. Barnefar og jeg er historie.

Jeg gjør det slutt når han kommer hjem fra jobb. Få det unna fort.

Men, det er et problem. Vi bor på min hjemplass. Her hr barnet barnehageplass og alt, og vi har bodd her i et år.

Min samboer bor helt på andre siden av landet. To flyreiser unna.

Han har ikke rukket å skaffe seg noe særlig bekjentskaper her nede hos meg. Så jeg tviler veldig på at han blir i distriktet etter bruddet.

Han kommer antagelig til å flytte til sin hjemby. Og det er lite jeg får gjort med det kjenner jeg han rett.

Så, jeg er endog bekymret for ungen vår, han er tre år gammel.

La oss si at foreldreretten blir delt opp i 40/60. Og han må drive å reise frem og tilbake som en stakkars kasteball fordi.

Den tanken liker jeg ikke.....

Han er så liten.

Så hvordan er reglene her?

Anonym poster: 91953b231d871977c897d542df391555

Anonym poster: dd2e27297b974f150bd2d483c2d59607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene men er selv skilsmissebarn der foreldrene mine bor på hver sin kant av landet. Og det enkleste er jo at den ene foreldren har barnet til hverdags og så drar barnet til den andre forelderen annenhver helg eller noe.

Alle ferier deles i to f.eks. selv skulle jeg ønske at min foreldre ikke delte julen dette har ført til at jeg nå i en alder av over 20 ikke har en eneste juletradisjon fordi det ikke var tid siden vi alltid måtte reise et sted.

håper dere kommer til en grei ordning sånn at det blir best for barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene men er selv skilsmissebarn der foreldrene mine bor på hver sin kant av landet. Og det enkleste er jo at den ene foreldren har barnet til hverdags og så drar barnet til den andre forelderen annenhver helg eller noe.

Alle ferier deles i to f.eks. selv skulle jeg ønske at min foreldre ikke delte julen dette har ført til at jeg nå i en alder av over 20 ikke har en eneste juletradisjon fordi det ikke var tid siden vi alltid måtte reise et sted.

håper dere kommer til en grei ordning sånn at det blir best for barnet.

Takk for svar.

Men å reise med et å lit barn. To flyreiser, pluss at en skal jo hjem også. Det blir altså fire flyreiser pr mnd. Det kan jo ikke gå an? Jeg har iallefall ikke råd til det. Da får han evt selv betale reisen for oss alle, siden det faktisk er hans eget valg å reise vekk herfra.

Jg tenker at jeg har ungen i hovedomrsorg, så kan han få henne annenhver ferie (hele ferien), pluss et visst antall helger i året. F.eks 1 helg annenhver mnd.

Høres ikke det rimelig ut?

Btw, MÅ man til mekling hvis man ikke er gift?

Hilsen Ts.

AnonymBruker
Skrevet

40/60 deling går jo ikke, det sier seg selv med så stor avstand.

Nå er det jo ikke gitt at du får hovedomsogen, men at du forsetter å bo i barnets "barndomshjem" og at han da kan forsette å forholde seg til sitt vante nettverk vil jo veie tungt.

Hvis barnefar bestemmer seg for å flytte så er det vel rimeligst at han betaler reiseutgifter for barnet.

Hvis dere ikke blir enige om dette så søk rådgivning med en gang. Det er til barnets beste at dere er enige og kan kommunisere. Hvordan dere oppfører dere i denne prosessen har alt å si for hvordan barnet takler det.

Anonym poster: 8e0e1515f0577bb5099eefe55b2e0b49

AnonymBruker
Skrevet

40/60 deling går jo ikke, det sier seg selv med så stor avstand.

Nå er det jo ikke gitt at du får hovedomsogen, men at du forsetter å bo i barnets "barndomshjem" og at han da kan forsette å forholde seg til sitt vante nettverk vil jo veie tungt.

Hvis barnefar bestemmer seg for å flytte så er det vel rimeligst at han betaler reiseutgifter for barnet.

Hvis dere ikke blir enige om dette så søk rådgivning med en gang. Det er til barnets beste at dere er enige og kan kommunisere. Hvordan dere oppfører dere i denne prosessen har alt å si for hvordan barnet takler det.

Anonym poster: 8e0e1515f0577bb5099eefe55b2e0b49

Men skal jeg virkelig sende en treåring med fly? Alene??

Det er uaktuelt.

Da får han i så fall komme og hent han selv. Men det må jo bli fryktelig dyrt for han da, om dette skal skje så ofte som annenhver helg, som Ruskemor foreslo.

Ts.

Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Dere må til mekling, ja. Ellers får man ikke rettigheter som aleneforsørger.

Det er også slik at transport til og fra samvær må dere dele på, uavhengig av hvem som er skyld i at det er slik. Det skal deles "forholdsmessig" etter inntekt.

Endret av Marmot
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Men å reise med et å lit barn. To flyreiser, pluss at en skal jo hjem også. Det blir altså fire flyreiser pr mnd. Det kan jo ikke gå an? Jeg har iallefall ikke råd til det. Da får han evt selv betale reisen for oss alle, siden det faktisk er hans eget valg å reise vekk herfra.

Jg tenker at jeg har ungen i hovedomrsorg, så kan han få henne annenhver ferie (hele ferien), pluss et visst antall helger i året. F.eks 1 helg annenhver mnd.

Høres ikke det rimelig ut?

Btw, MÅ man til mekling hvis man ikke er gift?

Hilsen Ts.

Nå sier jeg ikke at dette må dere gjøre. Selv så jeg min far hver tredje helg. Min mor ville at jeg skulle ha kontakt med min far.

Ser noen av de andre skriver om deling av utgifter på reise og at dere bør gå til mekling. dette er noe jeg ikke kan svare på siden jeg er "barnet" i en skilsmisse sak. Men det de andre skriver syntes jeg høres veldig riktig ut.

Skrevet

Du kan ikke sende barnet alene med fly før h*n er 5 uansett pga regler hos flyselskapene.

Mekling må dere til, enten dere vil eller ikke, men det er deres valg hva dere gjør ut av det. Vi kom dit med ferdig skrevet samværsavtale og hadde i grunn ikke mer å snakke om, vi var enige og ferdig med det liksom.

Gjest Marmot
Skrevet

Du kan ikke sende barnet alene med fly før h*n er 5 uansett pga regler hos flyselskapene.

Og enda eldre om det er slik at barnet må bytte fly.

Skrevet

Og enda eldre om det er slik at barnet må bytte fly.

Takk for at du spesifiserte så jeg ikke villeder, det visste jeg ikke, har kun sendt min TRD-OSL for å besøke besteforeldre :)

Gjest Rosemor
Skrevet

I tilsvarende tilfeller jeg kjenner til, der barnet har vært under 5-6 år, og foreldrene har bodd på hver sin kant av landet, har de løst det på en annen måte enn skissert her.

Barnet/barna hadde to lengre turer i året til samværsforelder (påske- eller juleferie, og sommerferie), der bostedsforelder hentet og leverte barnet en gang, mens samværsforelder hentet og leverte til den andre ferien. I tillegg reiste samværsforelder for utvidet helgesamvær en gang i måneden. Bostedsforelder spleiset da på reiseregningen for billigste flyreise.

Man kan selvsagt diskutere hvor riktig dette er, men for disse fungerte det veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...