Gå til innhold

Sushi ved slanking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg skal ned 10 kg (helst før juni), det går litt tregt synes jeg, men har mistet 2,5 kg og 3,5 cm rundt midjen. Trener mer styrke enn kondis, så har blitt endel sterkere også. Sushi er vel det eneste jeg spiser som jeg er usikker på kalorimengden, noen som vet? Kan jeg spise 10-15 biter til middag en gang i uken uten dårlig samvittighet?

Anonym poster: 14d02d012ecf42cfe7a64846d909dce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er vel ca 50 kcal i en sushibit.

Anonym poster: a11715078462ec2e684d2659ec0e6340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snakka om det på radioen, at risen ikke var så sunn. Men jeg spiser absolutt sushi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo helt an på hvordan du spiser ellers. Jeg koser meg med mine 15 biter av og til, men det er himla mye kalorier i risen og ikke så mye annet nyttig. Så jeg begrenser inntaket, og spiser litt mindre samme dag.

Anonym poster: 7ea645ae29012c12728658796d4d0731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Errata

Styr unna bitene med chilimajones og tempura, i hvertfall. Og velg gjerne sashimi som en del av måltidet, da får du litt mer fisk i forhold til ris.

Jeg har egentlig alltid tenkt at sushi var supersunt, men det er endel tilsatt sukker i risen, og andelen fisk er ikke så stor om man bare spiser nigiri og maki, så det er nok best og regne det som "helgekos". Men absolutt ikke det verste man kan spise, altså, så en gang i uken må jo være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva du kaller sushi. Når jeg spiser sushi spiser jeg sashimi av laks og et par biter nigiri, når andre spiser er det 15 biter fritert majones. Viss forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bitene varierer som sagt, og begynner på ca 35 kcal. Jeg spiser sushi en gang i uka og får fint 15-16 biter til 600 kcal.

Anonym poster: 7864bf89a9e8c08e51977aa53546d9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Man kan ha sjokolade og karameller som en del av et vellykket vektnedgangskosthold, ikke noe jeg ville anbefalt og hatt fokus på da jeg heller ville prøvd å få noen til å bytte slike vaner i bedre utskeielser.

Sushi derimot ser jeg ikke som noen problem eller utskeielse. At risen er det kaloririke er naturlig og slik det skal være, ris er ca tre ganger så kaloririkt som f.eks. kjøtt og ca 8-10 ganger så kaloririkt som mange frukter. Asiater spiser mye ris uten at de er så fete, pastavarianter er verre og man spiser gjerne mye mer pasta enn ris og får således i oss mye mer energi ved det (italienerne spiser mer enn oss av dette men er slankere enn oss).

Sammenlignet med mye annet er sushi ikke noe problem og det kan være uproblematisk i et vektreduksjonsprogram, jeg ville hatt fokus på andre matvaner hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager sushi selv, har da ikke sukker i risen, og bruker veldig lite ris, mye fisk. Dermed er de sunnere, og jeg kan spise flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Sukker eller ikke i risen, når ris i seg selv er nesten like energirikt som sukker så er det ikke store forskjellen kalorimessig.

Nå er ikke ris like kaloririkt som cornflakes. Men 112 gram cornflakes er mer kaloririkt enn 100 gram rent sukker. Hva gjelder hvetemel så inneholder det ca 3/4 del av energien i rent sukker - vi snakker om svært kaloririkt altså.

Det rimer da lite å ikke være redd cornflakes i skålen men være redd litt sukker på. På samme måte at man får ytterst lite energi fra sukker i sushi, det er risen som gjør den kaloririk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Så lenge en er på underskudd resten av uka så ser jeg ikke problemet med sushi en gang i uka. Spiser fast 12 laksesushi og 10 Futo Tempura Scampi og 2 poser rekechips hver helg. I Futoen er det ca. 70 kalorier per bit, i laksesushien er ca. 40 og i en pose rekechips er det vel 500 kcal.

Er tynn som en flis.

Spiser du kun sashimi eller sushi med fisk derimot så trenger det ikke å bli så mange kalorier per måltid.

Ingen mat er forbudt så lenge du ikke totalt spiser mer enn du forebrenner i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...