AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har i ett og et halvt år slitt mye med maten, og gikk ned 15 kg på dette.. Jeg mistet mye fett, men omtrent alt jeg hadde av muskler forsvant også. Jeg har også en del næringsmangler, blant annet jern og vitaminer.. Nå har jeg begynt å spise regelmessig, prøver å spise så sunt som mulig selv om jeg noen ganger hopper over måltid.. Det er vanskelig å gå ifra å spise ett stort måltid om dagen, til å spise 3 små måltider og 1 stort. Det er så langt jeg har kommet, iallefall.. Jeg har prøvd å trene, og lastet ned en app som heter Trening, der kan velge hvor lenge jeg vil trene for eksempel rumpa, armene osv.. Så i dag prøvde jeg: 5 minutter kardio (oppvarming), 7.5 minutter rumpe og 5 minutter mage. Og jeg er utslitt og har så vondt i lårene, og når jeg skulle ta sit-ups fikk jeg ekstreme smerter i nakken, og magen verket som bare f***. Jeg gjør det SÅ dårlig, men jeg greier absolutt ikke mer enn dette. Og det jeg lurer på, er om jeg trener HVER dag: 5 minutter kardio til oppvarming, 7.5 minutter rumpe og 5 minutter annen styrke (armer, bein, mage osv, en av delene), i en uke, kommer jeg til å greie mer da neste uke? :/ Syns det er så ufattelig lite, men greier ikke presse meg mer.. Presser jeg meg mer blir jeg bare lei meg og føler meg fæl og at alt jeg gjør er feil. Anonym poster: adae8392c36b8e2be77fc7e23e52d38c
Gjest *Maja* Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Alder, vekt og høyde? Situps er bare dumt. Alle får vondt i nakken av det. Ta planken, ligg på rygg og løft beina opp og ned, sidehev etc. Mye mer effektivt. Å trene når en er noob ER vondt. Det et fordi fysikken er ræva og en må trene den opp. Prosessen er slitsom og det er ikke morro å kjenne på kroppen hvor skakkjørt den egentlig er, men fordelen er at den blir sterkere for hver uke en er flink å trene. Jeg gikk fra 30 røyk om dagen og aldri trene til å stumpe røyken og løpe flere mil i uka. Det var et helvete å starte, men med viljestyrke og motivasjon så klarer en alt en vil. Det er hovedsakelig psyken som stopper deg, kroppen klarer mer enn du tror. Endret 18. mars 2013 av *Maja*
Løvetanten Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Begynn i det små... i det bittesmå. Når jeg begynte å trene vekter så hadde jeg skader og jeg var skikkelig svak etter lang rekonvalesens, og jeg måtte være ytterst forsiktig med å løfte i det hele tatt. Jeg begynte med de minste manualene og vektskivene, og bygget meg opp og opp og opp. Det tok ihvertfall 14 dager før jeg i det hele tatt fikk kontakt med musklene mine, så du må gi deg selv tid. Alle har begynt et sted. Ingen vits i å trene hver dag. 3 dager i uka er mer enn nok, og vær lur og tren hele kroppen hver gang. Inne på Fitnessbloggen.no er det treningsprogram for nybegynnere. Om du bare vil trene med kroppsvekten din så er det mange programmer på nettet. Endret 18. mars 2013 av Løvetanten
JohnS Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Jeg synes du skal droppe dette tidsgreiene, og heller fokusere på intervaller, sett og repetisjoner. Det er ikke tiden i seg selv som er viktig. Kardio gjerne i form av intervaller det du veksler mellom jogging og løping. Høyintensitetsvarianten er også fin, her veksler du mellom å jogge og sprinte, for eksempel 10 s sprint, 20 s jogg, osv. Styrke går i X antall omganger/sett av en øvelse med Y antall repeptisjoner i hver, der du presser deg helt til grensen. Det meste fornuftige her er nok enkle (men tunge) øvelser som knebøy/markløft, utfall, benkpress, pullups/chins, og lignende. Greien er å bruke tiden mest mulig effektivt og trene så tungt som mulig, og da er det stort sett de tradisjonelle øvelsene (kjenner du det ikke dagen etter trente du ikke hardt eller tungt nok) som gjelder og ikke alt mulig annet moderne som tilbys i timer i dag. Å løfte på en 1 kg vekt i en time har ingenting for seg. Hvis du føler deg helt knust slik at du så vidt kan reise deg og musklene gjør vondt bare å ta på har du nok tatt for hardt i. Du skal kjenne det, men ikke så ekstremt. For å gi kroppen litt pause kan du gjerne også veksle melllom hva du trener og ikke ta alt samme dag. Sit-ups er ikke nødvendigvis en god øvelse, særlig hvis man har dårlig teknikk. Det er ikke en naturlig bevegelse for mennesker. Kanskje du bør prøve andre varianter som for eksempel planken. Uansett er det normalt å ikke klare mye i begynnelsen og at det er et slit. Det blir bedre. Nøkkelen er å ikke gi opp selv om det du presterer virker patetisk de første ukene. Press deg så mye du kan hver gang. Det blir lettere etterhvert, men ikke heng etter, når du blir sterkere må du også trene hardere. Om du er jente så ikke vær redd for dette med å trene hardt. Du vil ikke ende opp med å se ut som en mann, så bare ta i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå