moon willow Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Oppretter denne tråden hovedsaklig for å motta tipps da drømmen om bolig virker mer og mer fjern. Kort om meg i min situasjon, er en dame på 29,er aleneforsørger, jeg er ung ufør og har bare deler av skolen fullført da jeg fallt ut i fra utdannelsen min. Jeg har ingen oppsparte middler,lever på minstesatsene og har heller ingen bsu konto fra gammalt av da jeg ble nødt å tømme denne for å få hjelp av komunen under søknadsprossessene når jeg skulle inn på ung ufør. Og har heller ikke kontakt med familie,så hjelp og råd mangler stort sett. Nå går jeg videre over på varig uføretrygd iløpet av året,og sitter her nokk en gang med ekko ihodet og vrir tankene mine ang bolig drømmen da ekkoet består av dette får du ikke til dette har du ikke råd til og virkeligheten er at en betaler fast 7000 i mnd utenom strøm og komunale avgf, har sittet med nettkalkulatorer lest regler hos husbanken,tenkt på hvor mye og lenge en kan spare, men jo mer jeg leser jo mer demotivert blir jeg, er det rom for sånne som meg i dagens bolig marked?? har vi en sjangse til å oppfylle drømmen? finnes der andre instanser å finne støtte ifra enn husbanken? hvordan gå frem endten eller?? Drømmen er å eie et lite hus max120kv/med hage evt minismåbrukt i landlige omgivelser, hvor en kan bygge opp noe som en kan være stolt over,hvor en betaler ned til seg selv og sin familie, hvor et nytt liv kan starte,hvor en ny generasjon kan starte å bygge det trygge stedet til familien som man skulle vert født inn i i utgangspunktet. hvor man kan pleie hagen,hvor en kan pleie sjelen og kansje ha en hønns eller to Tar imot alle råd og tipps og tomter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Som aleneforsørger som lever på minstesatsen har du ikke mulighet til å få stort nok lån i vanlige banker til å kjøpe deg bolig. Det som er av muligheter er å søke om startlån og boligtilskudd. Anonym poster: 6467877d54659e08523ecd460f20e8c8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Å bygge ny bolig vil du aldri få råd til. Å kjøpe brukt bolig kan du kunne klare i mer grissgrendte strøk. Husk at det følger med en god del ekstrautgifter om du skal eie i forhold til nå som du leier. Kommunale utgifter og vedlikehold, for å nevne noe. Anonym poster: b0cf6fed168574ec7d8741ef7a581d84
moon willow Skrevet 18. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 18. mars 2013 aldri? liker dårlig ordet aldri men ok, jeg vet om dette med både komunale avgifter og vedlikehold men i et leiemarked hvor en er heldig om en finner seg en 3roms til under 15000 så er det rart at der ikke tilrettelegges mer for folk i min situasjon da ekstrautgiftene allerede er skyhøy og en kaster pengene ut av vinduet istede for å få mulighet til å sikre sin egen fremtid 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 aldri? liker dårlig ordet aldri men ok, jeg vet om dette med både komunale avgifter og vedlikehold men i et leiemarked hvor en er heldig om en finner seg en 3roms til under 15000 så er det rart at der ikke tilrettelegges mer for folk i min situasjon da ekstrautgiftene allerede er skyhøy og en kaster pengene ut av vinduet istede for å få mulighet til å sikre sin egen fremtid Tilrettelegges mer? Unnskyld å måtte si det, men du har hatt mulighet du også. Men istedet valgte du å få barn og ikke spare noe. Synes det blir feil at noe skal tilrettelegges til deg, fordi du har tatt feile valg. Jeg er 26 år, akkurat blitt varig ufør og eier flott leilighet. Jeg har heller ikke hatt noe særlig god økonomi, men har klart meg fint. Jeg og min mann valgte å prioritere bolig og sparing framfor barn. Så kan barn heller komme om noen år. Og min mann har ikke kjempe god inntekt, så jeg lever på ingen måte på han. Anonym poster: 4b3cf58d57a17be8e903c8f0ba819d98
moon willow Skrevet 18. mars 2013 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2013 Nå er det ikke slik at jeg forventer at noe skal tilrettelegges meg i det hele tatt,jeg lurer på hva mulighetene mine er i det systemet jeg desverre selv er en del av og så var det dette med å drømme litt i hverdagen og håpte på at noen ville dele litt opplevelser og erfaringer ang dette. Ellers,er det vel også sånn at alle har hver sin livs historie, så fint at du har hatt anledning til å spare,det regner jeg med har gjort deg og dine godt. SÅ! noen andre,som drømmer om bolig som endten har lyst å dele sin visjon og eller fremgangsmåte på å finne fram i systemet på egenhånd?
Glitnir Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Bygge selv blir nok vanskelig ja. Men om du er villig til å flytte på deg, og vil bo landlig, er det jo masse billig på Finn. Sett søk på minimum 120 kvm, enebolig og maks xx kroner, og hele Norge. Du vil nok få opp ganske mye!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Er du alene, eller har du mann? Hvor gammelt er barnet/barna? Blir du varig ufør trenger du jo ikke tenke på jobbmarkedet og kan flytte til et sted der det er rimeligere boliger, men det er kanskje en barnefar å ta hensyn til? 120 kvm er ikke et lite hus (i mine øyne, men jeg er vant til Oslo der 120 kvm nesten er utiopia ) Har du familie du har et godt forhold til ville jeg sett etter det rimeligste stedet i nærheten av der de bor. Det er viktig med nettverk, så ville ikke flyttet til et sted er det er 20 min til nærmeste nabo, men det er mange koselige, levende bygdesamfunn i Norge. Enkelte kommuner er jo nesten villige til å betale folk for å flytte dit (aner ikke om det er en forutsetning at du kan jobbe), der burde det være mulighet for Husbanklån og startlån. Var jeg deg ville jeg kjøpt det du har råd til nå, og heller bodd trangt en stund. Slik betaler du i det minste på et lån i stede for å leie, og kan bygge deg opp en egenkapital på sikt. Renta er så lav nå at mye av det du betaler (om du betaler det du nå leier for) går rett på lånet. Megler er dyrt, men du har jo muligheten til å selge selv slik at du ikke mister så mye av det du har spart opp når du skal selge igjen.Husk også på at noe av det dyreste du har er bil, så ofrer du den (om du har bil og kunne klart deg uten) kan du betale mer på bolig som kanskje ligger litt mer sentralt. Det er absolutt lov å drømme, men skal man komme noen vei må man nesten ta utgangspunkt i tingenes tilstand, og hvis det er at du har råd til en liten toroms, og ikke et småbruk, så starter du der. Jeg har selv vært alenemor (dog med jobb) og har gått fra ettroms, til femroms (men da på hjemplassen, lite sted), til tre-roms i Oslo til hus på østkanten (siste med samboer). Anonym poster: e33ef281d52c9afd15f892fada1c175e
-Jiinxs- Skrevet 19. mars 2013 #9 Skrevet 19. mars 2013 Et annet alternativ er vel å finne deg en mann. Du stiller jo mye bedre når det kommer til å oppfylle drømmen din. Meeeeeeeen, det er vel lettere sagt enn gjort å finne seg en mann nå til dags?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå