Gjest Coolaid Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har fulgt med forumet her inne over lang tid. Jeg blir skremt av å lese hvor lite en del mennesker spiser. Folk vil slanke seg og spiser x antall kalorier og tror at det skal hjelpe dem ned i vekt. Veldig mange av dere har ikke peilig på hva dere gjør, og hva dere gjør mot kroppene deres. Skal dere ned i vekt er det viktig å spise nok. Det finner dere ut ved å regne ut energibehov og trekker fra et forsvarlig antall kalorier (500-1000 kalorier utifra hvor mye man skal gå ned). Og, mange av dere som driver med slanking er faktisk ikke overvektige. Ikke vær så selvkritisk og misfornøyd med dere selv - det er helt vanlig at jenter har kvinnelige former - dere trenger ikke se ut som gutter eller retusjerte modeller - det er bare jug. Dersom dere er overvektige, skaff dere hjelp fra proffesjonelle, ikke driv å rote med dette alene, det er farligere enn dere tror. Sånn, da er det bare å komme med pepper
Gjest snoopy_93 Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Finnes mange overvektige som vil ned i vekt og som vet hva de driver med. Man trenger jo ikke akkurat være utdannet ernæringsfysiolog for å gjøre alt "riktig". Har en tanke om at man må finne ut selv hvilke tiltak som passer en selv best. For noen er det å spise mindre, sunnere og trene litt. For andre er det å droppe mat og kun leve på vann. For andre igjen er det å trene masse og spise som de alltid har gjort. Skaffet meg hjelp fra en "profesjonell" frisør en gang og endte opp med grønnskjær i håret - så det er ikke alltid de "proffe" får det til heller.
Anciol Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Godt poeng:) TS Jeg løper i terrenget og spiser små måltider , og jeg er overvektig! men har gått ned 15 KG fra 130 til 115 Endret 18. mars 2013 av Anciol 1
Løvetanten Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Jeg er helt enig med deg. Jeg blir helt satt ut av alle de som niteller kalorier og tror at de blir tynne bare de spiser lite nok og trener nok cardio. Det er trist og det må ikke minst være utrolig frustrerende for alle de som opplever at det ikke virker. Og etter en periode på sultekost når man kanskje målet sitt, og hva skjer da? Jo, man begynner å spise mer normalt igjen og går opp nesten like fort. Ny forskning viser at effekten av trening, spesielt utholdenhet, er mindre enn man trodde. Trening er såklart fremdeles viktig for helse og fysisk velvære, men som slankemiddel er det håpløst overvurdert. Jeg skulle ønske jenter ville spise skikkelig mat og ikke tro at livet må leves på mager kesam og renskrapt kyllingkjøtt. Jeg tenker- så mange som driver på som dette og så mange som mislykkes! Hadde det vært så enkelt så hadde alle som ville vært slanke. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Forsåvidt enig med det du sier, og det er mange som slanker seg som ikke er overvektige(bmi 23, med alle sine svakheter), og jeg er en av dem. Hvorfor slanker jeg meg likevel? Fordi jeg ikke får på meg vanlige klær. Jeg slanker meg ikke fordi jeg vil, fordi det er bra for helsa, for noen som helst annen grunn, enn at jeg ikke får på meg vanlige klær, i vanlige butikker. Det. Er. For. lite. Anonym poster: 36251380028c1cf28ef37838748354c7 3
muffin26 Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Hvordan vet man om man spiser nok? Skal man telle kalorier på alt? Jeg vet ikke om jeg spiser kanskje for lite? Idag eks har jeg spist 2 baguetter med skinke og ost, kaffe til frokost, middag: 2 lakse filet med rømme mange små mandelpoteter,brokoli, gulrot så litt nøtter og frukt. Spiser sikkert mer ikveld, men er dette lite?
Løvetanten Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Man må jo stole på kroppen sin... Man kan ikke få andre til å fortelle hvor mat som er nok og hva som gjør at man føler seg vel. Om man spiser nok og spiser riktig, vanlig sunn mat så holder man vekta og føler seg fornøyd. Man har heller ikke anfall der man spiser alt man kommer over. Nå er alle livredde fett og spiser alt så magert at det nesten knirker mellom tennene. Mager skyr, mager cc, mager kesam, mager kylling. Alt skal være fettfritt, men det er jo langt fra naturlig. Kroppen trenger fett, og viktige prosesser er avhengige av fett for å fungere. 4
Kira-delta Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har reagert selv, og det har vært mye rart her de siste ukene. I den tråden med "hvor mange kcal per dag"-ett eller annet, ble jeg overrasket over hvor lite folk spiser... Ikke bare er det dét jeg har reagert på, men også hvor mye folk stoler på de rådene de får her inne. Noen ganger kan det nesten se ut som folk her inne bruker dette forumet som eneste kostholdsråd. De som gir råd her inne mener nok ikke noe vondt, men noen ganger bør man kanskje være mer kritisk. En vet jo ikke hvordan denne personen som trenger hjelp ser ut og hva slags hjelp h-n egentlig trenger. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har reagert selv, og det har vært mye rart her de siste ukene. I den tråden med "hvor mange kcal per dag"-ett eller annet, ble jeg overrasket over hvor lite folk spiser... Ikke bare er det dét jeg har reagert på, men også hvor mye folk stoler på de rådene de får her inne. Noen ganger kan det nesten se ut som folk her inne bruker dette forumet som eneste kostholdsråd. De som gir råd her inne mener nok ikke noe vondt, men noen ganger bør man kanskje være mer kritisk. En vet jo ikke hvordan denne personen som trenger hjelp ser ut og hva slags hjelp h-n egentlig trenger. nettopp. I tillegg kan det jo være at den som gir råd faktisk selv sliter med spiseforstyrrelser. Derfor bør man ALLTID være kritisk. Anonym poster: 3efa5d8dc6feb8f6719a72be8c10d0f5
Kira-delta Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 nettopp. I tillegg kan det jo være at den som gir råd faktisk selv sliter med spiseforstyrrelser. Derfor bør man ALLTID være kritisk. Anonym poster: 3efa5d8dc6feb8f6719a72be8c10d0f5 Eller at personen som gir råd, forteller hva som funka for seg -noe som ikke behøver passe alle. Eller rett og slett bare hermer etter andre som tror de har peiling, også blir det en spiral av rare råd. Som da folk freaket ut her informert uke da de ikke visste hvor mye de skulle spise fordi noen hadde sagt kalorioverskudd ved muskelbygging og kaloriunderskudd ved vekttap. Men heldigvis er det folk som kan mye her også, som irettesetter om ting blir helt fjernt
Gjest made4u Skrevet 18. mars 2013 #11 Skrevet 18. mars 2013 Slapp av, det er sjelden at hva folk rapporterer om kalori-inntaket reelt stemmer, folk har en tendens til å underrapportere kraftig. Altså spiser folk som regel godt mer enn dem sier. Det er noe av det første som får fokus på slankeklinikker og hos fysioterapeuter da å kartlegge nåværende vaner og belyse hva dem innebærer er vesentlig for å bemerke hva pasient må gjøre. Om dere ikke vet hvor stort problem dette er så må dere lære mer om emnet før dere uttaler dere om det. De fleste som får hjelp for å slanke seg har prøvd dette mang en gang uten suksess, også å slanke seg feil og tro dem spiser mye mindre enn dem gjør. Dem som jobber med dette overser derfor tallene som oppgis og legger intet i dem, en annen sak er det om det er snakk om underernæring (men da er reelt inntaket lavt).
Gjest *Maja* Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Det beste er å spise når en er sulten. Gjerne til faste tider hver dag. I hverdagen spiser jeg til faste tider hver dag og jeg spiser meg passe mett til hvert måltid. Da trenger jeg heller ikke å småspise utover dagen og kroppen blir automatisk sulten til faste tider. Spiser rene råvarer, drikker mye vann og te og ikke noe sukker i hverdagen. Når helgen kommer så unner jeg meg en bedre middag, gjerne både lørdag og søndag, men uten å ta helt av og spise til jeg sprekker. Balansert og fornuftig er vel nøkkelen.
Gjest Coolaid Skrevet 18. mars 2013 #13 Skrevet 18. mars 2013 Finnes mange overvektige som vil ned i vekt og som vet hva de driver med. Man trenger jo ikke akkurat være utdannet ernæringsfysiolog for å gjøre alt "riktig". Har en tanke om at man må finne ut selv hvilke tiltak som passer en selv best. For noen er det å spise mindre, sunnere og trene litt. For andre er det å droppe mat og kun leve på vann. For andre igjen er det å trene masse og spise som de alltid har gjort. Skaffet meg hjelp fra en "profesjonell" frisør en gang og endte opp med grønnskjær i håret - så det er ikke alltid de "proffe" får det til heller. Det er mange som har peiling på hva de gjør, og de gjør det på en forsvarlig måte. Jeg viser til en gruppe jenter/kvinner her inne som ikke gjør det. Og det er trist at det er så mange av dem.
Gjest Sunheart Skrevet 19. mars 2013 #14 Skrevet 19. mars 2013 Jeg må holde en stram linje for å holde kroppen ved like, sånn er det bare. Og det innebærer ca 1000-1200 kcal i gjennomsnitt hver dag Spiser endel mer i helgen da
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #15 Skrevet 19. mars 2013 Jeg må holde en stram linje for å holde kroppen ved like, sånn er det bare. Og det innebærer ca 1000-1200 kcal i gjennomsnitt hver dag Spiser endel mer i helgen da Kan du legge ut bilde av kroppen din? Anonym poster: d9731fa01865a24c407fdb4ccd9eeecc 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #16 Skrevet 19. mars 2013 Kan du legge ut bilde av kroppen din? Anonym poster: d9731fa01865a24c407fdb4ccd9eeecc Hvorfor? Anonym poster: ed3600ea2edbb5b404789b7bc5353d27
Kira-delta Skrevet 19. mars 2013 #17 Skrevet 19. mars 2013 (endret) Jeg må holde en stram linje for å holde kroppen ved like, sånn er det bare. Og det innebærer ca 1000-1200 kcal i gjennomsnitt hver dag Spiser endel mer i helgen da Nettopp pga dette at folk må være forsiktig med hva de tar i mot av råd her inne. Folk er så forskjellige. Jeg ligger på 1600-2000kcal og det holder min kropp stram og slank. skulle jeg sunket ned på lavere kcalinntak ville jeg blitt dårlig. Endret 19. mars 2013 av Kira-delta 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå