Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et lite hus i skogen på Østlandet. For snart 3 år siden flyttet jeg et stykke unna og kjøpte hus sammen med samboer. Mitt lille hus viste seg å være vanskelig å få solgt men jeg fikk leid det ut og har nå en stødig leietaker som har bodd der i 2 år og som ønsker å forbli leietaker så lenge han kan.

Jeg ser på finn at det ikke bare er meg som ikke får solgt i det området (særdeles lite sentralt + vanskelig å få solgt for mange). Naboen har også prøvd å selge i et par år, og jeg at hans hus fremdeles står til salgs.

Nå lurer jeg på om jeg skal ta en ny runde med megler og prøve å få det solgt, eller om jeg bare skal fortsette å leie ut. Megler koster jo penger og så lenge det ikke ser kjempepositivt ut med salg så blir jeg usikker.

Lånet er på 730.000. Leietaker betaler 4000 pr md + strøm. Jeg betaler totalt 8000 kr i året for komm.utgifter og div utgifter som canal digital. Lånet mitt er på 25 år og jeg betaler 3924 kr i md (hvorav ca 28.000 i renter) årlig.

Jeg er overhode ingen økonom men hvis jeg ikke er helt på viddene så går det sånn omtrent opp i opp? Altså fratrekk fra renter og utgiftene jeg har. Det som kommer i tillegg er 28% skatt av leieinntekter. Dette er en utgift.

Jeg er veldig usikker på om jeg skal sette igang en hel "salgsprosess" når jeg er så redd for at huset uansett kanskje ikke blir solgt. Jeg vet ikke om jeg vil flytte tilbake dit noen gang, men på sikt kan vi bruke det som en hytte hvis vi ønsker det om noen år.

Jeg ser egentlig ikke noe særlig lys i tunellen når det gjelder boligprisene i området, og vet at huset uansett vel er et tapsprosjekt i så måte. Så spørsmålet er: hva taper jeg minst på? Skal jeg fortsette å leie det ut eller prøve å få solgt det? Da jeg flyttet sto det til salgs i over ett år uten resultat. Dette var da i 2010. Megler rådet meg også til å gå ned et par hundre tusen i pris - hviket jeg gjorde uten resultat. Hadde jeg da fått solgt ville det vært til 250.000 under takst. Taksten var 950.000 i 2010. Antagelig (og tydeligvis) var den for høy.

Skal man forsøke å selge med tap, eller fortsette å leie ut?

Anonym poster: e9004ee4ff028cb253cb71f594472c87

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Dersom du går ut i null, så ville jeg fortsatt å leie ut i en periode til. Men har du justert leien? Jeg sier ikke at du skal flå leieboeren din, men du har lov til å heve leien tilsvarende konsumprisindeksen, mener jeg. Det kan kanskje gjøre at du går litt i pluss og kan dytte litt flere kroner inn på lånet?

AnonymBruker
Skrevet

Viktig å tenke på vedlikehold også. Ved å sitte på huset må du sikkert både male og kanskje skifte vindu, tak osv. Vet ikke når det ble gjort sist, men det må være med i vurderingen din. Hva med drenering?

Mange ting å tenke på og ikke lett å vite hvilket valg som er best. Ikke sikkert det blir dyrest å selge likevel, selv om du går med tap.

Anonym poster: 90b88fb8b3c407df9901e331bd29215e

Skrevet

Jeg ville beholdt det til jeg visste at jeg fikk solgt det uten å gå flere hundre tusen i underskudd. Det er jo også hyggeligst for leietakeren!

Skrevet

Jeg er heller ikke økonom, men blir ikke regnestykket ca slik?

Inntekter: 4000 - (4000*0,28) = 2880 kr (etter skatt på leieinntekten)

Utgifter: Lån: 3924*12 = 47088 kr pr år

- skattefrdadrag renter: 28000*0,28 = 7840

Lån reelt = 47088-7840 = 39248/12 = 3270 kr pr mnd

Komm. avgifter: 8000/12 = 666,7 kr pr mnd

Totale månedlige utgifter: 3936,7 kr

SUM: Inntekt - utgift = 2880-3936,7 = -1056,7 * 12 = -12680 kr i året

(Korriger meg gjerne hvis det ikke stemmer)

I såfall går du jo 12000 i minus i året.

Si at du ved et salg får solgt for 700.000 (krisetilfelle, prisene har jo gått noe opp siden 2010, men det krever selvsagt et marked...) Du har lån på 730.000. med andre ord sitter du da igjen med 30.000 i gjeld. Det tilsvarer samme tap som å la han leie tre år til og fortsatt ikke få mer for huset... Og vil antagelig ikke ta deg alt for lang tid å betale ned og være ferdig med huset. Men tja, ser problemet. Om tre år kan det være du får mer. Men det kan også hende du får mer nå. Men det koster. har du vurdert å legge ut en annonse på finn.no selv? Ta tempen på markedet. Er jo fler og fler som selger selv, og sparer på det. Søk litt på hvordan man gjør det. Får du en kjøper til en ok pris så er det jo verdt pengene til advokat for å ta seg av oppgjøret. Den muligheten ville jeg vurdert.

Evt øke leia? Skjønner at leietaker er fornøyd, 4000 pr mnd for å leie hus er billig uansett hvor usentralt det er tenker jeg. Betaler han 1500 kr mer går du ca i null. Kanskje er det ok for leietaker hvis alternativet er at du vil selge og vedkommende må ut å leie for enda mer...

men å fortsette å gå i minus og "håpe" på bedre salg om tre år...næ, jeg ville bare solgt det og blitt ferdig med det. Bruke de 3924 kronene du nå bruker på lån til noe mer fornuftig. Gitt at du har rett i at markedet er så dårlig der.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill.

Jeg har snakket med leietaker og han ønsker å bli boende så lenge han kan. Han er også med på en liten økning i leie hvis det er det som skal til for at han kan bli boende lenger. Er det noen som vet hvor mye man evt. da kan be om? Det er vel kanskje noen regler for hvor mye man kan sette opp leie vil jeg tro. Han har leid fra mai i fjor, så snart ett år. Er det ok å be om 500 mer altså å gå opp fra 4000 ti 4500 bare i løpet av et år? Det vil i så fall hjelpe litt. Alle monner drar.

Anonym poster: e9004ee4ff028cb253cb71f594472c87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...