Gå til innhold

Når kan jeg få barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 25 år med utdannelse(bachelorgrad) og en fast jobb. Jeg bor med samboeren min i en leilighet som vi leier. Han er ferdig utdannet nå i mai og håper at han får fast jobb. I mellomtiden har han en deltidsjobb i en butikk. Vi har en egen bil og vi sparer penger.

Vi ønsker oss barn men jeg klarer ikke å slå meg til ro med tanken. Jeg ønsker meg virkelig en baby men jeg får helt angst av å tenke på det økonomiske. Hvordan skal vi få råd til alt det et barn trenger? Jeg føler at jeg ikke kommer til å takle den følelsen v å være en dårlig mor som ikke kan gi det barnet trenger..

Samtidig ser jeg jo mange av vennene mine uten utdannelse/bestått vgs som har fått barn og lever bra. Skjønner ikke hvordan de får det til uten fast jobb?

Noen andre som har det på samme måte? Burde jeg "glemme" det økonomiske aspektet og heller satse på lykken? Eller burde jeg få nok midler før vi stifter familie?

Anonym poster: f80aaadd7b2654a01fa3f6a9799e9fba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke i hvert fall vente med å prøve til dere begge har fast jobb?

Og kanskje kjøpe et eget sted å bo?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 25 år med utdannelse(bachelorgrad) og en fast jobb. Jeg bor med samboeren min i en leilighet som vi leier. Han er ferdig utdannet nå i mai og håper at han får fast jobb. I mellomtiden har han en deltidsjobb i en butikk. Vi har en egen bil og vi sparer penger.

Vi ønsker oss barn men jeg klarer ikke å slå meg til ro med tanken. Jeg ønsker meg virkelig en baby men jeg får helt angst av å tenke på det økonomiske. Hvordan skal vi få råd til alt det et barn trenger? Jeg føler at jeg ikke kommer til å takle den følelsen v å være en dårlig mor som ikke kan gi det barnet trenger..

Samtidig ser jeg jo mange av vennene mine uten utdannelse/bestått vgs som har fått barn og lever bra. Skjønner ikke hvordan de får det til uten fast jobb?

Noen andre som har det på samme måte? Burde jeg "glemme" det økonomiske aspektet og heller satse på lykken? Eller burde jeg få nok midler før vi stifter familie?

Så klart må du vente til du har råd!

Anonym poster: b4bcd7b902dd3a074c945e42e776d19b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge burde jo ha en inntekt når barnet kommer :-) Men mener du at dere egentlig har råd, men at du bekymrer deg for at det dere har ikke er nok?

Anonym poster: 695c6d14ebf4b6f0b4e0743162669093

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nok si (85%) at vi har råd. Er ikke kjent med kostnader, så det må jeg jo finne litt ut av også. Kanskje jeg skal satse på gen bolig først og fremst, så barn. Får angst av å tenke på det her! Er nok mest redd for å ikke ha nok penger..

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp bolig først.

Anonym poster: 23c5a6a3406ab4ac6f92bb18dacce24b

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Det er selvsagt forskjell på å bli gravid etter å ha planlagt det over tid vs det å bli gravid ved " et uhell ".

I Norge har vi i dag såpass gode velferdsordninger at ingen barn skal lide noen nød.

Men allikevel kan det være lurt å planlegge.

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg laget meg en plan.

- Full jobb i minst ett år

- Kjøp av egen bolig

- Buffer på gjerne 3 x månedlig inntekt.

- Sparing.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i lignende situasjon som deg og blir 28 år til høsten. Har ønsket meg barn i flere år nå, men har måtte vente pga lang mastergrad i utlandet. Forhåpentligvis får jeg "praksisplass" (jobb) til høsten som er midlertidig i 18 mnd. Når jeg er ferdig med denne midlertidige jobben er jeg 29-30...Jeg og kjæresten tenker på å prøve på barn til høsten, men jeg er også litt usikker... Jeg kommer endelig til å tjene penger og jobbe. Litt skummelt å få barn med en gang da. Men barn er kjempeviktig for meg. Får det ikke til å gå helt opp. Er også redd for at jeg skal sponanabortere igjen slik som jeg gjorde for 4 år siden. Blir man egentlig noen gang helt klar?? Jeg skal prøve å se det an til høsten og se hvordan det går i jobben. Så ta en vurdering om ikke så altfor lenge.

Skrevet

Jeg mener det er lurt å vente til man har kjøpt egen bolig og minst jobbet 1 år. Lykke til med valget :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg tror at hvis man skal vente med barn til alle eventualiteter er gjennomgått og alt ligger til rette for det, ville det ikke vært mange som fikk barn.

• Liker 10
Gjest pippi
Skrevet

Du er 25 + som jeg mener er ganske viktig :)

Utover dette...tja...økonomisk ansvarlig og moden og klar for barn. Det forutsetter ikke nødvendigvis at du eier egen bolig, har bil, stabil jobb osv.

vi kan ikke sikre oss mot alt her i livet selv om enkelte later til å tro det.

Gjest Eurodice
Skrevet

Kan dere ikke i hvert fall vente med å prøve til dere begge har fast jobb?

Og kanskje kjøpe et eget sted å bo?

Hvorfor kan man ikke få barn om man leier? Må man absolutt eie hus? Da vil jeg anta mesteparten av inntektene går til å betale lån.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor kan man ikke få barn om man leier? Må man absolutt eie hus? Da vil jeg anta mesteparten av inntektene går til å betale lån.

Man må selvfølgelig ikke, var derfor jeg skrev "kanskje". Ikke må man nødvendigvis ha hus heller.

Det er ikke alltid det er så mye billigere å leie enn å eie, det kan faktisk være dyrere.

Skrevet

25 år, da har du jo fortsatt noen år å tenke på. Selv har jeg ikke barn og har valgt at det skal være sånn av personlige årsaker, men, jeg har også sett de som skal vente til "alt ligger til rette" med jobber, penger på buffer, nok til å kjøpe hus, gjerne ha reist nok osv før de velger å prøve. Så blir man ikke gravide når man først prøver. Det er jo ingen hemmelighet at en kvinne blir mindre fruktbar etter hvert som årene går. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal planlegge å få barn dersom man vet man ikke har økonomi til det, men jeg synes også det kan bli for mye som skal være gjort for mange før de bestemmer at de skal ha barn, og da gjerne har kommet godt opp i 30-årene. Uansett hva du bestemmer deg for TS, så lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det viktigste er at du har jobbet lenge nok til å rett til penger i fødselspermisjon.. jeg kan ikke reglene for dette men det er vel et år eller to? Det finner du garantert info om på nettet:P

Om man eier eller leier spiller vel ikke så stor rolle? Det eneste problemet da blir jo hvis man evnt. blir tvunget til å flytte, så det bør man ha en ekstra buffer til kanskje, med barn kan man ikke bo på sofaen hos mor mens man ser etter noe nytt liksom:P Ellers ser jeg ingen andre problemer med barn + leie...

Det er nok også greit at begge har inntekt, så mannen din bør jo få seg en heltidsjobb, men tror du dette tar mer enn ni måneder fra han er ferdig utdannet? Om dere begynner å prøve til sommeren feks så er det jo 9 mnd fra man får klaff til bebisen kommer...

Endret av SoftKitty
Skrevet

Jeg tenker at det viktigste er at du har jobbet lenge nok til å rett til penger i fødselspermisjon.. jeg kan ikke reglene for dette men det er vel et år eller to? Det finner du garantert info om på nettet:P

Om man eier eller leier spiller vel ikke så stor rolle? Det eneste problemet da blir jo hvis man evnt. blir tvunget til å flytte, så det bør man ha en ekstra buffer til kanskje, med barn kan man ikke bo på sofaen hos mor mens man ser etter noe nytt liksom:P Ellers ser jeg ingen andre problemer med barn + leie...

Det er nok også greit at begge har inntekt, så mannen din bør jo få seg en heltidsjobb, men tror du dette tar mer enn ni måneder fra han er ferdig utdannet? Om dere begynner å prøve til sommeren feks så er det jo 9 mnd fra man får klaff til bebisen kommer...

Du må jobbe/være sykemeldt/få dagpenger/få arbeidsavklaringspenger/få uføretrygd osv, minst 6 av 10 måneder før du går ut i permisjon (tre uker før termin). Så dvs at man kan egentlig begynne å jobbe i det man blir gravid, og fortsatt ha rett på foreldrepenger.

Om man går på dagpenger/AAP/er ufør vil man selvfølgelig få mindre i foreldrepenger da, fordi foreldrepengene er 80% eller 100% av det du har tjent.

Skrevet

Et barn er ikke noe man bestiller altså...

Man kan ikke sette et kryss i kalenderen og si at "Der vil jeg bli gravid/føde." Det vil aldri passe 100 % å få et barn, samtidig vil det alltid passe å få et barn om det er ønsket. Man tilpasser seg situasjonen.

Det eneste som man kan anbefale, om man får det til, er å jobbe såpass lenge at du kan få rett til mer enn engangsstønaden før permisjonen.

En baby vil faktisk ikke bry seg om du har råd til å kjøpe dyreste sengen, vognen eller hva det nå enn er, en baby trenger kjærlighet, i bøtter og spann, og det er det som er det viktigste for den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ikke eie et hus for å ha barn, men det er en stor fordel om begge har fast jobb, og har hatt det i såpass lang tid at man har opparbeidet seg rettigheter til å ta ut permisjon.

Personlig mener jeg det er viktigere at dere har en bil enn at dere eier boligen dere bor i.

Anonym poster: 0462fdf670d7ca6b4c51fe63268b20eb

Gjest O___o
Skrevet

Jeg er i lignende situasjon som deg og blir 28 år til høsten. Har ønsket meg barn i flere år nå, men har måtte vente pga lang mastergrad i utlandet. Forhåpentligvis får jeg "praksisplass" (jobb) til høsten som er midlertidig i 18 mnd. Når jeg er ferdig med denne midlertidige jobben er jeg 29-30...Jeg og kjæresten tenker på å prøve på barn til høsten, men jeg er også litt usikker... Jeg kommer endelig til å tjene penger og jobbe. Litt skummelt å få barn med en gang da. Men barn er kjempeviktig for meg. Får det ikke til å gå helt opp. Er også redd for at jeg skal sponanabortere igjen slik som jeg gjorde for 4 år siden. Blir man egentlig noen gang helt klar?? Jeg skal prøve å se det an til høsten og se hvordan det går i jobben. Så ta en vurdering om ikke så altfor lenge.

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en prat med fastlegen om å slutte å bruke hormonprevensjon, siden det for en del tar lang tid å få eggløsning, vanlig mens osv etter mange år på hormonprevensjon :)

Masse lykke til! :klemmer:

Skrevet (endret)

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en prat med fastlegen om å slutte å bruke hormonprevensjon, siden det for en del tar lang tid å få eggløsning, vanlig mens osv etter mange år på hormonprevensjon :)

Masse lykke til! :klemmer:

Ingen hormonprevensjon her i gården! Gikk på de sist i 2007. Jeg temper og charter noe som jeg har gjort i flere år og ser jeg har uregelmessige sykluser på 37 dager og noen ganger lengre. Kan jo være at det kan bli et problem når jeg har mindre mens og eggløsning enn "normalt", men tiden vil vise. Kvinnene i min familie er visst hyperfertile.

Men fast jobb er vel ikke krav for å få foreldrepenger er det? Tror jeg har hørt at så lenge man har jobbet fullt eller deltid 6 mnd av de siste 10 mnd så har man rett på foreldre penger. Så da trenger man ikke å ha jobbet seg opp til det først vel? For det tar vel litt tid å bli gravid etter at man begynner å jobbe feks.

Endret av Catgirl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...