Gå til innhold

Hvordan forklare en på nesten 4...

LilleMy

Anbefalte innlegg

...hvordan den nye babyen faktsk kommer ut av magen? Den snart 4-åringe jenta er fryktelig nyskjerrig på dette, og det blir ikke bedre av at jeg sier at jeg skal si det en annen gang. Hun er nemlig ikke typen som vil avfinne seg med ett "mellom bena" svar...... Så langt har hun spurt om det er en dør der, eller om noen skal skjære ett hull i magen min.

Noen med gode svar, om enn ikke HELT identisk med realiteten? Hun har som sagt ikke fylt 4 enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Jeg ville forklart at like ved der vi tisser, har vi et hull som blir så stort at en baby kan komme ut. Enkelt og greit, og ikke noe miks maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg ville forklart at like ved der vi tisser, har vi et hull som blir så stort at en baby kan komme ut. Enkelt og greit, og ikke noe miks maks.

!! Skulle akkurat til å skrive det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de gamle nok til å spørre er de gamle nok til å få et ordentlig svar.

Og det eneste man oppnår med å ikke svare ordentlig er at de skjønner at her er det noe veldig mystisk som de blir fryktelig nysgjerrig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var nesten fire da lillebror kom til, og hun var med på nesten hele fødselen... Fireåringer tåler og forstår adskillig mer enn vi gir dem kreditt for!

Jeg forklarte enkelt og greit at alle jenter har et hull mellom der tisset kommer ut og der bæsjen kommer ut, og at dette hullet er nesten usynlig på småjenter, og at det vokser til de blir voksne damer. Jeg sa også at det er det samme hullet som pappaen planter frøene sine i.

Det gjelder å kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Eg kan veldig godt huske då eg sjølv var på den alderen (faktisk!) og ville vite korleis ungen kjem ut av magen. Mamma var utruleg flau då eg spurte og eg merka med ein gong at ho sjulte litt/ville ikkje fortelje og blei litt avisande og svara blei for korte til lille nyskjerrige meg.

Ho sa noko som: Den kjem rett ned og ut atmed der vi besjar....... Var ikkje noko særleg til svar synst eg.

Vaksne trur ofte at 4 åringar forstår veldig lite, men det gjer dei absolutt ikkje. Dei veit jo at det er noko "der nede".....

Eg synst du skal svare som det er, og som Tex seier, ta ein spade for ein spade.

Svar ærleg på spørsmål, men la ho få "lede ann" samtalen. Sexualitet kan du fortelje om litt seinare så lenge ho ikkje spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit forklart Tex! :-)

Jeg har fortalt hvor bebyene kommer ut, men at jeg svelger frøet...... :-) svarte før jeg tenkte gjennom det...hi hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss fikk eldste jenta hele forplantningslærea servert i en alder av fire år. Da holdt det ikke lenger med at pappa plantet et frø i mamma. For hvordan kom det da inn i magen til mamma? Spiste jeg det? Syntes ikke jeg kunne si det jeg.

Mye bedre å si at pappa tissen legger frøet inne i mamma tissen. Det samme hullet som pappa tissen legger fra seg frøet i kommer babyen ut når den er ferdig å vokse. Enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss fikk eldste jenta hele forplantningslærea servert i en alder av fire år. Da holdt det ikke lenger med at pappa plantet et frø i mamma. For hvordan kom det da inn i magen til mamma? Spiste jeg det? Syntes ikke jeg kunne si det jeg.

Mye bedre å si at pappa tissen legger frøet inne i mamma tissen. Det samme hullet som pappa tissen legger fra seg frøet i kommer babyen ut når den er ferdig å vokse. Enkelt og greit!

Det samme gjorde jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortalt hvor bebyene kommer ut, men at jeg svelger frøet...... :-) svarte før jeg tenkte gjennom det...hi hi.

Huff og huff..... :ler:

Jeg håper du har oppklart det nå...? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortalt hvor bebyene kommer ut' date=' men at jeg svelger frøet...... :-) svarte før jeg tenkte gjennom det...hi hi.[/quote']

Denne varianten er mest for gøy, når det ikke skal lages barn.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle lese fortellingen av Anne Kath Vestly? Husker ikke hva den heter. Men det omhandler nettopp dette. Barn spør, voksne gir svar. Barna snakker om det i sandkassen og noen fryktlige bra ord kommer ut av det ene barnet som har fått servert en usannhet, noe om at "ja, hvis det bare hadde vært så lett" når han fikk høre hva den andre gutten hadde fått som svar - og det var sannheten. Noen som vet hva fortelling jeg prøver forklare her? :roll: Lenge siden jeg har lest den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare verre hvis man venter for lenge med sannheten etter at man har servert løgner, og man selv er dritflau.

Tenk så mye bedre det er for et barn som fex våkner om natten og tusler inn til mor og far, overrasker dem midt i moroa, og man rett og slett kan si " vi koser med hverandre på voksen vis, sånn som vi har snakket om" fremfor at ungen skal bli vettaskremt og tro at far holder på å ta livet av mor.....

Nei sannheten fremfor alt, uansett hva det gjelder. Det er mengden informasjon en skal begrense, ikke sannhetsgehalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg ville forklart at like ved der vi tisser' date=' har vi et hull som blir så stort at en baby kan komme ut. Enkelt og greit, og ikke noe miks maks.[/quote']

Superbra svar! Enkelt og greit :-)

Det teiteste du kan gjøre er å si at "Det skal vi snakke om senere en gang"

Mamma svarte det til meg da jeg viste henne en ob reklame i et ukeblad da jeg var ca. 9 år. Poenget var at det ble aldri noe "senere" -jeg måtte finne ut av alt selv. Slitsomt, og særlig slitsomt å vokse opp i denne type "tilknappede" omgivelser. Det endte med at jeg ikke turde å fortelle mamma da jeg fikk mensen for første gang -jeg synes ikke det skal være sånn. Greit å ha privatliv (gidder ikke akkurat å dele sexlivet mitt med hverken foreldre, søsken eller eventuelle barn), men en VISS åpenhet/avslappethet må det jo være!!

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...