Gå til innhold

Kosthold - hva bør jeg forandre på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å ha et noenlunde sunt kosthold da jeg prøver å gå ned i vekt og lurer på hva jeg kan forbedre.

Dette er hva jeg spiser på en vanlig dag:

Frokost: Yoghurt med musli

Mellommåltid: en brødskive/et knekkebrød/noen salte kjeks/en halv nutrilett bar/en banan/ (varierer ganske mye, alt etter hva jeg har tilgjengelig)

Lunsj: En brødskive med et tynt lag smør og hvitost

Mellommåltid: en brødskive/et knekkebrød/noen salte kjeks/en halv nutrilett bar/en banan/ (varierer ganske mye, alt etter hva jeg har tilgjengelig)

Middag: Kylling/biff eller kjøttdeig retter. Prøver å spise mest mulig kjøtt og grønnsaker og har bare en liten porsjon med ris/pasta/poteter/pommes frites

Kvelds: En brødskive med laks eller hvitost

Spiser nokså små porsjoner og tar heller en veldig liten porsjon med middag og venter 2-3 timer og tar en liten porsjon til.

Har nå begynt å trene styrke 2-3 ganger i uka. Vil ned ca 10 kg så trenger den hjelpen jeg kan få :)

Anonym poster: d4a8a3e3ee71c4c42013e227f79c704e

Videoannonse
Annonse
Gjest made4u
Skrevet

Aner ikke, kjenner ikke ditt kosthold og dine vaner - jeg legger ei intet i slike beskrivelser som dette da de likevell skjelden forklarer noens kosthold i praksis.

Javisst kan man regne og kommentere hva folk skriver som eksempler, feilmarginene er så enorme og dessuten spiser folk så forskjellig fra dag til dag at det blir meningsløst. Synes heller ingen andre har grunnlag til å skulle uttale seg ut fra denne infoen, det blir i beste fall vill gjetting og kan bli missvisende som bare det.

Dog er det mulig å uttale spesifikt om enkeltmatvanene du nevner eller gi råd på generelt grunnlag, så du kan tilpasse rådene egne vaner selv. Man er avhengig av godt mer omfattende informasjon om man skal få et innblikk i noens livsstil.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nesten umulig å svare på. Vi vet jo ikke hva yoghurt du spiser, hvor mye musli du putter oppi, hvor stor middagstallerken din er, er det stekt i olje for eksempel, hvor mye pommes frites du spiser, hva betyr salte kjeks? osv.... Spis iallefall rene produkter. Fisk, kjøtt, kylling, grønnsaker, grove kornprodukter, egg, frukt og bær... Unngå fete dressinger og kaloririk mat. Husk at nøtter, avokoko, olje er sunt, men at det inneholder en del kalorier, så vær litt obs.

Anonym poster: 61369b14089350dde5b4a94c654bbac1

Gjest Nanne70
Skrevet

Som de over her sier, så er det jo nesten umulig å svare på, men noen generelle retningslinjer kan man jo forholde seg til. I vektnedgangsfasen er det greit å kutte ut halvfabrikata som pommes frites og kjeks, det er bare tomme kalorier.

I tillegg til det AB over her nevner, kan du spise/drikke magre meieriprodukter som f.eks. ekstra lett melk, skyr, kesam og cottage cheese og enkelte smøreoster. Spis gjerne yoghurt, og da helst typer uten sukker. Tyrkisk yoghurt er godt og inneholder bare 10% fett pr. 100 g. Vil du ha litt søtt i den, kan du ha i litt friske bær eller frukt, eller usukret syltetøy.

Du spiser mye brødmat og kan med fordel bytte ut noe av brødet med andre ting for å få et mer variert kosthold. Grønnsaker, en frukt eller Skyr er bra som mellommåltid. Til lunsj kan du lage deg en liten omelett eller salat med grønt, dine favorittgrønnsaker og en proteinkilde som f.eks. egg, kylling, reker eller tunfisk osv. En lett dressing lager du av litt naturell yoghurt eller Kesam og urtekrydder.

Du sier ikke noe om hvor store porsjoner du spiser, men en grei tommelfingerregel er 150 gram kjøtt/fisk/kylling, 150-200 g poteter eller 150-175 g kokt ris eller pasta. Grønnsaker kan du i utgangspunktet spise så mye du vil av. Tallerkenmodellen er også grei - 1/4 er kjøtt, fisk eller fugl, 1/4 er poteter, ris eller pasta, og den resterene halvdelen er grønnsaker. Men vær obs på tallerkenstørrelsen, det er lett å lure seg selv ved å bruke stor tallerken, så porsjonsberegningen over kan være grei å bruke uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...