Gå til innhold

Sterkere enn menn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan ei jente som trener hver dag, litt styrke og dansing, som har litt muskler, men ikke overdrevent mye for ei jente, er det da mulig at man kan være sterkere enn utrente menn som bare sitter på kontor hele dagen eller noe? Eller er alle menn uansett sterkere?

Anonym poster: dd3f732a7ca3fd119d3603aff331baec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle menn er ikke sterkere enn alle kvinner bare fordi de er menn. Trent kvinne vs. utrent mann = 1-0.

Anonym poster: 4d425ccd1140f81814f2126d72f1a8a1

Skrevet

Kan ei jente som trener hver dag, litt styrke og dansing, som har litt muskler, men ikke overdrevent mye for ei jente, er det da mulig at man kan være sterkere enn utrente menn som bare sitter på kontor hele dagen eller noe? Eller er alle menn uansett sterkere?

Interessant spørsmål. Kjenner ikke til forskning på det, men selv har jeg trent med vekter i over 20 år og sett mange nybegynnere på treningsstudio.

Hovedinntrykket mitt er at det finnes en del trente kvinner med sterkere ben/rumpe enn menn. Men for øvelser som f.eks benkpress- der har jeg i grunnen bare i hele min tid sett et par kvinner som klart ville være sterkere enn en utrent mann. En utrent mann vil f.eks vanligvis kunne klare opp mot 50 kg i benkpress. Det er mye mer enn de fleste litt trente kvinner.

LG

Skrevet

Jada, det kan hun. Men armstyrke uten testosteron er som en gravemaskin uten fører.

Gjest made4u
Skrevet

Unntak finnes det selvfølgelig, men generelt er menn sterkere enn damer og har fra naturens side lavere fettprosent.

Hva gjelder dersom jenta trener og mannen ikke gjør det, så er mannen like fult som regel sterkere enn jenta i max styrke. Se bort fra de ekstreme eksemplene som ikke er representativ.

Når det kommer til praktisk styrke derimot, kan jenta som trener ha godt mer styrke enn selv den maksløftsterkere mannen. Benkpress og knebøy med vekter er en ting, antall armhevinger og spenst etc. (altså forutsetninger for å evne å bevege seg effektivt) er en annen styrke jenta kan ha oppnådd i mye større grad enn mannen.

Man må se styrken i lys av kroppen, således kan også en liten mann sies å være sterkere enn en stor man som løfter mer i benkpress men er så fet at han ikke klarer en armheving mens den mindre tar femti.

AnonymBruker
Skrevet

En trent jente vil fint kunne legge ut på en langtur på 20-30 km på ski i mens en utrent mann vil slite med å stake seg frem forbi 10 km på ski. Ja, en trent kvinne kan ha mer styrke enn en utrent mann.

Anonym poster: 6148e8402887b9afeeaae7fdb0652722

Gjest made4u
Skrevet

En trent jente vil fint kunne legge ut på en langtur på 20-30 km på ski i mens en utrent mann vil slite med å stake seg frem forbi 10 km på ski. Ja, en trent kvinne kan ha mer styrke enn en utrent mann.

Anonym poster: 6148e8402887b9afeeaae7fdb0652722

Da blir det heller kondisjon vi snakker om.

Men hva gjelder styrke så kjenner jeg selv en som er stor og sterkere enn de fleste i maksløft, men med sine 150 kilo klarte han ikke to armhevinger. Skal man kalle det sterkt selv om få tar mer enn han i benkpress?

Gjest NerdMedSverd2
Skrevet

Før jeg startet med styrketrening var jeg svakere enn de fleste kvinnene på treningstudioet. Skal sies at jeg var eksepsjonelt svak, men er det fullt mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...