Gå til innhold

Strikk gone wrong - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har da så svært begynt på en genser med oppskrift fra Pickles. Jeg er helt strikkenybegynner, og har brukt vinter og vår på å fått strikket ermene og nederste delen av bolen, og er klar for å sette alle delene på en pinne og begynne med raglanfelling - trodde jeg helt til jeg så nærmere på bildene i oppskriften.

Jeg tror rett og slett jeg må ha misforstått noe grunnleggende, for bolen min er et rektangulært stykke strikk, som dermed må sys sammen for å bli genser, men det er ikke søm hverken fremme eller bak på genseren på bildet! Skulle jeg ha strikket bolen i ett stykke, som en pølse? Er det noen som gidder å hjelpe en lite strikkebegavet med å forstå oppskriften?

Det er denne genseren:

http://www.pickles.no/klassisk-angoragenser/

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har da så svært begynt på en genser med oppskrift fra Pickles. Jeg er helt strikkenybegynner, og har brukt vinter og vår på å fått strikket ermene og nederste delen av bolen, og er klar for å sette alle delene på en pinne og begynne med raglanfelling - trodde jeg helt til jeg så nærmere på bildene i oppskriften.

Jeg tror rett og slett jeg må ha misforstått noe grunnleggende, for bolen min er et rektangulært stykke strikk, som dermed må sys sammen for å bli genser, men det er ikke søm hverken fremme eller bak på genseren på bildet! Skulle jeg ha strikket bolen i ett stykke, som en pølse? Er det noen som gidder å hjelpe en lite strikkebegavet med å forstå oppskriften?

Det er denne genseren:

http://www.pickles.no/klassisk-angoragenser/

På forhånd takk!

Bolen skal strikkes rundt og rundt!

Jeg anbefaler strikkesiden på Facebook for hjelp, der er mange flinke folk 😀

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Ja, du skulle ikke strikket fram og tilbake, men som ei pølse. Dessverre.

Skrevet

Uff, sånt er kjipt! :) jeg har aldri hørt noen strikke bol på den måten du gjorde, dessverre.

Skrevet

Haha, fy søren så irriterende! Jaja, får se om jeg finner en instruksjonsvideo på YouTube og begynne på nytt. Skal ermene også strikkes rundt da? I følge oppskriften skal jeg sette bolen og ermene på samme rundpinne for raglanfellingen, hvordan setter jeg delene på samme pinne når bolen er et rundt stykke?

Skrevet

Haha, fy søren så irriterende! Jaja, får se om jeg finner en instruksjonsvideo på YouTube og begynne på nytt. Skal ermene også strikkes rundt da? I følge oppskriften skal jeg sette bolen og ermene på samme rundpinne for raglanfellingen, hvordan setter jeg delene på samme pinne når bolen er et rundt stykke?

Jeg pleier å strikke ermene inn på pinnen, da får jeg en ekstra runde bare. Det blir trangt i begynnelsen, men det går med litt godvilje :) pickles har endel videoer du kan se på 😀

Skrevet

Ja, ermene skal strikkes rundt og rundt også :)

En vanlig genser strikkes jo sånn: legg opp x antall masker, strikk vrangbord rundt og rundt i x antall cm. Gå over til glattstrikk, strikk til arbeid måler x cm. Så får du beskjed om å felle av til ermer. Som oftest så "starter runden" midt under ermet på venstre side. Det jeg da gjør er at jeg strikker til høyre erme, der jeg har felt av, også begynner jeg å strikke ermet inn. Når jeg har strikket alle maskene på ermet fortsetter jeg på bolen, bak venstre erme. Når jeg da kommer på slutten av runden så strikk inn det siste ermet.

Det er knotete å strikke inn ermer. Du føler ikke at arbeidet "flyter" før etter en 6-7 runder, men det går seg til :)

Og raglan er så fint!

Du er hjertelig velkommen til å sende en PM, TS, hvis du vil jeg skal forklare bedre.

Skrevet

Du er hjertelig velkommen til å sende en PM, TS, hvis du vil jeg skal forklare bedre.

Så snill du er! Og dere alle:)

Nå har jeg lagt opp til ny vrangbord, og så skal jeg strikke 33 cm med glattstrikk til bolen etterpå, men så kommer jeg sikkert til å ha flere spørsmål når jeg kommer så langt at jeg skal begynne med fellingen.

Takk for hjelpen foreløpig!

Skrevet

Takk, Badeand! Jeg fortsetter, veien er jo målet med strikking uansett, hvis jeg bare ville ha genser kunne jeg jo kjøpt en ferdig for mindre enn garnet kostet;)

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Nå ser genseren min ut som på det sjette bildet på linken som Badeand la ut. Jeg har satt det ene ermet på rundpinnen sammen med bolen. Så står det at jeg skal "maske meg bortover mot det andre ermehullet"...mener de strikke til det andre ermehullet? Og hvordan får jeg gjort det egentlig? Pinnene henger jo sammen der som fellingen til ermene er, både på bolen og på ermet? Og hvilken tråd skal jeg strikke med? En helt ny? *forvirra*

Veldig takknemlig hvis noen skjønner hva jeg mener og vil svare!:)

Skrevet

Nå ser genseren min ut som på det sjette bildet på linken som Badeand la ut. Jeg har satt det ene ermet på rundpinnen sammen med bolen. Så står det at jeg skal "maske meg bortover mot det andre ermehullet"...mener de strikke til det andre ermehullet? Og hvordan får jeg gjort det egentlig? Pinnene henger jo sammen der som fellingen til ermene er, både på bolen og på ermet? Og hvilken tråd skal jeg strikke med? En helt ny? *forvirra*

Veldig takknemlig hvis noen skjønner hva jeg mener og vil svare! :)

Jeg bare "flytter" maskene til jeg kommer til dit det andre ermet skal festes på :) Strikker dem altså ikke, men bare flytter dem rundt :) Når ermene og bolen er kommet på samme pinne, så begynner jeg alltid omgangen bak ventre skulder :) Det blir penest :)

• 9 måneder senere...
Skrevet

Strikker Marius genser. Lurer på om hvor jeg skal begynne fellingen etterhvert? Hva blir siden mot kroppen? Hvor skal der jeg har økt masker vende, ut fra armen eller inn mot kroppen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...