Gjest N Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Jeg og eksmannen min har tre barn sammen. Vi har en 60/40 ordning, hvor barna er 60 % av tida hos meg. De kom hjem til meg igjen i går etter å ha vært hos faren sin. Eldstesønnen på 15,5 år (går i 10.klasse) hadde fått husarrest i 2 uker pga.han skulle komme hjem senest 23:30 på lørdagskvelden, men kom ikke hjem før i to tiden på natta og da var han fullstendig dritings. Dette var noe faren hans bestemte, selv om at de kom hjem til meg i går. Så mitt spørsmål er om denne straffen er ok? Selv har jeg ikke noe erfaringer med husarrest og tror vel egentlig at jeg ikke kommer til å bruke det noe særlig, men samtidig så tenker jeg at han er jo faren, så han bestemmer vel også. Hva synes du?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Høres helt greit ut for meg. Forskjellige måter å takle slike utskeielser på, men to ukers husarrest for å drikke deg dritings og komme hjem mange timer for sent mens du går på ungdomsskolen høres ikke ut som noen voldsom overreaksjon. Det er jo noe mange i den alderen gjør, selvsagt, men det betyr ikke at det er galt å reagere. Det sender et signal om at det ikke er greit, men er ikke akkurat umenneskelig. Synes ikke du bør trosse faren med mindre han virker helt urimelig, og det synes jeg ikke han er her. Anonym poster: 568aa67737c0bfcb240447703bb8004e 7
skruf Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Jeg synes absolutt at gutten bør få en reaksjon på at han kommer dritings hjem, mange timer etter avtalt innetid. Det jeg reagerer på er at far har bestemt en straff som vil gjelde når gutten er hos deg, uten å ha diskutert det med deg på forhånd. Hadde han ringt deg og dere hadde kommet til enighet om en to-ukers husarrest, så helt i orden. Men nå har jo far bestemt en straff som du må følge opp siden det gjelder i din tidsperiode. Far burde heller ha bestemt at de kommende samværsperioden så får gutten holde seg inne om kveldene, men da såklart når gutten er hos han. 2
Gjest Violetta Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Ideelt sett burde faren ha kontaktet deg og så burde dere bli enige om fremgangsmåten. Nå har faren tatt en avgjørelse, og du bør støtte ham i det. Men du bør også prate med faren slik at dere kan komme i forkant av kommende situasjoner og være noenlunde enige om hva dere skal gjøre. På samme måte som om dere bodde sammen. 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Har du ikke tenkt å følge opp straffen gutten har fått? Han har brudt en avtale,kom dritins hjem. Far gir han straff, og du svarer at du ikke har tenkt å bruke det noe særlig? Hvilke signaler tror du at du gir gutten om du ikke følger opp? Ser altfor ofte at unger gjør ting som ikke får konsekvenser for de av foreldrene. Gutten er i en alder hvor han vil prøve, og teste grenser. I denne alderen bør du iallefall være konsekvent sammen med far. Hvilke reaksjon hadde du ville gitt da? Anonym poster: a0cdd12198a9cadfe53935754a560ff0 8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Selvfølgelig må du følge opp. Ideelt sett burde far ha diskutert dette med deg, men nå er det engang gjort. Følg opp og la gutten se at ting har konsekvenser. Anonym poster: 53b50a551a463e2ef4433e80a4a6ec7e 3
Frøya a'2012 Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Er du uenig, ta det direkte med din x, men for himmels skyld, ha en felles tilnærming ovenfor tenåringen. Ser han uenigheter, kan han fort bestemme seg for å teste ut ennå mer. -men kan jeg bare spørre TS, hva hadde din reaksjon/konsekvens vert, om det var du som skulle kommet med reaksjonen? 2
Gjest Surrehodet Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Kan ikke bare faren ta den husarresten når gutten er tilbake hos ham da? Far kan ikke forvente at du skal følge op denne straffen uten å ha snakket med deg først (i allefall ikke om det innebærer begrensninger for deg om du må følge opp) Jeg har alltid avtalt med far først når barna mine har fått straff som medfører at noe av straffen må taes den uken de er hos ham. På den annen side, at gutten kommer hjem dritings flere timer senere enn innetid, bør få konsekvenser.
Gjest N Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Har du ikke tenkt å følge opp straffen gutten har fått? Han har brudt en avtale,kom dritins hjem. Far gir han straff, og du svarer at du ikke har tenkt å bruke det noe særlig? Hvilke signaler tror du at du gir gutten om du ikke følger opp? Ser altfor ofte at unger gjør ting som ikke får konsekvenser for de av foreldrene. Gutten er i en alder hvor han vil prøve, og teste grenser. I denne alderen bør du iallefall være konsekvent sammen med far. Hvilke reaksjon hadde du ville gitt da? Anonym poster: a0cdd12198a9cadfe53935754a560ff0 TS her. Vel ser jo den , skal absolutt ta det opp med faren at det ikke skader å snakke med meg først, til en annen gang. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort om det var min uke, så husarrest er vel i grunnen like greit. Det eneste minuset med det er vel å ha en dritsur tenåring i hus akkurat nå.
Gjest Fleecejakke Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Jeg synes absolutt at gutten bør få en reaksjon på at han kommer dritings hjem, mange timer etter avtalt innetid. Det jeg reagerer på er at far har bestemt en straff som vil gjelde når gutten er hos deg, uten å ha diskutert det med deg på forhånd. Hadde han ringt deg og dere hadde kommet til enighet om en to-ukers husarrest, så helt i orden. Men nå har jo far bestemt en straff som du må følge opp siden det gjelder i din tidsperiode. Far burde heller ha bestemt at de kommende samværsperioden så får gutten holde seg inne om kveldene, men da såklart når gutten er hos han. Helt enig.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #11 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har null tro på husarrest. Prøvde det en gang selv. Sønnen brydde seg ikke og det ble mer en "husarrest" for meg. Jeg heller mer mot å frata goder. Nå kan ikke far straffe på den måten at du må følge opp. Da må han først snakke med deg så dere faktisk er enige. Anonym poster: 3ccda965545a712705ab6732756d8dce
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Greit nok at faren gir han husarrest, men hallo, hvor ofte skjer ikke dette på ungdomskolen? Det er vel egentlig helt normalt å drikke seg dritings og komme hjem, derretter angre på det dagen etter. Jeg hadde fortalt han at det var galt, men at neste gang så vil jeg gjerne at han skal ringe meg. Sånn i tillfelle han trenger skyss hjem. Om jeg hadde hatt en sønn så vil ikke jeg at han skal være redd for å komme hjem dritings, og at han heller kan finne på å sove ute for å si det sånn. Alle gjør tabber, og trust me, de lærer av det. Anonym poster: 82460e72e940712d3d1df56ac757a617
Gjest N Skrevet 18. mars 2013 #13 Skrevet 18. mars 2013 Greit nok at faren gir han husarrest, men hallo, hvor ofte skjer ikke dette på ungdomskolen? Det er vel egentlig helt normalt å drikke seg dritings og komme hjem, derretter angre på det dagen etter. Jeg hadde fortalt han at det var galt, men at neste gang så vil jeg gjerne at han skal ringe meg. Sånn i tillfelle han trenger skyss hjem. Om jeg hadde hatt en sønn så vil ikke jeg at han skal være redd for å komme hjem dritings, og at han heller kan finne på å sove ute for å si det sånn. Alle gjør tabber, og trust me, de lærer av det. Anonym poster: 82460e72e940712d3d1df56ac757a617 Jeg er helt enig med deg i dette, har også fortalt han at det er MYE bedre å komme hjemm dritings, enn å ikke komme hjem den kvelden i det hele tatt.
Nusseli Skrevet 18. mars 2013 #14 Skrevet 18. mars 2013 BÄSTA STRAFFEN ÄR ATT ÄNDRA INTERNET KODEN SÅ HAN INTE KOMMER IN PÅ INTERNET PÅ TVÅ VECKOR ^^ OCH ta hans telefon Men hallå, klart du måste följa det som pappan har bestämt. Tänkt om din son hade dött ute i kylan pga att han inte kom hem i tid och så hade pappan inte oroat sig? Hans far har antagligen varit EXTREMT orolig! Kanske han tom gav han straffet direkt när han kom hem för att han var så arg och inte helt tänkte över att han borde ha ringt dig först och kommit fram till en gemensam lösning. Om du alltid låter han gå ostraffat så kommer han bli en mökka mann, finns flera av dem och ett gemensamt trekk (bla) er en alltför naiv, redd, "snill" mor. Ikke gjör din sönn en björnetjeneste nå. Var voksen! Du er sikkert eldre enn meg å kan tenke deg til dette selv. 1
Nusseli Skrevet 18. mars 2013 #15 Skrevet 18. mars 2013 TS her. (...)husarrest er vel i grunnen like greit. Det eneste minuset med det er vel å ha en dritsur tenåring i hus akkurat nå. Ja, men da får du velge da! En drit sur tenåring som lär seg konsekvenser eller en voksen man som ikke har kontroll på särli mye. Uff 5
Eleutheria Skrevet 19. mars 2013 #16 Skrevet 19. mars 2013 Anbefaler deg å opprettholde husarresten, rett og slett for å poengtere ovenfor sønnen din at tull får konsekvenser. Syns også du bør ta en liten alvorsprat med eksmannen din om å gi "straff" og så forvente at du følger opp straffen han har satt - særlig når den gjelder utover i "din" periode. Hadde ikke vært noe verre for far enn å si "inntil videre har du husarrest på ubestemt tid. Jeg kommer til å prate med moren din og bli enig med henne om hva den endelige konsekvensen blir". 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #17 Skrevet 19. mars 2013 Høres greit ut det. Anonym poster: 2d58a0f3585b548e241e9ca0201d0cff
Løvetanten Skrevet 19. mars 2013 #18 Skrevet 19. mars 2013 Enig her. Støtt far i straffen, så får dere heller ta det i fellesskap neste gang. Det viktige her er å vise sønnen at du og far er et team selv om dere ikke bor sammen, og at det ikke nytter å spille dere opp mot hverandre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå