Gå til innhold

Hvilken bank skal man velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt inn lånesøknader til en god del banker, for å se hva jeg kan få.

Av de bankene jeg har fått svar fra foreløpig, er jeg ikke kunde hos noen av dem.

Alle bankene har omtrent akkurat samme betingelser, da jeg er under 34 og dette er min første bolig.

Så, hvilken bank skal man velge? Jeg ser jo på dette som en gylden mulighet til å revurdere hvilken bank jeg ønsker å bruke også på andre områder ;)

De jeg har søkt hos er:

Nordea

Sparebank1

Landkredittbank

DNB

Erfaringer og tanker rundt disse bankene? Fordeler/ulemper?

Med mindre lokalbanken slår til med et tilbud som overgår disse (noe jeg tviler på) så blir det nok bankskifte i nærmeste framtid. Men jeg har jo ingen erfaring med de andre :sukk:

Anonym poster: f5fd6e9b4b7adf9edd0cb2dd5f024258

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ikke noe godt svar å komme med ettersom jeg selv skal gjennom samme prosess snart, så skal følge med i tråden. Men har du søkt om lån i disse bankene uten å vært på møte hos økomisk rådgiver i bankene? Får du et svar som du kan bruke som finansieringsbevis i en budrunde når du får svar på søknadene?

Jeg er helt grønn på dette området, og vet ikke hvordan søkeprosessen forgår.. Trodde man måtte møte opp på kontoret, men hvis man kan f.eks søke via nettet gjør det prosessen litt enklere :)

AnonymBruker
Skrevet

3 av dem søkte jeg om finansieringsbevis gjennom penger.no, der jeg kan sende en søknad til 3 banker.

Den siste er en bank jeg har hatt sparekonto i en tid, uten at jeg har brukt den så mye i det siste. Der kunne jeg også sende inn en lånesøknad på nett. Etter det har samtlige ringt meg, vi har snakket litt om egenkapital etc, og jeg har sendt inn dokumentasjon på inntekt o.l.

Jeg har fått beskjed om at jeg får lån hos alle, og hva slags lån jeg kan få med hvilke betingelser, men hos den ene vil de gjerne ha meg inn til møte for å snakke om økonomi, forsikring og pensjon hvis jeg skal ha lån hos dem (noe som jeg jo forsåvidt synes er positivt :) )

Håper noen kan hjelpe oss med litt erfaringer med bankene etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått boliglån ung hos DNB og det er helt greit. Grei rente og grei service, men nettbanken er jeg ikke så glad i. Det sagt så kommer jeg til å flytte lånet over i Skandiabanken så snart jeg får under 80% lånegrad for der er det gebyrfrihet, bedre service og nettbank.

Anonym poster: 2fd4fcc6e7fb8a45398503221f9dba4d

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Skandiabanken også.

Anonym poster: c50fca2cd89edf55f0920df54b139e55

AnonymBruker
Skrevet

Huff, enda en bank å forholde seg til :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått boliglån ung hos DNB og det er helt greit. Grei rente og grei service, men nettbanken er jeg ikke så glad i. Det sagt så kommer jeg til å flytte lånet over i Skandiabanken så snart jeg får under 80% lånegrad for der er det gebyrfrihet, bedre service og nettbank.

Betyr dette at man ikke får boliglån hos Skandiabanken før man er under 80 % lånegrad?

Eller var det bedre betingelser hos DNB fram til du kom under det?

AnonymBruker
Skrevet

Betyr dette at man ikke får boliglån hos Skandiabanken før man er under 80 % lånegrad?

Eller var det bedre betingelser hos DNB fram til du kom under det?

Det første stemmer, ja. De har ikke noen førstehjemslånsløsning. Det ble DNB fordi de ga meg lån, men jeg har fortsatt kundeforholdet hos Skamdiabanken i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Sparebank1.

Anonym poster: 0e72a445cef69b95aa268443a6760576

AnonymBruker
Skrevet

Det første stemmer, ja. De har ikke noen førstehjemslånsløsning. Det ble DNB fordi de ga meg lån, men jeg har fortsatt kundeforholdet hos Skamdiabanken i tillegg.

Aha, i såfall er ikke Skandiabanken en mulig løsning for meg, da jeg trenger førstehjemslån.

Jeg er veldig fornøyd med Sparebank1.

Anonym poster: 0e72a445cef69b95aa268443a6760576

Kan du si litt om hva som er bra?

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått lik rente hos alle? Jeg har tidligere hatt Sparebank1 og var veldig fornøyd med dem, både med nettbank, gunstig rente og support. Dessverre byttet jeg til DnB da jeg kjøpte bolig med samboer. Her er renta nå litt høyere, nettbanken noe uoversiktlig og jeg er ikke veldig imponert over kundeoppfølgingen. Vurderer nå og bytte.

Anonym poster: 8befb182f40643499c79fcb096a0f5da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tilbud om samme rente hos alle, ja.

Så det må jo være noe annet som skiller dem, liksom :P

Interessant å se at flere klager på nettbanken til DNB, siden jeg aldri har hatt dem som bank så har jeg naturlig nok heller ikke prøvd nettbanken. Hva er problemet med den?

Skrevet

Dessverre er ingen bank god på alle type tjenester. Selv har jeg tre banker, vel, akkurat nå oppe i fire, men holder på med bankbytte. Det lønner seg sjelden å ha alle tjenester i samme bank.

DNB sin nettbank er faktisk blitt veldig fin, når den er oppe. De sliter kanskje litt oftere enn andre med nedetid for tiden. Men så har de fått laget en veldig funksjonell og god nettbank også da. MEN hva hjelper det når de tar gebyr bare du ser på en annen minibank, og gud forby om du trenger kontanter i utlandet. Er DNB jeg bytter fra nå, etter å ha flyttet boliglånet er det ingen grunn til å bli der.

Skandiabanken, Yabank og Bank Norwegian er gode alternativer til dagligbank, gebyrfritt så lengt det går.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må vel bli total kunde i alle bankene, såvidt jeg har skjønt, men det innebærer jo ikke at jeg nødvendigvis må bruke dem selv om jeg har kontoene der :klo:

Bank Norwegian har jeg akkurat nå både kredittkort og sparekonto, tviler på at jeg har tenkt å slutte og bruke de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...