shoppedilla Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Hei I fjor sommer så ryddet jeg ut av kassene på balkongen vår så de skulle være klare til å plantes i, i år. I hele vinter har jeg tenkt på hva jeg vil ha der ute og jeg tenker at grønnsaker og urter hadde vært gøy. Jeg prøver å få jentungen til å spise mer grønt så å plante og høste må jo være en lur ting. Vi har 3 blomsterkasser som jeg kan plante i. Og det er stort sett sol hele dagen der(når sola skinner selvsagt). Jeg har også tenkt på en sånn jordbærpotte i ene hjørnet ved spisegruppen som står der. Nå lurer jeg på hva jeg skal plante av grønt og når jeg kan begynne. Kan jeg plante tomater i jordbærpotta? Altså ha tomatene på toppen og jordbær rundt? Det er en betongblogg så ampler tror jeg blir vanskelig å henge opp ellers kunne jeg tenkt meg å bruke det også. Gjerne ting som er godt å putte på grillen også Salat går det? Squash? Agurk? Tomat? Jordbær? Og hvilke urter? Det er de tingene jeg har tenkt på. Og hvordan er det med å ta vare på disse? Er ikke den dyktigste på å passe på plantene mine akkurat. Må jeg så inne først? Eller kan jeg bare kjøpe ferdige planeter som jeg tar over i kasser og potter? Har ikke så mye plass igjen der ute, men en jordbærpotte skal jeg få plass til Den vil jo da havne litt i skyggen, gjør det noe?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #2 Skrevet 19. mars 2013 Hei I fjor sommer så ryddet jeg ut av kassene på balkongen vår så de skulle være klare til å plantes i, i år. I hele vinter har jeg tenkt på hva jeg vil ha der ute og jeg tenker at grønnsaker og urter hadde vært gøy. Jeg prøver å få jentungen til å spise mer grønt så å plante og høste må jo være en lur ting. Vi har 3 blomsterkasser som jeg kan plante i. Og det er stort sett sol hele dagen der(når sola skinner selvsagt). Jeg har også tenkt på en sånn jordbærpotte i ene hjørnet ved spisegruppen som står der. Nå lurer jeg på hva jeg skal plante av grønt og når jeg kan begynne. Kan jeg plante tomater i jordbærpotta? Altså ha tomatene på toppen og jordbær rundt? Det er en betongblogg så ampler tror jeg blir vanskelig å henge opp ellers kunne jeg tenkt meg å bruke det også. Gjerne ting som er godt å putte på grillen også Salat går det? Squash? Agurk? Tomat? Jordbær? Og hvilke urter? Det er de tingene jeg har tenkt på. Og hvordan er det med å ta vare på disse? Er ikke den dyktigste på å passe på plantene mine akkurat. Må jeg så inne først? Eller kan jeg bare kjøpe ferdige planeter som jeg tar over i kasser og potter? Har ikke så mye plass igjen der ute, men en jordbærpotte skal jeg få plass til Den vil jo da havne litt i skyggen, gjør det noe? Salat går. Også tomater (husk å så/kjøpe en lavtvoksende type, så de ikke tar over alt der ute). De fleste urter går også, men noen (feks basilikum) er sårbare for kulde og vil trives bedre inne bortsett fra midtsommers. Eksempler: rosmarin, timian, lavendel, estragon, mynte, sitronmelisse, gressløk.. Jordbær trives faktisk bedre med halvskygge enn fult sollys (da kan de bli slappe og gule i bladene). Agurk er jeg litt skeptisk til: de vil ofte måtte taes inn og er relativt store (spørs hvor du bor i landet, selvsagt) Squash blir digre (da snakker jeg om plantene, ikke fruktene, så de kan fort ta opp en hel blomsterkasse alene, på en plante. Ville nok bare gjort dette om du var spesielt interessert i squash. Andre ideer: paprika, chili, reddiker (kan såes og plukkes litt etterhvert), gullrot (noen få for at ungen skal få se hvor de kommer fra mer enn for avling). Alle plantene krever mye vanning (lite vanning vil føre til lite avling med dårlig kvalitet). Så om du er dårlig på det vil jeg anbefale å investere i ett eller annet selvvanningssystem. Og mye gjødsel. Om du skal så bør du gjøre det nå, og inne, men det er enklere å bare kjøpe stiklinger (eller småplanter) om en stund. Lykke til. Anonym poster: 8b722a238c36c372720910d72f90886a
shoppedilla Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2013 Salat går. Også tomater (husk å så/kjøpe en lavtvoksende type, så de ikke tar over alt der ute). De fleste urter går også, men noen (feks basilikum) er sårbare for kulde og vil trives bedre inne bortsett fra midtsommers. Eksempler: rosmarin, timian, lavendel, estragon, mynte, sitronmelisse, gressløk.. Jordbær trives faktisk bedre med halvskygge enn fult sollys (da kan de bli slappe og gule i bladene). Agurk er jeg litt skeptisk til: de vil ofte måtte taes inn og er relativt store (spørs hvor du bor i landet, selvsagt) Squash blir digre (da snakker jeg om plantene, ikke fruktene, så de kan fort ta opp en hel blomsterkasse alene, på en plante. Ville nok bare gjort dette om du var spesielt interessert i squash. Andre ideer: paprika, chili, reddiker (kan såes og plukkes litt etterhvert), gullrot (noen få for at ungen skal få se hvor de kommer fra mer enn for avling). Alle plantene krever mye vanning (lite vanning vil føre til lite avling med dårlig kvalitet). Så om du er dårlig på det vil jeg anbefale å investere i ett eller annet selvvanningssystem. Og mye gjødsel. Om du skal så bør du gjøre det nå, og inne, men det er enklere å bare kjøpe stiklinger (eller småplanter) om en stund. Lykke til. Anonym poster: 8b722a238c36c372720910d72f90886a Takk for masse informasjon! Dette må jeg sette meg skikkelig inn i når jeg har litt mer tid Er mest for å vise jenta hvor maten kommer fra og la hun få muligheten til å hente maten selv, ikke bare se det i plast i butikken. Satser på at vi vil få til noe i alle fall Gleder meg til sommeren! Hvis jeg skal plante noe inne så får jeg vente til etter påsken, tilfelle vi reiser bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå