AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har alltid hatt tendenser til at hjertet slår noen ekstraslag innimellom, men i det siste har det tatt helt av. Nå har jeg nesten "anfall" der jeg får ekstraslag på nesten hvert femte normale hjerteslag. I natt sov jeg minimalt fordi hjertet hoppet så mange ekstraslag. Det har fortsatt med veldig hyppige ekstraslag i dag, så jeg tok fri fra jobb og dro til lege. Der tok de EKG og blodtrykk og spurte masse spørsmål. EKG'en så normal ut (selvsagt kom det ingen ekstraslag akkurat når vi tok EKG, det er jo typisk) og blodtrykket var høyt (180/100). Legen var ikke så veldig opptatt av blodtrykket og mente det ikke var faretruende høyt, men at hun gjerne ville ha det kontrollert flere ganger. I tillegg skal jeg ta blodprøver og få henvisning til sånn der døgnregistrering av hjerterytme. Så nå sitter jeg her med sykemelding og et hoppende hjerte og er ganske sliten og lei. Er det flere som har opplevd dette? Hvilke symptomer hadde dere, hva mente legen og hvilken diagnose fikk dere eventuelt? Selv om legen sendte meg hjem klarer jeg ikke helt slappe av og blir litt nervøs hver gang det kommer et ekstraslag (ja jeg vet at det kan forverre tilstanden å være nervøs)... Jeg er jo bare 35 år så ønsker jo ikke å få problemer med hjertet allerede nå. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
belle_ Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Sliter du med angst eller noe ved siden av? Jeg har selv ekstraslag på hjertet noe jeg har hatt i mange år. Det var spesielt ille da jeg slet med angst en periode når jeg var yngre. Nå plager det meg svært lite og jeg har bare lært meg å leve med det. Jeg var på diverse utredninger og hadde 24 timers EKG og over to eller tre døgn. De fant ut at jeg hadde ekstraslag på hjertet men ellers var alt fint. Det er ingen problem å leve med det og det hemmer meg på ingen måte. Jeg fikk noen betablokktabletter som jeg kan bruke om det er ekstra ille. Disse er ikke farlig på noe som helst måte og roer kroppen også veld vanlig hjertebank. Nå som jeg ikke sliter med angst tenker jeg lite eller nesten aldri over ekstraslagene, de bekymrer meg ikke og da tenker man heller ikke så veldig over det!
Gjest uAnonymbruker Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har også ekstraslag på hjertet. Litt ekkelt når det skjer, men ellers er det helt ufarlig hos meg.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har ikke angst men har vel alltid vært veldig nervøs av meg og også veldig følelsesmenneske. Jeg merker jo at ekstraslagene blir verre om jeg er nervøs eller oppjaget for noe, så nå prøver jeg fortvilt å beholde roen og overse dem. Det er ikke noe stort problem å leve med sporadiske ekstraslag sånn som jeg har vært vant med, men når det blir så hyppig som det siste døgnet blir jeg både nervøs og sliten. Dersom ting ikke roet seg mer ned kunne jeg få medisin som roer ned hjertet litt. Jeg kjenner at jeg skulle ønske jeg hadde fått det i dag... Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Der tok de EKG og blodtrykk og spurte masse spørsmål. EKG'en så normal ut (selvsagt kom det ingen ekstraslag akkurat når vi tok EKG, det er jo typisk) og blodtrykket var høyt (180/100). Legen var ikke så veldig opptatt av blodtrykket og mente det ikke var faretruende høyt, men at hun gjerne ville ha det kontrollert flere ganger. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c Med et blodtrykk på 180/100 befinner du deg i grenseland mellom moderat og alvorlig hypertensjon (moderat er 160-179/100-109, mens alvorlig er 180/110 eller høyere). Hvis du var veldig stresset/nervøs i dag, så bør det selvsagt tas med i beregningen, men jeg ville sørget for å få det kontrollert flere ganger for å vite om det kun var situasjonsavhengig eller om du går rundt med så høyt blodtrykk til daglig. Anonym poster: f7b0e36261830c86eb2d76c5eb0a1c2e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Med et blodtrykk på 180/100 befinner du deg i grenseland mellom moderat og alvorlig hypertensjon (moderat er 160-179/100-109, mens alvorlig er 180/110 eller høyere). Hvis du var veldig stresset/nervøs i dag, så bør det selvsagt tas med i beregningen, men jeg ville sørget for å få det kontrollert flere ganger for å vite om det kun var situasjonsavhengig eller om du går rundt med så høyt blodtrykk til daglig. Anonym poster: f7b0e36261830c86eb2d76c5eb0a1c2e Ja jeg skjønner jo det. Det er derfor jeg skal kontrollmåle flere ganger i morgen. Men det er veldig vanskelig å være avslappet og beholde hvilepuls når hjertet slår ekle ekstraslag hele tiden, og i tillegg misliker jeg å få målt blodtrykk (får helt klaus av den mansjetten som blir trang) og har alltid hatt høy puls (og da antakelig også høyt blodtrykk) når jeg er hos legen. Vi får se hva de finner ut imorra. Jeg er ihvertfall dritlei allerede og skulle gjerne ønske at jeg kunne ha fått noe som roet ned ekstraslagene litt. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har et sånn der måleapparat hjemme til å ha rundt håndleddet. Jeg vet de kan være unøyaktige, men overtrykket i natt viste omtrent samme som legens måling men litt høyere undertrykk. Vurderer å ta det med til legen imorgen for å sjekke nøyaktigheten opp mot legekontorets målinger. Jeg prøvde å måle et par ganger hjemme i sofaen både sittende og liggende men klarte liksom ikke slappe av ordentlig. Likevel viste målingene litt lavere. Nå fikk jeg ca 162/95. Idag etter at jeg var hos legen har jeg hatt perioder der det ikke har vært ekstraslag (ikke følbare ihvertfall), men så er det på'n igjen med ekstraslag. Utrolig ekkelt og slitsomt. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
Gjest Eurodice Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Dette skal du ikke ta lett på. Det er ganske vanlig med ekstrasystoler av og til, men slik som det er med deg nå, synes jeg du skulle be om utredning på sykehus. Du har et himmelhøyt blodtrykk. Jeg gikk med ekstrasystoler i mange år. Jeg var stresset og sliten, så jeg tenkte ikke over at dette kunne være noe farlig. Jeg opplevde det ikke så ofte, og ikke mer enn 5-10 minutter til å begynne med. Jeg var på sykehuset og tok EKG. Da var selvfølgelig alt normalt. Jeg hadde også på meg et måleapparat hjemme, som det ikke gav noe utslag på. Men det ballet på seg. I 2007 og 2008 var jeg plaget av langvarige, hyppige anfall av uregelmessig hjerterytme og puls. I april 2009 ble jeg lagt inn akutt på sykehus. Der ble det konstatert at jeg hadde atrieflimmer og klaffefeil i hjertet. Jeg måtte begynne med medisiner. Før dette hadde jeg brukt betablokker et par års tid, uten særlig virkning. Nå begynte en periode med enda flere medisiner, nesten etter prøve- og feileprinsippet. Jeg kunne være fin i flere uker, så slo det til igjen. For å gjøre en lang historie kort, etter flere akuttinnleggelser, blant annet ved at jeg nesten besvimte noen ganger og måtte ringe etter ambulanse, ble det bestemt at jeg skulle få konvertering av hjertet, det vil si elektrosjokk. Dette skjedde i 2011, mener jeg å huske. Etter det har jeg vært frisk. Det har vært noen få, svake tilløp til hurtig puls og hjerteslag, men det har gått over relativt raskt. Jeg må bruke medisiner så lenge jeg lever. Jeg er under tett oppfølging, årlige kontroller med ultralyd på sykehus og månedlig for blodprøver og blodtrykk hos fastlegen. Når jeg leser det jeg har skrevet, ser det dramatisk ut. Jeg lever bra jeg, men har selvfølgelig noen begrensninger, men det plager meg ikke. Jeg sier igjen, spør om å få skikkelig utredning! Endret 18. mars 2013 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Jeg skal jo utredes. Jeg blir henvist til hjertespesialist og skal få sånn der måleutstyr til å gå med i noen dager der de skal finne ut hvilken type ekstrasystoler jeg har. Når det gjelder blodtrykk pleier man ikke å anse en gangs måling på legekontor som gjeldende blodtrykk. Man må ofte ta flere kontrollmålinger (noe jeg skal ta imorra) og ofte også 24-timers måling hjemme før man avgjør om blodtrykket er høyt eller ikke. Jeg blir alltid kjempestressa hos lege og får en puls i 100-120, og da er det jo ikke rart at blodtrykket også blir høyt. Men selvsagt skal jeg sørge for å bli ordentlig utredet. Jeg akter ikke å gå og plages med ekstraslag over lengre tid. Og jeg skal sørge for å sjekke blodtrykket jevnlig både hjemme og hos lege. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Forresten: jeg hadde et høyt blodtrykk, alt for høyt. Men "himmelhøyt" er det faktisk ikke med tanke på at det ble målt mens jeg var stresset. Det er jo slett ikke sikkert at dette er mitt egentlige trykk. Som sagt fikk jeg lavere trykk når jeg målte hjemme (og da var jeg ikke veldig avslappet da heller). Det er viktig å ta ting alvorlig, men med mindre du er lege bør du være litt forsiktig med å bruke uttrykk som "himmelhøyt blodtrykk". Men ellers: takk for svar! Greit å høre andres historie! Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #11 Skrevet 19. mars 2013 Da har jeg vært en tur til hos legen og det var en stressende opplevelse. Veldig folksomt så jeg måtte vente i over en time mens jeg satt og kjente veldig hyppige ekstraslag. Men fikk nå tatt blodprøver og til slutt også blodtrykk. Riktignok ikke etter å ha ligget i 10 minutt og slappet av som først tenkt, men både puls og blodtrykk var lavere idag. Jeg skal kontrollere blodtrykket flere ganger for å sjekke. Jeg fikk også snakket med legen og fikk resept på en mild dose betablokkere for å se om det kan hjelpe. Så blir det bare å se an formen frem til jeg får komme til hjertespesialist. Jeg skulle også få sykemelding videre dersom jeg trengte det. Det som er rart er at ekstraslagene er verst når jeg sitter eller står. Hvis jeg er skikkelig i bevegelse får jeg mindre ekstraslag og hvis jeg ligger får jeg nesten ingen. Jeg merker også at pulsen er raskere i periodene med ekstraslag, så håper at betablokker kan hjelpe på. TS. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #12 Skrevet 19. mars 2013 Nå har plutselig ting endret seg. Først begynte jeg å få ekstraslag også når jeg ligger og fant ingen måte å roe ned på, men nå har jeg (bank i bordet) sittet oppreist lenge uten ekstraslag. Jeg har også prøvd å måle blodtrykket med håndleddsmåleren og det har sakte men sikkert gått litt ned. Faktisk hadde jeg en måling på 136/85 sittende, noe som jeg må si meg veldig fornøyd med. Riktignok ikke superbra trykk, men ihvertfall. (men etter å ha snakket med bestemor på telefonen og blitt litt varm om ørene var ekstraslagene tilbake...) Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
Marcia Skrevet 20. mars 2013 #13 Skrevet 20. mars 2013 Jeg har også hatt ekstraslag i perioder det siste året, og har akkurat vært igjennom hele regla med EKG hos fastlegen, 24-timers EKG og sånn sykkeltest. Tror jeg tok 4 EKG-er hos fastlegen, og ingen av dem viste noe rart. Heldigvis tok hun meg på alvor allerede etter første besøk selv om hun ikke fant noe galt selv, og sendte meg videre. Både 24-timers EKG og sykkeltesten viste ekstraslag, men på sykkeltesten kom de først etter at jeg var ferdig med å sykle. Det var visst veldig positivt. Jeg har helt fint blodtrykk og puls, og alt annet er også greit, så konklusjonen var at ekstraslagene er ubehagelige, men ikke farlige. Kunne få medisin om jeg ville, men valgte å stå over. Hender jeg angrer litt på det. Men det jeg egentlig skulle si, var at jeg blir adskillig verre i perioder hvor jeg drikker mye koffein. Jeg har vært "Pepsi Maxoholiker" i årevis uten å reagere på det, men nå merker jeg at ekstraslagene blir klart verre etter ferier og sånn hvor jeg har drukket mye brus. Legene mener jeg kan ha blitt overfølsom for koffeinet. Så hvis du også drikker mye koffeinholdige drikker, kan det være greit å redusere det en god del.
Marcia Skrevet 20. mars 2013 #14 Skrevet 20. mars 2013 Beklager dobbeltpost, greier ikke å få redigert. TS og dere andre som har svart i denne tråden: Hva slags symptomer har dere når ekstraslagene kommer? Hvordan føler dere dere? Jeg spør fordi jeg har en slags rar følelse i bryst/lunger(?) som jeg ikke helt greier å sette ord på, så jeg får ikke forklart det skikkelig til legen. Er litt usikker på om det bare er pga ekstraslagene eller om det er noe mer.
belle_ Skrevet 20. mars 2013 #15 Skrevet 20. mars 2013 Jeg fikk som sagt en veldig ubehagelig følelse i hele Beklager dobbeltpost, greier ikke å få redigert. TS og dere andre som har svart i denne tråden: Hva slags symptomer har dere når ekstraslagene kommer? Hvordan føler dere dere? Jeg spør fordi jeg har en slags rar følelse i bryst/lunger(?) som jeg ikke helt greier å sette ord på, så jeg får ikke forklart det skikkelig til legen. Er litt usikker på om det bare er pga ekstraslagene eller om det er noe mer. Jeg fikk som sagt en veldig ubehagelig følelse da det ofte kom før og etter angstanfall. Da kjente jeg det veldig godt i lungene og brystet, et stort trykk, var tungt å puste, vedig ekkelt. Disse ekstraslagene fremprovoserte ofte angstanfall fordi jeg ble veldig redd når de kom! Er utrolig viktig å få ordentlig utredning så man slipper å gå rundt å være redd. Selvfølgelig blir man redd når noe uventet skjer med hjertet!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #16 Skrevet 20. mars 2013 Beklager dobbeltpost, greier ikke å få redigert. TS og dere andre som har svart i denne tråden: Hva slags symptomer har dere når ekstraslagene kommer? Hvordan føler dere dere? Jeg spør fordi jeg har en slags rar følelse i bryst/lunger(?) som jeg ikke helt greier å sette ord på, så jeg får ikke forklart det skikkelig til legen. Er litt usikker på om det bare er pga ekstraslagene eller om det er noe mer. På meg kjenner jeg både ekstraslagene (de svake slagene) og de etterfølgende kraftige dunkene veldig godt. De små ekstraslagene kjennes av og til ut som et slags ekkelt sug i brystet og noen ganger nesten ned i magen. Ekstraslag kjennes veldig forskjellige ut fra person til person og kan også kjennes litt forskjellige ut fra gang til gang hos samme person. Det kan absolutt være ekstraslagene som gir deg den rare følelsen i bryst/lunger. Nå har jeg forøvrig prøvd å ta en betablokker-pille (ble drittlei av ekstraslag i går kveld og tok en pille). Det funket dårlig. Omtrent samme blodtrykk og puls og like mange ekstraslag. Vet ikke om jeg vil merke mer bedring dersom jeg tar en til i kveld, men jeg tenker å prøve. Nå fikk jeg riktignok svakeste dose (25 mg) og skulle ta bare én pille men jeg er litt skuffet. Og veldig lei etter å ha hatt ekstraslag på hvert fjerde til femte slag i snart tre døgn. Blodtrykket ser ut til å ha normalisert seg uten at det hjelper. Uff, dette unner jeg ingen. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #17 Skrevet 20. mars 2013 Og forresten (litt tungvint å ikke kunne redigere anonyme innlegg), jeg drikker lite koffein. Aldri kaffe og bare litt cola i helgene. Men jeg merker at følelser og adrenalin virker veldig inn på hjertet mitt. Jeg kan få mange ekstraslag dersom jeg girer meg opp sammen med venner og ler og også hvis jeg blir veldig nervøs. Kanskje løsningen for meg hadde vært å få noe mildt beroligende så jeg girer ned noen hakk i vanskelige perioder. Angående symptomer ved ekstraslag så får jeg vel ingen forvarsel på at det kommer en runde med ekstraslag. De bare oppstår plutselig. Jeg kan bli redd og føle at jeg ikke får puste ordentlig og bli litt urven i kroppen, og jeg merker også at langvarige perioder gir meg en slags sliten følelse i brystet. Klarer jeg å beholde roen har jeg vel egentlig ingen symptomer i tillegg til ekstraslagene. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
Tabudrue Skrevet 20. mars 2013 #18 Skrevet 20. mars 2013 Selv om du var både nervøs og ikke er noe glad i å ta blodtrykk så er 180/100 en tanke over hva som vanligvis forårsakes av hvitfrakksyndromet, men hvordan var pulsen da? Mens de driver på kan de jo også søke deg inn til 24timers blodtrykksmåling også da vil du få en god oversikt over hvordan du ligger både når du sover, sitter, spiser og driver vanlige dagligdagse aktiviteter. Å redusere et høyt blodtrykk kan være med på å dempe ekstraslagene også... Jeg har ekstraslag i ny og ned selv, og det i en alder av 23^^Spesielt ille blir det hvis jeg drikker mye kaffe på jobb om natta, kombinert med hjertebank er det særs ubehagelig innimellom så nå har jeg maksgrense på 3 kaffekopper på 10 timer nattevakt:P Jeg kjenner ekstraslagene, våkner hvis jeg sover, men har lært meg å leve med dem gjennom tiden
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #19 Skrevet 20. mars 2013 Hvis du leser flere av innleggene mine ser du at blodtrykket mitt er mye lavere nå. Hvitfrakksyndromet kombinert med redsel for alvorlig sykdom kan lett gi høyt blodtrykk oppi de verdiene. Jeg har uansett like mye ekstraslag med lavere blodtrykk. For å oppsummere verdiene mine: Dag 1 hos legen: blodtrykk 180/100, puls på 100 Dag 2 hos legen: blodtrykk 160/100, puls på 80 Hjemme i rolige omgivelser før jeg tok betablokker: blodtrykk gjennomsnittlig 145/90, puls ca 75 Hjemme i rolige omgivelser etter betablokker: blodtrykk gjennomsnittlig 140/85, puls ca 70 Jeg har målt nedi 132/82 på et par målinger, og selv om det kanskje skulle ha vært enda lavere er det ikke et så forhøyet blodtrykk at jeg skulle fortsette å få ekstraslag av det. Legen påsto også at høyt blodtrykk ikke gir ekstraslag (selv om jeg har lest det flere steder på nett). Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
Tabudrue Skrevet 22. mars 2013 #20 Skrevet 22. mars 2013 Hvis du leser flere av innleggene mine ser du at blodtrykket mitt er mye lavere nå. Hvitfrakksyndromet kombinert med redsel for alvorlig sykdom kan lett gi høyt blodtrykk oppi de verdiene. Jeg har uansett like mye ekstraslag med lavere blodtrykk. For å oppsummere verdiene mine: Dag 1 hos legen: blodtrykk 180/100, puls på 100 Dag 2 hos legen: blodtrykk 160/100, puls på 80 Hjemme i rolige omgivelser før jeg tok betablokker: blodtrykk gjennomsnittlig 145/90, puls ca 75 Hjemme i rolige omgivelser etter betablokker: blodtrykk gjennomsnittlig 140/85, puls ca 70 Jeg har målt nedi 132/82 på et par målinger, og selv om det kanskje skulle ha vært enda lavere er det ikke et så forhøyet blodtrykk at jeg skulle fortsette å få ekstraslag av det. Legen påsto også at høyt blodtrykk ikke gir ekstraslag (selv om jeg har lest det flere steder på nett). Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c Var ikke så lett å tolke at de var dine TS, da anonymbruker brukes av svært mange men ofte signeres med TS har jeg sett, så beklager at etterinformasjonen gikk meg hus forbi. Skal man begynne å pirke i ordbruken så har legen rett på en måte, høyt BT GIR ikke ekstraslag, men det KAN være med å bidra til det;) Så siden jeg er i gang med pirking av ordbruk så får jeg omformulere meg også da. Jeg har aldri tatt et blodtrykk oppe i de verdiene som kunne forklares hvitfrakksyndromet alene, uten andre underliggende årsaker=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå